ارزانترين مدل از كراس اور برقي آئودي e-tron رونمايي شد
آئودي اي-ترون 50 كواترو (e-tron 50 Quattro) بهعنوان مدل پايه از اين كراساور الكتريكي تا سال آينده در اروپا عرضه خواهد شد. گفتني است قابليت تمامچرخ محرك بهلطف يك موتور الكتريكي براي هر محور در اين خودرو الكتريكي استفاده ميشود. قدرت خروجي دو موتور درمجموع به ۳۰۸ اسببخار و گشتاور نيز به ۵۴۰ نيوتنمتر ميرسد. هر دو موتور به باتري ۷۱ كيلوواتساعتي متصل هستند و اين كراساور برقي ميتواند طبق استاندارد WLTP، با هر بار شارژ مسافتي حدود ۳۰۰ كيلومتر را بپيمايد.
كراساور آئودي اي-ترون 50 براي شارژ از ايستگاههاي استاندارد خانگي و ايستگاههاي شارژ ۴۰۰ ولت و شارژرهاي سريع ۱۲۰ كيلوواتي همراهي ميكند. باتري اين خودرو با متصلشدن به يكي از اين شارژرها، ميتواند در مدت ۳۰ دقيقه، به ۸۰ درصد ظرفيت كل خود برسد.
گفته ميشود اي-ترون 50 براي رسيدن از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت فقط به هفت ثانيه زمان نياز دارد و حداكثر سرعت آن بهصورت الكترونيكي به ۱۹۰ كيلومتربرساعت محدود است. تجهيزات موجود در آئودي اي-ترون 50 عبارتاند از: صفحهنمايش ديجيتال داشبورد و دو سيستم لمسي روي صفحهي داشبورد و استفاده از دوربين بهجاي آينههاي جانبي.
در مقايسه با مدل كنوني آئودي اي-ترون 55، نسخهي جديد ۴۶ اسببخار قدرت و ۲۱ نيوتنمتر گشتاور كمتري دارد. همچنين زمان صفر تا ۱۰۰ كيلومتر تقرييا ۰.۵ ثانيه كندتر ميشود و حداكثر سرعتش نيز ۱۰ كيلومتربرساعت كاهش مييابد. شايد بتوان مهمترين تغيير نسخهي جديد را كاهش ۲۴ كيلوواتساعتي ظرفيت بسته باتري دانست كه شعاع حركتي را تا ۱۰۰ كيلومتر طبق استاندارد WLTP كمتر ميكند.
مسئولان آئودي ميگويند براي دستيابي به بيشترين بازده ممكن، در اكثر شرايط رانندگي فقط موتور الكتريكي عقب استفاده ميشود؛ ولي درصورت نياز، موتور برقي جلو نيز فعال خواهد شد. نسخهي پايه آئودي اي-ترون از سيستم تعليق بادي براي اطمينان از پايداري و فرمانپذيري بهتر بهره ميبرد. همچنين، امكان بهرهگيري از اتصال به سيستم شارژ آئودي با قابليتهاي هوشمند، مانند شارژ خودرو الكتريكي در ساعتهاي خارج از مصرف اوج برق براي مصارف خانگي، ارائه ميشود.
دستيار كاراي استاندارد آئودي با نشاندادن اطلاعات پيشبينيشده روي داشبورد ديجيتال، به راننده كمك ميكند سبك رانندگي اقتصادي داشته باشد. افزونبراين، در اين سيستم از حسگرهاي راداري، دوربين، دادههاي ناوبري و اطلاعات خودرو به محيط (Car-to-X) براي شناسايي محيط ترافيك و مسير حركت استفاده ميشود.
توليد نسخهي پايه آئودي اي-ترون 50 كواترو قرار است امسال دركنار نسخهي 55 در كارخانه اين شركت در بلژيك آغاز شود، البته جزئيات مربوط به ارزشگذاري مدل جديد هنوز اعلام نشده است. شايان ذكر است آئودي اي-ترون 55 نيز تا اواخر سال جاري ميلادي راهي بازار ميشود و علت تأخير در عرضهي اين نسخه، تغيير فرايند توليد ناشي از مقررات انتشار آلايندگي WLTP در اروپا عنوان شده است.
هم انديشي ها