يادگيري كسب درآمد از يوتيوب در ايران؛ هرآنچه براي كسب درآمد دلاري نياز داريد

پنج‌شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 27 دقيقه
مرجع متخصصين ايران لوگوي يوتيوب در وسط سكه طلا پس زمينه قرمز
يوتيوب يكي از پربازديدترين وب‌سايت‌هاي جهان است كه فعاليت و توليد محتوا در آن، متخصصان زيادي را به ثروت رسانده؛ چرا شما يكي از اين كارابران نباشيد؟
تبليغات

شايد كسب درآمد از يوتيوب براي بسياري از متخصصان ايراني به‌ خاطر تحريم‌ها، مسدود بودن وب‌سايت و بسياري موارد ديگر، امري محال به‌انديشه متخصصين برسد. اما به‌ هرحال متخصصان فارسي‌زبان در ديگر نقاط جهان و حتي متخصصان داخلي با استفاده از ابزارها و واسطه‌هاي موجود، مي‌توانند جريان درآمدي مناسبي را از اين سرويس داشته باشند.

كاربران يوتيوب روزانه يك ميليارد ساعت ويديو مشاهده مي‌كنند. به اين ترتيب روزانه ۵ ميليارد ويديوي يوتيوب تماشا مي‌شود. به‌‌علاوه، متخصصان اين سرويس زمان زيادي را در آن صرف مي‌كنند و همين مورد، يوتيوب را به يكي از برترين وب‌سايت‌هاي جهان تبديل كرده است. ميانگين حضور هر متخصص در يوتيوب ۱۹ دقيقه و ۳۵ ثانيه تخمين زده مي‌شود كه در مقايسه با بسياري از سرويس‌هاي اينترنتي، زمان قابل توجهي است.

يوتيوب يك آكادمي الكترونيك براي علاقه‌مندان به كسب درآمد راه‌اندازي كرده و مراحل مختلف اين مسير را به خوبي توضيح داده است. تمركز اصلي اين سرويس بر روي كسب درآمد ازطريق نمايش تبليغات قرار دارد؛ اما قطعاً راه‌هاي ديگري همچون هدايت ترافيك به وب‌سايت‌هاي فروشگاهي يا فروش واسطه‌اي نيز مي‌توانند در يوتيوب به كار گرفته شوند. به مقاله يادگيري كسب درآمد از طريق همكاري در فروش سر بزنيد.

مزيت‌هاي فعاليت در يوتيوب و توليد محتوا در آن، بر هيچ‌كس پوشيده نيست. در كنار مواردي همچون بازاريابي و جذب مشتري براي كسب‌وكارها، اشخاص عادي نيز مي‌توانند با كمي خلاقيت و استفاده از ابزارهاي صحيح، درآمد خود را در اين سرويس تضمين كنند. در ادامه‌ي اين مطلب از اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به يادگيريي جامع در مورد كسب درآمد از يوتيوب در ايران، راه‌اندازي سيستم درآمد در يوتيوب، راهكارهاي ديگر به جز تبليغات و نكاتي براي توليد محتواي ويديويي بهتر مي‌پردازيم.

مرجع متخصصين ايران يوتيوب
فهرست مطالب

انواع روش هاي كسب درآمد از يوتيوب

۱. كسب درآمد از تبليغات

مانند هر سرويس اينترنتي ديگر، در يوتيوب هم محتوا پادشاهي مي‌كند. درنتيجه، اولين فاكتور لازم براي داشتن يك كانال ويديويي درآمدزا، مجموعه‌اي از مخاطبان وفادار است كه با جرياني ثابت از محتواي جذاب ويديويي، تغذيه مي‌شوند. اكثر كانال‌هاي درآمدزاي يوتيوب، پيش از شروع به كسب درآمد، راهي براي جذب مخاطب ايجاد كرده‌اند. جذب مخاطب با ارائه‌ي محتواي باكيفيت و پايدار انجام مي‌شود كه در بخش‌هاي بعدي به چگونگي توليد هرچه بهتر آن، مي‌پردازيم. مراحل زير، نحوه‌ي آماده‌سازي كانال براي كسب درآمد ازطريق تبليغات را يادگيري مي‌دهند.

يوتيوب سرويسي جامع براي يادگيري درآمدزايي به تهيه‌كنندگان عرضه مي‌كند

قدم اول براي شروع كسب درآمد از ويديوهاي يوتيوب، ثبت‌نام در YouTube Partner Program يا YPP است. اين برنامه در سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان فعال نيست بنابراين حتما بايد مكان ديگري را براي لوكيشن خود انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران تبليغات يوتيوب / Youtube Ads

در مرحله‌ي بعدي، بايد كانال را براي ورود به سيستم درآمدزايي يوتيوب آماده كرد. پس از ورود به اكانت يوتيوب، در سرويس creatoracademy.youtube.com وارد پروفايل شده و قسمت Monetization را انتخاب كنيد. پس از آن نوبت به ثبت‌نام در سرويس AdSense مي‌رسد كه با توجه به مسدود بودن در ايران، بايد ازطريق واسطه‌ها يا افرادي در خارج از كشور انجام شود. اتصال كانال يوتيوب به اكانت ادسنس، پيگيري تبليغات، مشاهده‌ي آن‌ها، كليك‌هاي انجام شده و در نهايت، واريز درآمد كسب شده را تضمين مي‌كند.

پس از انجام مراحل فوق، نوبت به آماده‌سازي محتواي مجاز براي كسب درآمد ازطريق تبليغات مي‌رسد. در واقع در اين بخش، يوتيوب قوانين محكمي براي تضمين كيفيت و همچنين انطباق محتوا با قوانين كپي‌رايت دارد. به‌همين دليل در يادگيري آكادمي اين سرويس نيز بخشي مهم به توضيح ويديوهاي با قابليت درآمد اختصاص دارد.

مناسب بودن ويدئو براي تبليغات، شرط ابتدايي يوتيوب براي درآمدزايي است

شرط اول يوتيوب (و شركت مالك آن يعني گوگل) براي ويديوهاي با هدف كسب درآمد، مناسب بودن آن‌ها براي تبليغات است. شروط اوليه براي مناسب بودن ويدئو در اين بخش، رعايت قوانين كلي يوتيوب مانند عدم انتشار محتواي توهين آميز يا موارد ديگر است. البته شرايط كسب درآمد از تبليغات كمي جزئي‌تر از قوانين اوليه‌ي سرويس هستند و به‌همين‌دليل صاحبان كانال‌ها بايد هر دو مورد را مطالعه كنند.

اگر قصد داريد تنها در برخي ويديوها، استانداردهاي تبليغاتي را رعايت كنيد، اين امكان وجود دارد كه براي ويديوهاي ديگر، درآمد تبليغاتي را لغو كنيد. در واقع، اگر كانالي با هدف كسب درآمد تبليغاتي فعاليت كند و اين امكان را در ويديوهاي ناهماهنگ با قوانين درآمدي غيرفعال نكند، امكان حذف آن از سرويس وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران تبليغات يوتيوب / Youtube Ads

علاوه بر مواردي همچون توهين، تبليغات مواد مخدر، نژادپرستي و موارد مشابه، كپي‌رايت محتواي استفاده شده در ويدئو نيز اهميت بالايي براي كسب درآمد دارد. به‌عنوان مثال اگر شما در ويديوي خود از موسيقي پس‌زمينه‌اي استفاده كنيد كه شامل قوانين كپي‌رايت باشد، امكان غيرمجاز شدن آن محتوا وجود دارد. در واقع شما بايد براي استفاده از آن موسيقي، از صاحب اثر مجوز لازم را دريافت كنيد.

جذب مخاطب، پيش از ورود به برنامه‌ي كسب درآمد اهميت دارد

پس از حصول اطمينان از مناسب بودن ويديوها براي تبليغات، بايد آشنايي كلي با انواع تبليغات در يوتيوب را كسب كنيد. تبليغات اين سرويس ويديويي در انواع ابعاد و فرمت‌ها در ويديوهاي شما نمايش داده خواهند شد. انتخاب نوع تبليغات، بسته به محتواي ويديوي شما بايد انجام شود تا علاوه بر كسب درآمد مناسب، جذابيت محتوا را نيز نزد مخاطب كاهش ندهد.

مرجع متخصصين ايران تبليغات يوتيوب / Youtube Ads

۲. راه‌اندازي عضويت ويژه براي كانالتان

قابليت Channel memberships با عضويت در برنامه شريك يوتيوب فعال مي‌شود و بيشتر به درد كساني مي‌خورد كه محتواي تخصصي ايجاد مي‌كنند. با راه‌اندازي عضويت ويژه براي كانالتان مي‌توانيد يك سري از محتوا را تنها براي اعضاي ويژه نمايش دهيد. تجربه نشان مي‌دهد كه عضويت ويژه حتي براي كانال‌هاي پرمخاطب يوتيوب فارسي سود چنداني ندارد؛ زيرا پرداخت حق عضويت براي متخصصان ايراني دشوار است و معمولأ تمايلي به اين كار نشان نمي‌دهند. فراموش نكنيد شيوه‌هاي پرداختي براي يوتيوبرها و كابران ايراني بازده بالايي ندارد.

۳. سوپر چت، سوپر استيكر و سوپر تنكس

سه قابليت Super Chat و Super Stickers و Super Thanks زماني براي شما فعال مي‌شوند كه چنلتان مانيتايز شده باشد. اين سه قابليت بيشتر بر رابطه شما با ويوورهايتان تأكيد مي‌كنند. استفاده از دو مورد اول زماني ممكن است كه ‌به‌صورت لايو با مخاطبان كانالتان در تعامل باشيد. براي استفاده از اين قابليت، ابتدا بايد آن‌ را از بخش Monetization كانالتان فعال كنيد.

نوازندگان و خوانندگان مي‌توانند بيشترين استفاده را از اين قابليت ها داشته باشند.

طرفداران مي‌توانند براي ديده شدن پيام‌هاي چت زنده خود و ارتباط با سازندگان موردعلاقه‌شان پيام‌هاي متني يا استيكرهاي ديجيتالي بخرند و ارسال كنند. دراين‌صورت مخاطب براي حمايت شما مي‌تواند مبلغي را براي خريد استيكرهاي مختلف پرداخت كند كه سود آن به شما مي‌رسد. با اين كار پيام مخاطب در صدر فهرست پيام‌‌ها قرار مي‌گيرد. هرچه ميزان مبلغ پرداختي بالاتر باشد، پيام آن مخاطب در فهرست پيام‌ها بالاتر مي‌آيد. هرچه پيام يك فرد بالاتر قرار بگيرد مي‌تواند راحت‌تر با شما ارتباط بگيرد، بيشتر ديده شود و حتي براي خود تبليغ كند.

مرجع متخصصين ايران سوپر چت، سوپر استيكر و سوپر تنكس يوتيوب

سوپرتنكس هم كه از دو مورد سوپر چت و سوپر استيكر جديدتر است، روشي براي حمايت از محتواي شما است كه چيزي شبيه به انعام مي‌ماند. هر بيينده مي‌تواند يك سوپر تنكس با ارزش متفاوت براي ويديوها و شورتس‌هاي شما خريداري كند .

۴. همكاري در فروش محصولات

افيليت ماركتينگ يا همكاري در فروش روش ديگري است كه مي‌تواند شما را به كسب درآمد از يوتيوب برساند. براي نتيجه‌گيري از افيليت ماركتينگ و دريافت پيشنهادات اسپانسري معمولاً بايد چنلتان به حجم مطلوبي از بازيد و مخاطب رسيده باشد.

فروش واسطه‌اي و تبليغات مستقيم، از روش‌هاي ديگر كسب درآمد هستند

در اين روش شما محصول يا خدماتي را معرفي مي‌كنيد و لينك دسترسي به آن‌ها را در ديسكريپشن ويديوي خود قرار مي‌دهيد. گاهي حتي لازم نيست، يك ويديو را انحصاراً به اين كار اختصاص دهيد بلكه كافي است در بخشي از محتواي ويديويي‌تان به تبليغ بپردازيد.

۵. بازاريابي برند و محصولات خودتان

شما مي‌توانيد به قصد فروش محصولات و معرفي برندتان يك صفحه يوتيوب ايجاد كنيد و به توليد محتواهايي حول محور كسب و كارتان بپردازيد. براي مثال مي‌توانيد در عين معرفي محصول و نمايش متخصصدهاي آن، مخاطب را به خريد ترغيب كنيد.

۶. سرويس YouTube Premium

مرجع متخصصين ايران يوتيوب پريميوم / Youtube Premium

YouTube Premium سرويس ويديوي اشتراكي يوتيوب است كه با عضويت در آن مي‌توانيد از تماشاي ويديوهاي يوتوب بدون تبليغات لذت ببريد و حتي ويديوها و آهنگ‌هاي يوتيوب را در موبايل ذخيره و آفلاين تماشا كنيد. يوتيوب براي تشويق هرچه بيشتر توليدكنندگان به ساخت محتوا، امكان كسب درآمد از متخصصاني را كه در سرويس Premium اين سايت ثبت‌نام كرده‌اند نيز فراهم كرده است. در اين حالت، شما از زماني كه متخصصان پرميوم براي ديدن ويديوهايتان صرف كرده‌اند، درآمد كسب مي‌كنيد. در واقع محتواي باكيفيت شما باعث مي‌شود حتي بدون نشان دادن تبليغات نيز درآمد داشته باشيد.

شرايط لازم براي كسب درآمد از يوتيوب

گفتيم كه سريع‌ترين و مطمئن‌ترين راه كسب درآمد از يوتيوب، از طريق تبليغات است كه قدم اول آن عضويت در برنامه پارتنر يوتيوب است. ثبت‌نام در YPP شرايطي دارد كه نشان مي‌دهد يوتيوب در همين مرحله‌ي اوليه، محتواي اختصاصي و باكيفيت را هدف تمركز سيستم اعتبارسنجي خود قرار داده تا تنها توليدكنندگان حرفه‌اي و هدفمند، به كسب درآمد از اين طريق بپردازند.

به تازگي شرايط عضويت در برنامه پارتنر يوتيوب تغيير كرده و به‌انديشه متخصصين ساده‌تر شده است؛ اما حقيقت چيز ديگري است. يوتيوب اعلام كرد كه يوتيوبرهايي با ۵۰۰ سابسكرايبر و سه‌ ويديوي آپلودشده در ۹۰ روز گذشته يا ۳۰۰۰ ساعت وا‌چ‌تايم از ويديوهايي كه در سال گذشته آپلود كرده‌اند و ۳ ميليون بازديد ويديوهاي شورت در سه ماه گذشته، مي‌توانند براي عضويت در برنامه پارتنر اقدام كنند.

مرجع متخصصين ايران youtube creator academy

هر يوتيوبر زماني مي‌تواند از تبليغات درآمد كسب كند كه تعداد دنبال‌كنندگانش حداقل به ۱۰۰۰ و آمار بازديد چنلش به بيش از ۴۰۰۰ ساعت برسد

اما در واقع هر يوتيوبر زماني مي‌تواند از تبليغات درآمد كسب كند كه تعداد دنبال‌كنندگانش حداقل به ۱۰۰۰ برسد. اگر روش آپلود ويدئو در يوتيوب را بدانيد و به‌طور منظم محتواي باكيفيت و جذاب منتشر كنيد، به‌زودي به اين تعداد مخاطب وفادار دست پيدا خواهيد كرد.

پس از آن به محض اين كه آمار بازديد به بيش از ۴ هزار ساعت در سال برسد، مجوز ورود به سيستم درآمد تبليغاتي صادر مي‌شود. البته اگر ويدئوهاي شورتس كانال شما توانسته باشند در ۹۰ روز گذشته به ۱۰ ميليون بازديد برسند، مي‌توانيد درآمدزايي از تبليغات را شروع كنيد. با مشاهده مقاله يادگيري ساخت ويدئوي Short يوتيوب مي‌توانيد به راحتي براي كانالتان ويديوهاي كوتاه جذاب بسازيد.

مراحل كسب درآمد از تبليغات يوتيوب

كسب درآمد از تبليغات يوتيوب سه مرحله دارد:

  • عضويت در برنامه پارتنر يوتيوب
  • افزودن حساب Google AdSense
  • انتظار براي مطالعه كانال و محتوايتان توسط يوتيوب

مرحله اول

پس از اينكه به شرايط لازم براي عضويت در برنامه يوتيوب پارتنر رسيديد و در آن عضو شديد، براي دريافت امكان تبليغ بايد منتظر بمانيد كانالتان به ۱۰۰۰ سابسكرايبر و ۴۰۰۰ ساعت واچ‌تايم برسد. مي‌توانيد آمار را از صفحه يوتوبتان مطالعه كنيد يا منتظر رايانامهي كه به شما مي‌گويد شرايط مانيتايز يوتيوب را پيدا كرده‌ايد،‌ بمانيد.

مرحله دوم

در مرحله بعد براي مانيتايز شدن و كسب درآمد بايد حساب گوگل ادسنس خود را اضافه كنيد تا مبالغ دريافتي از يوتيوب به آن واريز شود. اين مرحله همان مرحله‌اي است كه براي ايراني‌ها چالش‌برانگيز است زيرا به حساب بانكي و آدرس مورد تأييد يوتيوب (كه ايران جزو آن نيست) نياز داريد. يوتيوبرهايي كه در ايران زندگي مي‌كنند براي كسب و نقد كردن درآمد دلاري به‌ناچار بايد از شركت‌هاي واسط (MCN) كمك بگيرند. روش ديگري هم مثل كمك گرفتن از از افراد آشنا خارج از ايران وجود دارد كه به‌اندازه روش اول متداول نيست، زيرا افراد معمولاً به‌دليل بار مالياتي از اين كار شانه خالي مي‌كنند. به‌هرصورت اگر شرايطش را داريد كه در اين مورد از آشنايانتان كمك بگيريد، حتماً قبل از اين كار از خود بپرسيد كه چقدر به آن‌ها اعتماد داريد.

مرجع متخصصين ايران

مرحله سوم

در مرحله نهايي يوتيوب چنل شما را از انديشه متخصصين محتوا و كيفيت مطالعه مي‌كند و درصورتي‌كه موردتأييد باشد، به شما اين امكان را مي‌دهد كه تبليغات را در ويديوهاي خود قرار دهيد. درصورتي‌كه محتواي چنلتان موردتأييد نباشد، فرجه‌هاي يك ماهه براي مطالعه مجدد به شما داده خواهد شد.

تنظيمات درآمدزايي از يوتيوب

براي درخواست درآمدزايي از چنل يوتيوبتان بايد به صفحه تنظيمات كانال برويد و روي Earn كليك كنيد. اگر چنل و جيميل خود را با شماره ايران ساخته باشيد، ممكن است به‌طور پيش‌فرض قسمت مانيتايز يوتيوب غيرفعال باشد و نتوانيد Earn را بيابيد. دراين‌صورت براي فعال كردن اين گزينه بايد لوكيشن چنل را تغيير دهيد.

تغيير لوكيشن چنل

  • وارد يوتيوب شويد و روي عكس پروفايتان در گوشه بالايي كليك كنيد.
  • از منوي ظاهرشده به بخش YouTube Studio برويد.
  • روي Settings كليك كنيد.
  • از پنل سمت چپ وارد بخش Channel شويد و از تب بالايي Basic Info را انتخاب كنيد.
  • در باكس country of residence، كشوري را به‌دلخواه انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران تغيير لوكيشن چنل يوتيوب

حالا اگر وارد YouTube Studio شويد، بخش Earn برايتان ظاهر شده است.

درخواست مانيتايز شدن كانال يوتيوب

    • وارد يوتيوب شويد و روي عكس پروفايلتان در گوشه بالايي كليك كنيد.
    • از منوي ظاهرشده به بخش YouTube Studio برويد.
    • روي Earn كليك كنيد.
    • اگر شرايط عضويت در برنامه پارتنر يوتيوب را داشته باشيد، دكمه‌‌ي Apply را مشاهده خواهيد كرد. در غيراين‌صورت صفحه‌اي را خواهيد ديد كه به شما نشان مي‌دهد چقدر به شرايط نزديك هستيد.
    • اگر واجد شرايط نيستيد با كليك روي دكمه Email me مي‌توانيد هر زمان شرايط عضويت را پيدا كرديد، از يوتيوب رايانامه دريافت كنيد.
مرجع متخصصين ايران درخواست مانيتايز شدن كانال يوتيوب
    • با فرض‌بر اينكه شرايط را داشتيد، براي مطالعه و پذيرش قوانين روي Start كليك كنيد.
    • اكنون بايد يك حساب AdSense راه‌اندازي كنيد يا يك حساب فعال موجود را به كانال يوتيوب خود، لينك كنيد(اگر با شركت‌هاي واسط قرارداد بسته باشيد، اين اطلاعات را دراختيارتان قرار مي‌دهند يا خودشان آن را مديريت مي‌كنند.) روي Start كليك كنيد.

پس از آنكه مراحل را به پايان رسانديد، درخواست شما در مرحله مطالعه قرار خواهد گرفت.

چطور درآمد دلاري يوتيوب را نقد كنيم؟

براي نقد كردن درآمد دلاري يوتيوب بايد از شركت‌هاي واسط (MCN) كمك بگيريد. با سرچ ساده در گوگل مي‌توانيد به بي‌نهايت اطلاعات برسيد. شركت‌هاي MCN مختلف را براساس محدوديت‌ها و مزيت‌هايي كه هر شركت براي متخصصانش ارائه مي‌دهد، مطالعه كنيد. در اين زمينه مي‌توانيد از تجربه افراد كاربلد و مورداطمينانتان هم كمك بگيريد.

بهترين روش نقد كردن درآمد دلاري يوتيوب در ايران، قرارداد بستن با شركت‌هاي واسط (MCN) است

هر شركت براي نقد كردن درآمد شما بخشي از آن را به‌‌عنوان كارمزد كسر مي‌كند كه اين درصد مي‌تواند براي شركت‌هاي مختلف، متفاوت باشد. اين موضوع مطمئناً مي‌تواند يكي از مهم‌ترين معيارهاي شما براي انتخاب باشد. مورد بعدي قابل اطمينان بودن شركت، همراهي مطلوب و خدمات‌رساني بدون دردسر يا ويژه براي متخصصان (مثل حفظ امنيت و كپي رايت كانال شما) است. بنابراين با مدانديشه متخصصين قرار دادن تمام نكات اينچنيني، مي‌توانيد بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

ابزارهاي تحليل درآمدزايي يوتيوب

ابزارهاي تحليل درآمدزايي يوتيوب به شما امكان تحليل ميزان بازديد و رفتار متخصصان را مي‌دهند تا مسير پيشرفت خود را هموار كنيد

اگر مي‌خواهيد در يوتيوب پيشرفت كنيد و به‌طور جدي از آن كسب درآمد داشته باشيد، بايد با نظم و استراتژي جلو برويد. براي مديريت چنل يوتيوب و پيشرفت در اين زمينه بايد حواستان به مخاطبان و خواسته‌هايشان باشد. با جمع‌آوري و تحليل داده‌هاي رفتار مخاطبانِ چنلتان در طي زمان مي‌توانيد به درك بهتري نسبت به آنچه باعث ديده شدن بيشتر محتوايتان مي‌شود، دست پيدا كنيد.

در اين مورد ابزارهاي تحليل درآمدزايي يوتيوب بهترين دوست شما هستند. اين ابزارها كه در اختيار يوتوبرها قرار دارد، به شما امكان تحليل ميزان بازديد و رفتار متخصصان را مي‌دهد. از‌ همين طريق شما مي‌توانيد محتوايي را توليد كنيد كه پسنديده‌تر باشد و بيشتر ديده شود.

زماني‌كه يكي از ويديوهاي شما پربازديد مي‌شود، مطمئن باشيد كه فقط پاي شانس در ميان نيست بلكه عوامل مختلفي مثل كيفيت محتوا، انتخاب زمان درست انتشار ويديو، انتخاب موضوع به جا، عنوان جذاب و بسياري موارد ديگر دست به دست هم داده‌اند.

در ادامه به معرفي بيشتر ابزارهاي تحليل درآمدزايي يوتيوب و روش استفاده و به كارگيري آن‌‌ها مي‌پردازيم.

مرجع متخصصين ايران ابزارهاي تحليل درآمدزايي يوتيوب

۱. YouTube Studio

YouTube Studio يكي از ساده‌ترين ابزارهايي است كه مي‌توانيد براي مشاهده آمار بازديد ويديوها از آن استفاده كنيد. در تب Dashboard اين صفحه، باكس Latest Video Performance ده ويديوي آخر شما را براساس بازديد دسته‌بندي مي‌كند، از همين طريق مي‌توانيد ويديوهاي پرمخاطب‌تر را پيدا كنيد و تمركز بيشترتان را روي توليد اين مدل محتوا بگذاريد. البته توجه داشته باشيد، يك سري از ويديوها، به‌خصوص ويديوهايي با موضوعات تخصصي‌تر، مخاطب خود را طي بازه زماني طولاني‌تر به دست مي‌آورند، بنابراين نبايد از تحليل طولاني مدت ويديوهايتان غافل شويد و فقط به ۱۰ ويديوي آخر اكتفا كنيد.

باكس بعدي Channel Analytics است كه تعداد كل سابسكرايبرهايتان را به‌همراه تعدادي ك در ماه اخير به چنلتان اضافه شده‌اند، نمايش مي‌دهد. همچنين تعداد بازديدها و واچ‌تايم ماه گذشته شما را مشخص مي‌كند و آن‌ها را با يك فلش سبز يا قرمز كه نشان‌دهنده پيشرفت يا پسرفت نسبت به آمار ماه قبل است، نمايش مي‌دهد.

در بخش بعدي Top Videos سه ويديويي كه در ۴۸ ساعت گذشته بيشترين بازديد را داشته‌اند، نمايش داده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ابزارهاي تحليل درآمدزايي يوتيوب analytics

۲. Analytics

گزينه سوم از پنل سمت چپ YouTube Studio گزينه پروپيمان‌تري نسبت به Dashboard محسوب مي‌شود، زيرا اطلاعات ارزشمندتر و كامل‌تري را در اختيارتان مي‌گذارد. Analytics از چهار تب تشكيل شده كه هر يك اطلاعات خاصي را در اختيار شما قرار مي‌دهند. مطالعه وتحليل درست داده‌‌هاي تمام اين بخش‌ها مي‌تواند، بهترين راهنما براي پيشرفت كانالتان باشد.

دركنار ابزارهاي ارائه‌شده يوتيوب مي‌توانيد از ابزارهاي تحليلي رايگان و پولي زير هم استفاده كنيد.

۳. Social Blade

Social Blade يك پلتفرم قدرتمند تجزيه و تحليل رسانه‌هاي اجتماعي است كه ابزار تجزيه و تحليل رايگان آن معيارهاي عملكرد بسيار جامعي را در سطح كانال در اختيار شما قرار مي‌دهد. مي‌توانيد از اين پلتفرم براي تجزيه و تحليل ساير كانال‌هاي يوتوب نيز استفاده كنيد. براي اين كار بايد نام كانال مدانديشه متخصصينتان را وارد كنيد تا اطلاعات دقيقي از عملكرد آن دريافت كنيد.

اين ابزار يك نماي كلي از تعداد آپلودها، تعداد مشتركين، بازديدهاي ويديويي، نوع كانال و كشور هر كانال را به شما مي‌دهد. همچنين كانالتان را بر اساس عملكرد آن از انديشه متخصصين تعداد مشتركين، بازديدهاي ويديويي و جايگاه رتبه‌بندي مي‌كند. Social Blade به كانال شما بر اساس عملكرد كلي در پايگاه داده‌اش امتياز مي‌دهد تا به شما كمك كند جايگاه خود را در ميان ساير رقبا بسنجيد.

۴. VidIQ

VidIQ تمام ابزارهايي را كه براي كمك به ايجاد ويديو نياز داريد در اختيار شما قرار مي‌دهد. شامل پيشنهاداتي براي بهبود كانال و ايده‌هاي روزانه‌اي است كه از هوش مصنوعي براي تجزيه و تحليل كانال‌هاي مشابه شما استفاده مي‌كند. ازآنجاكه طرح اصلي تجزيه و تحليل VidIQ به‌صورت رايگان در دسترس است، گزينه‌اي عالي براي سازندگاني است كه تازه شروع به كار كرده‌اند و بودجه زيادي ندارند.

۵. TubeBuddy

TubeBuddy رايگان نيست اما يكي از پراستفاده‌ترين ابزارهاي تجزيه و تحليل كانال يوتيوب در ميان يوتيوبرها است. براي مديريت كانال يوتيوب و بهينه‌سازي محتوا براي سئو مي‌توانيد از اين ابزار استفاده كنيد.

كپي رايت يوتيوب را جدي بگيريد

قوانين كپي رايت يوتيوب از سختگيرانه‌ترين قوانين مربوط به نشر محتواست تا به بهترين شكل ممكن از آثار مالكان حقيقي حفاظت شود. الگوريتم‌هاي يوتوب به‌قدري دقيق هستند كه كوچك‌ترين شباهت يا محتواي منتشرشده كپي رايت‌دار را به راحتي تشخيص مي‌دهند.

وقتي به‌قصد درآمدزايي شروع به راه‌اندازي كانال يوتيوب مي‌كنيد، نبايد قوانين كپي رايت را ناديده بگيريد يا سعي در دور زدن آن ها داشته باشيد؛ به‌خصوص اگر تازه‌كار هستيد. بنابراين هر زمان كه مي‌خواهيد از موزيك، ويديو، عكس و محتوايي كه خودتان توليد نكرده‌ايد در ويديوهاي يوتيوبتان استفاده كنيد، ابتدا بايد مطمئن شويد كه حق كپي‌رايت آن را زير پا نگذاشته‌ايد.

در سه حالت ممكن است، ويديوهاي شما اخطار كپي رايت دريافت كنند:

  • در ويديوي خود از محتوايي استفاده كنيد كه حق امتياز و كپي رايت آن را نداريد.
  • از محتواي بدون كپي رايت استفاده كنيد؛ اما قوانين استفاده از آن را رعايت نكنيد. براي مثال الزام شده است كه براي استفاده از اثر بدون كپي رايت، لينك يا نام خالق اثر را در ديسكريپشن ويديوتان بياوريد؛ اما شما فراموش كرده باشيد.
  • ويديوهايي از خودتان منتشر كرده باشيد كه با قوانين يوتيوب مغايرت دارند. براي مثال ويديوي شما حاوي محتواي خشونت‌آميز، اطلاعات غلط، محتواي جنسي و ... باشد.

براي جلوگيري از كپي رايت خوردن، مطمئن‌ترين روش اين است كه محتواي منحصربه‌فرد خودتان را توليد كنيد و تا حد ممكن به سراغ استفاده از فيلم‌ها و موزيك‌هاي ايراني و خارجي نرويد. شايد اين توصيه خيلي سختگيرانه و محدودكننده به‌انديشه متخصصين برسد؛ اما با اين روش مي‌توانيد مطمئن شويد كه از كپي رايت Claim و كپي رايت استرايك در امان هستيد. كپي رايت استرايك زماني است كه الگوريم‌هاي يوتيوب وجود محتواي حاوي كپي‌رايت را در ويديوهايتان تشخيص مي‌دهند و كپي رايت كليم زماني است كه صاحب اصلي اثر به علت استفاده‌ي بدون مجوز شما شخصاً درخواست حذف ويديوي شما را مي‌كند. در‌صورتي‌كه چند بار چنين اخطاري بگيريد، چنلتان براي هميشه حذف خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران كپي رايت يوتيوب

در اين حالت درآمدزايي از آن ويديو تا زماني‌كه تكليف اشكال كپي رايت آن مشخص شود، متوقف مي‌شود. گاهي ممكن است به خاطر چند ثانيه استفاده از محتواي كپي رايت، مجبور شويد تمام درآمد حاصل از ويديو را به صاحب كپي رايت بپردازيد. بنابراين سعي كنيد تا مي‌توانيد در مورد قوانين كپي رايت يوتيوب اطلاعات كسب كنيد و از استفاده از محتوايي كه در مورد كپي رايت آن مطمئن نيستيد، دوري كنيد. چنانچه چنل شما در ۹۰ روز اخير، ۳ اخطار كپي رايت دريافت كند، ممكن است بن شويد يا در مواردي براي هميشه كانال خود را از دست بدهيد.

البته روش‌هايي براي رفع كپي رايت كليم و كپي رايت استرايك وجود دارد. براي مثال اگر از يك موزيك كپي رايت استفاد كرده باشيد مي‌توانيد بدو حذف ويديو، تكه‌اي از ويديو را كه حاوي اثر كپي رايت است، حذف كنيد، آن را با موزيك ديگري جايگزين كنيد يا آن بخش را بي‌صدا كنيد. همچنين چنانچه مطمئن هستيد، ويديوي شما به اشتباه اخطار گرفته است، مي‌توانيد موضوع را گزارش دهيد.

پس اگر بخواهيد براي ويديوهايتان از يك تكه موسيقي استفاده كنيد، چه؟ اگر نياز باشد از تصاوير و كليپ‌هاي ديگر در محتواي خودتان كمك بگيريد بايد چه كنيد؟

چطوري كپي رايت يوتيوب رو دور بزنيم

بهترين راه اين است كه به سراغ سايت‌ها و منابعي برويد كه كپي‌رايت آزاد هستند تا بتوانيد به‌راحتي از محتوايشان استفاده كنيد. در مقاله بهترين سايت هاي دانلود رايگان عكس به شما منابعي مثل Unsplash ،pixabay و Pexels را معرفي كرديم. براي دريافت ويديوهاي بدون كپي رايت هم ‌مي‌توانيد از سايت‌هاي videvo و vimeo كمك بگيريد. موزيك‌هاي بدون كپي رايت را هم مي‌توانيد از Youtube Audio Library و NCS دريافت كنيد.

فراموش نكنيد پيش از استفاده از هر تصوير يا ويديو، توضيحات آن را بخوانيد تا اگر نياز بود براي استفاده از آن، لينك يا نام خالق اثر را در ديسكريپشن ويديوي يوتوبتان بياوريد، چيزي را از قلم نيندازيد.

ترفندهاي افزايش درآمد از يوتيوب

افزايش تعداد بازديد و سابسكرايبرها مي‌تواند درنهايت باعث افزايش درآمد از يوتيوب شود. بنابراين شما با جذب مخاطب بيشتر مي‌توانيد، درآمدتان را بالا ببريد. نكات زير مي‌تواند به شما در افزايش بازديد كمك كند.

مرجع متخصصين ايران رشد آمار چنل يوتيوب
  • به تامبنيل يا كاور ويديو توجه ويژه داشته باشيد. تامبنيل ويدئو يوتيوب شما بايد به‌قدري جذاب باشد كه در ميان چندين ويديو با عنوان يكسان، متخصص را ترغيب به كليك كردن كند. از رنگ‌هاي گيرا، كلمات بولد و سوژ‌هاي جذاب استفاده كنيد.
  • به كلمات كليدي دقت كنيد و آن‌ها را در توضيحات و عنوان ويديو به كار ببريد. براي انتخاب صحيح كلمات كليدي مي‌توانيد محتواي رقبايتان را مطالعه كنيد. با خود فكر كنيد اگر بخواهيد دنبال آن موضوع بگيرديد، از چه كلماتي استفاده مي‌كنيد.
  • زماني‌كه موضوعات پرجستجو را انتخاب مي‌كنيد، در ميان محتواي رقيب بيشتري قرار مي‌گيريد. در اين مواقع براي ديده شدن بيشتر علاوه‌بر باقي نكاتي كه گفتيم بايد محتواي يونيك توليد كنيد و از دادن اطلاعات تكراري و يكسان دور بمانيد.
  • آناليز چنل را نگاه كنيد تا ببينيد چند درصد ورودي از گوگل داريد. براي افزايش تعداد بازديد از سمت گوگل بايد تيتر، ديسكريپشن و سئوي ويديو را بهبود دهيد. براي ديده شدن در موتور جستجوي يوتيوب هم علاوه‌بر انتخاب هوشمندانه عنوان بايد از تامبنيل‌هاي جذاب استفاده كنيد.
  • ويديوهاي دنباله‌دار با موضوعات جذاب و پرجستجو بسازيد و لينك‌ بخش‌هاي ديگر را در ديسكريپشن و انتهاي ويديو قرار دهيد. با هدايت مستقيم متخصص به قسمت‌هاي بعدي،‌ شانس ديده شدن هر قسمت بالاتر مي‌رود.
  • ويديوهاي ديگرتان را در صفحه پاياني و كارت‌هاي ويديوهاي پربازديدتان معرفي كنيد تا ديده شوند. مي‌توانيد قسمت اول ويديوهاي دنباله‌دار خود را در اين بخش معرفي كنيد.
  • در باكس تگ‌ها، از كلمات كليدي پربازديد و مرتبط با محتوايتان استفاده كنيد و فقط به كلمات فارسي بسنده نكنيد. اين موضوع يكي از عواملي است كه باعث پيشنهاد شدن بيشتر ويديوهاي شما به افراد مي‌شود.
  • با مخاطبان تعامل داشته باشيد. هميشه بخش كامنت‌ها را مطالعه كنيد تا علاوه‌بر استفاده از انديشه متخصصين متخصصان براي بهبود و ارتقا چنلتان، با پاسخگويي به آن‌ها ارتباط بهتري بسازيد. گاهي پاسخ دادن به سوالات و دغدغه‌هاي متخصصان مي‌تواند، آن‌ها را به سابسكرايبرهاي وفادار چنلتان تبديل كند.
  • با افزايش زمان ويديو به بيش از ۸ دقيقه مي‌توانيد تبليغات بيشتري بگيريد. فراموش نكنيد بايد مخاطب را با خودتان همراه كنيد تا به مشاهده تبليغات برسند.
  • يك سري از موضوعات هستند كه مي‌توانند تبليغات بيشتري بگيرند يا تبليغاتي بگيرند كه درآمد بيشتري دارد. بنابراين بايد موضوع‌هايي با CPM و RPM بالاتر را براي محتواسازي انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران Keyword Planner سرويس گوگل ادز

CPM و RPM چيست و چگونه به افزايش درآمد يوتيوب كمك مي‌كند

CPM يا Cost per mille پولي است كه تبليغ‌كننده براي هر ۱۰۰۰ بار نمايش تبليغ خود مي‌پردازد. در‌حالي‌كه RPM يا Revenue per mille درآمد حاصل از ۱۰۰۰ باز نمايش تبليغات است كه درنهايت يوتيوب به شما پرداخت مي‌كند. موضوعات مختلف، CPM و RPM متفاوتي دارند؛ بنابراين اگر بين انتخاب سوژه كانال يا موضوع براي ويديوهايتان مردد هستيد، مي‌توانيد موضوعي را انتخاب كنيد كه CPM و RPM بالاتري دارد.

CPM درآمدي است كه يوتيوب با نمايش تبليغات بين ويديوهاي شما به‌دست مي‌آورد و RPM سهم شما از اين درآمد است

براي اين‌كه بدانيد كدام موضوعات، تگ‌ها و كلمات كليدي CPM و RPM بالاتري دارند، بايد از Google Ads استفاده كنيد. وارد بخش Keyword Planner سرويس گوگل ادز شويد، كلمات كليدي موردانديشه متخصصينتان را وارد كنيد و سپس مبلغ قابل پرداخت براي هر كلمه كليدي را مورد مطالعه قرار دهيد. اكنون مي توانيد از اين تگ‌هاي فارسي و انگليسي براي افزايش درآمد يوتوبتان استفاده كنيد.

نكته: براي اين‌كه تبليغات مرتبط با تگ‌ها و موضوعات انتخابي شما براي مخاطب نمايش داده شود بايد يك گزينه را در تنظيمات چنلتان تغيير دهيد.

مرجع متخصصين ايران غيرفعال كردن تبليغات براساس علايق متخصص
  • به Setting برويد. Channel را انتخاب كنيد و وارد تب Advanced Setting شويد.
  • تيك گزينه Disable interest-based ads را بزنيد تا تبليغاتي كه براساس علايق متخصص نمايش داده مي‌شود، غيرفعال و با تبليغات منتخب خودتان جايگزين شود.

تكنيك هاي انتخاب موضوعات جذاب براي ويديوها

به عنوان يك يوتيوبر بايد تمركز اصلي خود را روي انتخاب موضوعات جذاب براي ويديوها بگذاريد. وقتي موضوعي را انتخاب ‌مي‌‌كنيد، حتي اگر به آن علاقه نداريد و صرفاً براي افزايش بازديد انتخابش كرده‌ايد بايد به اندازه كافي درباره‌اش اطلاعات كسب كنيد. مخاطب با تماشاي چند دقيقه از ويديوي شما متوجه احساس و سطح مهارت شما در بيان موضوع مي‌‌شود؛ بنابراين جوري عمل كنيد كه منجر به جذب بيننده شود.

سعي كنيد هميشه كيفيت كارتان را تا جايي كه مي‌توانيد بالا نگه داريد، به‌خصوص در ويديوهاي پرمخاطبي كه ورودي زيادي از جستجوي گوگل و خود يوتيوب دارند. كافي است يك يا دو ويديوي بي‌كيفيت بسازيد تا مخاطب تمايل كليك كردن روي ويديوهاي شما را براي هميشه از دست بدهد.

با درانديشه متخصصين داشتن اين نكات، در ادامه مي‌توانيد تكنيك هاي انتخاب موضوعات جذاب براي ويديوها يوتيوب را به كار بگيريد.

۱. دنبال كردن اخبار مرتبط با حوزه فعاليتتان

موضوعات ترند، موضوعاتي هستند كه در يك بازه زماني خاص بسيار سرچ مي‌شوند و مرم براي كسب اطلاعات از آن‌ها به مطالعه انواع محتوا روي مي‌آورند. براي پيدا كردن موضوعات ترند بايد اخبار را دنبال كنيد. مي‌توانيد اخبار حوزه فعاليت خود را از چندين سايت معتبر دنبال كنيد و بلافاصله با جديد شدن يك موضوع، توليد محتوا را شروع كنيد.

۲. استفاده از گوگل ترندز

يك روش ديگر براي پيدا كردن موضوع جذاب، استفاده از ابزار گوگل ترندز است. براي اين كار وارد سايت شويد و عبارت موردانديشه متخصصينتان را وارد كنيد. فرض كنيد مي‌خواهيم وضعيت محبوبيت «يادگيري يوتيوب» را مطالعه كنيم. با جستجوي عبارت، يك نمودار نزولي يا صعودي برايتان نمايش داده خواهد شد كه ميزان پرطرفدار بودن موضوع را طي زمان نشان مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران استفاده از گوگل ترندز براي پيدا كردن محتواي جذاب

چهار منوي كشويي در زير كادر جستجو قرار دارند. منوي اول ميزان جستجو و محبوبيت كليدواژه ما را براساس موقعيت جغرافياي نشان مي‌دهد، آن را روي Worldwide قرار دهيد و بعداً اگر دوست داشتيد وضعيت آن را در ايران هم ببينيد، به Iran تغيير دهيد.

ازآنجا كه مي‌خواهيد موضوع را براي يوتيوب توليد كنيد، در منوي آخر بايد وضعيت جستجوي آن را در يوتيوب (Youtube Search) مطالعه كنيد. درنهايت هم مي‌توانيد محبوبيت موضوع را در بازه‌هاي زماني مختلف موردمطالعه قرار دهيد، اين كار را از منوي كشويي دوم انجام دهيد.

به نمودار دقت كنيد و سعي كنيد اگر موضوع در حال از دست دادن تب‌وتاب خودش است و نمودار سير نزولي دارد، به سراغ موضوع ديگري برويد.

مرجع متخصصين ايران استفاده از گوگل ترندز براي پيدا كردن محتواي جذاب

در انتهاي صفحه مي‌توانيد پرطرفدارترين جستجوهاي مرتبط با موضوع انتخابي خود را ببينيد. با انتخاب Top برترين كليدواژه‌هاي مرتبط و با انتخاب Raising جستجوهاي در حال رشد را خواهيد ديد. براي توليد محتواي پرطرفدارتر استفاده از اين بخش را هم مدانديشه متخصصين قرار دهيد.

۳. مطالعه نتايج جستجوي يوتيوب

روش بعدي براي اطلاع از جذابيت و پتانسيل موضوعي كه قصد توليدش را داريد، جستجو در خود يوتيوب و استفاده از فيلتر جستجو است. موضوع موردانديشه متخصصينتان را در يوتيوب جستجو كنيد، روي Filters كليك كنيد و در ستون آخر (Sort by) گزينه View را انتخاب كنيد تا ويديوها براساس ميزان بازديد نمايش داده شوند. سپس مي‌توانيد بازه زماني را از ستون اول (UPLOAD DATE) تغيير دهيد تا اطلاعات بيشتري كسب كنيد. با اين كار شما مي‌توانيد متوجه شويد ويديوهاي توليدشده در موضوع انتخابي شما تا چه ميزان پتانسيل جذب مخاطب و ويو گرفتن دارند.

مرجع متخصصين ايران استفاده از فيلتر يوتيوب براي پيدا كردن محتواي جذاب

۴. استفاده از پلاگين‌هاي مفيد

براي يافتن موضوعات جذاب درآخر مي‌توانيد از دو پلاگين vidiq و tubebuddy كه در بخش آناليز و تجزيه‌ و تحليل كانال معرفي كرديم، كمك بگيريد. پس از نصب اين دو پلاگين، با جستجوي عبارات در يوتيوب، دو كادر در سمت چپ صفحه به شما نشان داده مي‌شود. يك امتياز كلي از ۱۰۰ به عبارت شما داده مي‌شود و واليوم يا تعداد مخاطباني كه براي موضوع وجود دارند به‌اضافه وضعيت رقابت در حوزه مدانديشه متخصصين برايتان آشكار مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران اپ تحليل يوتيوب tubebuddy
محيط پلتفرم tubebuddy (پلاگين آن به سايدبار يوتيوب اضافه مي‌شود)

اين پلاگين‌ها براي واژه‌‌هاي فارسي خيلي دقيق نيستند، اما همچنان مي‌توانند راه را به شما نشان دهند. با كمك اين ابزارها مي‌توانيد موضوعي را انتخاب كنيد كه جامعه هدف بزرگ‌تري دارد و رقابت در آن اشباع نشده است. هرچه رقابت در يك موضوع بيشتر باشد، شانس چنل‌هاي تازه‌كار در آن موضوع پايين‌تر مي‌آيد. اگر اصرار به انتخاب چنين موضوعاتي داريد بايد محتوايتان را متفاوت‌تر از آنچه تاكنون در يوتيوب وجود داشته است، ارائه دهيد تا شانس ديده شدن داشته باشيد.

چگونه محتواي جذاب يوتيوب توليد كنيم؟

همان‌طور كه در ابتداي مقاله گفته شد، محتوا عنصر اصلي كسب درآمد در يوتيوب است. به بيان ديگر، مرحله‌ي اول براي جذب مخاطب و سپس تبديل كردن آن‌ها به منبع درآمد، توليد ويديوهايي است كه افراد را به مراجعه‌ي دائمي به كانال شما تشويق كرده و حتي در مراحلي بالاتر، آن‌ها را مجاب به پرداخت حق عضويت كند. در اين بخش، به‌طور خلاصه به راهكارهايي براي جذاب‌تر كردن محتواي ويديويي مي‌پردازيم. فراموش نكنيد كه اين راهكارها نه‌ تنها در يوتيوب، بلكه در هر سرويس انتشار ويديوي الكترونيك ديگري نيز مي‌توانند راهگشا باشند.

تجهيزات لازم براي كسب درآمد يوتيوب

شايد در قدم اول، تجهيزات حرفه‌اي و استوديوهاي مجهز را پيش‌نياز اصلي توليد ويديوهاي با‌كيفيت در يوتيوب بدانيد. هرچند اين ابزارها هم به پيشرفت سريع‌تر كمك مي‌كنند اما در واقعيت، ماهيت و محتواي ارائه شده در ويدئو، اهميت بيشتري دارد. درنتيجه، حتي با يك موبايل هوشمند در كنار يك طرح و برنامه‌ريزي خوب براي توليد محتوا، مي‌توان آينده‌ي روشني را براي كانال ويديويي متصور شد.

مرجع متخصصين ايران يوتيوب

در اينجا، دو مورد بيش از همه نياز به توجه دارند و جذابيت ويديوي شما را بيشتر مي‌كنند. صرف‌انديشه متخصصين از ابزار مورد استفاده، ابتدا بايد لرزش ويدئو را به حداقل برسانيد. هيچ متخصصي دوست ندارد كه به ويديوهايي با لرزش بالا و تصوير تار نگاه كند. فاكتور مهم بعدي، صداي ويدئو است كه بايد بدون نويز، واضح و باكيفيت باشد. موسيقي زمينه برخي اوقات در اين بخش مفيد است اما بايد مراقب قوانين كپي‌رايت آن باشيد.

اكنون براي توليد محتواي جذاب يوتيوب نكات كليدي زير را به كار بگيريد.

۱. برنامه‌ريزي و انتخاب موضوع

پس از كسب اطمينان از كيفيت اين دو مورد (عدم لرزش ويديو و عدم وجود نويز)، نوبت به مهم‌ترين بخش يعني برنامه‌ريزي و زمان‌بندي مي‌رسد. ويدئو نيز مانند هر محتواي ديجيتال ديگر، بايد منظم و پيوسته توليد و پخش شود. به بيان ديگر بايد پيش از شروع هر كار، يك تقويم محتوايي براي اين بخش طراحي كنيد. انتخاب موضوع، طول ويديوها، زمان و توالي انتشار، مواردي هستند كه بايد در اين بخش، مد انديشه متخصصين قرار دهيد.

براي برنامه‌ريزي محتوايي و آماده كردن موضوع و حتي داستان ويديوها، چند موضوع بيش از بقيه مفيد خواهد بود. ويديوهاي يادگيريي و سرگرمي هميشه در صدر پربازديدترين محتواي يوتيوب قرار دارند. يادگيري آشپزي، ورزش و بدنسازي، ساخت كاردستي يا DIY، يادگيري‌‌هاي سبك زندگي، ولاگ و موارد اين‌چنيني، از جذابيت بالايي در بين مصرف‌كنندگان محتواي ويديويي برخوردار هستند.

متخصص كارشناسان محتواي ويديويي، يك عبارت كوتاه را براي توصيه‌ي انتخاب موضوع محتوا استفاده مي‌كنند: «آيا ويديوي شما باعث مي‌شود كه متخصصان احساس بهتري در زندگي داشته باشند؟» همين سؤال ساده شما را در مسير طراحي راهنمايي خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران درآمد دلاري از يوتيوب

۲. انتخاب گروه مخاطبان

انتخاب گروه مخاطبان، بخش مهم ديگر در توليد ويدئو است. برخي توليدكنندگان محتوا از همان ابتدا تلاش مي‌كنند تا تمامي متخصصان دنيا را به سمت خود جذب كنند و عموماً نيز در اين مسير دلزده مي‌شوند. قطعاً توليد محتوايي كه براي همه‌ي مردم جذاب باشد، نياز به تجربه‌اي بسيار زياد در امر تهيه‌كنندگي ويدئو دارد و شايد توليدكنندگان شخصي در اين سبك، به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

گروه مخاطبان هدف را كوچك ولي خاص انتخاب كنيد

راهكار مفيد براي انتخاب گروه مخاطبان، كوچك كردن ابعاد آن‌ها و تلاش براي جلب توجه دائمي همين گروه كوچك است. به‌عنوان مثال، بسياري از كانال‌هاي موفق يوتيوب، مخصوص علاقه‌مندان به بازي هستند. كانال‌هاي متعددي نيز براي علاقه‌مندان به ورزش و بدنسازي وجود دارد. اين كانال‌ها با تمركز بر گروه اختصاصي خود، محتواي جذاب براي آن‌ها توليد مي‌كنند و همين گروه، وقتي در ابعاد جهاني به محتواي كانال جذب مي‌شود، تعداد متخصصان را به‌طور قابل توجهي افزايش مي‌دهد.

۳. تعامل با مخاطبان

ارتباط با مخاطبان در دنياي امروز كسب‌وكار، از پيش‌نيازهاي اصلي هر فعاليت است. درواقع متخصصان كانال شما انتظار دارند تا هميشه، رفتاري دوستانه داشته باشيد و به سؤالات، هم انديشي ها و انتقادات آن‌ها واكنش نشان دهيد. كانالي كه تنها به توليد محتوا پرداخته و ارتباطي با مخاطبان ندارد، شبيه يك ماشين است كه هرچند جذاب، اما نمي‌تواند دوستي دائمي باشد.

مرجع متخصصين ايران Android users are three times more likely to uninstall a game as their iOS counterparts

براي تعامل هرچه بهتر با مخاطبان، پاسخ به همه‌ي هم انديشي ها آن‌ها در ابتداي فعاليت كانال، الزامي است. البته پس از افزايش تعداد متخصصان، قطعاً پاسخگويي به همه‌ي هم انديشي ها ممكن نخواهد بود اما مي‌توان با برنامه‌ريزي‌هاي صحيح، هرازگاهي محتوايي با تكيه بر هم انديشي ها آن‌ها توليد كرد. فراموش نكنيد تهيه‌كنندگان حرفه‌اي محتوا، منتظر صحبت يا اظهار انديشه متخصصين مخاطبان نمي‌مانند و خودشان در ويديوها، آن‌ها را به ارسال انديشه متخصصين و سؤال تشويق مي‌كنند.

تعامل، تنها با متخصصان كانال خودتان انجام نمي‌شود. شما مي‌توانيد با ارتباط سازنده و برقراري مكالمه با ديگر فعالان و توليدكنندگان محتوا در يوتيوب، خود را به‌عنوان متخصصي فعال نشان دهيد. چه بسا همين ارتباطات، منجر به همكاري و توليد ويديوهاي حرفه‌اي‌تر شود.

۵. راهكارهاي جانبي

يوتيوب هم مانند ديگر كانال‌هاي بازاريابي ديجيتال، محلي براي ارائه‌ي محتوا است كه قطعاً، بدون همكاري با كانال‌هاي ديگر، موفقيت چنداني نخواهد داشت. به بيان ديگر، تنها تهيه و انتشار ويدئو ضامن موفقيت نخواهد بود و استفاده از روش‌هاي ديگر همچون وبلاگ، وب‌سايت، شبكه‌هاي اجتماعي و حتي تبليغات در كانال‌هاي ديگر، براي بهبود فعاليت كانال الزامي است.

شما مي‌توانيد در شبكه‌هاي اجتماعي خود، بخش‌هاي كوتاهي از ويديوي ساخته شده را قرار دهيد و متخصصان را براي مشاهده‌ي محتواي كامل، به يوتيوب يا سرويس‌هاي ديگر دعوت كنيد. به‌علاوه، مي‌توانيد خلاصه‌ي محتواي موجود در ويديوي خود را به‌صورت متني در كانال‌هاي مختلف ازجمله وب‌سايت، وبلاگ، خبرنامه، بازاريابي رايانامهي و شبكه‌هاي اجتماعي مانند توييتر و تردز منتشر كنيد.

در پايان فراموش نكنيد كه محتواي ويديويي نيز نياز به بهينه‌سازي براي موتورهاي جستجو دارد. بايد در انتخاب كلمات كليدي، تگ و عنوان براي ويديوي خود نيز دقت كنيد. رعايت اين موارد صرف‌انديشه متخصصين از پلتفرم، در همه‌ي سرويس‌هاي انتشار ويدئو الزامي است.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • چطور درآمد دلاري يوتيوب را نقد كنيم؟

    بهترين روش نقد كردن درآمد دلاري يوتيوب در ايران، كمك گرفتن از شركت‌هاي واسط است. با يك جستجوي كوچك مي‌توانيد تعداد زيادي از اين شركت‌ها را پيدا كنيد و با مقايسه خدماتشانن بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

  • درآمد از يوتيوب به ازاي هر بازديد چقدر است؟

    متوسط نرخ پرداختي يوتيوب براي نمايش هر تبليغ بين ۰.۰۱ تا ۰.۰۳ دلار است؛ يعني يك يوتيوبر مي‌تواند حدوداً ۱۸ دلار براي هر ۱۰۰۰ بازديد از آگهي و ۳ تا ۵ دلار براي هر ۱۰۰۰ بازديد از ويديو كسب كند. يوتيوبرهاي حرفه‌اي مي‌توانند به ازاي هر ۱۰۰۰ بازديد حدود ۵ دلار درآمد داشته باشند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات