اپل همزمان با فلج كردن تبليغات هدفمند، تبليغات خود را گسترش مي‌دهد

يك‌شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران تيم كوك / Tim Cook لباس مشكي درحال فكر كردن
احتمالا اپل تا كمتر از يك هفته‌ي ديگر دومين جايگاه تبليغاتي را به اپ استور اضافه مي‌كند. تحليلگران مي‌گويند اپل با فلج كردن بازار تبليغات هدفمند، قصد دارد فعاليت‌هاي تبليغاتي خود را بيشتر كند.
تبليغات

بر اساس آنچه Ars Technica ادعا مي‌‌كند، اپل قصد دارد هم‌زمان با فعال‌سازي قابليت جديد iOS در حوزه‌ي حريم خصوصي كه احتمالا چالش شديدي براي رقبايي نظير فيسبوك ايجاد مي‌كند، كسب‌و‌كار تبليغاتي خود را گسترش بدهد. توليدكننده‌ي آيفون در حال حاضر تبليغات جست‌و‌جو در اپ استور را مي‌فروشد؛ اين نوع تبليغ به توسعه‌دهنده امكان مي‌دهد در ازاي پرداخت پول در بخش بالاي نتايج جست‌و‌جو باشد. براي مثال اگر اكنون در اپ استور عبارت Twitter را جست‌و‌جو كنيد، تيك‌تاك به‌عنوان نتيجه‌ي نخست نمايش داده مي‌شود.

طبق گزارش جديد، اپل مي‌خواهد دومين جايگاه تبليغاتي را به اپ استور بياورد؛ اين بار در بخش Suggested صفحه‌ي جست‌و‌جوي اپ استور. ظاهرا اين جايگاه تبليغاتي جديد تا پايان ماه جاري ميلادي (كمتر از يك هفته‌ي ديگر) آغاز به‌ كار مي‌كند و به توسعه‌دهندگان امكان مي‌دهد اپليكيشن خود را «در سراسر شبكه تبليغ كنند؛ نه‌فقط براي جست‌و‌جوي عبارتي خاص.»

اپل فعلاً به درخواست خبرنگاران براي ارائه‌ي توضيح پاسخ نداده است.

گسترش برنامه‌هاي تبليغاتي نخستين نشانه‌ي محكم براي اين ادعا است كه اپل مي‌خواهد هم‌زمان با به‌ چالش‌ كشيدن بزرگ‌ترين شركت‌هاي تبليغاتي دنيا يعني فيسبوك و گوگل، اقدامات خود را در حوزه‌ي تبليغات گسترش بدهد و درآمد بيشتري كسب كند. آخرين به‌روزرساني سيستم‌ عامل آيفون‌ يعني iOS 14.5، باعث مي‌شود اپليكيشن‌ها و توسعه‌دهندگان بدون كسب مجوز مستقيم از متخصصان، اجازه‌ي جمع‌آوري اطلاعات آن‌ها را نداشته باشند. انتظار مي‌رود اكثر متخصصان از جمع‌آوري داده‌هايشان را جلوگيري و در پي اين اتفاق، ضرر زيادي به صنعت تبليغات هدفمند وارد شود.

اپل سال‌‌ها است مي‌خواهد به غول صنعت تبليغات تبديل شود و ظاهرا راه خود را پيدا كرده است

اپل گفته است تغييرات جديد باعث افزايش حفاظت از حريم خصوصي متخصصان مي‌شود؛ اما شماري از منتقدان ادعا مي‌كنند هدف اصلي اپل، انجام تبليغات اختصاصي بيشتر و ضرر رساندن به رقبا است. مارك زاكربرگ، مديرعامل و بنيان‌گذار فيسبوك، پيش‌تر مدعي شد: «ممكن است اپل بگويد اين كار را براي كمك به مردم انجام مي‌دهد؛ اما اقدامات جديد به‌وضوح منافع رقابتي اين شركت را دنبال مي‌كنند.»

اپل مدت‌ها است كه مي‌خواهد به يكي از غول‌هاي صنعت تبليغات موبايلي تبديل شود. شركت كوپرتينويي در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۲۷۵ ميليون دلار براي تصاحب Quattro Wireless (يك شركت حوزه‌ي تبليغات موبايلي) پرداخت كرد. يك سال قبل، گوگل در حركتي خبرساز با پرداخت ۷۵۰ ميليون دلار AdMob را تصاحب كرده بود.

اپل در سال ۲۰۱۰ سرويس iAd را راه‌اندازي كرد؛ iAd تلاشي چندساله براي ايجاد كسب‌وكاري بزرگ در صنعت تبليغات بود. اين سرويس در هنگام آغاز به كار داراي حداقل ارزش قرارداد يك ميليون دلار بود، اما در عرض يك سال، پيش‌نيازها را نصف كرد. اپل تلاش كرد كنترل خود بر تبليغات را حفظ كند و داده‌هاي مردم را در اختيار بازاريابان قرار ندهد. دو سال بعد، اپل حداقل قرارداد را به تنها ۵۰ دلار كاهش داد و در نهايت در اوايل سال ۲۰۱۶ پروژه‌ي iAd به‌طور كلي تعطيل شد.

در همين حين، بازار تبليغات الكترونيك رشد انفجاري تجربه كرده بود و آمار مؤسسه‌ي تحقيقاتي Insider Intelligence نشان مي‌داد اين بازار فروش سالانه‌ي ۳۷۸ ميليارد دلاري ثبت مي‌كند. گوگل و فيسبوك دو بازيگر بسيار بزرگ در صنعت تبليغات الكترونيك به‌حساب مي‌آيند. تيم كوك، مديرعامل اپل، پيش‌تر بارها به مدل كسب‌و‌كار اين شركت‌ها يعني جمع‌آوري حجم عظيمي از داده‌ها براي هدفمند كردن تبليغات حمله كرده است.

طبق مطالعه مؤسسه‌ي تحقيقاتي Bernstein، اپل در حال حاضر سالانه حدوداً دو ميليارد دلار درآمد از تبليغات جست‌و‌جوي اپ استور كسب مي‌كند كه ۸۰ درصد آن حاشيه‌ي سود است. كوپرتينويي‌ها همچنين در اپليكيشن‌هاي Stocks و News تبليغ مي‌فروشند.

تحليلگران پيش‌بيني كرده‌اند كه شركت‌‌هاي تبليغاتي از جايگاه تبليغاتي دوم اپ استور استقبال كنند؛ به‌خصوص با درانديشه متخصصينگرفتن اين حقيقت كه تغييرات حريم خصوصي آيفون مي‌تواند مؤثر بودن تبليغات هدفمند را به شكل محسوسي كاهش بدهد.

اريك سوفرت، متخصص حوزه‌‌ي تبليغات موبايلي، مي‌گويد جايگاه تبليغاتي جديد اپ استور افزون‌ بر درآمدزايي بيشتر، مزاياي ديگري نيز براي اپل به‌ همراه دارد. يك دهه پيش اپ استور نقشي حياتي در نحوه‌ي پيدا كردن محتواي جديد توسط مشتريان ايفا مي‌كرد. سوفرت اوايل سال جاري ميلادي گفت اپل قبلاً «پادشاه‌ساز»‌ بود؛ با اين توضيح كه اگر در اپ استور برجسته مي‌شديد، ممكن بود ارزش شركت شما تا صدها ميليون دلار افزايش پيدا كند.

سوفرت مي‌گويد اپل اميدوار است در دنياي امروز هم به اين سطح از كنترل برسد: «اگر اپل تبليغات موبايلي را فلج كند، اپ استور باري ديگر به جايگاه اصلي براي پيدا كردن اپليكيشن‌هاي جديد تبديل مي‌شود و اپل تصميم مي‌گيرد مردم چگونه از آيفون‌ ما استفاده كنند. اپل تصميم مي‌‌گيرد كدام اپليكيشن‌ها، محبوب‌ترين باشند.»

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات