كشف دو گور كشتي وايكينگ‌ها در سوئد

چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
باستان‌شناسان موفق شده‌اند دو گور كشتي وايكينگ‌ها را به‌همراه بقاياي انساني كشف كنند. چنين كشفي در ۵۰ سال گذشته بي‌سابقه بوده است.
تبليغات

مقام‌هاي كشور سوئد اعلام كردند كه اولين گور كشتي وايكينگ‌ها پس از بيش از ۵۰ سال، در اين كشور كشف شده است. باستان‌شناسان در حفاري‌هاي خود در دهكده‌ي اوپسالاي قديم در ۷۴ كيلومتري شمال استكهلم، در كمال شگفتي دو گور كشتي وايكينگ‌ها را به‌همراه بقاياي انساني كشف كردند.

تدفين به‌همراه كشتي يا گور كشتي، نوعي تدفين بود كه در آن جسد فرد درگذشته به‌همراه اقلام و هدايايي مانند جواهرات يا سلاح‌ها و موارد ديگر درون كشتي قرار داده مي‌شد و به همين صورت دفن مي‌شد. اين نوع تدفين به عصر آهن (حدود ۵۵۰ تا ۸۰۰ م) و عصر وايكينگ‌ها (۸۰۰ تا ۱۰۵۰ م) بازمي‌گردد. در اين دوره‌ها، اجساد مردگان معمولا سوزانده مي‌شد؛ به همين دليل، تصور مي‌شود گور كشتي فقط مختص افراد مهم و شاخص بوده است. ازاين‌رو تا‌به‌حال، تنها ۱۰ محل باستان‌شناسي دفن گور كشتي كشف شده‌اند كه عمدتا در استان‌هاي اوپلاند و وستمانلاند قرار دارند.

مرجع متخصصين ايران يكي از دو كشتي كشف شده دست‌نخورده باقي مانده

باستان‌شناسان اعلام كرده‌اند كه يكي از دو كشتي كشف‌شده دست‌نخورده باقي مانده است و در آن بقاياي انسان و اسب و سگ به چشم مي‌خورد.

تنها تعداد انگشت‌شماري از محل‌هاي تدفين يادشده در كشور سوئد كشف شده‌اند؛ با اين حال، كشف محل‌هاي دفن وايكينگ‌ها در ساير نواحي اسكانديناوي بيشتر شده است. سال گذشته بود كه باستان‌شناسان نروژي بقاياي كلبه‌اي چوبي و حداقل يك كشتي را در نزديكي شهر هالدن در جنوب‌شرقي نروژ پيدا كردند و تنها چند ماه بعد، كشتي ديگري در سواحل آب‌ دره اسلو در هورتن كشف شد.

يكي از سخن‌گويان موزه‌ي تاريخ ملي سوئد اين كشف را حيرت‌انگيز خواند. باستان‌شناسان اعلام كرده‌اند كه يكي از دو گور كشتي كشف‌شده دست‌نخورده باقي مانده و در آن بقاياي انسان و اسب و سگ به چشم مي‌خورد. اقلام شخصي شامل شمشير، نيزه، سپر و شانه نيز در قبر قرار داشتند. تصور مي‌شود فردي كه در گور بوده، احتمالا از موقعيت اجتماعي مناسبي برخوردار بوده است؛ چراكه تصور مي‌شود چنين تدفين‌هايي به‌ندرت انجام مي‌گرفته‌اند.

تا‌به‌حال، تنها حدود ۱۰ محل باستان‌شناسي از اين نوع كشف شده‌اند

آنتون سيلر، يكي از باستان‌شناسان حاضر در حفاري اخير، اين حفاري را منحصر‌به‌فرد خواند و افزود آخرين حفاري از اين نوع گور در اوپسالاي قديم تقريبا به ۵۰ سال قبل بازمي‌گردد. سيلر درادامه بر اين موضوع صحه گذاشت كه تدفن در كشتي به‌ندرت در عصر وايكينگ‌ها انجام مي‌گرفته است. او گفت تصور بر اين است كه اين افراد در جامعه افراد شاخص و مهمي بوده‌اند؛ چراكه گور كشتي‌ها به‌طور كلي بسيار نادر هستند.

مرجع متخصصين ايران باستان‌شناسان در كنار يكي از گور كشتي‌ها

باستان‌شناسان دركنار يكي از گور كشتي‌ها. تا‌به‌حال، تنها حدود ۱۰ محل باستان‌شناسي دفن كشتي از اين نوع كشف شده‌اند.

دست‌نخورده باقي‌ماندن و به‌خوبي حفظ‌شدن محتويات يكي از دو گور كشتي براي تيم باستان‌شناسي فوق‌العاده هيجان‌انگيز بوده است. درواقع، بدين ترتيب اين اولين فرصتي خواهد بود كه باستان‌شناسان مي‌توانند با به‌كاربردن روش‌هاي علمي مدرن، سنت‌هاي تدفين وايكينگ‌ها را مطالعه كنند. سيلر درادامه افزود او و همكارانش به‌زودي خواهند توانست از روش‌هاي علمي و مدرن استفاده كنند كه نتايج و فرضيات و پاسخ‌هاي تازه‌اي در پي خواهد داشت.

با اين حال، چنين يافته‌اي اتفاقي نبود كه باستان‌شناسان در ابتداي پروژه انتظار آن را داشته باشند. اوپسالاي قديم از قرن سوم قبل از ميلاد ازلحاظ مذهبي و اقتصادي و سياسي اهميت فراواني داشته و ازلحاظ بقاياي تاريخي نيز همواره غني بوده است. حفاري‌هاي اخير از پاييز سال ۲۰۱۸ شروع شدند. در اين سلسله حفاري‌ها قرار بود سردابي متعلق به قرون وسطي كاوش شود.

با پيش‌روي حفاري‌ها، قسمت‌هايي از يكي از كشتي‌ها به‌تدريج در زير يكي از ساختمان‌ها پديدار شد. بدين ترتيب، هدف پروژه به‌سرعت تغيير كرد و باستان‌شناسان در ماه گذشته، تنها دو گور كشتي حفاري كردند. تصور مي‌شود آسيب‌هايي كه به كشتي دوم وارد شده، درحدود قرن شانزدهم و با ساخته‌شدن سردابه روي آن رخ داده است. مقام‌هاي سوئد اعلام كردند هنگامي‌كه باستان‌شناسان تجزيه و تحليل‌هاي خود را به پايان برسانند، بخش‌هايي از اين كشف در موزه‌ي اوپسلاي قديم و موزه‌ي تاريخ سوئد در شهر استكهلم درمعرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات