هشتگ چيست و چگونه از آن استفاده كنيم؟

دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
امروزه هشتگ از پركاربردترين ابزارهاي تعامل در شبكه‌هاي اجتماعي است كه متخصصدهاي بسيار متنوعي دارد؛ علامتي كه عمر آن به بيش از يك دهه مي‌رسد.
تبليغات

اگر از متخصصان شبكه‌هاي اجتماعي باشيد يا حتي در وب‌سايت‌هاي ميكروبلاگينگ فعاليت كنيد، حتما با علامت هشتگ يا # آشنا هستيد. اين علامت در دسته‌ي تگ‌هاي متاديتا مخصوص دسته‌بندي مطالب قرار مي‌گيرد كه تاريخچه‌ي معرفي و شهرت آن به توييتر تعلق دارد. به بيان خلاصه، هشتگ را مي‌توان ابزاري براي گروه‌بندي محتواي منتشرشده در پلتفرم‌هاي گوناگون دانست. متخصصان با دنبال كردن هشتگ‌ها مي‌توانند موضوعات و مباحثه‌هاي موردعلاقه‌ي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي و سرويس‌هاي ديگر دنبال كنند.

براي استفاده از هشتگ، تنها بايد علامت # را قبل از هر كلمه يا عبارت بدون كاراكتر فاصله (اسپيس) قرار دهيد. هشتگ‌ از تمامي كاراكترهاي عدد و حروف و خط فاصله همراهي مي‌كند. شبكه‌هاي اجتماعي گوناگون، امروزه علاوه بر امكان جست‌وجو در ميان هشتگ‌ها، امكان دنبال كردن آن‌ها را نيز به متخصص ارائه مي‌كنند. امروزه شاهد استفاده‌ي گسترده‌ي هشتگ در شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ همچون توييتر، اينستاگرام، فيسبوك، يوتيوب و رديت هستيم و حتي برخي از آن‌ها مجبور به محدود كردن استفاده از هشتگ در پست‌ متخصصان شده‌اند.

هشتگ اولين‌بار در سال ۲۰۰۷ در توييتر مطرح شد

آمارهاي سال ۲۰۱۸ نشان مي‌دهد كه ۸۵ درصد از ۵۰ وب‌سايت برتر اينترنت، از هشتگ استفاده مي‌كنند. متخصصان نوجوان و جوان، سياست‌مداران، اينفلوئنسرها و شخصيت‌هاي مشهور دنياي اينترنت، بيشترين استفاده را از هشتگ دارند. البته نبايد از كابري هشتگ در ميان فعالان اجتماعي و سياسي و حقوق بشر هم غافل شد كه كمپين‌هاي اطلاع‌رساني خود را با هشتگ‌هاي خاص،‌ انجام مي‌دهند.

تاريخچه هشتگ

هشتگ براي اولين‌بار در ۲۳ اوت ۲۰۰۷ توسط يك برنامه‌نويس و حامي جنبش متن‌باز به‌نام كريس مسينا در توييتر مطرح شد. پيش از آن، علامت # در اينترنت براي متخصصدهاي متنوعي استفاده شده بود كه تدوين پيشنهاد به توييتر را براي مسينا آسان‌تر كرد. او در زماني‌كه پيشنهاد خود را براي توييتر ارسال مي‌كرد، از متخصصدهاي پيشين علامت در اينترنت الهام مي‌گرفت. از متخصصي‌هاي مشهور آن زمان از علامت # مي‌توان به شبكه‌ي اجتماعي Jaiku اشاره كرد كه مسينا در پيشنهاد خود به آن ارجاع داده بود.

مرجع متخصصين ايران هشتگ / Hashtag

كريس مسينا در زمان ارائه‌ي پيشنهاد استفاده ازهشتگ در توييتر، به برچسب‌گذاري در فليكر هم اشاره كرده بود. به‌هرحال واكنش اوليه‌ي توييتر به پيشنهاد مسينا مثبت نبود. آن‌ها به او گفتند كه چنين متخصصدهايي بيشتر به درد متخصصان نرد مي‌خورد و متخصصان بدنه‌ي جامعه، اسقبال مناسبي از هشتگ نخواهند داشت. آتش‌سوزي‌هاي گسترده‌اي كه در اكتبر ۲۰۰۷ در سن‌ديه‌گو رخ داد، اتفاق خوبي براي تبليغ هرچه بيشتر استفاده از هشتگ بود. برچسبي به‌نام sandiegofire در فليكر براي انتشار عكس‌هاي مرتبط با آتش‌سوزي ايجاد شده بود كه مسينا هم پيشنهاد استفاده از آن را به متخصصان توييتر به‌صورت هشتگ داد.

مسينا باوجود تلاش‌هاي زياد، مسير سختي در اضافه كردن هشتگ به توييتر در پيش داشت. در آن سال‌ها قابليتي شبيه به گروه‌سازي در توييتر بود كه از نگاه مسينا، متخصصي مناسبي براي اهداف موردانديشه متخصصينش براي هشتگ را نداشت. او براي مثال زدن درباره‌ي كارايي هشتگ، ارسال خبر و گزارش از رويدادهايي خاص به مخاطبان علاقه‌مند را مثال مي‌زد. درنهايت مسينا يك پست وبلاگي جامع براي توضيح پيشنهاد خود منتشر كرد. بسياري از متخصصدها و قابليت‌هاي امروز هشتگ، در پست وبلاگي مسينا بودند و بسياري از پيشنهادهاي او نيز اجرا نشدند يا عمر زيادي نداشتند.

اگرچه امروزه هشتگ‌ها به اعضايي جدانشدني از دنياي شبكه‌هاي اجتماعي و خصوصا توييتر تبديل شده‌اند، در سال‌هاي ابتدايي استقبال آن‌چنان مناسبي از آن‌ها نمي‌شد. مسينا مي‌‌گويد حتي در ابتدا برخي از متخصصان از هشتگ متنفر بودند و دليل استفاده از آن را در پست‌ها متوجه نمي‌شدند. از ميان دلايل متعدد نفرت از هشتگ، مي‌توان به ظاهر آن‌ها اشاره كرد. درنهايت پيشنهاد هشتگ در توييتر اجرايي شد و به‌مرور به شبكه‌هاي اجتماعي و پلتفرم‌هاي ديگر هم راه يافت. شايد بهترين دليل براي نهايي شدن پيشنهاد هشتگ را بتوان در سياست اجرايي بنيان‌گذارهاي توييتر دانست كه در روزها و سال‌ها ابتدايي توسعه‌ي پلتفرم، اهميت زيادي به پيشنهادهاي مطرح‌شده ازسوي متخصصان مي‌دادند.

مرجع متخصصين ايران هشتگ / Hashtag

چگونه از هشتگ استفاده كنيم؟

اگر مي‌خواهيد از هشتگ در شبكه‌هاي اجتماعي يا پلتفرم‌هاي ديگر استفاده كنيد، بايد قوانين و ساختارهاي ابتدايي آن را بشناسيد. به‌عنوان اولين نكته بايد بدانيد كه استفاده از فاصله در هشتگ ممنوع است. در هشتگ‌هاي انگليسي، عبارت‌هاي چندكلمه‌اي عموما به هم چسبيده شده و با حروف بزرگ از هم مشخص مي‌شوند (مثلا BlueJasmin#). استفاده از حروف بزرگ، تأثيري درنتيجه‌ي جست‌وجوي يك هشتگ ندارد. براي هشتگ‌هاي فارسي متشكل از چند كلمه، استفاده از خط فاصله به‌جاي فاصله توصيه مي‌شود (مثلا #دنياي_فناوري). اعداد هم در هشتگ‌ها همراهي مي‌شوند، اما برخي علامت‌هاي خاص مانند درصد قابليت استفاده در هشتگ ندارند.

در استفاده از هشتگ در شبكه‌هاي اجتماعي، بايد تفاوت آن را با علامت @ هم مدانديشه متخصصين قرار دهيد. علامت @ براي اشاره به‌نام متخصصي يك متخصص در شبكه‌ي اجتماعي موردانديشه متخصصين استفاده مي‌شود، درحاليكه هشتگ براي دسته‌بندي محتوا در گروه موردانديشه متخصصين متخصص، متخصصد خواهد داشت. به‌علاوه، هشتگ‌ها هيچ محدوديت يا فهرست ازپيش تعيين‌شده و استانداردي ندارند. هر عبارتي كه با استانداردهاي بالا و پس از يك علامت # در شبكه‌ي اجتماعي نوشته شود، يك هشتگ جديد ايجاد مي‌كند يا محتواي شما را در هشتگي قرار مي‌دهد كه شايد از پيش وجود داشته است.

در هيچ شبكه اجتماعي امكان استفاده از فاصله در هشتگ وجود ندارد

درحال‌حاضر اكثر شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ از توييتر و اينستاگرام تا فيسبوك و يوتيوب و پينترست از هشتگ همراهي مي‌كنند. شايد برخي از آن‌ها محدوديت‌هايي از لحاظ استفاده از هشتگ در هر پست داشته باشند، اما كارايي اصلي هشتگ يعني دسته‌بندي مطالب در همه‌ي شبكه‌ها و ميكروبلاگ‌ها يكسان است.

از لحاظ تعداد مرسوم هشتگ در يك پست، مي‌توان عدد يك تا سه هشتگ را براي همه‌ي شبكه‌هاي اجتماعي پيشنهاد داد. آمارها نشان مي‌دهد پست‌هايي كه بيش از اين تعداد هشتگ دارند، تعامل و جذابيت كمتري را در شبكه ايجاد مي‌كنند. امروزه برخي متخصصان شبكه‌هاي اجتماعي تصور مي‌كنند كه با نوشتن هشتگ‌هاي متعدد و قرار دادن محتوا در دسته‌هاي گوناگون يك شبكه‌ي اجتماعي، طرفداران بيشتري براي خود جذب مي‌كنند. درحاليكه محتواي شبكه‌ي اجتماعي با هشتگ‌هاي بسيار زياد،‌ براي بسياري از متخصصان اصلا جذاب نيست و حتي دافعه هم دارد.

مرجع متخصصين ايران هشتگ / Hashtag

استفاده از هشتگ در كسب‌و‌كار و بازاريابي

كسب‌وكارها براي حضور مؤثر و حرفه‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي، قطعا بايد از محبوب‌ترين ابزار شبكه‌ها يعني هشتگ استفاده كنند. امروزه تقريبا تمامي كسب‌وكارهاي بزرگ در شبكه‌هاي اجتماعي اصلي مانند توييتر و اينستاگرام فعال هستند و از آن‌ها به‌عنوان كانال‌هاي جذب مشتري بهره مي‌برند. اگر شما هم تصميم داريد تا از هشتگ به‌عنوان ابزاري براي جذب هرچه بيشتر متخصص استفاده كنيد، برخي موارد را در انديشه متخصصين داشته باشيد:

استفاده از هشتگ‌هاي مرتبط: پيش از استفاده از هشتگ در پست‌هاي خود، هشتگ‌هاي مشهور در صنعت خود را پيدا كنيد. درواقع براي اين كار بايد حساب متخصصي رقبا را مطالعه كرده تا هشتگ‌هاي پرطرفدار در صنعت محل فعاليت را پيدا كنيد. با چنين رويكردي، محتواي شما درنتيجه‌ي جست‌وجوي متخصصان علاقه‌مند به صنعت و درنتيجه مشتريان بالقوه به‌نمايش در مي‌آيد.

دنبال كردن جريان‌ها: موضوعات جديد در شبكه‌هاي اجتماعي خصوصا توييتر، به‌صورت هشتگ‌هايي در بالاترين فهرست جست‌وجوي متخصصان در هر منطقه نمايش داده مي‌شوند. در فعاليت روزمره‌ي خود در شبكه‌هاي اجتماعي، به‌دنبال موضوعات جديد و اصطلاحا ترندها باشيد و در مباحثه‌هاي مرتبط با آن‌ها شركت كنيد. البته شركت كردن در مباحثه‌هايي كاملا نامرتبط با كسب‌‌وكار، آن‌چنان پيشنهاد نمي‌شود. به‌بيان ديگر بيشتر بايد به‌دنبال هشتگ‌هايي باشيد كه در دسته‌ي فرهنگ عامه جاي مي‌گيرند و از شركت در مباحثه‌هاي مرتبط با هشتگ‌هاي سياسي دوري كنيد.

ساخت هشتگ اختصاصي: ساخت هشتگ اختصاصي به خريد و توسعه‌ي دامين اختصاصي شركت تشابه دارد. يك هشتگ منحصربه‌فرد براي برند خود توسعه دهيد و با تبليغ كردن آن، متخصصان را به استفاده از هشتگ براي شركت در مباحثه‌هاي مرتبط با برند،‌ تشويق كنيد. مي‌توانيد هشتگ‌هاي متنوعي براي كسب‌وكار خود داشته باشيد تا مطالب مرتبط با هر موضوع كاري را با آن‌ها منتشر كنيد.

ايجاد هياهوي خبري: مسابقه‌ها، جشنواره‌ها و رويدادها جزو پركاربردترين ابزارهاي بازاريابي هستند. اين رخدادها را با هشتگ منحصربه‌فرد در شبكه‌هاي اجتماعي تبليغ كنيد كه اثري از برندتان نيز در آن‌ها باشد. با تشويق متخصصان به استفاده از هشتگ‌ها، باز هم به برندسازي خود كمك مي‌كنيد.

هشتگ‌ها امروز ابزارهايي اصلي و حياتي در دنياي شبكه‌هاي اجتماعي هستند. استفاده از آن‌ها و آشنايي با ساختار مرسوم‌شان، علاوه بر بهبود تجربه‌ي متخصصي در شبكه‌ها، به نتايج بهتر بازاريابي و تبليغات نيز مي‌انجامد. درنهايت باز هم تأكيد مي‌كنيم كه در استفاده از هشتگ، نبايد زياده‌روي كرد تا ابزار بازاريابي، باعث تخريب تجربه‌ي متخصصي نشود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات