آلمان ۱۳۰ ميليارد يورو براي ترويج استفاده از خودروهاي الكتريكي اختصاص داد

يك‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دولت آلمان در راستاي تشويق شهروندان به خريد خودرو برقي، ۱۳۰ ميليارد يورو اختصاص داده است كه شامل اعطاي يارانه به خودروسازان، معافيت مالياتي و نصب ايستگاه شارژ در پمپ‌بنزين‌ها مي‌شود.
تبليغات

دولت آلمان قصد دارد به‌عنوان بخشي از برنامه انگيزشي ۱۳۰ ميليارد يورويي، در تمام پمپ بنزين‌هاي اين كشور ايستگاه‌هاي شارژ خودروي الكتريكي نصب كند. به گزارش رويترز، اين بسته انگيزشي شامل اعطاي يارانه به خريداران خودروهاي برقي و وضع ماليات براي جريمه‌ي مالكان خودروهاي بزرگ و شاسي‌بلند‌هاي آلوده‌كننده مي‌شود.

طبق آمار اداره حمل‌ونقل موتوري آلمان، از ۱۶۸،۱۴۸ خودرو ثبت‌شده در ماه مه، تنها ۳/۳ درصد برقي بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹، كمتر از دو درصد خودروهاي جديد ثبت‌شده در آلمان، الكتريكي بودند. متخصص كارشناسان مي‌گويند فروش كم خودرو برقي مي‌تواند به دليل نگراني درباره‌ي شارژ آن‌ها باشد. ديه‌گو بياسي، رئيس و بنيان‌گذار Quercus Real Assets به رويترز گفت:

ما مي‌دانيم كه ۹۷ درصد دلايل نخريدن خودروهاي برقي، نگراني از ظرفيت پيمايش خودروي الكتريكي است. اين حركت دولت آلمان، تلاش در جهت رفع اين نگراني قلمداد مي‌شود، زيرا همان‌طور كه مي‌دانيد پمپ‌بنزين‌ها‌‌ هميشه باز هستند. 

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان سال گذشته دستيابي به يك ميليون ايستگاه شارژ برقي را در سراسر آلمان تا سال ۲۰۳۰ به‌عنوان هدف دولت براي ترويج استفاده از انرژي‌هاي پاك اعلام كرد. با تضمين اينكه پمپ‌بنزين‌ها نيز بتوانند امكان شارژ خودروهاي برقي را فراهم كنند، دولت آلمان به سمت اين هدف حركت مي‌كند، اما چنين اقداماتي هنوز هم كافي نخواهد بود. تعداد پمپ‌بنزين‌هاي آلمان در سال ۱۹۶۵ حدود ۴۰ هزار واحد بود، ولي هم‌اكنون اين كشور فقط حدود ۱۵،۰۰۰ پمپ بنزين دارد. براي اينكه خريد خودروهاي برقي رايج و تقويت شود، آلمان به حداقل ۷۰،۰۰۰ ايستگاه شارژ معمولي و ۷،۰۰۰ ايستگاه شارژ سريع نياز دارد.

مرجع متخصصين ايران Electric Car / خودروي الكتريكي

به گزارش رويترز، خودروهايي كه بيش از ۹۵ گرم دي‌اكسيدكربن در هر كيلومتر منتشر مي‌كنند، از ماه ژانويه سال ۲۰۲۱ شاهد افزايش ماليات وسايل نقليه موتوري خواهند بود. باتوجه‌به اينكه ميانگين انتشار خودروهاي آلماني در هر كيلومتر بيش از ۱۵۰ گرم است، تعداد خودروهاي زيادي با اين قانون مشمول جريمه مي‌شوند. در ماه مه، اين سطح به حدود ۱۵۵ گرم افزايش يافت. طبق قانون جديد، هرچه خودروها آلوده‌تر باشند، جريمه‌هاي آن‌ها افزايش خواهد يافت.

دولت آلمان با هدف تشويق خريداران به خريد خودروهاي الكتريكي كوچك ساخت داخل، ماليات بر ارزش افزوده را براي آن وسايل نقليه از ۱۹ درصد به ۱۶ درصد كاهش مي‌دهد. به‌طور هم‌زمان، مشوق‌هاي دولت براي خودروهاي برقي با ارزش كمتر از ۴۵،۰۰۰ دلار به بيش از ۶،۷۰۰ دلار افزايش مي‌يابد. اين يارانه در تركيب با مشوق ۳،۴۰۰ دلاري براي خودروسازان، ارزش خودروهاي برقي را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد. خودروهاي الكتريكي لوكس و گران‌ارزش نيز تا حدودي از مزاياي اين طرح بهره خواهند برد. در بخش ديگري از طرح دولت آلمان، ميلياردها دلار براي اسقاط اتوبوس‌هاي ديزلي (متعلق به شبكه حمل‌ونقل خصوصي يا عمومي) كنار گذاشته شده است. 

دولت آلمان مي‌خواهد مشتريان بدانند كه مي‌توانند با خودروي برقي خود به هر جايي سفر كنند و در هر مكاني به ايستگاه شارژ وصل شوند. در غير اين صورت، تمام زحمات دولت براي ترويج استفاده از خودروهاي پاك بر باد مي‌رود. هم‌اكنون، دولت آلمان بودجه مورد نياز را براي تجهيز تمام جايگاه‌هاي پخش بنزين به ايستگاه شارژ خودروي برقي در اين كشور فراهم كرده است.

انجمن انرژي آلمان، تخمين مي‌زند كه اين كشور در ماه مارس ميزبان حدود ۲۸،۰۰۰ ايستگاه شارژ خودروي برقي خواهد بود. به گفته‌ي مسئولان انجمن انرژي آلمان، وجود ۷۰ هزار شارژر خودرو الكتريكي براي ترويج و تشويق همگاني به مالكيت خودروي برقي ضروري است. ملزم كردن پمپ‌بنزين‌ها به نصب ايستگاه‌هاي شارژ خودروي برقي، باعث افزايش تعداد اين ايستگاه‌ها به بيش از ۱۴،۰۰۰ واحد خواهد شد.

آلمان تنها كشوري نيست كه به‌عنوان بخشي از راهبردهاي اقتصادي پس از ويروس كرونا، براي ترويج خودروي الكتريكي تلاش مي‌كند. امانوئل مكرون، رئيس جمهور فرانسه نيز هفته گذشته در يك كنفرانس مطبوعاتي، بسته تشويقي مشابه ۸ ميليارد يورويي را اعلام كرد كه هدف آن «پيش‌گام ساختن فرانسه در اروپا در زمينه توليد وسايل نقليه پاك» است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات