كپي رايت اينستاگرام چيست و چگونه اشكالات آن را رفع كنيم؟

دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينستاگرام در راستاي حمايت از متخصصان، قوانين كپي‌ رايت سختگيرانه‌اي اعمال كرده است كه در اين مقاله چندين راه براي رفع اين اشكالات را معرفي مي‌كنيم.
تبليغات

اينستاگرام از سال ۲۰۱۷ قوانين سختگيرانه‌اي را به‌عنوان كپي‌رايت براي پلتفرم خود تعريف كرد كه به موجب آن‌ها، متخصصان اين پلتفرم ديگر نمي‌توانند محتوايي را به اشتراك بگذارند كه حقوق شخص ديگري را نقض كند. اين شبكه‌ي اجتماعي درحال‌حاضر بيش از يك ميليارد متخصص فعال دارد و محتواي به اشتراك گذاشته‌شده در آن توسط افراد زيادي ديده مي‌شود؛ درواقع اينستاگرام براي حمايت از حريم خصوصي متخصصانش اين قوانين را وضع كرد.

كپي‌رايت (CopyRight) يا همان حق نشر، قانوني براي حمايت از توليد‌كننده‌هاي محتوا است كه حق استفاده از مزاياي اثري ثبت‌شده توسط آن‌ها را منحصراً براي توليدكننده‌ي آن اثر در انديشه متخصصين مي‌گيرد تا شخص ديگري نتواند بدون اجازه از آن اثر استفاده كند يا آن را نشر دهد. هدف اصلي وضع اين قانون حمايت از تلاش‌ها، زمان و هزينه‌اي است كه نويسنده، خواننده يا… براي خلق اثر خود صرف كرده است.

ليست قوانين كپي رايت اينستاگرام

ممكن است براي شما هم پيش آمده باشد كه بعد از آپلود فيلمي در پلتفرم اينستاگرام، بلافاصله پست شما حذف شده و پيامي با عنوان‌هايي مانند Your video was removed دريافت كنيد؛ درواقع اين اتفاق وقتي رخ مي‌دهد كه قوانين‌ اينستاگرام و كپي رايت اين پلتفرم را رعايت نكرده باشيد. اين شبكه اجتماعي درباره‌ي محتوايي كه توسط اينستاگرام پاك مي‌شود، اينگونه توضيح مي‌دهد:

اگر گمان كنيم متخصصي خط‌مشي‌هاي ما را نقض مي‌كند، مي‌توانيم هر محتوا يا اطلاعاتي را كه در اين شبكه اجتماعي به اشتراك گذاشته باشد، حذف كنيم. اين اقدام در راستاي حفاظت از جامعه متخصصان صورت مي‌گيرد.

اينستاگرام با استفاده از الگوريتم‌ها و هوش مصنوعي بسيار قوي يا ازطريق گزارش يا همان ريپورت (Report) ساير متخصصان خيلي سريع نقض كپي رايت را تشخيص داده و اقدامات لازم را به‌طور مستقل انجام مي‌دهد. اين پلتفرم در بخش دستورالعمل‌هاي خود توضيح مي‌دهد كه اينستاگرام بازتابي از جامعه، فرهنگ و باورهاي مختلف است و قصد دارد فضاي امن و معتبري براي متخصصانش فراهم كند. به‌همين‌دليل، به متخصصان خود توصيه مي‌كند تا تنها عكس‌ها و فيلم‌هايي را منتشر كنند كه خودشان ايجاد كرده‌اند و به حقوق افراد ديگر در اين پلتفرم نيز احترام بگذارند.

قوانين اينستاگرام و كپي‌رايت انتشار آثار در اين شبكه‌ي اجتماعي، موارد زير را شامل مي‌شوند:

  • استفاده‌ي تبليغاتي از محتواي شخصي ديگر و به اشتراك گذاشتن آن؛ بدون ذكر نام صاحب اثر
  • به اشتراك گذاشتن ويدئويي كه در آن موسيقي توليد‌شده توسط خواننده يا آهنگسازي در پس‌زمينه پخش مي‌شود؛ بدون ذكر نام خواننده يا آهنگساز

در صورتي كه هركدام از اين قوانين را نقض كنيد، پست شما بلافاصله حذف مي‌شود و پيامي با عنوان We removed your post because it doesn’t follow our community guidelines دريافت مي‌كنيد:

مرجع متخصصين ايران نونيفيكيشن حذف پست اينستاگرام

به غير از نقض فوانين كپي‌رايت، دلايل ديگري نيز وجود دارند كه ممكن است باعث حذف پست‌هاي شما در اينستاگرام شوند:

  • آدرس رايانامهي كه با آن در اينستاگرام حساب باز كرديد، هنوز تأييد نشده باشد.
  • شماره موبايل مرتبط با حسابتان هنوز تأييد نشده باشد.
  • فعاليت مشكوكي در حساب شما ديده شود. اينستاگرام هر تغيير عجيب در نرخ ارسال يا كامنت‌گذاري را فعاليت عجيب تلقي مي‌كند.
  • افراد زيادي به دلايل مختلف پست شما را به‌عنوان محتواي نامناسب گزارش كرده باشند.

جلوگيري از بروز اشكال كپي رايت اينستاگرام

براي مواجه نشدن با اين پيام و رعايت قوانين كپي‌رايت اينستاگرام كافي است تا موارد زير را رعايت كنيد:

  • عكس‌ها و ويدئوهايي را به اشتراك بگذاريد كه خودتان گرفته‌ايد يا حق اشتراك‌گذاري آن‌ها را داريد: شما مالك محتوايي هستيد كه در اينستاگرام پست مي‌كنيد. محتوايي كه از اينترنت كپي يا جمع‌آوري كرده‌ايد و حق ارسال آن‌ها را نداريد، پست نكنيد. اگر محتواي شخص ديگري را در حساب خود استفاده كرديد، حتماً آن شخص را در كپشن منشن كنيد. شما با اين كار به اينستاگرام اعلام مي‌كنيد كه محتوا به چه كسي تعلق دارد و به نحوي حقوق اثر را براي صاحب اثر حفظ كرده‌ايد.
  • عكس‌ها و فيلم‌هايي را پست كنيد كه براي تمام اقشار جامعه مناسب باشد: به اشتراك گذاشتن تصاويري كه محتواي غيراخلاقي داشته باشند، خشونت را ترويج كنند يا اطلاعات غلط به متخصص ارائه دهند، با هر هدفي در اينستاگرام غيرمجاز محسوب مي‌شوند.

روش‌هاي رفع اشكال كپي رايت اينستاگرام

در صورتي كه حتي با ذكر نام صاحب اثر و حتي رعايت تمامي مواردي كه پيش‌تر اشاره شد، اينستاگرام بازهم پست شما را حذف كرد، مي‌توانيد اين اشكال را با انجام اقدامات زير برطرف كنيد:

نوشتن نام صاحب اثر در كپشن: همان‌طور اشاره كرديم، اگر موسيقي، بخشي از يك فيلم، عكس يا ويديو هاي مختلفي را به اشتراك مي‌گذاريد كه به خود شما تعلق ندارند و نام صاحب اصلي آن را هم مي‌دانيد، حتماً در قسمت كپشن به زبان انگليسي صاحب اثر را منشن كرده و توضيح دهيد كه كليه‌ي حقوق اين پست مربوط به صاحب اصلي اثر بوده و شما تنها آن را به اشتراك گذاشته‌ايد. با اين كار شما هم براي اينستاگرام و هم براي مخاطباني كه پست را مشاهده مي‌كنند، شفاف‌سازي كرده‌ايد كه كل محتوا يا بخشي از آن (مانند موسيقي روي ويديو) به شما تعلق ندارد.

درخواست تجديد انديشه متخصصين و مطالعه دوباره‌: در قسمت نوتيفيكيشن‌ها، روي پيام مسدود شدن ويدئوي خود كليك كرده و با انتخاب عبارت تجديد انديشه متخصصين (Apeal) درخواست مطالعه دوباره‌ي پست خود را مطرح كنيد. براي اين كار كافي است كادر كنار عبارت موافقم را علامت زده و دوباره روي عبارت درخواست تجديدانديشه متخصصين ضربه بزنيد.

مرجع متخصصين ايران

حال بايد منتظر بمانيد تا نوتيفيكيشن ديگري مبني بر ارسال دوباره‌ي ويدئوي خود دريافت كنيد.

توجه داشته باشد كه اگر خالق اثر اجازه‌ي به اشتراك گذاشتن اثر را به شما نداده، بهتر است اين اقدامات را انجام ندهيد؛ چراكه در صورت استعلام اينستاگرام و مشخص شدن اين موضوع ممكن است حسابتان با اشكال مواجه شود.

حل اشكال كپي رايت موسيقي اينستاگرام

موسيقي و آهنگي كه در كپي رايت اين پلتفرم مالكيتي براي آن تعريف شده باشد، به سرعت توسط الگوريتم‌ اينستاگرام شناسايي شده و حذف مي‌شود. راهكارهايي كه در بخش قبل معرفي شدند، براي اشكال كپي‌رايت موسيقي اينستاگرام هم كاملاً عملي و قابل انجام هستند، اما به غير از اين راه‌ها، راهكارهاي ديگري هم وجود دارند كه غيراخلاقي هستند و ما انجام آن‌ها را به‌طور كلي توصيه نمي‌‌كنيم.

  • اطلاعات كامل موسيقي و موزيكي كه استفاده مي‌كنيد، مانند نام اثر، نام آلبوم، نام خواننده، سال انتشار و … را تغيير دهيد تا توسط الگوريتم‌هاي اين برنامه شناسايي نشود.
  • موسيقي مورد انديشه متخصصين را كمي تغيير دهيد؛ از اضافه كردن يك ثانيه صداي ضبط شده به آهنگ (توسط برنامه‌‌هايي مانند Inshot) گرفته تا ويرايش‌هاي حرفه‌اي‌تر و ميكس و … (توسط اپليكيشن‌هايي مانند VideoShow براي اندرويد و Magisto براي iOS) ؛ با انجام اين كار و ويرايش موسيقي، نسخه‌ي خروجي ديگر با نسخه‌ي يكسان نيست و ديگر جزو موسيقي‌هاي صاحب اثر براي كپي رايت اينستاگرام شناخته نمي‌شود.
  • از وب‌سايت‌هايي كه موسيقي‌هاي بدون كپي‌رايت به اشتراك مي‌گذارند، استفاده كنيد. برخي از اين وب‌سايت‌ها عبارت‌اند از: mixkit، Videvo، Pixabay، ccHound، Free Stock Music، Free Music Archive، Ben Sound و MusOpen؛ البته براي استفاده از اين وب‌سايت‌ها ممكن است به اشتراك ماهانه نياز داشته باشيد، اما خب مي‌توانيد نام موسيقي را از اين وب‌سايت‌ها انتخاب كرده و آن‌ها را جداگانه دانلود كنيد.
  • موسيقي مورد انديشه متخصصين خود را روي پست‌هايي با دو اسلايد يا بيشتر منتشر كنيد تا تشخيص آن توسط الگوريتم‌ اينستاگرام به‌راحتي امكان‌پذير نباشد.

گزارش كپي رايت اينستاگرام

حال اگر شما آن سوي قضيه باشيد و يكي از متخصصان اينستاگرام، محتواي توليد شده توسط را در اين پلتفرم به نام خودش منتشر كرده باشد يا به نحوي با سرپيچي از قوانين اين پلتفرم باعث آزار و اذيت شما شود، چگونه مي‌توانيد اين موضوع را به گوش اينستاگرام برسانيد؟

مرجع متخصصين ايران ريپورت در اينستاگرام

در كل ريپورت كردن يا گزارش دادن در اينستاگرام به سه دسته‌بندي تقسيم مي‌شود: ريپورت كامنت، ريپورت محتواي به اشتراك گذاشته شده، ريپورت اكانت

گزارش كامنت

براي ريپورت كردن يك كامنت كافي است پس از باز كردن صفحه‌‌ي كامنت‌ها، با انتخاب كامنت مورد انديشه متخصصين، از بالاي صفحه آيكون حاوي علامت تعجب را لمس كرده و گزينه‌ي Report this comment را انتخاب كنيد. در اين قسمت براي گزارش دادن كامنت گزينه‌هاي زيادي پيش رو داريد:

  • It's spam: هرز يا اسپم باشد.
  • Nudity or sexual activity: حاوي محتواي غيراخلاقي باشد.
  • Hate speech or symbol: نژاد‌پرستي يا تبعيض جنسيتي را ترويج دهد.
  • Violance or dangerous organizations: اقدامات خشونت‌آميز يا خطرناك را تشويق كند.
  • Sale or illegal or regulated goods: كالاهاي غير قانوني براي فروش معرفي كند.
  • Bullying or harassment: به زورگويي يا آزار و اذيت اشاره داشته باشد.
  • Intellectual property violation: قانون كپي رايتي را نقض كند.
  • False information: حاوي اطلاعات نادرستي باشد.
  • Suicide, self injury or eating disorder: با خودكشي، خودآزاري يا صدمه به خود مرتبط باشد.
  • I just don’t like it: اين پست را دوست ندارم.
  • Something else: موارد ديگر

پس از انتخاب گزينه‌ي مرتبط، گزارش ريپورت براي اينستاگرام ارسال شده و در صورت تأييد، كامنت مورد انديشه متخصصين حذف خواهد شد.

ريپورت پست يا استوري

براي ريپورت محتواي به اشتراك گذاشته شده در اينستاگرام كافي است سه نقطه بالاي تصوير را لمس كرده و Report را انتخاب كنيد. پس از آن دوباره همان گزينه‌هاي اشاره شده در بخش قبلي را مشاهده خواهيد كرد و با انتخاب صحيح‌ترين مورد، مي‌توانيد پست را به اينستاگرام گزارش دهيد.

ريپورت كامل يك اكانت

پس از ورود به صفحه‌ي اكانتي كه معتقديد كپي‌رايت اينستاگرام را نقض كرده است، از بالاي صفحه روي سه‌نقطه كليك كرده و Report را انتخاب كنيد. در اين قسمت دو گزينه مشاهده خواهيد كرد:

Report post, message or comment: يكي از پست‌ها، پيام‌ها يا كامنت‌هاي گذاشته شده توسط اين اكانت را گزارش دهيد.

Report account: كل اكانت را به اينستاگرام ريپورت كنيد؛ با انتخاب اين مورد، يكي از گزينه‌هاي زير نمايش داده مي‌شوند:

  • It’s posting content that shouldn’t be on Instagram:‌ اين اكانت محتواي نامناسبي را براي اينستاگرام منتشر مي‌كند.
  • It's pretending to be someone else: اين كانت تظاهر مي‌كند كه شخص ديگري است.
  • They may be under the age of 13: اكانت توسط افرادي اداره مي‌شود كه زير ۱۳ سال سن دارند.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • آيا بسته شدن پيج به علت كپي رايت امكان‌پذير است؟

    اينستاگرام تنها در صورتي پيجي را بابت نقض قوانين اين پلتفرم مسدود مي‌كند كه اين اتفاق چندين بار رخ دهد و متخصص بدون توجه به تذكرها بازهم كپي‌رايت اينستارگرام را ناديده بگيرد.

  • چطور بفهميم صاحب كپي رايت يك محتوا يا آهنگ اينستاگرام چه كسي است؟

    براي اطلاع از صاحب اثر، قبل از انتشار آن در اينستاگرام كافي است از ابزار جستجويي مانند گوگل يا Tineye (محتواي تصويري)‌ يا SoundHound و BeatFind (محتواي صوتي) براي مطالعه و يافتن نام اثر استفاده كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات