چرا فولكس واگن جعبه دنده دستي جديد توليد مي‌كند؟

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فولكس واگن به‌تازگي از يك جعبه‌دنده‌ي ۶ سرعته‌ي دستي با نام MQ281 رونمايي كرده است. چرا با وجود محبوبيت جعبه‌دنده‌هاي خودكار، فولكس واگن همچنان خودروهاي دنده دستي را هم توليد مي‌كند؟
تبليغات

جعبه‌دنده‌هاي خودكار و دوكلاچ مزاياي فوق‌العاده‌اي دارند اما همچنان در بازار خودرو براي جعبه‌دنده‌هاي دستي نيز تقاضا وجود دارد. فولكس واگن به‌تازگي از يك جعبه‌دنده‌ي دستي با نام MQ281 رونمايي كرده است. اين جعبه‌دنده‌ي دستي جايگزين MQ250 خواهد شد و در برخي مدل‌هاي نيز به‌جاي جعبه‌دنده‌ي MQ350 روي خودروهاي نصب مي‌شود. 

جعبه‌دنده‌هاي دستي براي تيپ پايه خودروها گزينه‌هايي مناسب هستند چون ارزش پاييني دارند و نيروي كمي را هم از پيشرانه طلب مي‌كنند. اين جعبه‌دنده‌ها به دليل نداشتن كلاچ‌هاي هيدروليكي و بسياري از قطعات جعبه‌دنده‌هاي خودكار داراي وزن كم‌تري بوده و انرژي كم‌تري هم مصرف مي‌كنند. 

نام كامل جعبه‌دنده‌ي جديد فولكس واگن MQ281-6F است. عدد ۶ در كد اين جعبه‌دنده نشان‌دهنده‌ي شش دنده بودن و حرف F نشان‌دهنده‌ي محرك جلو بودن آن است. اين جعبه‌دنده مخصوص پيشرانه‌هاي كم حجم و توربوشارژر جديد طراحي شده است. به دليل كاهش حجم پيشرانه‌ها خودروسازان به سمت توربوشارژرها روي آورده‌اند. اصلي‌ترين مزيت توربوشارژر افزايش گشتاور پيشرانه در دور پايين است و اين جعبه‌دنده نيز براي استفاده در كنار اين پيشرانه‌ها طراحي شده است.

فولكس واگن از جعبه‌دنده‌ي MQ281 در خودروهاي كوچك خود مانند پولو و تيگوان استفاده خواهد كرد. اين جعبه‌دنده در برخي مدل‌هاي آئودي، اشكودا و سئات نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اين نشان مي‌دهد كه جعبه‌دنده‌ي MQ281 توانايي نصب در خودروهايي با ابعاد و وزن مختلف را دارد. حداكثر گشتاور ورودي مجاز اين جعبه‌دنده ۳۳۸ نيوتون‌متر است كه البته اين عدد بسته به نوع پيشرانه و وزن خودرو مي‌تواند در مدل‌هاي مختلف تغيير كند. اين جعبه‌دنده نسبت‌هاي متنوعي تا ۷.۸۹ را دارد و شروع حركت و سرعت‌گيري را آسان‌تر مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران volkswagen manual gearbox

طراحي جعبه‌دنده براي خودروهاي ديفرانسيل جلو امري دشوار است چون برخلاف جعبه‌دنده‌ي خودروهاي محرك عقب كه خطي نصب مي‌شوند، در خودروهاي ديفرانسيل جلو جعبه‌دنده بايد درست در انتهاي پيشرانه و درون محفظه‌ي موتور به‌صورت عرضي نصب شود. جعبه‌دنده‌يMQ281 داراي ابعاد كوچكي است و طراحي جمع و جوري دارد. از ديگر قابليت‌هاي اين جعبه‌دنده‌ي جديد مي‌توان به توانايي اتصال به موتور الكتريكي اشاره كرد كه مي‌تواند خودرو را تبديل به يك خودروي هيبريدي كند. از انديشه متخصصين متخصص، جعبه‌دنده‌ي جديد خيلي تفاوتي با قبل ندارد. دو شفت در بالاي جعبه‌دنده نصب شده‌اند. شفت ورودي در قسمت بالا است و به پيشرانه متصل مي‌شود و شفت خروجي نيز در قسمت پايين بوده و نيرو را به چرخ‌ها مي‌فرستد. 

براي كاهش دادن ابعاد جعبه‌دنده، روي شفت خروجي نيز دنده‌هايي قرار داده شده است. به منظور درگير شدن ساده‌تر دنده‌هاي يك و دو فولكس واگن از يك مكانيزم هماهنگ‌كننده‌ي چند مخروطي شكل از جنس فولاد و كربن استفاده كرده ولي براي دنده‌هاي بالاتر از مكانيزم تك مخروطي استفاده شده است. سيستم روغنكاري اين جعبه‌دنده نيز جديد است به طوري كه روغن به سمت شفت‌ها و دنده‌ي ششم پمپ مي‌شود. دنده‌ي ششم در انتهاي جعبه‌دنده قرار دارد و ممكن است در هنگام دور زدن پيچ‌ها روغن كافي به آن نرسد اما در اين جعبه‌دنده اين اشكال حل شده است.  

به‌گفته‌ي فولكس واگن جعبه‌دنده‌ي MQ281 مي‌تواند در خودروهاي مختلف، آلايندگي را تا ۵ گرم CO2 در هر كيلومتر كاهش دهد. همان‌طور كه در بالا اشاره كرديم جعبه‌دنده‌ي جديد MQ281 با پيشرانه‌هاي هيبريدي نيز سازگاري دارد. موتور الكتريكي مي‌تواند مقداري گشتاور اضافي را در اختيار راننده قرار دهد و هم در هنگام ترمزگيري نيروي ترمز را بازيابي كرده و باتري را شارژ كند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات