تمام خودروهاي كاديلاك تا سال ۲۰۲۰ نيمه خودران ميشوند
سيستمهاي رانندگي نيمهخودران با سرعت زيادي تقريبا به تمام بخشهاي بازار خودرو وارد ميشوند. كاديلاك ميخواهد يكي از رهبران اين فناوري باقي بماند و برنامههاي جسورانهاي براي استفاده از سوپركروز (Super Cruise) دارد.
تنها مدل كاديلاك كه هماكنون از سيستم نيمهخودران سوپركروز بهره ميبرد، CT6 است. بااينحال خودروساز آمريكايي اعلام كرد تا پايان سال ۲۰۲۰، تمام مدلهاي كاديلاك به سيستم سوپركروز مجهز خواهند شد. بهمنظور انجام اين كار، مجموعهاي از مدلهاي جديد و بهروزرسانيشدهي خودروهاي كاديلاك تا دو سال آينده وارد بازار ميشوند. اولين مدل با قابليت بهرهگيري از سيستم سوپركروز، كراساور XT6 مدل ۲۰۲۰ است كه براي اولينبار در نمايشگاه خودروِ ديترويت ۲۰۱۹ رونمايي شد.
در ۲ سال آينده كاديلاك نسل جديد اسكاليد، سدان CT4 ،XT5 و سدان CT5 را عرضه ميكند كه بهجاي مدلهاي فعلي ATS و CTS قرار ميگيرند. تنها مدل در خطتوليد كاديلاك كه در سالهاي گذشته با سيستم نيمهخودران سوپركروز عرضه شد، كراساور كامپكت XT4 بود كه در سال ۲۰۱۸ معرفي شده است.
سوپركروز يكي از فناوريهاي رانندگي مستقل و خودران است كه هماكنون دردسترس خريداران آمريكايي قرار دارد. اين سيستم از تركيب ليدار، GPS بسيار دقيق، سيستم تشخيص توجه راننده و مجموعهاي از دوربين و حسگرها براي ساخت نقشهي مجازي از اطراف خودرو بهره ميبرد. اين خودروساز بهخوبي از سيستم رانندگي خودران متعلق به جنرال موتورز براي ارتقاي محصولات خود استفاده كرده است و براي بهبود مداوم آنها تلاش زيادي ميكند.
سوپركروز كاديلاك برندهي جايزهي فناوري سال ۲۰۱۹ اتوبلاگ شد. اين سيستمِ مجهز به سطح ۲ از فناوري خودرو خودران طبق استاندارد SAE، امكان كنترل بدون دست راننده در بزرگراه و كاهش خستگي و بهبود ايمني را فراهم ميكند. علاوهبراين، سوپركروز از بستههاي ايمني بهره ميبرد كه راننده را به حفظ هوشياري مجبور ميكند و سطح پاسخگويي را كه در ساير سيستمهاي سطح ۲ يافت نميشود، براي مشتريان ارائه ميدهد. كاديلاك توانست در رقابت با فناوري VC Turbo اينفينيتي و سيستم EQ Boost مرسدس بنز، برندهي جايزهي فناوري اتوبلاگ شود.
جنرال موتورز بيش از ۲۰۰ هزار كيلومتر از بزرگراههاي سراسر كشور آمريكا را نقشهبرداري كرد؛ بنابراين، سيستم نيمهخودران سوپركروز هميشه ميداند كجا قرار دارد. دوربيني در غربيلك فرمان چشم راننده را بهصورت مداوم مطالعه ميكند تا مطمئن شود درحالتماشاي جاده است. اگر راننده چشمهاي خود را بيشازحد به خارج از جاده متمركز كند، سيستم او را مجبور ميكند كه دوباره روي رانندگي تمركز كند.
سوپركروز با وجود مزاياي گفتهشده، محدوديتهايي نيز دارد. بهعنوان مثال، اين سيستم بهطور خودكار مسير حركت را تغيير نخواهد داد. بااينحال، اين سيستم يكي از دقيقترين فناوريهاي نيمهخودران بهشمار ميرود كه تاكنون آزمايش شده است. سيستم سوپركروز بهآساني شبيه ساير سيستمهاي كروزكنترل انطباقي كار ميكند. شاخصهاي داشبورد و نور روي فرمان نشان ميدهند چه زماني سيستم ميتواند كار كند.
هم انديشي ها