ابرخودرو گوردون موري T.50 رونمايي شد
سرانجام ابرخودرو T.50 شركت خودروسازي گوردون موري اتوموتيو (Gordon Murray Automotive) بهصورت رسمي رونمايي شد و آخرين ساخته اين مهندس خودروساز مشهور كاملا به يك خودرو توليدي تبديل شده است. گوردون موري T.50 فقط ۹۸۶ كيلوگرم وزن دارد و از پيشرانه تنفس طبيعي ۴ ليتري خورجيني ۱۲ سيلندر با قدرت ۶۵۴ اسببخار و گشتاور ۴۶۷ نيوتنمتر بهره ميبرد. اگر اين اعداد به اندازه كافي چشمگير نيستند، يك فن در پشت خودرو وجود دارد كه آن را به جاده ميچسباند.
از نماي جلو، پيبردن به شباهتهاي T.50 با مكلارن F1 بهعنوان يكي از پروژههاي مشهور و افسانهاي گوردون موري دشوار نيست. هر دو مدل داراي دماغه كوتاه، ظاهر طراحي صاف و وروديهاي باريك در گوشهها هستند. شيشه جلوي گرد و گسترده، پنجرههاي بزرگ در درها و پنلهاي شفاف در سقف يك گلخانه بسيار زيبا براي اين ابرخودرو ايجاد ميكند. ورودي هواي كوچك و ظريف در سقف ابرخودرو، هوا را به سمت پيشرانه V12 هدايت ميكند و قسمتهاي صاف مربوط به پنل عقب درهاي گالوينگ به گونهاي است كه تأثير كمي روي طراحي سيستم تعليق در زير بدنه داشته باشد.
شاسي و بدنه هر دو از فيبر كربن و تمام اجزاي آن فوقالعاده سبك هستند. گوردون موري اتوموتيو ادعا ميكند وزن پنلهاي بيروني و مونوكوك كمتر از ۱۵۰ كيلوگرم است.
فن ۴۰۰ ميليمتري نصبشده در عقب، از جمله جذابترين ويژگيهاي T.50 به شمار ميرود. اين قطعه تا حداكثر ۷،۰۰۰ دوربردقيقه ميچرخد و روي يك موتور الكتريكي ۴۸ ولت كار ميكند. اين دستگاه در تركيب با اسپويلرهاي عقب فعال و ديفيوزر كار ميكند تا دانفورس (نيروي روبه پايين) را در حالت رانندگي عادي ۵۰ درصد و در حالت ترمزگيري ۱۰۰ درصد افزايش دهد. اين سيستم همچنين بهعنوان القاي پمپ هوا براي پيشرانه عمل ميكند تا در حدود ۴۹ اسببخار به توان آن بيافزايد.
ناگفته نماند كه عملكرد و فناوري T.50 به شكلي جمعوجور تركيب ميشوند. اين ابرخودرو ۴،۳۵۲ ميليمتر طول دارد كه تنها حدود يك اينچ كوتاهتر از پورشه ۷۱۸ كيمن با ۴،۳۷۹ ميليمتر است. بهعنوان يك مقايسهي ديگر، بد نيست بدانيد كه طول شورولت كوروت C8 مدل ۲۰۲۰ به ۴،۶۳۰ ميليمتر ميرسد.
پيشرانه بهصورت سفارشي توسط كازورث (Cosworth) و گوردون موري اتوموتيو طراحي و ساخته شده و داراي بيشينه دور (خط قرمز) ۱۲،۱۰۰ دور است. طبق ادعاي شركت سازنده، پيشرانه با وزن ۱۷۷ كيلوگرم، سبكترين پيشرانه V12 جادهاي محسوب ميشود. حجم جابجايي اين پيشرانه ۳،۹۹۴ سانتيمتر مكعب است، اگرچه خودروساز انگليسي در بيانيه مطبوعاتي از آن بهعنوان پيشرانه ۳/۹ ليتري ياد ميكند.
پيشرانه نيروي خود را ازطريق جعبهدنده دستي ۶ سرعته به چرخها منتقل ميكند. در حين توسعه، اين شركت توجه ويژهاي به احساس راحتي و نرمي در هنگام تعويض دنده و زمان درگيري دندهها داشت.
كابين نيز از مكلارن F1 الهام گرفته است، زيرا صندلي راننده در مركز قرار دارد و سرنشينان در دو طرف او جاي ميگيرند. دكمههاي مهم براي كنترل ابرخودرو روي دو طرف غربيلك فرمان جاي گرفته است. بهمنظور احترام به سلايق مشتريان، هر خريدار ميتواند با مراجعه با گوردون موري اتوموتيو ترجيحات خود را درباره موقعيت صندلي، فرمان و پدالها اعلام كند تا برايش شخصيسازي شود.
گوردون موري اتوموتيو قصد دارد فقط ۱۰۰ دستگاه از T.50 را بسازد و اين شركت ۲/۳۶ ميليون پوند بدون احتساب ماليات (حدود ۳/۰۸ ميليون دلار با نرخ ارز فعلي) براي آن دريافت ميكند. توليد T.50 از ژانويه ۲۰۲۲ آغاز ميشود و تحويل اولين مدلها در اواخر همان سال اتفاق ميافتد.
هم انديشي ها