تويوتا همچنان ارزشمندترين برند خودروساز دنيا است

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با وجود همه‌گيري ويروس كرونا، تويوتا بازهم ارزشمندترين برند خودروساز جهان شد و مرسدس‌ بنز و بي‌ام‌و به‌دنبال آن قرار گرفتند. در اين فهرست، تسلا با رشدي چشمگير، به رتبه ششم رسيد.
تبليغات

اساسا سال ۲۰۲۰ براي همه سخت و پرزحمت بوده است و عملا براي همه‌ي مشاغل هيچ نشانه‌اي از بهبود سريع چشم‌انداز وجود ندارد. هنوزهم شركت‌هاي جهان اميدواري خود را متوقف نكرده‌اند و همه در تلاش‌اند با هنجار جديد سازگار شوند و جايگاه خود را در اين وضعيت جديد پيدا كنند. به زبان تجاري، اين بدان‌معنا است كه ازانديشه متخصصين ارزيابي كلي، در بخش خودرو تغييرات و فرازونشيب‌هاي زيادي وجود دارد. به زبان ساده‌تر، برخي شركت‌ها بهتر از بقيه در حال تغيير فضاي كسب‌وكار هستند.

مرجع متخصصين ايران خودرو تويوتا / toyota

بيست‌و‌يكمين گزارش سالانه‌ي اينتربرند (Interbrand) به‌نام «دهه‌ي امكان» شركت‌ها را در بسياري از بخش‌‌هاي مختلف كسب‌وكار تجزيه‌و‌تحليل مي‌كند؛ اما ما بيشتر به اتفاق‌هاي رخ‌داده در برندهاي خودرويي علاقه‌مند هستيم. در اوضاع‌واحوال كنوني، تنها يك برند خودروساز موفق شد بهبودي در ارزيابي خود براي سال ۲۰۲۰ را ثبت كند. اين تحقيق از سه نكته‌ي مهم در روش ارزيابي خود استفاده مي‌كند:

  • عملكرد مالي محصولات يا خدمات برند
  • نقش برند در تصميم‌هاي خريد
  • قدرت رقابتي برند و توانايي ايجاد وفاداري و درنتيجه تقاضاي پايدار و سود در آينده

نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه تويوتا بارديگر در بين برندهاي تجاري خودروساز در فهرست ۱۰۰ برند برتر اينتربرند مقام اول را ازآنِ خود كرده است. در ميان تمام برندهاي تجاري اين فهرست، خودروساز ژاپني با ارزيابي ۵۱/۵۹۵ ميليون دلار در جايگاه هفتم قرار دارد. شايد اين جايگاه چندان براي تويوتا تعجب‌آور نباشد؛ زيرا اين شركت معمولا عنوان پرفروش‌ترين خودروساز جهان را كسب مي‌كند. دقيقا پايين‌تر از تويوتا، مرسدس بنز با ارزش ۴۹/۲۶۸ ميليون دلار و پس‌از‌آن، بي‌ام‌و با ارزش ۳۹/۷۵۶ ميليون دلار در جايگاه سوم بخش خودرو قرار مي‌گيرد. 

بااين‌حال، ارزش تويوتا در سال ۲۰۲۰ درمقايسه‌با آخرين ارزيابي آن در سال ۲۰۱۹ تقريبا ۸ درصد كاهش يافته است؛ روندي كه در تمام برندهاي خودرويي موجود در اين ارزيابي مشاهده مي‌شود. هيونداي، تنها برند خودرويي بود كه ارزش برند خود را در سال ۲۰۲۰ بهبود بخشيد و سالانه ۱ درصد افزايش را تجربه كرد و اولين‌بار از سال ۲۰۰۵، به‌عنوان پنجمين شركت ارزشمند خودروساز در فهرست قرار گرفت. اينتربرند ارزش كل برند هيونداي را ۱۴/۳ ميليارد دلار تخمين مي‌زند كه اين رقم بيشتر از تسلا با ۱۲/۳ ميليارد دلار يا فورد با ۱۲/۶ ميليارد دلار است.

مايك روچا، مدير جهاني ارزيابي برند اينتربرند، افزايش ناچيز هيونداي را ناشي از گسترش تجارت حمل‌ونقل در آينده و اعلام برند فرعي آيونيك (Ioniq) دانست. ساير برندهاي خودرويي موجود در اين فهرست كاهش ارزش برند تخميني را ثبت كردند؛ به‌طوري‌كه فورد و لندرور به‌ترتيب با ۱۲ و ۱۳ درصد، بيشترين افت سالانه را به‌نام خود ثبت كردند.

با نگاهي بيشتر به فهرست، درمي‌يابيم كه تسلا رشد چشمگيري يافته و توانسته است خود را در جدول كلي بين تمام شركت‌ها به رده چهلم برساند. آخرين‌باري كه تسلا توانست در جدول بهترين برندهاي جهاني ظاهر شود، به سال ۲۰۱۷ برمي‌گردد. براساس ارزيابي اينتربرند، ارزش بازار اين خودروساز برقي ۱۲/۷۵۸ ميليون دلار است. تسلا پس از كنار گذاشته‌شدن از فهرست در سال ۲۰۱۹، موفق شد بارديگر در ميان ۱۰۰ برند برتر جهاني و به‌طور‌كلي در رتبه‌ي ششم خودروسازان قرار گيرد. 

رتبه

برند

ارزش برند

تغيير نسبت به سال 2019

۱

تويوتا

۵۱/۵۹ ميليارد دلار

۸- درصد

۲

مرسدس بنز

۴۹/۲۶ ميليارد دلار

۳- درصد

۳

بي‌ام‌و

۳۹/۷۵ ميليارد دلار

۴- درصد

۴

هوندا

۲۱/۶۹ ميليارد دلار

۱۱- درصد

۵

هيونداي

۱۴/۲۹ ميليارد دلار

۱+ درصد

۶

تسلا

۱۲/۷۸ ميليارد دلار

---

۷

فورد

۱۲/۵۶ ميليارد دلار

۱۲- درصد

۸

آئودي

۱۲/۴۲ ميليارد دلار

۲- درصد

۹

فولكس‌واگن

۱۲/۲۶ ميليارد دلار

۵- درصد

۱۰

پورشه

۱۱/۳۰ ميليارد دلار

۳- درصد

۱۱

نيسان

۱۰/۵۵ ميليارد دلار

۸- درصد

۱۲

فراري

۶/۳۷ ميليارد دلار

۱- درصد

۱۳

كيا

۵/۸۳ ميليارد دلار

۹- درصد

۱۴

لندرور

۵/۰۷ ميليارد دلار

۱۳- درصد

۱۵

ميني

۴/۹۶ ميليارد دلار

۱۰- درصد

در خارج از حيطه‌ي خودرو، برندهاي فناوري ازجمله اپل و آمازون و مايكروسافت به‌ترتيب رده‌هاي اول تا سوم را ازآنِ خود كرد‌ه‌اند و بر ساير برندهاي دنيا كاملا برتري دارند. به‌طور‌كلي، اينتربرند اپل را با ارزش ۳۲۲/۹ ميليارد دلار به‌عنوان ارزشمندترين برند جهان معرفي كرد و آمازون با ۲۰۰/۶ ميليارد دلار پس‌از‌آن قرار گرفت. شبكه‌هاي اجتماعي و شركت‌هاي ارتباطي نيز در همه‌گيري جهاني ويروس كرونا موفقيت‌هايي تجربه كرده‌اند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات