پايانه اينترنت استارلينك در آستانه‌ي ورود به خودروها، كشتي‌ها و هواپيماها

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اسپيس ايكس رسما خواستار صدور مجوزي از سوي FCC شده است تا پايانه‌هاي اينترنت استارلينك را در خودروهاي عادي، كاميون‌ها، كشتي‌ها و هواپيماها قرار بدهد.
تبليغات

اسپيس ايكس به ‌دنبال دريافت مجوز از نهادهاي تنظيم مقررات است تا بتواند شبكه‌ي ماهواره‌هاي اينترنت استارلينك (Starlink) را به خودروها، كاميون‌ها، قايق‌‌هاي حمل‌و‌نقل و هواپيماها متصل كند. درخواست صدور مجوز كه جمعه‌ي گذشته در كميسيون فدرال ارتباطات (FCC) ثبت شده است بزرگ‌ترين اقدام اسپيس ايكس براي متصل كردن استارلينك به حوزه‌ي حمل‌و‌نقل محسوب مي‌شود. براساس گزارش ورج، تحليلگران مي‌گويند حوزه‌ي حمل‌و‌نقل مي‌تواند براي اسپيس ايكس سودآور باشد تا اينترنت استارلينك را از خانه‌هاي مردم به بخش‌هاي جديدي وارد كند.

پرونده‌ي ثبت‌شده در كميسيون فدرال ارتباطات در روز ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹) خواستار صدور نوعي مجوز تحت عنوان «مجوز جامع و بدون قيدوشرط» براي اضافه شدن پايانه‌هاي زميني استارلينك به بخشي است كه اسپيس ايكس «ايستگاه‌هاي زمينيِ در حال حركت» عنوان مي‌كند. منظور اسپيس ايكس از «ايستگاه‌هاي زمينيِ در حال حركت»، خودروها و كاميون‌ها و قايق‌ها و هواپيماها هستند.

در بخشي از پرونده‌ي ثبت‌شده توسط اسپيس ايكس مي‌خوانيم: «[با عملي شدن پروژه‌ي جديد]، متخصصان مجبور نيستند هنگام جابه‌جا شدن استفاده از اينترنت استارلينك را فراموش كنند؛ فرقي ندارد جابه‌جايي متخصصان از طريق رانندگي در كاميون در سراسر كشور باشد يا حمل بار از اروپا به يكي از بندرهاي ايالات متحده و حضور در پروازي داخلي يا بين‌المللي.» 

البته وسايل نقليه‌ي مسافربري كوچك‌تر بايد فعلا منتظر بمانند. ايلان ماسك، مديرعامل اسپيس ايكس و تسلا، دوشنبه‌ي گذشته با انتشار توييتي گفت: «قصد نداريم خودروهاي تسلا را به استارلينك متصل كنيم؛ چون پايانه‌ي ما بيش از حد بزرگ است. اين پروژه‌ي جديدي براي هواپيماها، كشتي‌ها، كاميون‌هاي بزرگ و ماشين‌هاي كاروان (RV) طراحي شده است.» 

پايانه‌ي استارلينك فعلا به خودروهاي تسلا اضافه نمي‌شود

استارلينك در حال حاضر بيش از ۱۰۰۰ ماهواره در مدار زمين دارد؛ اما تعداد افرادي كه مشغول استفاده از آن هستند چندان زياد نيست. طبق آمار، در برنامه‌ي بتاي استارلينك كه سال گذشته آغاز شد و نياز به دعوت داشت، حداقل ۱۰ هزار نفر شركت كرده‌اند. برنامه‌ي بتاي استارلينك در حال حاضر مناطق دورافتاده‌ي ايالات متحده‌ي آمريكا را هدف قرار داده است كه دسترسي‌ آن‌ها به اينترنت بسيار كم است يا به‌طور كلي به اينترنت دسترسي ندارند.

كيت استارلينك با روتر و آنتن ۴۹۹ دلار ارزش دارد و متخصصان براي دستيابي به سرعتي در بين ۷۰ تا ۱۳۰ مگابيت ‌بر ثانيه، بايد ماهانه ۹۹ دلار به اسپيس ايكس پرداخت كنند. ماه گذشته‌ي ميلادي، اسپيس ايكس پيش‌فروش سرويس استارلينك را با هزينه‌ي قابل‌ بازگشت ۹۹ دلاري آغاز كرد تا «شمار محدودي از متخصصان را در هر منطقه‌ي تحت پوشش» از اينترنت استارلينك بهره‌مند كند. مناطق تحت پوشش در حال حاضر شامل بخش‌هايي از ايالات متحده، كانادا و بريتانيا مي‌شوند. 

پرونده‌ي جديد اسپيس ايكس براي درخواست متصل شدن استارلينك به وسايل نقليه، شامل هيچ جزئياتي از طراحي جديد آنتن نبود، اما اعلام كرد: «پايانه‌هاي جديد از لحاظ الكتريكي با پايانه‌هاي مخصوص متخصصان عادي همسان هستند؛ اما پايه‌هايي دارند تا به وسايل نقليه، كشتي و هواپيما متصل شوند.» آنتن‌هاي متحرك استارلينك روي «دكل كشتي‌ها يا بالاي كاميونت‌ها» يا «خودروهاي مسافربري و قايق‌هاي تفريحي» نصب مي‌شوند. برخلاف پايانه‌هاي فعلي اسپيس ايكس كه با پايه عرضه مي‌شوند و متخصص مي‌تواند آن‌ها را نصب كند، پايانه‌هاي جديد بايد توسط افراد واجد شرايط نصب شوند. 

قرار دادن پايانه‌ي استارلينك روي وسايل نقليه، حركت تعجب‌برانگيزي محسوب نمي‌شود. اسپيس ايكس سال گذشته‌ي ميلادي خواستار صدور مجوز موقت توسط كميسيون فدرال ارتباطات شد تا پايانه‌هاي استارلينك را در جت‌هاي گلف‌استريم قرار بدهد. ماسك فعلا احتمال اضافه شدن پايانه‌هاي استارلينك به خودروهاي تسلا را رد كرده است؛ اما در جلسه‌اي كه در نخستين ماه از سال جاري ميلادي با سرمايه‌گذاران برگزار كرد، گفته بود اين اتفاق قطعا ممكن است در سال‌هاي آينده رخ بدهد. 

به ‌لطف پرونده‌ي جديد در كميسيون فدرال ارتباطات، به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد اسپيس ايكس اكنون بيش‌ازپيش روي سيستم‌هاي ارتباطي متحرك تمركز دارد و مي‌خواهد «سرويسش را در دسترس رانندگان، اپراتورهاي كشتي و مسافران هوايي در ايالات متحده‌ي آمريكا و كشورهاي خارجي قرار بدهد.» اسپيس ايكس مي‌گويد ارائه‌ي اينترنت استارلينك به اين مشتريان «به اپراتورها و مسافران امكان مي‌دهد به سرويس‌هايي دسترسي داشته باشند كه به افزايش بهره‌وري منتهي مي‌شود.» شركت تحت مديريت ايلان ماسك همچنين اعلام كرد اين كار «امنيت پلتفرم‌هاي موبايل را بهبود مي‌بخشد»؛ اما جزئيات خاصي در اين باره ارائه نكرد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات