سرمايه‌گذاري بيل گيتس براي مبارزه با تغييرات آب و هوا

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
صندوق سرمايه‌گذاري بيل گيتس، براي جلوگيري از تغييرات آب‌و‌هوا در حال مشاركت با شركت‌هاي اروپايي فعال در زمينه‌ي كشاورزي، توليد و حمل‌و‌نقل است.
تبليغات

بيل گيتس طرز تفكري جديدي به نام «اشكال ۷۵ درصدي» را در مورد تغييرات آب‌وهوايي اختراع كرده و تيمي از سرمايه‌گذاران را براي رفع اين اشكال هدايت مي‌كند. بسياري از مردم فكر مي‌كنند سرمايه‌گذاري روي انرژي پاك مانند پنل‌هاي خورشيدي و توربين‌هاي بادي، انتشار گازهاي گلخانه‌اي را كاهش مي‌دهد؛ در صورتي كه راه‌هاي جايگزين براي توليد برق تنها ۲۵ درصد اشكال را حل مي‌كنند.

بيل گيتس در پستي در وب‌سايت شخصي خود (GatesNotes) از موارد تأثيرگذار ديگري روي تغييرات آب‌وهواي جهان از جمله كشاورزي (گاز متان خروجي از معده‌ي گاو، جنگل زدايي)، توليدات (توليد پلاستيك، فولاد و سيمان)، حمل‌ونقل (سوخت مصرفي براي حمل‌ونقل) و ساختمان‌ها (تهويه‌ي هوا) نام برده است. گيتس و ساير سرمايه‌گذاران در سال‌هاي اخير بيش از يك ميليارد دلار از بودجه‌ي شخصي خود را روي شركت‌هاي فعال در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

شركت BEV كه بيل گيتس رئيس هيئت مديره‌ي آن است، اين هفته توافق‌نامه‌اي را با كميسيون اروپا و در زمينه‌ي سرمايه‌گذاري روي شركت‌هاي اروپايي با هدف جلوگيري از تغييرات آب‌وهوايي امضا خواهد كرد. بيل گيتس در مورد اين موضوع گفته است:

تحقيقات انرژي، چندين سال و حتي چندين دهه طول مي‌كشد تا نتيجه دهد و به همين دليل شركت‌ها نيازمند سرمايه‌گذاران صبوري هستند كه قصد دارند مدت زمان طولاني با آن‌ها همكاري داشته باشند. دولت‌ها در تئوري گزينه‌ي خوبي براي اين مدل سرمايه‌گذاري هستند، اما عملكرد خوبي در شناسايي و حمايت از اين شركت‌ها ندارند. BEV تجربه‌ي خوبي در ارائه‌ي راه‌حل‌هاي مفيد دارد و در زمينه‌ي ساخت شركت‌هاي قوي، مشاوره‌ي خوبي به كميسيون اروپا خواهد داد.

بيل گيتس همچنين گفته است:

ما منابع خوبي براي ايجاد تغيير و انعطاف‌پذيري بالايي براي حركت سريع در اختيار داريم و اين يك تركيب نادر است.

تحقيق در زمينه‌ي انرژي پاك بسيار مهم است و دولت‌ها دنبال راهي براي پيشرفت سريع در اين زمينه هستند. گيتس به اين موضوع نيز اشاره كرده كه تا به حال بيش از ۲۰ كشور به «مأموريت نوآوري»، برنامه‌اي براي دو برابر كردن سرمايه‌ي عمومي در تكنولوژي پيوسته‌اند و ميزان سرمايه‌‌‌گذاري در آن را به بيش از سه ميليارد دلار در سال افزايش داده‌اند.

گيتس همچنين براي افزايش ميزان آگاهي مردم از عوامل تأثيرگذار روي تغييرات آب‌وهوا آزمون كوچكي را در سايت خود بارگذاري كرده است. به‌عنوان مثال يكي از سوال‌هاي آزمون اين است: «اگر كل جمعيت گاوها را يك كشور در انديشه متخصصين بگيريم، اين كشور در توليد گازهاي گلخانه‌اي چه امتيازي كسب مي‌كند؟» گيتس پاسخ دو سوال از اين آزمون را حدس زده و در كل به چهار سوال از پنج سوال جواب صحيح داده است. براي شركت در اين آزمون و رقابت با بيل گيتس مي‌توانيد به وب‌سايت او (gatesnotes) مراجعه كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات