مخالفت خودروسازان با ممنوعيت فروش خودروهاي بنزيني، ديزلي و هيبريدي در بريتانيا

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فروش خودروهاي مجهز به پيشرانه‌ احتراق داخلي از سال ۲۰۳۵ در بريتانيا ممنوع خواهد شد اما اين تصميم با مخالفت فعالان صنعت خودرو مواجه شده است.
تبليغات

فعالان صنعت خودرو در بريتانيا از تصميم بوريس جانسون مبني بر ممنوعيت فروش خودروهاي بنزيني، هيبريدي و ديزلي از سال ۲۰۳۵ انتقاد كردند. بوريس جانسون در نشست آب و هواي سازمان ملل متحد از برنامه‌اي رونمايي كرد كه براساس آن در يك بازه‌ي ۵ ساله تا پيش از سال ۲۰۴۰، فروش خودروهاي مجهز به پيشرانه احتراق داخلي در اين كشور ممنوع خواهد شد.

بريتانيا ابتدا بنا داشت تا اين كار را در سال ۲۰۵۰ انجام دهد اما پس از هشدار متخصصان آب‌و‌هوا، جانسون تصميم گرفت تا زمان برنامه را به سال ۲۰۴۰ تغيير دهد. نخست وزير بريتانيا حتي وعده داد در صورت امكان، اين ممنوعيت را زودتر از سال ۲۰۳۵ نيز اعمال مي‌كند. 

قرار گرفتن خودروهاي هيبريدي در اين برنامه‌ي ممنوعيت نيز اخيرا اضافه شده است و در رونمايي اوليه از برنامه در سال ۲۰۱۷ چنين چيزي وجود نداشت اما حالا با اضافه شدن اين خودروها، ديگر خريداران بايد تنها به سراغ خودروهاي پيل سوختي يا كاملا برقي بروند. انجمن تاجران و خودروسازان بريتانيا (SMMT) اين برنامه را نقد كرده‌اند و خواستار حمايت بيشتري از خودروسازان شدند. به‌گفته‌ي مايك هاوز، مديرعامل SMMT:

بايد ببينيم برنامه‌ي سياستمداران براي تحقق برنامه‌هاي جاه‌طلبانه‌‌شان با حفظ امنيت مشاغل و صنايع چيست. اگر بريتانيا مي‌خواهد تا پرچم‌دار خودروهاي بدون آلايندگي باشد نياز به يك بازار رقابتي و شرايط تجاري رقابتي داريم تا سازندگان را تشويق به توليد كنند. تنها اعلام يك تاريخ آن هم بدون هيچ برنامه‌اي مي‌تواند ارزش كارهاي امروز را از بين ببرد.

درحالي‌كه فروش خودروهاي برقي هر سال افزايش مي‌يابد و فروش آن‌ها در سال ۲۰۲۰ در مقايسه با سال ۲۰۱۹ افزايش پيدا كرده ولي فروش كلي خودرو در بريتانيا ۷ درصد كاهش يافته است. در حال حاضر خودروهاي برقي با فروش ۲۷۲۰ دستگاه در سال ۲۰۱۹ تقريبا ۲.۷ درصد از بازار اين كشور را تشكيل مي‌دهند. به‌گفته‌ي هاوز مشتريان از شرايط بازار راضي نيستند و سياستمداران نيز با تصميمات خود براي پايان دادن به فروش  پيشرانه‌هاي احتراق داخلي شرايط را ناپايدارتر كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران آلودگي هوا

براساس اعلام وب‌سايت Auto Trader كه يكي از بزرگ‌ترين فروشگاه الكترونيك خودروي انگلستان به شمار مي‌رود، ميزان جستجوي براي خودروهاي برقي در اين سايت پس از اعلام تصميم بوريس جانسون تا ۱۶۲ درصد افزايش پيدا كرده است. جانسون سال پيش نيز اعلام كرده بود كه سياستمداران محافظه‌كار ۵۰۰ ميليون پوند را براي توسعه‌ي شبكه‌ي شارژ خودروهاي برقي هزينه خواهند كرد به‌طوري‌كه هر خانه‌اي در اين كشور حداقل ۴۸ كيلومتر با يك ايستگاه شارژ فاصله داشته باشد. 

درحالي‌كه نخست وزير بريتانيا در حال برنامه‌ريزي براي زمانبندي ممنوعيت جديد است بايد براي اضافه‌شدن خودروهاي هيبريدي به اين ممنوعيت نيز برنامه‌ريزي كند و براي اين كار نياز به مشاوره دارد. 

بريتانيا تنها كشوري نيست كه براي كاهش انتشار دي‌اكسيدكربن برنامه دارد. فرانسه نيز قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ فروش خودروهاي داراي موتور احتراق داخلي را ممنوع كند. نروژ هم فروش خودروهاي بنزيني را از سال ۲۰۲۵ متوقف مي‌كند. همچنين از سال ۲۰۲۵ تردد خودروهاي ديزلي در شهرهاي پاريس، آتن، مادريد و مكزيكوسيتي ممنوع خواهد شد.

هفته‌ي گذشته شهر ميلان نيز به دليل آلودگي شديد هوا تردد خودروهاي بنزيني و ديزلي را به مدت يك روز ممنوع كرد. در استراليا فروش خودروهاي داراي موتور احتراق داخلي ۷.۸ درصد در سال ۲۰۱۹ كاهش پيدا كرده و اين در حالي است كه فروش خودروهاي برقي ۲۰۳ درصد بيشتر شده است. با وجود افزايش فروش، خودروهاي برقي تنها ۰/۶ درصد از بازار خودروي اين كشور را تشكيل مي‌دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات