فراري ممكن است مالكيت معنوي 250GTO را از دست بدهد

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استفاده نكردن از برند تجاري خودروي كلاسيك 250GTO، اشكال حقوقي پيچيده‌اي براي فراري ايجاد كرده و ممكن است خودروساز ايتاليايي مالكيت معنوي آن را از دست بدهد.
تبليغات

فراري براي حفظ علامت تجاري يكي از نمادين‌ترين مدل‌هاي تمام دوران خود و يكي از گرانارزش‌ترين خودروهاي جهان، نبرد حقوقي پيچيده‌اي را آغاز كرده است. فراري 250GTO، خودرو مسابقه‌‌اي داراي مجوز تردد در جاده و مجهز به پيشرانه خورجيني ۱۲ سيلندر است كه از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ ساخته شد. ‌هم‌اكنون حكم تاريخي اداره مالكيت معنوي اتحاديه اروپا مي‌تواند راه را براي توليد ماكت‌ها و نسخه‌هاي كپي از طرح كلاسيك يكي از نادرترين و كلكسيوني‌ترين فراري‌هايي كه تاكنون ساخته شده‌ است، هموار كند.

مرجع متخصصين ايران نماي خودرو كلاسيك و اسپرت فراري / Ferrari 250 GTO قرمز رنگ در جاده آسفالت با زمينه علف سبز

فراري اين برند تجاري را در بين خودروهاي اسباب‌بازي و نسخه‌هاي مدل سال 250GTO حفظ كرده، اما با اين حكم كه بسياري از علاقه‌مندان ممكن است فكر كنند غيرممكن باشد، سازنده ايتاليايي خودروهاي سوپراسپرت اكنون نمي‌تواند شركت‌هاي مستقل را از ساخت و فروش نسخه‌هاي كپي باز دارد. فراري علامت تجاري خود را براي 250GTO در سال ۲۰۰۸ تجديد كرده است، تا از طراحي‌هاي كپي در آينده جلوگيري كند.

۳۶ نسخه اصلي از اين خودروي كلاسيك كه بين سال‌هاي ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ ساخته شدند، در بين نادرترين خودروهاي جهان قرار دارند. برخي متخصص كارشناسان، فراري 250GTO را داراي ركورد گرانارزش‌ترين وسيله نقليه تاريخ مي‌دانند؛ زيرا در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۷۰ ميليون دلار براي اين خودروي كلاسيك پرداخت شد كه البته اين رقم به دليل خصوصي و محرمانه بودن فروش، تاكنون تأييد نشده است. در اوت سال ۲۰۱۸ نيز، نمونه ديگري با ارزش تأييدشده ۴۸/۴ ميليون دلار در حراجي فروخته شد.

بااين‌حال، خودروي كلاسيك و نمادين 250GTO به‌زودي مي‌تواند از چنگ فراري خارج شود. به گزارش وب‌سايت اقتصادي انگليسي «This Is Money»، شركت مستقلي به‌نام Ares Design مستقر در مودنا ايتاليا، ادعا كرد كه علامت تجاري سال ۲۰۰۸ به گونه‌اي بد ثبت شده است. به عبارت ديگر اين علامت تجاري به شيوه‌اي تدافعي ساخته شده تا از اقدام شركت‌هاي شخص ثالث براي توليد و فروش خودروهاي اسپرت مشابه جلوگيري كند. 

مرجع متخصصين ايران نماي عقب خودرو كلاسيك فراري / Ferrari 250 GTO قرمز رنگ

وب‌سايت «This Is Money» گزارش داد كه در اين پرونده عبارتي آمده كه مي‌گويد «اگر اين علامت تجاري به مدت ۵ سال مداوم مورد استفاده واقع نشود، مجوز استفاده از آن مي‌تواند باطل شود. به گزارش اين وب‌سايت، آرس ديزاين پرونده‌اي را عليه فراري به جريان انداخته است كه در آن ادعا مي‌كند «از اين علامت تجاري استفاده كنيد، يا آن را از دست بدهيد». اين شكايت پس از آن مطرح شد كه فراري از سال ۱۹۶۴ تاكنون طراحي 250GTO را مورد استفاده قرار نداده است و وقتي كه آرس ديزاين در سال ۲۰۰۷ به اتحاديه اروپا شكايت كرد، فراري تمايلي به استفاده مجدد از آن نداشت. 

دفتر مالكيت معنوي اتحاديه اروپا (EUIPO) در اين زمينه گفت:

درباره پرونده كنوني، بخش ابطال مالكيت معنوي اعتقاد دارد كه استفاده واقعي از علامت تجاري موردمناقشه به اندازه كافي براي عوامل مرتبط با وسايل نقليه اسباب بازي و خودروهاي ماكت اثبات شده است؛ درحالي‌كه هيچ استفاده‌اي از اين علامت تجاري در رابطه با ساير كالاهاي موجود در كلاس ۱۲ (وسايل نقليه) كه براي آن ثبت‌ شده، اثبات نشده است. 
مرجع متخصصين ايران نماي جلو خودرو اسپرت / sports car فراري /  Ferrari 250 GTO قرمز رنگ

به عبارت ديگر فراري استفاده واقعي براي تعدادي از كالاها، شامل وسايل نقليه را اثبات نكرده است. رسانه‌هاي انگليسي همچنين گزارش دادند كه فراري برنده‌ي پرونده‌اي است كه سال گذشته توسط آرس ديزاين ارائه شد. طبق گزارش رسانه‌ها، دادگاهي در بولونيا ايتاليا، فراري 250GTO را به‌عنوان اثري هنري كه امكان تقليد يا بازتوليد آن وجود ندارد، به رسميت شناخت.

هم‌اكنون مشخص نيست كه فراري چه تصميمي براي مواجهه با اين چالش مي‌گيرد. بنا به گزارش‌ها، فراري و آرس ديزاين به درخواست رسانه‌هاي خارج از اين كشور براي اظهارانديشه متخصصين پاسخ نداده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات