كانالهاي برتر يوتيوب با ارزشهاي ميليون دلاري خريد و فروش ميشوند
چندي پيش يكي از ۱۰۰ كانال برتر يوتيوب به ارزش چند ميليون دلار فروخته شد. اين معامله، دومين در نوع خود بود كه در عرض چند ماه انجام ميشد. يوتيوبرها و تهيهكنندگان پشت صحنهي پرطرفدارترين شبكهي ويدئويي جهان اعتقاد دارند اين روند، شروع موجي از خريد و ادغامها در شبكه خواهد بود. مسير روند توسط تهيهكنندگان انفرادي هدايت ميشود. آنها نگران اين هستند كه يوتيوب، تا زمانيكه سرويسي رسمي (يا متعلق به يك شركت بزرگ) نباشند، اهميت زيادي به آنها ندهد.
Enchufe.tv يكي از پرطرفدارترين كانالهاي اسپانيايي زبان يوتيوب محسوب ميشود كه خبر فروش آن، يكي از مهمترين اخبار در ميان كانالها بود. اين كانال كمدي انيميشني، حدود ۱۹ ميليون مشترك دارد. تعداد مشتركان اين كانال، از اينفلوئنسر بزرگ يوتيوب يعني لوگان پائول هم بيشتر است و حتي كانال رسانهي مشهور BuzzFeed نيز اين تعداد مشترك ندارد. فروش اين كانال، پس از فروش كانال سيزدهم يوتيوب يعني Little Baby Bum انجام شد و به انديشه متخصصين ميرسد موج مشابه ادامه پيدا كند.
نيروهاي محرك پشت خريد و فروشهاي متعدد كانالها در يوتيوب را ميتوان در ۳ بخش، دستهبندي كرد. اول اينكه يوتيوب، ستارههاي هاليوودي را به توليدكنندههاي انفرادي ترجيح ميدهد. ثانيا، توليدكنندهها به مرز خستگي مفرط رسيدهاند. ثالثا، فرصتهاي خارج از آن پلتفرم، براي آنها بسيار جذاب شدهاند.
يوتيوب نگران آن است كه توليدكنندههاي مباحثهبرانگيز در پلتفرمش، بهمرور تبليغدهندهها را از آن دور كنند. بههمين دليل، در ماه مي سال گذشته، آنها مجموعهاي اختصاصي را با حضور بزرگاني همچون ويل اسميت، كوين هارت و وايتهال شروع كردند. در برههاي ديگر از زمان، بسياري از تهيهكنندگان كانالهاي بزرگ يوتيوب، مدتي را به استراحت و مرخصي اختصاص دادند، چون از فشار كاري بالا براي توليد محتوا، به خستگي مفرط رسيده بودند. بهعنوان مثال، ستارگاني همچون ال ميلز كمدين و گيمر معروف يوتيوب يعني روبن گاندرسن بهنوعي به مرخصي رفته بودند.
برخي از ستارههاي پيشين يوتيوب، پس از ترك پلتفرم و امتحان كردن فرصتهاي جديد، به موفقيتهايي هم رسيدند. همين موفقيتها، انديشه متخصصينات ديگر تهيهكنندهها و ستارهها را نيز تاحدودي تحت تأثير قرار ميدهد. ستارههاي سابق، با برنامههاي متنوع از پادكستسازي و مجريگري برنامههاي رسانهاي تا فروش جزوه رايگان به موفقيتهايي رسيدهاند.
ستارههاي يوتيوب در خارج از پلتفرم هم شانس كسب درآمد دارند
در نتيجهي تمام رخدادهاي بالا، يوتيوبرها بهمرور تلاش ميكنند تا شبيه اينفلوئنسرهاي جريان اصلي شوند. افرادي كه زماني روبروي آنها قرار داشتند، امروز به الهامي براي حركت جديد تبديل ميشوند تا يوتيوبرها هم از رقابت باز نمانند. يكي از مراحل شبيه شدن به جريان اصلي، بهبود فرايند نظارت و انجام عمليات حرفهاي در جريان توليد محتوا خواهد بود. انجام آن كارها، نيازمند همكاري با شركتهاي بزرگ يا فروش كامل كانال به آنها است. درنتيجه، يك شبكهي چندكاناله (MCN) تشكيل ميشود.
جيسون كارپنتير، به همسرش راشل در مديريت كانال يوتيوبي هنري و كاردستي، كمك ميكند. او اعتقاد دارد افزايش حرفهايگري در توليد محتوا، يك خط دفاعي دربرابر تغييرات در حال وقوع در پلتفرم است. كانال او ۱۰۰ هزار مشترك دارد. جيسون ميگويد بهعنوان يك تهيهكنندهي كوچكتر در شبكه، هميشه با اشكالات متنوعي از تغيير هميشگي الگوريتم تا همراهي متغير يوتيوب، روبهرو خواهيد شد.
واقعي بودن يا منطقي بودن ترس توليدكنندههاي مستقل يوتيوب را نميتوان تأييد يا رد كرد. منتهي كاملا مشخص است كه يوتيوب، به استعدادهاي داخلي خود و آن تهيهكنندهها وفادار مانده است. بههرحال آن ترس، افراد را وادار به انجام كارهاي مختلف ميكند. درك هولدر، مدير و صاحب سابق كانال Little Baby Bum است. او كه پيش از فروش كانال و ترك كامل يوتيوب به همراه همسرش آن را مديريت ميكرد، ميگويد:
اگر قصد رشد و توسعهي كانال خود را داريد، بايد درنهايت يك همكاري استراتژيك تشكيل دهيد.
خريداران كانال هولدر، مديران سابق اجرايي شركت DHX Media بودند. شركت فوق، برند Teletubbies و Maker Studios را در اختيار دارد. برند دوم، يك MCN يوتيوب متعلق به ديزني است. مديران سابق، شركتي جديد با نام Moonbug تأسيس كردند تا كانال خريداريشده را ازطريق آن مديريت كنند. آن شركت تا امروز ۱۴۵ ميليون دلار سرمايه جذب كرده است تا در خريدهاي آتي به كار بگيرد.
در خريد اخير، سهم زيادي از Touche Films شركت توليدي رسانهاي و مدير Enchufe، توسط 2btube، بزرگترين MCN يوتيوب خريداري شد. جزييات آن معامله رسانهاي نشد، اما يك منبع آگاه اعلام كرد كه فروش كانال، ارزش Touche Films را به ۵ ميليون دلار رساند.
فروش كانال Enchufe حدود ۶ ماه پس از واگذاري Little Baby Bum انجام شد. دربارهي آن فروش، هري هيوگو از شركت Goat Ganecy رقمي بين ۷.۷۵ تا ۱۱ ميليون دلار را تخمين زده بود. البته، هولدر هم در زمان عقد قرارداد و هم در زمان انتشار اين مقاله، از اظهارانديشه متخصصين پيرامون ارزش خودداري كرد.
همكاري با شركتهاي بزرگ، به كاهش حجم كاري يوتيوبرها كمك ميكند
يان شفرد، مدير يك شركت لندني فعال در حوزهي اينفلوئنسرها است. او اعتقاد دارد خريدهاي اخير، نشاندهندهي روندي ادامهدار در صنعت رسانه است. خريداران ميتوانند كارهاي مورد نياز براي مديريت كانالهاي بزرگ را بهخوبي بين نيروي انساني خود تقسيم كنند. آنها مجذوب درآمد تضمينشدهي تبليغات در كانالهاي پرمخاطب يوتيوب ميشوند.
برخي تهيهكنندههاي مستقل يوتيوب نيز با ديدن پيشنهاد از سمت خريداران بزرگ، از كاهش حجم كاري خود پس از واگذاري استقبال ميكنند. اكثر كانالهاي بزرگ از PewDiePie گرفته تا Lilly Singh ميگويند كه از حجم بالاي كار و انجام همهي وظايف از بازيگري تا تهيهكنندگي، نيروي سادهداني، بازاريابي و فروش، خسته شدهاند. درواقع، يوتيوبرها از دريافت كمك از سوي شركتها و سازمانهاي بزرگ استقبال ميكنند. هولدر اعتقاد دارد تقسيم حجم بالاي كار توليد ويدئو با گروهي از افراد حرفهاي، براي همهي يوتيوبرها يك موهبت محسوب ميشود.
علاوهبر تقسيم وظايف، نكات ديگري هم وجود دارد كه يوتيوبرهاي مستقل را به فروش يا همكاري ترغيب ميكند. بهعنوان مثال، آنها ميتوانند از اعطاي مجوز محتوا، خريدوفروش در كانالهاي ديگر و ارائهي حقوق كپيرايت، درآمدهايي داشته باشند كه همگي، با همكاري گروهي آسانتر ميشود.
هولدر و همسرش، يكي از دلايل فكر كردن به فروش را توانايي براي بهرهبرداري بيشتر از كانال، با عضويت در يك گروه بزرگتر ميدانند. كانال آنها در زمان فروش در حال تغيير حالت از يوتيوب، به تلويزيون سنتي بود. درك هولدر در زمان فروش كانال در مصاحبهاي گفته بود: «ما به مرحلهاي رسيدهايم كه بايد شركت را به سطحي جديد ببريم. براي انجام آن كار، بايد تيمي حرفهاي تشكيل دهيم».
روند كنوني يوتيوب، شايد آن را در آينده شبيه به رسانههاي سنتي كند
در دنياي كنوني، تأثير فرهنگي ستارههاي سنتي مانند ستارههاي هاليوود، هنوز فاصلهي زيادي با ستارههاي يوتيوب دارد. بههمين دليل، بسياري از بزرگترين يوتيوبرهاي مستقل كه صدها ميليون بازديد دارند، هنوز نميتوانند يك سريال تلويزيوني بدون تكيه بر يوتيوب توليد كنند. در ميان آنهايي كه كانال خود را به MCN فروخته يا با آنها همكار ميشوند هم، اختلافانديشه متخصصين پيرامون ارزشمند بودن يا نبودن اين اقدام وجود دارد. در سالهاي اخير، يوتيوبرها اعتماد آنچناني به MCNها نداشتند چون بهصورت مستقل توانايي كسب درآمد داشتند. بهعلاوه، شكست شبكههايي همچون Defy Media و Machinima، اين عدم اعتماد را بيشتر كرد.
كارپنتير و همسرش هنوز تصميم مشخصي در اين مورد نگرفتهاند. آنها هنوز در حال مطالعه گزينهها هستند. البته، قطعا فروش كانال فرصتهاي بيشتري را براي درآمدزايي در اختيار آنها قرار ميدهد. بهعنوان مثالي از اين فرصتها، برنامههاي كانال Enchufe اكنون در شبكهي Comedy Central در كل آمريكاي لاتين و Galavision در ايالات متحده، پخش ميشود. بهعلاوه، فيلمي با همكاري سوني پيكچرز و تيم پشتصحنهي سريال مشهور Narcos نيز از روي محصولات اين كانال ساخته خواهد شد. مديرعامل 2btube كه شبكهي فوق را خريداري كرد، اميدوار است ديگر زيرمجموعههاي يوتيوبياش نيز به توليد محصولات باكيفيت با هدف تبديل شدن به فيلم و سريال، علاقهمند شوند. او در ادامه به اين نكته اشاره ميكند كه رسانههاي سنتي، بايد بهمرور به حجم بالاي مخاطبان يوتيوب دسترسي پيدا كنند.
در پايان بايد به اين نكته اشاره كرد كه هرچه يوتيوب از محتواي فيلمي و تلويزيوني حمايت كند، بهمرور شبيه همين رسانهاي ميشود كه قصد جايگزين كردنش را دارد. اين شباهت، هم در جلوي دوربين و هم پشت صحنهي توليد محتوا، ملموس ميشود. وقتي ستارههاي امروزي فضاي مجازي، بهمرور از مخاطبانشان، همانهايي كه باعث ستاره شدنشان شدند، دور شوند؛ همان روند سينما و تلويزيون سنتي پيش ميآيد.
هم انديشي ها