نحوه عملكرد پيشرانه فراري SF90 چگونه است؟
فهم چگونگي عملكرد پيشرانهي هيبريدي پيشرفته در خودرو فراري ممكن است كمي دشوار باشد؛ اما بهلطف ويدئو جديد اين شركت خودروساز، نحوهي عملكرد پيشرانه هيبريدي ابرخودرو SF90 بهطور ساده نمايش داده ميشود. در ابرخودرو فراري SF90 Stradale، پشتسر راننده پيشرانهي تويينتوربو هشت سيلندر چهارليتري قرار گرفته است كه ۷۶۹ اسببخار قدرت و ۸۰۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند.
قواي محركهي بنزينيبرقي اين خودرو با سه موتور الكتريكي هماهنگ شده است كه يكي از آنها بين جعبهدندهي هشتسرعتهي دوكلاچه و پيشرانه قرار دارد و دو موتور ديگر، در محور جلو قرار گرفتهاند. درنتيجه، قدرت پيشرانه در حالت تركيبي با موتورهاي الكتريكي، به ۹۸۶ اسببخار ميرسد. در حالتي كه راننده كاهش ميزان مصرف سوخت را ترجيج دهد، دو موتور الكتريكي خودرو را در حالت انتقال قدرت به چرخهاي جلو قرار ميدهند كه ميتواند ۲۵ كيلومتر مسافت را بپيمايد.
بازيابي انرژي ترمز هم به افزايش قدرت پيشرانه كمك ميكند. بهگفتهي فراري، ابرخودرو SF90 تنها در ۲.۵ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت و در ۶.۷ ثانيه به سرعت ۲۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد. حداكثر سرعت اعلامشده براي اين مدل، ۳۴۰ كيلومتربرساعت است؛ اما ميتوان حدس زد كه سرعت اين ابرخودرو از ميزان اعلامشده فراتر باشد.
يكي از ويژگيهاي جالب فراري SF90 كه در ويدئو هم ديده ميشود، استفاده از نمايشگرهاي مختلف در كابين است. بهطور مثال، روي فرمان خودرو دكمهي فيزيكي ديده نميشود و راننده با لمس نمايشگر، حالتهاي مختلف رانندگي و كروزكنترل را انتخاب ميكند. حتي دكمهي روشنوخاموشكردن خودرو در كنسول وسط هم بهصورت لمسي كار ميكند. فراري SF90 با وجود موتورهاي الكتريكي و سيستم هيبريدي، تنها ۱,۵۷۰ كيلوگرم وزن دارد كه از رقبايش سبكتر است؛ البته سيستم هيبريد اين خودرو بهتنهايي ۲۷۰ كيلوگرم وزن دارد. در ويدئو زير با نحوهي عملكرد حالتهاي مختلف قواي محركه هيبريديبنزيني فراري SF90 بهتر آشنا خواهيد شد.
هم انديشي ها