طرح والمارت براي رقابت با نتفليكس و آمازون پرايم در عرصه پخش ويديويي

چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
والمارت در پي ايجاد يك سرويس استريم ويديوئي گسترده براي رقابت با غول‌هاي اين عرصه است.
تبليغات

گزارش‌هاي منتشره حاكي از آن است كه والمارت، غول مطرح دنياي تجارت خرده‌فروشي در حال برنامه‌ريزي و آماده‌سازي خود براي ورود به يك كسب‌وكار مرتبط با استريم ويدئو با يك پلتفرم جديد است. هدف آن‌ها اين است كه با فراهم آوردن اشتراك‌هاي ارزان‌تر براي مشتريان، با سرويس‌هايي همچون نتفليكس و آمازون پرايم به رقابت بپردازند و حتي از آنها پيشي بگيرند.

 گفته مي‌شود كه اين شركت در انديشه متخصصين دارد تا برنامه‌هاي خود را با بهاي كمتر از ۸ دلار در ماه براي مشتركان ارائه دهد. طرح آنها همچنين شامل يك حالت رايگان به‌همراه تبليغات [كه موارد مشابه آن را در سرويس‌هايي مانند اسپاتيفاي و يوتيوب مي‌بينيم] خواهد بود. اين نوع اشتراك در مقايسه با ارزان‌ترين مبلغ اشتراك نتفليكس در ايالات متحده كه ۸ دلار است و همچنين در قياس با هزينه‌ي اشتراك ۸/۹۹ دلاري آمازون پرايم، بهينه‌تر و اقتصادي‌تر به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

 همه‌ي اين ايده‌ها و طرح‌هاي اشاره‌شده خوب و درخور به‌انديشه متخصصين مي‌رسند. اما نبايد فراموش كنيم كه والمارت در حال حاضر هم يك سرويس پخش ويدئويي را در مالكيت خود دارد: وودو يا Vudu. اين پلتفرم در ماه مارس سال ۲۰۱۰ ميلادي معرفي شد؛ اما در هشت سال گذشته نتوانسته است سرمايه‌ي اوليه‌ي صرف‌شده روي خود را بازگرداند. در ماه مارس، بلومبرگ با استناد به تحقيق comScore، گزارش داد كه متخصصان Vudu تنها ۲ ساعت در ماه را صرف تماشاي برنامه‌هاي اين سرويس مي‌كردند؛ اين در حالي بود كه به استناد همان گزارش، متخصصان نتفليكس حدود ۲۵ ساعت در ماه را صرف تماشاي برنامه‌هاي اين سرويس كرده‌اند.

 موضوع ديگر، مباحثه ورود به دنياي دانه‌درشت‌هاي عرصه‌ي استريم ويديو و رقابت با آنها است. ما مي‌دانيم كه شركت‌هاي نتفليكس و آمازون، هر دو مشغول گسترش سرويس‌هاي خود در سراسر جهان هستند و براي توليد محتواي اصلي يا اورجينال خودشان، ميلياردها دلار هزينه مي‌كنند. در همين راستا بد نيست اشاره كنيم كه نتفليكس قصد دارد تنها در طي همين سال جاري ميلادي، ۸ ميليارد دلار را صرف توليد محتواي اورجينال و اختصاصي خودشان كند. در كنار دو سرويس استريم اصلي آمازون و نتفليكس، غول‌هايي همچون اپل و فيسبوك هم وجود دارند كه همواره سعي مي‌كنند با اتكا به نفوذ و سيطره‌ي خود در ميان متخصصان پرشمارشان، شانس خود را در زمينه‌ي استريم و پخش‌هاي ويديويي نيز محك بزنند.

مرجع متخصصين ايران استريم ويديو

 البته والمارت پول زيادي در اختيار دارد؛ آنها اگر قصد صرف هزينه‌هاي كلان در زمينه‌ي استريم ويدئو داشته باشند، مي‌توانند اين كار را انجام دهند و در اين مسير گام بردارند. اما نمي‌توانيم از اين واقعيت چشم بپوشيم كه دور ساختن متخصصان يا به‌تعبيري، جدا كردن آنها از سرويس‌هايي كه در حال حاضر استفاده مي‌كنند، آن هم در زماني كه سرويس‌هاي فعلي عملكرد خوبي دارند، كار راحتي نيست.

همانطور كه گفتيم، توليد محتواي اختصاصي از كارهايي هست كه نتفليكس و آمازون به‌خوبي در مسير انجامش قرار گرفته‌اند و روزبه‌روز هم كيفيت كارشان را در اين حوزه بهبود مي‌دهند. نتفليكس و آمازون صرفا به تحويل محتواي ويديويي بسنده نكردند و در پي توليد آن نيز برآمدند.

 با همه‌ي اين رقابت‌ها، هنوز هم پتانسيل بسياري براي كسب درآمد در اين حوزه وجود دارد. تقريبا يك ميليون خانواده‌ي جديد در هر ماه در ايالات متحده، عضو سرويس‌هاي ويديوئي مي‌شوند. اين در حالي است كه برپايه‌ي برآوردها، ارزش كلي بازار پخش ويديوئي الكترونيك تا سال ۲۰۲۲ به ۸۴ ميليارد دلار خواهد رسيد. سرويس‌ها تا آن زمان در راستاي ارزان‌تر شدن و بهتر شدن پيش خواهند رفت و در كنار سرويس‌هاي پولي، برنامه‌هاي رايگان نيز مي‌توانند در جذب افراد بيشتر به سيستم‌هاي استريم ويديوئي كمك كنند و در ادامه آنها را به يكي از متخصصان ثابت اين سرويس‌ها تبديل كنند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات