احتمال ارتباط ويتامين B با سرطان ريه؛ جاي نگراني براي مصرف متعادل اين ماده وجود ندارد

سه‌شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مقاله توضيح مي‌دهيم كه مصرف ويتامين به هر شكلي مفيد نيست و بهتر است ويتامين‌ها از طريق مواد غذايي طبيعي جذب كنيد.
تبليغات

بر اساس يك مطالعه‌ي جديد، مصرف مكمل‌هاي B12 و B6 كه قبلا تصور مي‌شد در مقابل سرطان محافظت مي‌كنند، رابطه‌ي مستقيمي با افزايش خطر سرطان به اندازه‌ي دو تا چهار لايه دارد. محققان در دانشگاه ايالتي اوهايو به اين نتيجه رسيدند كه اين خطر در مردان به ويژه در افراد سيگاري افزايش يافته است.

بر اساس گزارش، مصرف ۴۶ درصدي اين ويتامين‌ها توسط افراد بالغ در بريتانيا به شكل يك قرص معمولي مولتي‌ويتامين، آيا نبايد از اين موضوع نگران باشيم؟ محققان از ۷۷۰۰ نفر در مورد ميزان مصرف ويتامين‌هاي B و رژيم عادي آن‌ها در ده سال گذشته سؤال كردند.

دقت يادآوري در اين مدت زمان طولاني، سؤال‌برانگيز است. بسيار از ما در يادآوري رژيم و مصرف مكمل در چند روز گذشته اشكال داريم، چه برسد به ده سال.

براي حل اين اشكال، از يك پرسشنامه‌ي تكرار غذايي براي اين مطالعه استفاده شد كه در اصل براي يك جمعيت ديگر طراحي شده است؛ طرح نوآوري بهداشتي زنان كه زنان يائسه را مورد مطالعه قرار داده بود.

محققان اعلام نكردند كه آيا اين پرسشنامه را براي مردان هم به كار برده‌اند يا خير. آنها براي انجام اين كار اطلاعات، رژيم به دست آمده از پرسشنامه‌ي يك نمونه از جمعيت خود را با روش استاندارد طلايي ارزيابي رژيم مقايسه كردند كه يك ركورد غذايي وزن‌دار است.

به‌صورت ايده‌آل، سطوح سروم ويتامين‌ها را در يك نمونه از جمعيت خود مقايسه كردند و تطبيق نتايج را با ورودي‌هاي گزارش‌شده مطالعه كردند. فرمول‌بندي مكمل‌ها نيز در طول سال‌ها تغيير كرده است.

خروجي تحقيق

پس از شش سال، محققان ابتلا به سرطان ريه را در شركت‌كنندگان مطالعه كردند. پس از كنترل بسياري از فاكتورهاي شناخته شده از خطر نفوذ سرطان، محققان افزايش ۳۰ درصدي در خطر سرطان ريه‌ي مرتبط با مصرف ويتامين B12 (جذب‌شده به صورت يك ويتامين مستقل) و افزايش ۴۰  درصدي خطر را براي مصرف‌كنندگان B6 گزارش كردند.

اين اثر براي ويتامين‌هاي B در مولتي‌ويتامين‌ها يا در زنان مشاهده نشد. براي مردان كه دُزهاي بالايي از مكمل‌هاي مستقل را به مدت ده سال مصرف مي‌كردند، خطر سرطان ريه دو برابر بود و هنوز هم در مردان سيگاري وجود دارد.

مقدار دز تأثيرگذار در افزايش خطر سرطان ريه در اين مطالعه بيشتر از ۲۰ ميلي‌گرم به ازاي هر روز مصرف ويتامين B6 و بيشتر از ۵۵ ميكروگرم به ازاي هر روز مصرف ويتامين B12 است كه به عنوان مكمل‌هاي مستقل مصرف مي‌شوند.

دزهاي بيشتري در مقايسه با مقادير يافت شده در قرص‌هاي مولتي‌ويتامين متوسط وجود دارد (كه بر اساس جذب روزانه‌ي توصيه‌شده براي مردان بالغ در بريتانيا در حدود ۱.۴ ميلي‌گرم براي B6 و ۱.۵ ميكروگرم براي B12 تنظيم شده‌اند).

همان‌طور كه  مصرف مواد غذايي به شكل غذا مي‌توانند از خطر ابتلا به سرطان جلوگيري كنند، در صورتي كه به عنوان مكمل‌هاي خالص مصرف شوند مي‌توانند اين خطر را افزايش دهند

در واقع دز پيشنهادي B6 براي افزايش خطر سرطان در اين مطالعه نزديك به سطوح جذب بالاتر در اروپا براي ماكزيمم دز مجاري در مكمل‌هاي بالاي حد مجاز است (۲۵ ميلي‌گرم در روز).

ارتباط؛ نه علت

به ياد داشته باشيد كه مطالعات عيني مانند اين مطالعه، مدركي براي علت بيماري ارائه نمي‌كنند. ممكن است يك فاكتور كاملا متفاوت وجود داشته باشد كه بر خطر سرطان تأثير مي‌گذارد و با مصرف مكمل در ارتباط باشد.

اگرچه محققان بيشترين تلاش خود را براي درانديشه متخصصين گرفتن معيارهاي شناخته‌شده‌ي تأثيرگذار بر خط سرطان كرده‌اند (از جمله سن و تاريخچه‌ي بيماري‌هاي ريوي)، هنوز ممكن است معيارهاي كشف‌نشده‌اي وجود داشته باشند.

براي اثبات اين مسئله كه آيا اين ويتامين‌ها علت مستقيم سرطان هستند يا خير، به يك طراحي تجربي مانند آزمايش كنترل‌شده‌ي تصادفي نياز داريم.

مصرف مقدار زيادي ميوه و سبزي حاوي بتا كاروتن مي‌تواند از خطر ابتلا به سرطان جلوگيري كند اما جذب دزهاي بالايي از مكمل آن مي‌تواند به افزايش خطر ابتلا به سرطان ريه در سيگاري‌ها كمك كند

اما در صورتي كه دزهاي زيادي از مكمل‌هاي مستقل B6 و B12 باعث افزايش خطر سرطان شوند، اين اولين باري نيست كه دزهاي انبوه ويتامين‌ها منجر به آسيب‌ مي‌شوند.

همان‌طور كه  مصرف مواد غذايي به شكل غذا مي‌توانند از خطر ابتلا به سرطان جلوگيري كنند، در صورتي كه به عنوان مكمل‌هاي خالص مصرف شوند مي‌توانند اين خطر را افزايش دهند. براي مثال، بتا كاروتن شكلي از ويتامين A است كه در ميوه‌ها و سبزيجات پيدا مي‌شود.

مصرف مقدار زياد ميوه و سبزي  حاوي بتا كاروتن مي‌تواند از خطر ابتلا به سرطان جلوگيري كند اما جذب دزهاي بالايي از مكمل آن مي‌تواند به افزايش خطر ابتلا به سرطان ريه در سيگاري‌ها كمك كند.

توصيه‌ي سازمان تحقيقات جهاني سرطان (World Cancer Research Fund) براي پيشگيري از سرطان اين است كه نيازهاي غذايي صرفا از طريق رژيم حل شوند و به مكمل‌ها وابسته نباشند. از اين گذشته، جذب ويتامين B6 و B12 مربوط به رژيم غذايي در بريتانيا نگران‌كننده نيست.

ما اغلب نيازي به ويتامين بيشتر B6 يا B12 نداريم، پس دزهاي بالاي ويتامين B6 يا B12 را رها كنيد. دستيابي به ويتامين B6 از طريق رژيم متعادل و متنوع امكان‌پذير است. منابع خوب اين ويتامين، مرغ، ماهي، جگر، گوشت خوك، تخم مرغ، شير، دانه‌هاي سويا، غلات، بادام زميني و گردو هستند. جذب بالاي B6 از غذا مي‌تواند با ريسك پائين‌تر سرطان در ارتباط باشد.

چه زماني نياز به مكمل‌هاي B12 داريم

همه‌چيزخوارها در جذب B12 كافي از طريق غذاهايي مثل  گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ، پنير و شير اشكالي ندارند. افرادي كه مي‌خواهند وابستگي خود را به فرآورده‌هاي حيواني كم كنند، براي كاهش نشر كربن، مي‌توانند مكمل‌هاي غذايي را درانديشه متخصصين بگيرند.

افرادي كه دچار كم خوني شديد هستند به مكمل ويتامين B12 نياز دارند و اين ويتامين از طريق تزريق جذب مي‌شود.

بعضي افراد مسن‌تر، و افرادي با اسيد شكم پائين نيز از B12 بيشتر سود مي‌برند.  افرادي كه به همين دلايل، ويتامين B12 مصرف مي‌كنند، طبق توصيه پزشك، متخصص كارشناس تغذيه و با رژيم معتبر، بايد به مصرف مكمل‌هاي B12 ادامه دهند.

آن‌ها بايد ضمانت كنند كه بسياري از افراد مبتلا به كم‌خوني شديد، براي مدتي طولاني هر روز ۱۰۰۰ ميكروگرم را جذب مي‌كنند تا جذب نامتعادل ويتامين B12 را بدون آسيب آشكار جبران كنند.

خط قرمز اغلب ما اين است كه به مكمل ويتامين‌هاي B نياز نداريم. بهتر است از مواد غذايي اين ويتامين‌ها را جذب كنيم.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات