دوج دورانگو SRT هل كت؛ قدرتمندترين شاسي بلند دنيا با ۷۱۰ اسب بخار قدرت
درحاليكه تمام خودروسازان بزرگ دنيا به سمت توليد خودروهاي شاسيبلند پيش ميروند، دوج نيز سالهاي گذشته براي اين هدف تلاش ميكرد و اين اتفاق اجتنابناپذير بود. در گذشته دوج با توليد دورانگو SRT به جمع سازندگان شاسيبلند پيوست و هماكنون نيز خودرو دوج دورانگو اسآرتي هلكت (Dodge Durango SRT Hellcat) مدل ۲۰۲۱ رونمايي شد. در حقيقت فيات كرايسلر پيشرانه دوستداشتني Hellcat را به بزرگترين شاسيبلند خود تقديم كرده است.
دوج دورانگو از پيشرانه ۶/۲ ليتري خورجيني هشت سيلندر سوپرشارژ با ۷۱۰ اسببخار قدرت و ۸۷۵ نيوتنمتر گشتاور در زير كاپوت بهره ميبرد. اين پيشرانه تنها ۳ اسببخار بيشتر از نسخه سنتي ۷۰۷ اسب بخاري هلكت قدرت دارد؛ از سوي ديگر پيشرانه جيپ گرند چروكي تركهاوك نيز ۷۰۷ اسببخار توليد ميكند و احتمالاً به همين دليل است كه دوج ميتواند دورانگو اسآرتي هلكت را قدرتمندترين شاسيبلند جهان بنامد. دوج دورانگو هلكت قادر است در ۳/۵ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۹۶ كيلومتربرساعت دست يابد و بيشينه سرعت آن نيز به ۲۹۰ كيلومتربرساعت ميرسد. زمان صفر تا ۹۶ كيلومتربرساعت اين خودرو ۰/۹ ثانيه سريعتر از نسخه بدون سوپرشارژ دورانگو SRT است. دوج اين دو مدل را در يك پيست ۲/۱ مايلي مقابل هم قرار داد و نسخه جديد هلكت توانست با اختلاف ۱/۵ ثانيهاي مدل پايه SRT را پشت سر بگذارد. قدرت پيشرانه اين خودرو ازطريق جعبهدنده خودكار هشت سرعته به چرخها منتقل ميشود.
دوج همچنين توجه بيشتري به سيستم ترمز و تعليق دورانگو SRT هلكت كرده است تا بتواند از قدرت اضافي خود استفاده كند. سيستم تعليق بهروزرسانيشده به گونهاي تنظيم شده تا در حالت خودكار راحتي بيشتري داشته باشد و هندلينگ بهتري را در حالت پيست با غلتش كمتر، كمفرماني كمتر و كنترل بهتر پايين آوردن ارتفاع خودرو ارائه دهد. اين دستاورد به لطف كمكفنرهاي بازطراحيشده و بستهاي بالايي محكمتر است. ترمزها به كاليپرهاي ۶ پيستوني بزرگ برمبو در جلو و كاليپرهاي چهار پيستوني در عقب ارتقا يافتهاند. كاليپرها در هر چهار گوشه خودرو روي ديسكهاي ترمز تهويهشونده قرار ميگيرند (۱۵/۷۵ اينچ در جلو و ۱۳/۸ اينچ در عقب). لاستيكها از نوع پهن ۲۹۵ ميليمتري هستند كه به اندازه SRT معمولي است. خريداران ميتوانند بين لاستيكهاي پيرلي چهارفصل يا تابستانه نيز انتخاب كنند.
دوج ميگويد كه پيشرانه هلكت را به دورانگو اختصاص داده است تا از عملكرد قدرتمند آن در پيست اطمينان حاصل كند. اين خودرو از مدار خنككاري منحصربفردي بهره ميبرد و به گونهاي طراحي شده است كه هوا را با دماي خنكتري به سمت پيشرانه ميفرستند. در بخش پاييني سپر دريچهاي مخفي براي ورود هواي خنك وجود دارد كه دورانگو هواي تازه را از آنجا براي ختككاري پيشرانه تأمين ميكند. علاوه بر اين سيستم اگزوز جديدي وجود دارد كه ميتواند غرش پيشرانه را به خوبي منعكس كند. دوج ميگويد كه در اين سيستم از لولههاي خروجي اگزوز ۲۶۰ ميليمتري با طرح X استفاده شده است كه بزرگترين لولهها در ميان مدلهاي SRT به شمار ميرود.
از نقطه انديشه متخصصين ظاهر طراحي، دوج دورانگو هلكت از ساير مدلهاي شاسيبلند دوج متمايز ميشود، بدون اينكه خيلي عجيب بهانديشه متخصصين برسد. از جمله برجستگيهاي طراحي بيروني اين خودرو ميتوان به سپر جلو جديد (لامپهاي مهشكن براي جريان بيشتر هوا حذف شده است)، اسپليتر جلو، اسپويلر عقب بزرگتر (كه ۴۰۰ درصد دانفورس بيشتري نسبت به گذشته توليد ميكند) اشاره كرد و نشانهاي Hellcat كه در اطراف خودرو وجود دارد. فضاي داخل كابين و ساير مشخصات دورانگو براي امسال بهروزرساني شده است، اما در آينده جزئيات بيشتري از آن ارائه ميشود. از جمله تجهيزات منحصربفرد دورانگو هلكت ميتوان به نشانگرهاي قرمز، صندليهاي چرمي گرمشونده/ تهويهشونده با روكشهاي چرم جير و پشتيهاي صندلي با آرم برجسته Hellcat اشاره كرد. نسخه هلكت نيز به اندازه ساير مدلهاي ديوارنگو توان يدككشي دارد و قادر است وزني حدود ۳،۹۵۰ كيلوگرم را يدك بكشد.
كساني كه ميخواهند مالك دورانگو هلكت باشند، بايد سريع عمل كنند. دوج ميگويد اين شاسيبلند را تنها در سال ۲۰۲۱ و به مدت ۶ ماه توليد ميكند. توليد اين خودرو باتوجهبه ميزان سفارش و پيشخريد مشتريان محدود خواهد بود و اگر تقاضا براي خريد آن خيلي زياد باشد، دوج درباره تيراژ توليد در بازه زماني مشخصشده تصميمگيري خواهد كرد. سفارش اين خودرو از پاييز امسال آغاز خواهد شد و قرار است دوج دورانگو هلكت تا اوايل سال ۲۰۲۱ وارد نمايندگيهاي فروش دوج شود.
هم انديشي ها