آمازون در انديشه حضور گسترده‌تر در بازار بازي‌هاي رايانه‌اي است

جمعه ۲۱ دي ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از همكاري با ريزر، آمازون در حال آماده‌سازي سرويس اختصاصي استريم بازي‌هاي رايانه‌اي است. اين بخشي از برنامه‌هاي بزرگ آمازون در حوزه‌ي گيمينگ به‌حساب مي‌آيد.
تبليغات

مدت كوتاهي پيش، آگاه شديم كه ريزر (Razer) پلتفرم گيمينگ خود را با دستيار صوتي آمازون، الكسا يكپارچه مي‌كند. اين همكاري مي‌توانست نشانه‌اي باشد كه آمازون در حال پايه‌ريزي راهبرد خود براي نفوذ بيشتر به دنياي بازي‌هاي رايانه‌اي است. براساس گزارش منتشر شده توسط وبسايت The Information، اين مسئله صحت دارد و غول دنياي خرده‌فروشي اكنون سرويس استريم بازي اختصاصي توسعه مي‌دهد. آمازون هم‌اكنون در حال مذاكره با ناشران بازي‌هاي رايانه‌اي است تا بازي‌هاي خود را به پلتفرم اختصاصي اين شركت بياورند. شركت تحت مديريت جف بزوس در انديشه متخصصين دارد سال آينده از اين پلتفرم رونمايي كند.

آمازون هم‌اكنون سرويس استريم رسانه‌اي خود را در اختيار دارد كه شامل ويدئو، موسيقي، ذخيره‌سازي تصاوير و برخي موارد ديگر مي‌شود. باتوجه‌به اين مسئله، سرويس استريم بازي آمازون مي‌تواند مكمل سرويس‌هاي كنوني اين شركت باشد. علاوه‌براين، ورود به حوزه‌ي استريم بازي‌هاي رايانه‌اي اين شركت را به رقابتي وارد مي‌كنند كه هم‌اكنون شركت‌هايي مانند سوني (با سرويس PlayStation Now)، مايكروسافت، گوگل، انويديا و Electronic Arts در آن حضور دارند.

مرجع متخصصين ايران توييچ پرايم / Twitch Prime

هم‌اكنون نيز آمازون به‌گونه‌اي خدمات استريم بازي را در قالبي محدود ارائه مي‌دهد. مشتركان سرويس آمازون پرايم مي‌توانند به سرويس Twitch Prime دسترسي داشته‌باشند. اين سرويس امكان استفاده‌ي ماهانه از بازي‌هاي مجاني را به متخصصان مي‌دهد؛ دريافت جوايز مختلف در بازي‌ها نيز از جمله مزاياي اين سرويس است. البته سرويس يادشده جدا از سرويس اصلي Twitch عرضه مي‌شود. سرويس استريم بازي Twitch به‌نوعي شبكه‌ي اجتماعي تبديل‌شده كه متخصصان در آن به‌تماشاي بازي ديگران مي‌نشينند و در رابطه با بازي‌ها اظهارانديشه متخصصين مي‌كنند.

وقتي كه آمازون در سال ۲۰۱۴ مالكيت Twitch را به‌دست آورد، بسياري از خود مي‌پرسيدند كه آيا اين مسئله منجر به ايجاد يك سرويس بزرگتر در زمينه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي خواهد شد يا خير. در سال ۲۰۱۷ نيز آمازون شركتي بريتانيايي به‌نام GameSparks را به‌تصاحب درآورد. اين شركت در زمينه‌ي خدمات بازي ابري فعاليت مي‌كرد و تخصص آن‌ها در انجام امور مربوط‌به سرورهاي گيمينگ بود.

خدمات ابري آمازون هم‌اكنون شامل زيرمجموعه‌هايي مي‌شود كه ناشران بازي‌ها را هدف قرار داده است و فناوري‌هاي GameSparks در همين قسمت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. سرويس‌هاي ابري ارائه‌شده توسط آمازون براي ناشران بازي‌ها شامل تحليل اطلاعات، فناوري‌هاي بازي‌سازي، ارائه‌ي فضاي سرور و ديگر خدمات سمت سرور مي‌شود.

همين موارد نشان مي‌دهند كه جف‌ بزوس و همكارانش به‌سرعت در حال يكپارچه‌سازي فناوري‌هاي جديد با زيرساخت‌هاي فعلي خود هستند. با اين اوصاف، غول دنياي خرده‌فروشي اكنون ابزارهاي لازم را در اختيار دارد و مي‌تواند از آن‌ها جهت ارائه‌ي سرويس اختصاصي گيمينگ به متخصصان استفاده كند. هرچند آماده‌شدنِ آمازون براي ارائه‌ي سرويس گيمينگ به متخصصان زمان زيادي برده؛ اما راهبرد اين شركت در اين حوزه‌ي جديد در حال شكل‌گيري است.

مرجع متخصصين ايران سرويس بازي آمازون / Amazon Game Services

نه‌تنها آمازون مي‌خواهد وارد رقابت با پلتفرم‌هاي مبتني بر كنسول‌هاي بازي شود؛ بلكه مي‌خواهد با رقبايي كه از رشد سرويس‌هاي استريم رسانه‌اي بهره مي‌برند هم به رقابت بپردازد. به‌لطف ارتباط سريع‌تر، قابل اعتمادتر و ارزان‌تر با اينترنت، بسياري از متخصصان در زمينه‌هايي همچون موسيقي، تلويزيون و...، به‌جاي استفاده از ابزارهاي قديمي به سراغ سرويس‌هاي استريم رسانه‌اي مي‌روند.

آمازون هم‌اكنون نيز يكي از نقش‌آفرينان اين عرصه است و سرويس استريم موسيقي و سرويس ويدئويي خود را ارائه مي‌كند. Fire TV هم يكي ديگر از كارت‌هاي آمازون در اين بازي به‌حساب مي‌آيد؛‌ اما با ارائه‌ي پلتفرم گيمينگ، مجموعه‌ي خدمات ارائه‌شده توسط اين شركت منسجم‌تر خواهد شد. از سوي ديگر، اضافه شدن پلتفرم گيمينگ به خدمات آمازون، مي‌تواند توجه متخصصاني كه شيفته‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي هستند را هم به سوي اين شركت جلب كند.

آنچه تاكنون به آن اشاره شد تنها برگ‌هاي برنده‌ي آمازون نيستند. تا به امروز آمازون از فناوري هوش مصنوعي خود در زمينه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي استفاده‌ي چنداني نكرده است؛ اما با آمدن فرمان‌هاي صوتي الكسا به كنسول بازي ريزر شاهد تغيير در اين زمينه هستيم. فراتر از اين، مي‌توان به تركيب بازي‌ها با هوش‌مصنوعي انديشيد؛ چنين خلاقيتي، مي‌تواند موجب متمايز شدن آمازون از ديگر نقش‌آفرينان اين حوزه شود.

مرجع متخصصين ايران توييچ / Twitch

مقاله‌ي منتشر شده در وبسايت The Information حاوي برخي جزييات جذاب ديگر در رابطه با تلاش‌هاي آمازون براي ارائه‌ي سرويس استريم بازي است. برخي از اين اطلاعات به چالش‌هاي پيش روي آمازون در اين حوزه اشاره مي‌كنند.

براي مثال، در اين مقاله به تلاش‌هاي آمازون براي استخدام جيسون كيلار اشاره مي‌شود. كيلار پيش از اين يكي از مديران Hulu بوده و پيش از فعاليت در Hulu هم سابقه‌ي حضور در آمازون را در كارنامه‌ي خود داشته است. غول دنياي خرده‌فروشي در انديشه متخصصين داشته تا از كيلار براي رهبري برنامه‌هاي خود در زمينه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي استفاده كند؛ اما در اين مسير با شكست روبه‌رو مي‌شود و همين مسئله مي‌تواند يكي از دلائل به‌تعويق افتادن برنامه‌هاي اين شركت در حوزه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي باشد.

يكي ديگر از اشكالات، متقاعدسازي ناشران بازي‌ها براي همكاري با آمازون است. بسياري از توليدكنندگانِ بازي‌ها بخش اعظم درآمد خود را از فروش بازي‌ براي كنسول‌ها و علي‌الخصوص از فروش بازي‌هاي اختصاصيِ كنسول‌هاي مختلف به‌دست مي‌آورند؛ اما ارائه‌ي بازي‌ها در قالب سرويسي شبيه به نتفليكس، كه در آن متخصصان صرفا هزينه‌ي اشتراك ماهيانه پرداخت مي‌كنند، مي‌تواند موجب كاهش سود بازي‌سازان شود.

در زمينه‌ي فيلم و موسيقي نيز اعتراضات مشابهي از سوي فعالان دنياي فيلم و موسيقي به‌گوش مي‌رسيد؛ چرا كه با رشد سرويس‌هاي استريم رسانه‌اي، فروش فيزيكي فيلم و موسيقي با افت چشمگيري روبه‌رو شده‌ بود. در اين حوزه، شركت‌هاي فعال در زمينه‌ي موسيقي و استوديوهاي فيلم‌سازي به‌تدريج به توافقاتي با صاحبان سرويس‌هاي استريم رسانه‌اي دست پيدا كردند و بازار به‌تدريج مسير جديد خود را پيدا كرد؛ اما هنوز مشخص نيست كه اين تغيير رويه چه اثراتي بر دنياي بازي‌هاي رايانه‌اي خواهد داشت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات