راهنماي جامع سيستمهاي ايمني و كمكي مدرن خودرو
عرضهي سريع و بيش از تقاضاي سيستمهاي مدرن كمكراننده در خودروهاي جديد، همه را دچار سردرگمي كرده است. تفاوت بين فناوري رانندگي بين خطوط و هشدار از انحراف بين خطوط چيست؟ آيا سيستم دوربين فراگير با سيستم دوربين ۳۶۰ درجه تفاوت دارد؟
در اين مقاله با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا بدانيد هر كدام از سيستمهاي ايمني خودرو چه كاري انجام ميدهند و با چه نامهاي ديگري عرضه ميشوند.
فناوري پارك هوشمند
سيستمهاي كمكي پارك، خودرو را با فرماندهي كم راننده يا حتي كاملاً خودكار پارك ميكنند. دستيار پارك دوبل، ويژگي اصلي براي اين سيستمها است؛ اگرچه براي پارك معمولي هم ميتوان از اين فناوري استفاده كرد.
ساير نامهاي رايج: سيستم كمكي پارك، سيستم كمكي پارك خودكار، سيستم كمكي پارك هوشمند از راه دور، پارك هوشمند، دستيار پارك، اتوپارك
كنترل كروز انطباقي
سيستمهاي كنترل كروز انطباقي قادر به تنظيم سرعت خودرو تا خودروي جلو هستند. اين فاصلهها معمولا ميتوانند بهصورت دستي بين يك يا دو طول تا سه يا چهار برابر طول خودرو تنظيم شوند.
كنترل كروز انطباقي مجهز به توقف و حركت، قادر به عملكرد در سرعتهاي بسيار كم است؛ قابليت اخير بهمعني كاهش سرعت خودرو تا توقف كامل و شروع دوبارهي حركت است كه باعث ميشود تا گزينهي مناسبي براي تردد در مسيرهاي ترافيكي شهري باشد.
ساير نامهاي رايج: سيستم كمكي كروز انطباقي، كنترل كروز فعال، كنترل كروز هوشمند، كنترل كروز هوشمند، كنترل كروز راداري، ديسترونيك
چراغهاي جلوي انطباقي
چراغهاي جلوي قابل تنظيم (انطباقي) جهت چرخش فرمان خودرو را دنبال ميكنند. بعضي از اين سيستمها كار خود را با چرخش فعال چراغهاي جلو انجام ميدهند تا راننده بداند كه چرخها به چه سمتي اشاره ميكنند. درحاليكه برخي ديگر از اين سيستمها، چراغهاي جلوي جداگانهاي را روشن ميكنند تا جهت چرخش چرخها براي راننده مشخص شود.
ساير نامهاي رايج: چراغهاي چرخشي پويا، چراغهاي چرخشي فعال
نور بالاي خودكار
سيستم نور بالاي خودكار در شرايطي كه خودرويي از جلو بيايد يا شرايطي كه نور تغيير كند، چراغهاي جلوي خودرو را بين حالت نور بالا و نور پايين تغيير ميدهند. بهعنوان مثال هنگامي كه در حال رانندگي با نور بالا هستيد و خودرويي از فاصلهي دور به شما نزديك ميشود، چراغهاي جلو بهصورت خودكار به حالت نور پايين تغيير ميكنند و پس از عبور آن، دوباره به حالت نور بالا بازميگردند.
ساير نامهاي رايج: سيستم كمكي نور بالا، اينتليبيم (IntelliBeam)، نور بالاي هوشمند، كنترل نور بالا، سيستم كمكي چراغ
مطالعه نقطه كور
نظارت نقطه كور به راننده درباره وجود اجسام در نقاط كور ديد راننده در اطراف خودرو هشدار ميدهد. زمانيكه خودروي ديگري وارد نقطهي كور ديد راننده شود، هشدارها معمولاً از چراغهايي كه در آينههاي جانبي يا نزديك آنها قرار گرفتهاند، علامت ميدهند و روشن ميشوند. در بعضي موارد هنگامي كه راننده چراغ راهنماي خودرو را براي تغيير خط حركت روشن كرده باشد و خودرويي در اين مسير تشخيص داده شود، سيستمهاي پايش نقطه كور با زنگ قابل شنيدن به راننده هشدار ميدهند.
ساير نامهاي رايج: سيستم كمكي جانبي بدنه، تشخيص نقطه كور، هشدار تغيير خط، هشدار نقطه كور، سيستم كمكي نقطه كور، سيستم كمكي تغيير بين خطوط
هشدار برخورد با جلو
اخطار برخورد با جلو، به راننده دربارهي وقوع تصادف قريبالوقوع از سمت جلو هشدار ميدهد. هشدارها معمولا بهصورت بوقهاي قابل شنيدن و چراغهاي چشمكزن هستند كه بهطور مستقيم در ميدان ديد راننده قرار ميگيرند.
ساير نامهاي رايج: هشدار برخورد از روبهرو، هشدار برخورد جلو، سيستم كمكي پيشگيري از برخورد
ترمز اضطراري خودكار
ترمز اضطراري خودكار همانطور كه از نام آن پيداست، در صورت پيشبيني وقوع تصادف ترمز خودرو را بدون دريافت ورودي از راننده فعال ميكند. نصب اين فناوري در جلو شايعتر است، اما بسياري از خودروسازان سيستمهايي را پيشنهاد ميدهند كه در هنگام دنده عقب خودرو نيز كار ميكنند. در صورتي كه راننده نتواند واكنش خاصي در شرايط حساس انجام دهد، چنين سيستمهايي ميتوانند شدت حادثه را كاهش دهند.
سيستمهاي ترمز اضطراري خودكار اغلب اما نه هميشه، قادر به تشخيص عابران پياده هستند.
ساير نامهاي رايج: Pre Sense City،، ترمز خودكار جلو، ترمز هوشمند، سيستم كمكي جلوگيري از برخورد، سيستم ترمز كاهش برخورد ترمز اضطراري جلو، ترمز فعال، ترمز اضطراري خودمختار
فرمان اضطراري خودكار
سيستم هدايت يا فرماندهي اضطراري خودكار به راننده كمك ميكند تا از تصادف خودرو جلوگيري كند.
هشدار انحراف از مسير
سيستم هشدار انحراف از مسير به راننده اخطار ميدهد كه خودرو در حال رانندگي به سمت بيرون از خطوط جاده است. اغلب اين هشدارها قابل شنيدن هستند؛ اما برخي از خودروسازان نيز هشدارهاي بصري يا لمسي استفاده ميكنند، كه اخيراً ازطريق فرمان احساس ميشود.
ساير نامهاي رايج: هشدار انحراف از خط
سيستم كمكي رانندگي بين خطوط
در صورتي كه خودرو از خطوط جاده تجاوز كرده و بيرون رفته باشد، سيستم كمكي رانندگي بين خطوط به خودرو فرمان ميدهد و آن را به داخل خطوط هدايت ميكند. سيستمهايي از اين دست، عموماً داراي قابليتهاي سيستمهاي هشدار انحراف از خط نيز هستند.
ساير نامهاي رايج: LaneSense، سيستم نگهداري خط
رانندگي بين مركز خطوط
سيستم تمركز خط مانع بيرون رفتن خودرو از علائم و خطوط جاده ميشود و خودرو را بين مرزهاي خطوط جاده نگه ميدارد. درحاليكه دستيار نگهداري خط يك سيستم واكنشي است كه تنها هنگام انحراف از خط حركت فعال ميشود، سيستم تمركز خط بهصورت پيشفعال روي نگه داشتن خودرو بين خطوط تمركز ميكند و نميگذارد كه از خطوط جاده بيرون رود.
ساير نامهاي رايج: سيستم كمكي نگهداري در خط، سيستم كمكي فرمان فعال، فرماندهي خودكار يا اتواستير (Autosteer)
ديد در شب
سيستم ديد در شب از قابليت تصويربرداري حرارتي براي نمايش گرماي انتشاريافته از اشياي موجود در جاده پيشرو استفاده ميكند. چنين سيستمي براي كمك به ديدن اشيايي است كه مشاهدهي آنها در شب براي چشم انسان دشوار است.
ساير نامهاي رايج: سيستم كمكي ديد در شب
هشدار تردد در عقب
سيستم هشدار تردد عقب هنگام حركت در دنده عقب فعال ميشود و در صورت عبور اجسام يا خودروها از عقب خودرو، به راننده اخطار ميدهد. اكثر اين سيستمها جهت عبور را نيز نشان ميدهند.
ساير نامهاي رايج: تشخيص عبور از عقب، هشدار برخورد عقب
دوربين ديد اطراف
سيستمهاي دوربين ديد اطراف از تصوير چند دوربين بيروني استفاده كرده و آنها را تركيب ميكنند تا نماي ۳۶۰ درجه و ديد كلي از خودرو ارائه دهند. دوربينهاي ديد اطراف همچنان به پيشرفت خود ادامه ميدهند؛ بهطور كه برخي از خودروهاي لوكس، مدل سهبعدي از خودرو ايجاد ميكنند كه راننده به كمك آن ميتواند محيط اطراف خود را بهخوبي مشاهده كند.
ساير نامهاي رايج: ديد اطراف، دوربين ۳۶۰ درجه، سيستم دوربين چندنما
سيستمهاي رانندگي نيمه خودران
تعدادي از خودروسازان، سيستمهاي رانندگي نيمه خودران براي محصولات خود ارائه ميدهند. در سادهترين حالت، اين سيستمها كنترل كروز انطباقي و تمركز خط را تركيب ميكنند تا خودرو بتواند بهتنهايي در مسير خود حركت كند. بااينحال، راننده بايد توجه خود را روي جاده متمركز كند؛ زيرا اين سيستمها در برخي شرايط به مداخلهي انساني نياز دارند تا بتوانند بهدرستي عمل كنند.
از جمله برخي سيستمهاي رانندگي نيمه خودران كه توسط خودروسازان مختلف ارائه شده، ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
سوپركروز (كاديلاك)
ديسترونيك پلاس (مرسدس بنز)
اتوپايلوت (تسلا)
پايلوت اسيست (ولوو)
بستههاي آپشن ايمني
اغلب خودروسازان چند سيستم ايمني را زير چتر يك پكيج ايمني جامع تركيب ميكنند كه بسياري از آنها شامل سختافزار رانندگي نيمه خودران هستند. در زير تعدادي از مجموعههاي شناختهشده توسط خودروسازان مختلف ارائه شده است.
AcuraWatch (آكورا): هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراري خودكار ، كنترل كروز انطباقي، دستيار نگهداري خط، اخطار انحراف خط، نور بالاي خودكار چراغهاي جلو و تمركز خط
Honda Sensing (هوندا): هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراري خودكار، هشدار انحراف خط با دستيار نگهداري خط، تمركز خط، كنترل كروز انطباقي و نور بالاي خودكار چراغهاي جلو
Lexus Safety System+ 2.0 (لكسوس): هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراري خودكار با تشخيص عابر پياده، اخطار انحراف خط، دستيار نگهداري خط، نور بالاي خودكار چراغهاي جلو، كنترل كروز انطباقي و تمركز خط
Safety Shield 360 (نيسان): شامل سيستمهاي هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراري خودكار با تشخيص عابر پياده، ترمز اضطراري خودكار عقب، هشدار انحراف خط، پايش نقطه كور ديد راننده، هشدار تردد عقب و نور بالاي خودكار چراغهاي جلو
EyeSight (سوبارو): شامل سيستمهاي هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراري خودكار ، كنترل كروز انطباقي، دستيار نگهداري خط و هشدار انحراف خط
Toyota Safety Sense 2.0 (تويوتا): شامل سيستمهاي هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراري خودكار با تشخيص عابر پياده، هشدار انحراف خط، دستيار نگهداري خط، نور بالاي خودكار چراغهاي جلو، كنترل كروز انطباقي و تمركز خط
هم انديشي ها