اولين تصوير رسمي از ابرخودرو گوردون موري T.50 منتشر شد
شركت خودروسازي گوردون موري ابرخودرو T.50 را بهعنوان جانشين مكلارن F1 با مشاركت تيم فرمول يك ريسينگ پوينت توليد خواهد كرد. بهتازگي اين شركت جزئياتي مربوط به يكي از جذابترين ويژگيهاي T.50 منتشر كرده است؛ ازجمله اينكه سيستم فن در عقب قرار دارد و نقش مهمي در آيروديناميك ايفا ميكند. فن ۴۰۰ ميليمتري جريان هوا را با عبور از ديفيوزر عقب تسريع ميكند و از مجراي ورودي عمودي هوا بهره ميبرد. همچنين، هواكشها هوا را بهسمت پايين هدايت ميكنند تا روغن موتور خنك شود. براي تنظيمات آيروديناميكي بيشتر، دو بال فعال در قسمت عقب وجود دارد كه ميتوانند بهسمت بالا خم شوند تا بتوانند نيروي روبهپايين (دانفورس) را افزايش دهند.
سيستم آيروديناميكي پيشرفتهي فعال در چند حالت كار ميكند. بالاترين تنظيم حالت Vmax Mode است كه مجاري و فن را در حالت درگ كم قرار ميدهد و از استارترژنراتور ۴۸ ولتي يكپارچه براي تقويت قدرت پيشرانه به ۷۰۰ اسببخار استفاده ميكند. همچنين، هنگاميكه راننده بخواهد خودرو به جاده بچسبد، تنظيمات لازم براي بيشترين دانفورس نيز وجود دارد.
ابرخودرو T.50 از پيشرانهي چهارليتري تنفسطبيعي V12 ساخت كازورث (Cosworth) برخوردار است كه ۶۵۰ اسببخار قدرت و ۴۵۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. اين پيشرانه ميتواند تا ۱۲،۱۰۰ دوربردقيقه حركت كند. قدرت خروجي پيشرانه ازطريق جعبهدندهي دستي ۶ سرعته به چرخهاي عقب متصل ميشود. شاسي يكپارچه (مونوكوك) و بخشهايي از بدنه با جنس فيبركربن باعث كاهش وزن ابرخودرو به ۹۸۰ كيلوگرم خواهد شد. همانند مكلارن F1، مدل جديد T.50 نيز علاوهبر صندلي مركزي براي راننده، سه صندلي ديگر دارد.
گوردون موري بههمراه همكارانش قرار است از تونل باد تيم ريسينگ پوينت استفاده كنند و از بينش و تخصص مهندسان اين تيم برخوردار شوند. تصاوير اوليه ما را به ياد خودرو برابهام BT46B مياندازد كه گوردون موري در سال ۱۹۷۸ طراحي كرد و عنوان قهرماني گرندپري سوئد را بهدست آورد.
ماه گذشته، گوردون موري تأييد كرد با مجري مسابقات قهرماني استقامت جهان، رقابتهاي ۲۴ ساعته لمان و فدراسيون جهاني اتومبيلراني (FIA) دربارهي قوانين آينده ديدار كرده است كه احتمال حضور T.50 را در ۲۴ ساعته لمان افزايش ميدهد.
گوردون موري درزمينهي همكاري با تيمهاي فرمول يك گفت:
مسابقات فرمول يك، يكي از دلبستگيهاي عميق من بهشمار ميرود؛ بنابراين، همكاري با تيم ريسينگ پوينت براي توسعهي T.50 بسيار مهيج است. از زمانيكه خودرو مسابقهاي برابهام BT46B را در سال ۱۹۷۸ براي حضور در فرمول يك طراحي كردم، رؤياي توليد خودرو جادهاي مجهز به فن را در سر پروراندهام. سيستم آيروديناميكي T.50 بسيار پيشرفتهتر از برابهام است و از تخصص و منابع ريسينگ پوينت بهرهمند خواهد شد.
توافق با ريسينگ پوينت شامل تمركز بر اصول CFD براي توسعهي آيروديناميكي است و از مدل مقياس ۴۰ درصد ابرخودرو در تونل باد استفاده خواهد شد. لارنس استرول، مالك تيم فرمول يك ريسينگ پوينت، دراينزمينه گفت:
كاركردن روي T.50 با گوردون موري اتوموتيو، افتخار و امتيازي بزرگ براي تمام كاركنان ريسينگ پوينت است. متخصصان آيروديناميك ما از تونل باد و آخرين تخصص و تجربههاي خود در فرمول يك براي پيشرفت پروژه T.50 استفاده ميكنند تا مطمئن شوند طرح مفهومي فن انقلابي گوردون، قابليت كامل خود را ارائه ميدهد.
ابرخودرو T.50 ماه مه ۲۰۲۰ (ارديبهشت ۱۳۹۹) بهطور رسمي رونمايي خواهد شد و شركت گوردون موري فقط ۱۰۰ دستگاه از آنها را خواهد ساخت. اين شركت بريتانيايي ارزش اين خودرو را دوميليون پوند (۲ ميليون ۶۳۵ هزار و ۷۰۰ دلار با نرخ ارز فعلي) تعيين و هماكنون سفارشهايي از ايالات متحده و ژاپن دريافت كرده است. ناگفته نماند تحويل خودروها به مشتريان از ژانويه سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.
هم انديشي ها