لامبورگيني از فناوري ابرخازن در خودروهاي هيبريدي استفاده مي‌كند

سه‌شنبه ۱۷ دي ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
لامبورگيني با همكاري MIT درحال كار روي ابرخازن پيشرفته‌اي است كه مي‌تواند براي ذخيره‌ي انرژي در خودروهاي هيبريدي مورد استفاده قرار گيرد.
تبليغات

اولين مدل‌هاي هيبريدي توليدي لامبورگيني قرار است داراي فناوري الكتريكي پيش‌گام باشند و سوپراسپرت‌ساز ايتاليايي روي ساخت ابرخازن‌هاي سبك‌وزن و امكان استفاده از بدنه‌هاي فيبركربني براي ذخيره انرژي الكتريكي متمركز شده است.

لامبورگيني با انستيتو فناوري ماساچوست (MIT) در چند پروژه‌ي تحقيقاتي با محوريت ابرخازن‌هاي ذخيره‌ي انرژي كه مي‌تواند سريع‌تر شارژ شود و انرژي بيشتري را نسبت به باتري‌هاي ليتيوم‌يون با اندازه‌ي مشابه در خود ذخيره كند و همچنين روش‌هاي ذخيره‌سازي انرژي در مواد جديد همكاري مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران  Lamborghini And MIT Patent For Supercapacitor Tech

ريكاردو بتيني، رئيس بخش مديريت پروژه تحقيق و توسعه لامبورگيني گفت مشخص است كه آينده از آن انرژي برق خواهد بود، اما الزامات فعلي وزن باتري‌هاي ليتيوم‌يون بدين معني است كه هم‌اكنون بهترين راه‌حل موجود براي اين شركت نيست. بتيني افزود:

لامبورگيني هميشه به‌معني سبكي وزن، عملكرد، لذت و ارتباط بين خودرو راننده بوده است. ما بايد اين موارد را در آينده براي خودروهاي سوپراسپرت خود حفظ كنيم.

سال ۲۰۱۷ فناوري يادشده در خودروي مفهومي ترزو ميلنيو (Terzo Millennio) به پيش‌نمايش گذاشته شد. از ابرخازن كوچكي نيز در مدل ۸۱۹ اسب بخاري Sián FKP 37 بهره گرفته مي‌شود. اين مدل از پيشرانه ۶/۵ ليتري خورجيني ۱۲ سيلندر لامبورگيني در تركيب با موتور الكتريكي ۴۸ ولت و ابرخازن استفاده مي‌كند. موتور الكتريكي، ۳۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۴ كيلوگرم وزن دارد و لامبورگيني ادعا مي‌كند كه سه برابر سريع‌تر از باتري ليتيوم‌يون با اندازه‌ي مشابه شارژ خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران Lamborghini Sian

اگرچه ابرخازن مورد استفاده در خودروي سوپراسپرت سيان نسبتا كوچك است، لامبورگيني و MIT تحقيقات خود را دراين‌زمينه ادامه مي‌دهند. آن‌ها اخيرا پتنت جديدي به‌نام خود ثبت كرده‌اند كه مي‌تواند به‌عنوان مبناي متخصص براي ابرخازن قدرتمند نسل آينده مورد استفاده قرار گيرد.

بتيني به نشريه اتوكار گفت كه توليد اين فناوري حداقل دو تا سه سال زمان نياز دارد؛ اما ابرخازن‌ها اولين قدم در نقشه‌ي راه براي برقي كردن خودروهاي لامبورگيني هستند. MIT درحال انجام مطالعه‌اي روي چگونگي استفاده از فيبركربن تزريق‌شده با مواد مصنوعي براي ذخيره‌سازي انرژي است.

بتيني همچنين گفت:

اگر بتوانيم خيلي سريع‌تر انرژي بگيريم و از آن استفاده كنيم، خودرو سبك‌تر مي‌شود. ما همچنين مي‌توانيم انرژي را در بدنه ذخيره كرده و از خودرو به‌عنوان باتري استفاده كنيم؛ اين بدان معني است كه مي‌توانيم وزن خودرو را كاهش دهيم.

اگرچه لامبورگيني قصد دارد در سال‌هاي آينده از پيشرانه‌هاي هيبريدي در خودروهاي خود بهره ببرد، بتيني گفت كه هدف اين شركت توليد اولين خودروي تمام الكتريكي در سال ۲۰۳۰ است.

مرجع متخصصين ايران lamborghini / لامبورگيني

باوجود اين موارد، ممكن است كه لامبورگيني در سال ۲۰۲۵ خودروي تمام برقي در كلاس گرندتورر چهار سرنشين را راهي بازار كند؛ همچنين احتمالاً با استفاده از پيشرانه پورشه كاين، نسخه‌ي پلاگين هيبريدي از شاسي‌بلند لامبورگيني اوروس را عرضه خواهد كرد. لامبورگيني در حال تحقيق براي ايجاد صدا در خودروهاي الكتريكي خود است. اين شركت مدت زيادي است كه صداي پيشرانه‌هاي V10 و V12 خود را كليد جذابيت آن‌ها مي‌داند.

ريكاردو بتيني همچنين افزود:

ما در شبيه‌ساز خود با راننده‌هاي حرفه‌اي آزمايش انجام داديم و صدا را حذف كرديم. باتوجه به سيگنال‌هاي عصبي مي‌دانيم كه وقتي صدا حذف شود، درگيري و تعامل راننده كاهش مي‌يابد؛ زيرا بازخورد از بين مي‌رود. بايد صداي اصيل لامبورگيني را براي مدل‌هاي آينده پيدا كنيم تا جذابيت خودروها همچنان امتداد يابد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات