آزمايش جديد تشخيص سرطان پروستات نيازي به نمونه‌برداري ندارد

سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پژوهشگران آزمايش خون ساده‌اي طراحي كرده‌اند كه به‌طور مؤثر و دقيق و بدون نياز به نمونه‌برداري، سرطان پروستات تهاجمي را تشخيص مي‌دهد.
تبليغات

سرطان پروستات شايع‌ترين سرطان در ميان مردان غربي است و هرساله در سرتاسر جهان ۱/۳ ميليون مورد جديد تشخيص داده مي‌شود. اين سرطان درحال حاضر با استفاده از آزمايش خوني كه سطوح آنتي‌ژن اختصاصي پروستات (PSA) را اندازه‌گيري مي‌كند، تشخيص داده مي‌شود. اگرچه اين آزمايش تشخيص اوليه را انجام مي‌دهد، اما داراي تشخيص‌پذيري پايين (مثبت‌هاي كاذب بالا) است و پس از انجام نمونه‌برداري (بيوپسي) مشخص مي‌شود كه ۷۵ درصد از تمام موارد PSA مثبت دچار سرطان نيستند.

هنگامي كه سطح بالاي PSA در خون تشخيص داده شود، از غده‌ي پروستات بيمار نمونه‌برداري مي‌شود. اين يك عمل تهاجمي است و خطر خونريزي و عفونت را به‌دنبال دارد. با انجام نمونه‌برداري مشخص مي‌شود كه بيشتر بيماراني كه سطح PSA در خونشان بالا است، مبتلا به سرطان نيستند. علاوه‌بر‌اين، بيشتر سرطان‌هاي پروستات تشخيص‌داده‌شده در مراحل اوليه، اگر تحت درمان قرار نگيرند، كشنده نيستند. بنابراين رويه‌ي فعلي تركيب آزمايش PSA و نمونه‌برداري براي تشخيص سرطان پروستان منجر به نمونه‌برداري غيرلازم، تشخيص افراطي و درمان غيرضروري در بسياري از مردان مي‌شود.

در آزمايش جديد تشخيص سرطان پروستات، سلول‌هاي سرطاني اوليه يا سلول‌هاي توموري در گردش (CTCs) كه تومور اصلي را ترك كرده‌اند و قبل از بدن وارد جريان خون شده‌اند، مورد مطالعه قرار مي‌گيرند. با اندازه‌گيري سلول‌هاي سرطاني زنده‌ي دست‌نخورده در خون بيمار، به‌جاي پروتئين PSA كه ممكن است در خون به دلايلي ديگري غير از سرطان وجود داشته باشد، اين آزمايش به‌طور بالقوه روش دقيق‌تري را براي تشخيص سرطان پروستات فراهم مي‌كند.

در مطالعه‌ي حاضر كه در مجله‌ي Journal of Urology منتشر شده است، آزمايش CTC روي ۹۸ بيمار در مرحله‌ي قبل از نمونه‌برداري و ۱۵۵ بيمار كه به‌تازگي سرطان پروستات آن‌ها تشخيص داده شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت. پژوهشگران دريافتند كه حضور سلول‌هاي توموري در گردش در نمونه‌هاي خون قبل از نمونه‌برداري شاخصي از حضور سرطان پروستات تهاجمي است و به‌طور مؤثر و غيرتهاجمي، نتيجه‌ي عمل نمونه‌برداري را پيش‌بيني مي‌كند. هنگامي كه آزمايش‌ CTC در تركيب با آزمايش PSA انجام شد، مي‌توانست با دقت بيش از ۹۰ درصد، وجود سرطان پروستات تهاجمي را پيش‌بيني كند. علاوه‌بر‌اين، تعداد و نوع سلول‌هاي توموري در گردش كه در خون ديده مي‌شدند، نشانگري از ميزان تهاجمي بودن سرطان بود. تمركز روي سرطان‌هاي پروستات تهاجمي‌تر ممكن است موجب كاهش درمان و نمونه‌برداري غيرضروري در وضعيت‌هاي خوش‌خيم و غيرتهاجمي شود. يونگ جي لو از دانشگاه كوئين مري لندن گفت:

آزمايش فعلي سرطان پروستات اغلب منجر به نمونه‌برداري تهاجمي و غيرضروري و تشخيص و درمان غيرضروري در بسياري از مردان مي‌شود و موجب واردآمدن صدمات زيادي به بيماران و اتلاف منابع درماني باارزش مي‌شود. روش انتخاب بيماراني كه لازم است مورد نمونه‌برداري قرار گيرند، بايد بهبود پيدا كند. آزمايش CTC كارآمد، غيرتهاجمي و دقيق است و ما پتانسيل آن را براي بهبود استاندارد درماني كنوني نشان داديم. ما با تركيب آزمايش‌هاي CTC و PSA توانستيم سرطان پروستات را با بيشترين دقت ممكن (نسبت‌به روش‌هاي قبل) تشخيص دهيم. اين امر مي‌تواند بسياري از بيماران را از انجام نمونه‌برداري غيرضروري نجات دهد. اين رويكرد مي‌تواند درنهايت منجر به تغيير روش تشخيص سرطان شود.

از آنجايي كه اين مطالعه فقط در يك مركز بهداشتي انجام شده، قبل از اينكه اين روش توصيه شود، لازم است كه در مراكز بهداشتي مستقل ديگري مورد آزمايش قرار بگيرد و تأييد شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات