چشمانداز بي ام و براي فناوري خودران تشريح شد
المار فريكنشتاين، معاون ارشد بخش رانندگي خودران و كمك راننده در شركت خودروسازي BMW است. اين بخش كه تاكنون حدود ۴۵۰ روز از آغاز فعاليتش در نزديكي مونيخ ميگذرد، با نام Autonomous Driving Campus و بهمنظور تمركز بر آينده افتتاح شد. حالا فريكنشتاين پس از ۴۵۰ روز دربارهي فعاليتهاي بيامو در اين مركز صحبت ميكند.
از سپتامبر۲۰۱۷ (شهريور۱۳۹۶) شما و تيمتان به Unterschleissheim در حومهي مونيخ آمديد و اين مركز را راهاندازي كرديد. چه چيزي باعث تصميم گروه بيامو براي ايجاد اين مكان جديد شد؟
هماكنون بزرگترين تحولانگاره را در تاريخ صنعت خودرو تجربه ميكنيم. اين صنعت در بيش از سي سال گذشته، تغييرات بيشتري درمقايسهبا زمانهاي قبل از آن را شاهد بوده است. امروزه، در آستانهي شكوفايي فناوري خودران هستيم. اشكالات زيادي وجود دارند كه بايد بر آنها غلبه كنيم و بتوانيم در زمينهي فناوري خودران كاملا مستقل به پيشرفت برسيم. بزرگترين اين اشكالات قطعا به پيچيدگي كلي اين حيطه مربوط ميشود. بايد براي موفقيت شجاع باشيم تا شيوهي تفكر خود را تغيير دهيم و اين دقيقا همان كاري است كه در مركز تحقيقات فضاي رانندگي خودران انجام دادهايم.
داشتن اين مكان بهعنوان مكان مركزي كه تمامي منابع خودران گروه بيامو دركنار يكديگر قرار گرفتهاند، عنصري اساسي در رويكرد همهجانبهي ما براي پيشرفت در اين فناوري را تشكيل ميدهد. در اينجا با همكاري شركايمان و بهرهگيري از فناوري خود، براي توسعهي روشهاي متخصص تلاش ميكنيم. بهعنوان مثال، توسعهدهندگان نرمافزار ميتوانند بلافاصله كدهايي كه نوشتهاند، روي خودرو واقعي و طي چند مرحله آزمايش كنند. همهچيز طبق كد مشترك پايه اين مركز با تمام امكانات و تأسيسات خود بهمرورزمان تكميل شد و تقريبا پس از يك سال، بهخوبي در مسير پيشرفت قرار داريم.
پس از ۴۵۰ روز، چه تغييري در كار شما در اين مركز ايجاد شده است؟
سال گذشته و همزمان با ورود به محيط جديد، روش كار سريعي بهنام Large Scale Scrum يا بهطور مخفف LeSS را بهاجرا گذاشتيم و ساختار سازماني خود را با محيط جديد همسان كرديم. كار در تيمهاي تركيبي با مسئوليتهاي مشخص و همراستا با اهداف كلي باعث ميشود كاركنانمان در مدت دو هفته نتايج معتبري بهدست دهند. آنها همچنين ميتوانند اين نتايج را بهصورت كاملا واقعي روي خودرو آزمايش و تجربه كنند. نكتهي جالب اينكه چنين روشي باعث انگيزش توسعهدهندگان نيز خواهد شد. روحيهي درخورتوجهي كه هرروز در اينجا وجود دارد، من را فقط به ياد سيليكونولي در آمريكا مياندازد.
بههميندليل، شخصا مركز فناوري خودران بيامو را بهعنوان نمادي از آغاز دورهي جديد در سيستم حملونقل ميبينم. سي سال در بيامو حضور داشتهام و علاوهبر مشاهده، حضور فعالي در بسياري از تغييرات اين شركت داشتم. بااينحال، وقتي سال ۲۰۱۷ به محل كار جديدم نقلمكان كردم، بدون شك فصل جديدي در گروه بيامو آغاز شد. اين مركز در صنعت خودرو بسيار متفاوت، جديد، منحصربهفرد و نوآورانه است. اگر بخواهيم پيچيدگي فناوري خودرو خودران را مدانديشه متخصصين داشته باشيم، بايد اين تغيير را درانديشه متخصصينگرفت. توسعهي فناوريهاي جديد به رويكردهاي تازه نياز دارد.
دربارهي روش كار جديد، چه چيزي را بيشتر از همه دوست داريد؟
روش كار چابك، براساس اصل بهبود و پيشرفت در محصول و روشها است. بهعنوان مثال، تيمهاي مختلف كاري در پايان هريك از بازههاي زماني دوهفتهاي، براي مطالعه روند كار جلسه تشكيل ميدهند. آنها نتايج خود را به همهي كاركنان حاضر در تيم ارائه ميدهند؛ يعني وقتي براي آينده برنامهريزي ميكنيم، ميتوانيم مسائلي را بهخوبي درانديشه متخصصين بگيريم كه در كوتاهمدت بهعنوان اولويت مهم مطرح ميشوند. درادامه، وقتي تيمها مشاهدهها و نتيجههاي آخرين بازهي زماني را با يكديگر بهاشتراك ميگذارند، رويكرد نگاه به گذشته وجود دارد كه تيمها ميتوانند طبق آن با يكديگر كار كنند و اقداماتي براي بهبود سرعت كار انجام دهند.
زيبايي اين روند وقتي بيشتر مشخص ميشود كه اين تبادل منظم توسعهدهندگان را در موقعيتي قرار ميدهد كه ميتوانند خودشان تصميم بگيرند. اين روند نهتنها براي پيشرفت محصول مهم است؛ بلكه براي سبك كار تيمي نيز ازجمله ابزار اصلي بهشمار ميرود. درنتيجه، ساختار سلسلهمراتبي بهعنوان بخشي از گذشته تبديل ميشود؛ درحاليكه دانش به حداكثر تأثيرش ميرسد و براي همه دردسترس است. اين روشي است كه به كمك آن ميتوان در آينده به پيشرفت رسيد.
گامهاي بعدي بيامو براي توسعه و پيشرفت در فناوري خودران چيست؟
با استفاده از مركز تحقيقات فناوري خودران و تغيير روش كار به LeSS و ساختار سازماني، پايگاه جامعي براي تسلط بر پيچيدگي كار ايجاد كردهايم. اين امر ما را قادر ميسازد تا فناوريهاي مهم جديدي مانند هوش مصنوعي و شبيهسازي را بهعنوان بستر اصلي توسعه دهيم. همچنين، بهتدريج ناوگان وسايل نقليه خود را گسترش ميدهيم. هماكنون، هشتاد خودرو خودران در اروپا و ايالات متحدهي آمريكا و چين داريم. هدف اين اقدامات، مطالعه فناوري خودران و كاملا خودكار و انتقال تجارب براي بهبود توليد است.
مشتريان چگونه از اين مركز و اقدامات سود خواهند برد؟
تا سال ۲۰۲۱، در خودرو iNEXT به مشتريانمان سيستم كاملي ارائه ميدهيم كه ارزش درخورتوجهي براي تجربهي وسيلهي نقليه بهارمغان ميآورد. رانندگي خودران مشتريان را به يكي از كالاهاي گرانبها ترغيب خواهد كرد: زمان. سيستم «هايوي پايلوت» به مشتريان اجازه ميدهد بزرگراه مونيخ به هامبورگ را بهصورت كاملا خودران بپيمايند. بهعنوان مثال، آنها ميتوانند با سرعت ۱۳۰ كيلومتربرساعت رانندگي و زمان خود را براي انجام كارهاي ديگر مانند خواندن روزنامه يا فقط لذتبردن از چشمانداز جاده صرف كنند.
افزونبراين، ناوگان آزمايشي خود را به تكنولوژي خودمختار سطح چهار براساس آينكست در مناطق انتخابي فعال مجهز خواهيم كرد. شعار ما هميشه «اول ايمني» است. با فناوري مناسب، شركاي فناوري خوب، مدل كاري كارآمد و چابك و فناوري خودران جادههاي ما را براي همه امنتر ميكند. مركز فناوري خودران بيامو پايگاهي براي توسعهي مشتريمحور ايجاد ميكند. بهلطف روحيهي منحصربهفردي كه اين مركز بهوجود آورده، درحالتغيير فضاي حملونقل شخصي براي مشتريان و ارزشدادن بيشتر به وقت باارزش آنها هستيم.
هم انديشي ها