كاركنان گوگل خواستار نقش پررنگ‌تر گوگل در مقابله با تغييرات اقليمي هستند

جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
عده‌اي از كاركنان گوگل از اين شركت خواسته‌اند به شركت‌هايي كه عملكردشان مخالف فعاليت‌هاي محيط زيستي است، كمك مالي و خدماتي نكند.
تبليغات

كاركنان شركت گوگل باز هم از اين شركت خواسته‌اند كه توليد گازهاي گلخانه‌اي‌اش را تا سال ۲۰۳۰ متوقف كند. اين كاركنان گوگل در نامه‌اي كه به روت پاروت (Ruth Porat) مسئول بخش مالي گوگل نوشته‌اند از او خواسته‌اند كه قراردادهاي گوگل با شركت‌هاي سوخت فسيلي فسخ و كمك‌هاي مالي مربوط به انديشكده‌ها، سياستمداران و لابي‌گرهايي كه اجازه عملكرد براي مقابله با تغييرات آب‌وهوايي را نمي‌دهند، قطع شود. كاركنان گوگل با اين نامه درواقع خواسته‌هايي كه پيش از اين  در ماه سپتامبر و در طي اعتصابات اقليمي، توسط كاركنان گوگل، آمازون و مايكروسافت، بيان شده بود را بيشتر كرده‌اند.

نامه‌هايي كه پيش از اين توسط كاركنان آمازون و مايكروسافت ارسال شده‌بود هم همين سه درخواست را اعلام كرده‌بودند. اما كاركنان گوگل پا را فراتر گذاشته‌اند و خواسته‌اند كه گوگل همكاري‌اش را با همه‌ي شركت‌هايي كه با افراد فعال در حوزه‌ي مقابله با تغييرات آب‌وهوايي مخالفت مي‌كنند، قطع كند. آن‌ها نوشته‌اند كه نمي‌خواهند نقشي در «حبس، تعقيب، تغيير مكان يا ستمگري عليه» مهاجران يا كساني داشته‌باشند كه تحت تأثير تغييرات اقليمي قرار گرفته‌اند.

شارون كمپ‌بل كرو (Sharon Campbell-Crow)، عضو تحريريه‌ي فناوري گوگل در رايانامهي نوشته‌است: «ما بسيار خوشحال مي‌شويم كه بتوانيم به‌عنوان كاركنان بخش فناوري، عضوي از جامعه‌اي باشيم كه به‌طور ويژه براي داشتن يك آينده‌ي قابل زيست روي زمين، تلاش مي‌كنند. شركت‌هاي خاصي وجود دارند كه دهه‌ها براي عدالت اقليمي تلاش كرده‌اند؛ گوگل هم بايد ارائه‌ي خدمات و بودجه براي مخالفان اين موضوع را متوقف كند».

 در اين نامه آمده‌است: «گوگل يك شركت جهاني است كه ميلياردها متخصص در سراسر دنيا دارد. متخصصاني كه برخي از آن‌ها در حال حاضر هم عواقب تغييرات اقليمي فاجعه‌آميزي را تحمل مي‌كنند. ما به‌عنوان كاركنان گوگل متعهد شده‌ايم ابتدا منافع متخصصان را مورد اهميت قرار دهيم و گوگل هم بايد همين كار را انجام دهد».

مرجع متخصصين ايران climate

گوگل در ماه اوت به دليل قرارداد محاسبات ابري كه با گمرك ايالات متحده‌ي آمريكا و مرزداري آن امضا كرده‌بود، مورد حمله‌ي ۱۴۹۵ نفر از كاركنان خود قرار گرفت. اين كاركنان دادخواستي را امضا كرده بودند كه در طي آن خواسته بودند «صنعت تكنولوژي از ارائه‌ي زير ساخت براي اجراي بي‌رحمي انبوه، خودداري كند». يكي از نكاتي كه در اين تقاضانامه به آن اشاره شده‌بود مرگ كودكاني بود كه در زندان‌هاي گمرك و مرزداري آمريكا، از دنيا رفتند و كودكاني كه از خانواده‌هايشان جدا شده‌بودند و در بازداشتگاه‌هاي آمريكا نگه‌داري مي‌شدند؛ عملي كه با هيچ استانداردي اخلاقي محسوب نمي‌شود. اين نكته قابل‌توجه است كه يكي از دلايل افزايش مهاجرت از آمريكاي مركزي به ايالات متحده‌ي آمريكا افزايش خشكسالي در كشورهاي آمريكاي مركزي بوده‌است.

نامه‌ي جديد كاركنان گوگل، تنها چند هفته پس از گزارش گاردين (Guardian) از فعاليت‌هاي گوگل نوشته شده‌است. در اين گزارش گفته‌شده بود كه گوگل با وجود شواهد علمي براي تغييرات اقليمي، با سازمان‌هايي كه مخالف تلاش براي حفاظت از محيط‌زيست در برابر تغييرات اقليمي هستند، همكاري‌هاي اساسي دارد. گوگل هنوز به نامه‌ي اخير كاركنانش پاسخي نداده‌است.

يكي از سخنگويان گوگل در ماه اكتبر در پاسخ به سؤال The Verge پيرامون گزارش گاردين گفته‌است: «تنها ما نيستيم كه با برخي سازمان‌ها همكاري مي‌كنيم اما با سياست‌هاي آب و هوايي آن‌ها مخالفيم.»

مسئول بخش مالي گوگل، روت پورات

وقتي صحبت از تلاش براي محيط زيست باشد گوگل يكي از شركت‌هايي است كه قدم‌هاي بسياري برداشته‌است. اين شركت در سال ۲۰۰۷ توانست ميزان مصرف و توليد كربنش را با هم برابر كند (Carbon neutral) و در حال حاضر تمام انرژي مصرفي اين شركت از نوع انرژي‌هاي تجديدپذير است. اين در حالي است كه آمازون گفته‌است مي‌تواند در سال ۲۰۴۰ ميزان مصرف و توليد كربنش را با هم برابر كند. سال گذشته گوگل توانست به جايي برسد كه ميزان خريد انرژي‌هاي تجديدپذير اين شركت، بيش از ميزان انرژي مصرفي آن باشد و در ماه سپتامبر اعلام كرد قصد دارد با افزايش ۴۰ درصدي نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي‌اش، بزرگ‌ترين قرارداد حقوقي خريد انرژي‌هاي تجديدپذير در تاريخ را منعقد سازد. گوگل در سال ۲۰۱۸ گفته‌بود هدف دراز مدت اين شركت دستيابي به حالتي است كه در آن «بتواند هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز انرژي بدون كربن توليد كند» (انرژي تجديدپذير مورد استفاده در گوگل از نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي مخصوص اين شركت تأمين مي‌شود).

تلاش‌هاي گوگل براي كاهش اثر اين شركت در توليد كربن‌دي اكسيد مؤثر بوده‌است اما هنوز هم گوگل براي فعاليت‌هايش از سوخت فسيلي استفاده مي‌كند. گوگل در سال ۲۰۱۸، ۴٫۹ ميليون تن گاز گلخانه‌اي توليد كرده‌ كه برابر است با كربني كه در طي يكسال توسط يك ميليون اتومبيل سواري در جاده‌ها، توليد مي‌شود. از طرفي، بنابر تخمين يك محقق، تنها جستجوهايي كه در موتور گوگل صورت مي‌گيرد، توليد كننده‌ي ۴۰ درصد كربن‌دي اكسيد حاصل از اينترنت است.

در عين حال گوگل به شركت‌هايي كه برخلاف فعاليت‌هاي محيط زيستي عمل كرده‌اند يا حتي باعث عقبگرد برخي از اين فعاليت‌ها شده‌اند،كمك‌هاي مالي بسياري كرده‌است. بخشي از اين كمك‌هاي مالي مربوط به مؤسسه‌ي Competitive Enterprise Institute است؛ مؤسسه‌اي كه در ترغيب ترامپ براي خروج از معاهده‌ي اقليمي پاريس، كمك كرده‌است.

گروهي از كاركنان گوگل كه خود را «كاركنان فعال در زمينه‌ي آب‌و‌هوا» معرفي كرده‌اند، در يك پست وبلاگي كه حضور خود را در اعتصاب‌هاي اقليمي اعلام كرده‌اند، گفتند «در سال ۲۰۱۸ گوگل به ۱۱۱ عضو كنگره كه حداقل در ۹۰ درصد موارد عليه قوانين اقليمي رأي داده‌اند».  

به همين دليل دسته‌اي از كاركنان گوگل كه نگران شرايط آب‌وهوايي هستند از مسئولان اين شركت خواسته‌اند كه تلاش بيشتري داشته باشد تا بتواند توليد گازهاي گلخانه‌اي را به صفر برساند. آن‌ها دليل اين تقاضا را «فوريت و اهميت بحران جهاني تغييرات آب‌وهوايي و اثرات مخرب نا متناسب آن بر عده‌اي مردم عنوان كرده‌اند. »

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات