مرجع متخصصين ايران

داستان r/Place؛ ساب‌رديتي كه كل دنياي اينترنت را در چند روز به تصوير مي‌كشد

دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 13 دقيقه
پروژه‌ي r/Place رديت هر سال ميليون‌ها نفر از سراسر جهان را براي تجربه‌ي سرگرم‌كننده‌ترين پديده‌ي اينترنتي گرد هم مي‌آورد.
تبليغات

پروژه‌ي r/Place؛ خردجهاني از دنياي بي‌انتهاي اينترنت امروزي.

احتمالاً نام r/Place را از گوشه‌وكنار اينترنت شنيده باشيد يا حتي بخشي از آن را ديده و از خود پرسيده‌ايد اين ديگر چه داستاني است؟ نگران نباشيد؛ اينجا قرار است با شما درباره‌ي موفق‌ترين و بزرگ‌ترين نمونه‌ي همكاري‌ الكترونيك در تاريخ اينترنت براي ايجاد يك اثر هنري ديجيتال صحبت كنيم كه تاكنون سه بار اتفاق افتاده و شايد بخواهيد دفعه‌ي بعدي، شما هم بخشي از آن باشيد.

خلاصه بگويم، r/Place پروژه‌اي آزمايشي در پلتفرم رديت و كلاژي آشفته از تصاوير كاملاً نامرتبط، ازجمله پرچم‌ كشورها، لوگوي دانشگاه‌ها، تيم‌هاي ورزشي، گروه‌هاي موسيقي و شخصيت‌هاي بازي و سينمايي و اتفاقاتي است كه بيشترين اهميت را براي جمعيت زيادي از افراد دارند. فردي كه اين پروژه را راه‌اندازي كرد كسي نبود جز جاش واردل،‌ خالق بازي حدس كلمات بسيار محبوب وردل كه شروعش «داستاني عاشقانه» بود و نيويورك‌تايمز آن را به ارزش چند ميليون دلار خريد.

r/Place؛ «اسكرين‌شاتي از اينترنت در همين لحظه از زمان»‌

واردل r/Place را «اسكرين‌شاتي از اينترنت در همين لحظه از زمان»‌ توصيف مي‌كند. r/Place درواقع بوم ديجيتالي بزرگ و خالي است كه به تمام متخصصان رديت اجازه مي‌دهد روي آن هر پنج‌دقيقه يك‌بار پيكسل‌هاي رنگي قرار دهند و از تركيب اين پيكسل‌ها، طرح‌هاي مشخصي بسازند. به‌عبارتي، r/Place مي‌كوشد هنر، كار گروهي، رقابت نفس‌گير و هرج‌و‌مرج دنياي اينترنت را به تابلويي مبهوت‌كننده تبديل كند كه پشت هر قطعه‌ي پيكسلي آن، داستاني نهفته است.

امسال r/place حال‌وهواي عجيبي داشت؛‌ اين پروژه كه از ۲۰ تا ۲۵ جولاي در جريان بود، به صحنه‌اي از اعتراضات متخصصان به خود مديرعامل رديت تبديل شد و در گوشه‌وكنار اين بوم ديجيتالي مي‌توانستيد خشم آن‌ها را از اتفاقات اخيري كه براي رديت افتاده بود، ببينيد؛ ازجمله اعتراضات گسترده‌ي متخصصان به پولي شدن API رديت و درنتيجه پايان فعاليت اپ‌هاي جانبي مثل آپولو، فشار آوردن استيو هافمن، مديرعامل رديت بر مديران انجمن‌ها براي پايان دادن به اعتراضات، تصميمش به حذف تاريخچه‌ي تمام‌ چت‌ها بدون كوچك‌ترين هشدار و اعلام اينكه سيستم جوايز Reddit Gold ديگر به اين شكلي كه مي‌شناسيم وجود نخواهد داشت.

مرجع متخصصين ايران پروژه r/place رديت
پيام‌هاي اعتراضي متخصصان به مديرعامل رديت كه با نام متخصصي Spez شناخته مي‌شود

اما پيش از آنكه بخواهيم وارد جزئيات عميق‌تر اين پديده‌ي استثنايي و هيجان‌انگيز شويم، بياييد حس و حال آن را با تماشاي ويديوي تايم‌لپس پروژه‌هاي سال r/Place ۲۰۲۲ و r/Place ۲۰۲۳ تجربه كنيم كه اتفاقا همين چند روز پيش به پايان رسيد. علاوه‌براين،‌ برخي از متخصصان رديت اطلسي از r/Place ۲۰۲۲ و r/Place ۲۰۲۳ تهيه كرده‌اند كه درباره هر تصوير در تابلوي نهايي توضيح مختصري مي‌دهد.

تماشاي شكل گرفتن اين تابلوي ديجيتال مثل خيره شدن به قلب رديت است. در اين سه دقيقه ويديوي تايم‌لپس مي‌توانيد رقابت يا همكاري خيره‌كننده‌ي انجمن‌هاي مختلف رديت را براي تصاحب قطعه‌هاي پيكسلي براي ترسيم اثر هنري خود مشاهده كنيد و سازوكار اين شبكه اجتماعي كه آن را با پلتفرم‌هايي چون اينستاگرام يا فيسبوك متفاوت مي‌كند، به تماشا بنشينيد.

ساب‌رديت r/Place دقيقاً چيست؟

ساب‌رديت r/Place يك بوم ديجيتالي همگاني در ابعاد ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ پيكسل است كه هر متخصصي مي‌تواند هر پنج دقيقه يك پيكسل رنگي كوچك روي آن قرار دهد. اين پروژه آزمايشي، روز دروغ آوريل ۲۰۱۷ براي اولين بار راه‌اندازي شد كه طي آن بيش از يك ميليون متخصص رديت حدود ۱۶ ميليون قطعه پيكسل رنگي را روي اين بوم قرار دادند.

r/Place سال ۲۰۲۲، يكي از پربازديدترين ساب‌رديت‌ها در تاريخ رديت

دومين نسخه از اين پروژه اول آوريل ۲۰۲۲ برگزار شد و آمار مشاركت متخصصان رديت سر به فلك كشيد؛ بيش از ۱۶۰ ميليون نفر از ۲۳۶ كشور دنيا كه بيش از ۱۰٫۴ ميليون پيكسل را روي اين بوم قرار دادند. استقبال كم‌نظير متخصصان از اين پروژه باعث شد r/Place به يكي از پربازديدترين ساب‌رديت‌ها در تاريخ اين شبكه اجتماعي تبديل شود و رديت نيز براي ميزباني از اين جمعيت سرسام‌آور، اندازه‌ي بوم را گسترش داد و هر روز رنگ‌هاي بيشتري براي انتخاب متخصصان اضافه مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران لوگوي r/place براي سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳
لوگوي r/place براي سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳
مرجع متخصصين ايران لوگوي r/place براي سال ۲۰۱۷
لوگوي r/place براي سال ۲۰۱۷

نسخه‌ي سوم r/Place هم قرار بود اول آوريل ۲۰۲۳ برگزار شود، اما به‌دلايلي با تأخير رو‌به‌رو شد تا اينكه سرانجام در تاريخ ۲۰-۲۵ جولاي به جريان افتاد. اين پروژه‌ با تگ‌لاين «Right Place, Wrong Time» (مكان درست، زمان اشتباه)، حال‌وهواي اعتراضات متخصصان به سياست‌هاي جديد رديت را به‌خوبي به‌ تصوير كشيد.

ازآنجاكه هر متخصص فقط مي‌تواند در هر پنج دقيقه تنها يك پيكسل كوچك روي بوم قرار دهد، ساخت تصوير مورد انديشه متخصصين به‌تنهايي امكان‌پذير نيست. آن پنج دقيقه زمان انتظار تلاش هر متخصصي را براي تحت كنترل گرفتن بخشي از بوم با شكستي قطعي رو‌به‌رو مي‌كند. در عوض، متخصصان مجبورند با همكاري يكديگر و تشكيل انجمن‌هايي با هدف مشترك، اثر پيكسلي مورد انديشه متخصصين، مثلاً تصوير ليمويي پر شده از كاراكترهاي بازي Among Us را در اين جنگ بي‌رحمانه به تصوير بكشند.

مرجع متخصصين ايران
اعضاي ساب‌رديت‌ r/ShowerOrange و /r/LimonTayfaBurada با همكاري هم تصوير اين ليمو را ثبت كردند

آن دسته از تصاوير تابلوي r/Place كه از سايرين بزرگ‌تر هستند، نشان‌دهنده ساب‌رديت‌هاي بزرگ با اعضاي فعال و مصممي هستند كه تا آخرين ثانيه‌هاي پاياني براي حفظ قلمرو خود جنگيدند. مثلاً در گوشه سمت چپ تابلوي ۲۰۲۲، تصويري از انيمه بسيار محبوب One Piece را مي‌بينيم كه طبق اطلاعات آن در اطلس رديت، با همكاري ساب‌رديت r/onepiece و r/PlaceFrance در آخرين لحظات پاياني ساخته شده است.

پروژه r/Place از كجا سرچشمه گرفته است؟

پروژه r/Place را جاش واردل، خالق بازي حدس كلمات Wordle، زماني راه‌اندازي كرد كه در رديت مشغول به كار بود. واردل در پست معرفي Place در سال ۲۰۱۷ گفته بود: «به‌صورت فردي مي‌توانيد چيزي را خلق كنيد. با هم اما مي‌توانيد چيز بيشتري خلق كنيد.»

از لحاظ بصري، اين پروژه يادآور صفحه وب Million Dollar است كه كارآفرين جواني به نام الكس تيو، در سال ۲۰۰۵ و زماني كه ۲۱ ساله بود، ايجاد كرد. الكس كه قرار بود چند ماه بعد وارد دانشگاه شود، با خود فكر كرد چه كند تا پيش از شروع سال تحصيلي، يك ميليون دلار به دست آورد. ايده خلاقانه‌اش اين بود كه يك صفحه وب راه‌اندازي كند و هر پيكسل اين صفحه را به ارزش يك دلار به‌عنوان فضايي براي تبليغات به شركت‌ها بفروشد.

مرجع متخصصين ايران جاش واردل - خالق پروژه r/Place رديت
جاش واردل، خالق پروژه r/Place رديت

اتفاقاً ايده‌اش موفقيت‌آميز بود. بعد از اينكه خبر اين صفحه تبليغاتي در چند رسانه و وب‌سايت قديمي Digg.com درز پيدا كرد، شركت‌هاي بسياري براي تبليغ وب‌سايت خود در اين صفحه پيكسل خريداري كردند. سه هفته بعد از راه‌اندازي Million Dollar، تيو ۴۶٫۵۰۰ قطعه زمين ۱ در ۱ پيكسل فروخته بود كه براي هزينه‌هاي دانشگاه‌ كافي بود. اكثر قطعه‌هايي كه به فروش رفته بود در ابعاد ۱۰۰ پيكسل و به ارزش ۱۰۰ دلار بود و تيو در نهايت موفق شد بيش از يك ميليون دلار از اين ايده‌ي خلاقانه به دست آورد.

فلسفه r/Place: به‌صورت فردي مي‌توانيد فقط يك چيز را خلق كنيد؛ اما باهم مي‌توانيد چيزهاي بيشتري خلق كنيد

اگر به صفحه Million Dollar سر بزنيد، متوجه خواهيد شد كه از سه‌هزار و اندي URL موجود، بيش از يك‌پنجم آن‌ها ديگر كار نمي‌كنند. از اين لحاظ، صفحه وب Million Dollar شبيه كپسول زماني است كه از آگهي‌هايي پر شده كه مربوط به گذشته هستند و نشان از كسب‌وكارهايي دارند كه ديگر وجود ندارند.

مرجع متخصصين ايران
تصويري از صفحه وب Million Dollar كه هر پيكسل را به ارزش يك دلار براي آگهي به كسب‌وكارها مي‌فروخت

به‌نوعي مي‌توان گفت ساب‌رديت r/Place هم حال و هوايي شبيه صفحه وب Million Dollar را دارد؛‌ با اين تفاوت كه r/Place در مدتي كه در جريان است، به‌طور مرتب در حال تغيير است و پيكسل‌هاي جديد روي پيكسل‌هاي قديمي را مي‌پوشانند تا در نهايت، برنده‌ي اين جنگ پيكسلي شوند.

سازوكار ساب‌رديت r/Place چگونه است؟

روش كار ساب‌رديت r/Place به اين صورت است كه اعضاي فندم‌‌ها، يعني همان انجمن‌هاي الكترونيك متشكل از طرفداران يك فيلم يا جزوه رايگان يا سلبريتي خاص، با هم متحد مي‌شوند تا عليه فندم‌هاي ديگر براي تصاحب فضايي در اين بوم ديجيتال بجنگند. حتي برخي از متخصصان فقط با نيت خراب كردن آثار ديگران وارد عمل مي‌شوند؛ مثلاً در سال ۲۰۱۷، توده‌اي بزرگ و سياه معروف به «void» (فضاي تهي) تلاش كرد با جايگزين كردن تمام پيكسل‌هاي رنگي با پيكسل‌هاي سياه، كل پروژه‌ي r/Place را نابود كند.

مرجع متخصصين ايران تابلوي r/place براي سال ۲۰۱۷
تابلوي r/place براي سال ۲۰۱۷؛ اندازه تابلو براي سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ پيكسل رسيد

سال ۲۰۲۲ هم دوباره سر و كله‌ي چنين متخصصاني پيدا شد كه قصد داشتند آثار گروه‌هاي ديگر را با پيكسل‌هاي بنفش جايگزين كنند (اگر ويدئوي تايم لپس رديت از اين پروژه را تماشا كنيد، متوجه پديدار شدن و محو شدن خطي از پيكسل‌هاي بنفش خواهيد شد)؛ اما خوشبختانه فقط براي مدتي بسيار كوتاه دوام آوردند و انجمن‌هاي ديگر به‌سرعت اين پيكسل‌هاي بنفش و بي‌هدف را با آثار خود جايگزين كردند.

در همان اولين روز از آغاز پروژه‌ي ۲۰۲۳ نيز بسياري از متخصصان شروع به نوشتن پيام‌هاي توهين‌آميز به استيو هافمن، مديرعامل رديت كردند. حتي يكي از اين آثار هنري، كلمه‌ي «spez»، نام متخصصي هافمن را زير گيوتين نشان مي‌داد كه رديت آن‌ را به‌دليل نقض قوانين پلتفرم، حذف كرد. از آن سو، برخي از طرح‌ها صرفاً به كلمه‌ي «API» اشاره مي‌كردند. متخصصان انجمن Save3rdPartyApps هم پيام «never forget what was stolen from us» (هيچ‌وقت فراموش نكنيد چه چيزي از ما دزديده شد) را به تصوير كشيدند.

اعتراضات به مديرعامل رديت تا آخرين ساعات ادامه داشت

در كنار پيام‌هاي اعتراضي امسال، بسياري از تصاوير اوليه پرچم كشورهاي مختلف بود كه در بين آن‌ها، متخصصان فرانسوي با گذاشتن ۷۴۸۰۰ پيكسل، متخصصان آلماني با ۴۶۸۰۰ پيكسل و هلندي‌ها با ۳۱۲۰۰ پيكسل بيشترين فعاليت را در پروژه‌ي امسال داشتند. از ديگر تصاوير قابل‌توجه بوم ۲۰۲۳ مي‌توان به بازسازي انيميشني موزيك ويديوي «!!Bad Apple» از موسيقي سري بازي‌هاي Touhou Project اشاره كرد كه يكي از بي‌نقص‌ترين همكاري‌هاي جمعي را در بستر اينترنت به نمايش گذاشت.

چشمگيرترين طرح r/place امسال بازسازي انيميشني موزيك‌ويديو !!Bad Apple بود

اما اعتراضات به مديرعامل رديت تا آخرين ساعات ادامه داشت؛ طوري‌ كه اكثر انجمن‌ها با هم هماهنگ شدند تا پيش از جايگزين شدن تمام پيكسل‌هاي رنگي با پيكسل سفيد و پايان پروژه، آخرين پيام اعتراضي خود را به گوش هافمن برسانند. وضعيت r/Place امسال به‌قدري براي رديت بد بود كه بسياري آن را «بدترين زمان ممكن» براي اجراي پروژه مي‌دانستند. بااين‌حال، خود رديت با اعلام بازگشت پروژه‌ي r/Place گفت:

چه زماني براي در اختيار گذاشتن بوم خالي به انجمن‌هايمان بهتر از حالا كه متخصصان و مادريتورها به بيشترين حد از تب‌وتاب رسيده‌اند... قبول نداريد؟

اگرچه r/Place پديده‌اي رديتي است، موفقيت پروژه‌‌ها مديون محبوبيت چشمگير پلتفرم‌هاي انجمن‌محور ديگري چون ديسكورد و توييچ است. متخصصان براي برنامه‌ريزي براي تصاحب گوشه‌هاي مورد انديشه متخصصين خود از اين بوم ديجيتال، سرورهاي اختصاصي در ديسكورد ايجاد مي‌كنند؛ اگر به تابلوها نگاه كنيد، لوگوي دانشگاه‌ها و پرچم كشورهاي بي‌شماري را مي‌بينيد كه حاكي از شكل گرفتن چنين گروه‌ها و اتحادهايي است كه هدف مشتركي داشته‌اند.

استريمرهاي محبوب توييچ نيز تأثير زيادي در رشد چشمگير Place داشته‌اند. اين استريمرها، هزاران طرفدار خود را بسيج مي‌كردند تا بخشي از بوم را با لوگو يا نماد مخصوص استريمر محبوب خود بپوشانند.

يكي از متخصصان، تمام مراحل شكل‌گيري تابلو ۲۰۲۲ را در بازي ماينكرفت بازسازي كرده است

در اين ميان، جنجالي كه جك منيفولد، استريمر توييچ انگليسي، هنگام هدايت طرفداران خود به‌طور تصادفي به‌پا كرد، مدتي يكي از سرگرم‌كننده‌ترين اتفاقات مربوط به Place سال گذشته بود. منيفولد كه بين طرفدارانش با نماد عينك سه‌بعدي شناخته مي‌شود، به آن‌ها گفت روي صورت هر فرد و حيوان پيكسلي موجود در بوم، يك عينك سه‌بعدي قرار دهند.

بااين‌حال، وقتي يكي از اين عينك‌هاي سه‌بعدي سر از صورت استريمر ديگري به نام XQC درآورد، باعث سردرگمي و هرج‌ومرج بين طرفداران XQC شد؛ چراكه XQC فكر مي‌كرد اين «حمله» از سمت متخصصان فرانسوي‌ صورت گرفته و تا مدتي، متخصصان فرانسوي، آمريكايي و حتي اسپانيايي را به جان هم انداخته بود.

مثال جالب ديگر، مربوط به استريمر معروف توييچ به نام TT است كه براي هدايت طرفدارانش، يك افزونه مرورگر وب توسعه داده بود كه ناحيه‌اي از بوم را كه قرار بود تصوير مورد انديشه متخصصين او در آن شكل بگيرد، به صورت سيستم شماره‌اي در مي‌آورد و به ‌آن‌ها نشان مي‌داد كدام نواحي رنگ اشتباهي دارند و بايد با چه رنگي جايگزين شوند تا تصوير موردانديشه متخصصين سر جايش باقي بماند.

كاربران r/Place را سرگرم‌كننده‌ترين پديده‌ي اينترنتي در چند سال اخير مي‌دانند

از آن طرف، XQC به مخاطبانش گفته بود در حملاتي هماهنگ‌شده، سياه‌چاله‌هاي پيكسلي درست كنند و آثار بقيه متخصصان را ببلعند. البته اين حمله موفقيت‌آميز نبود و گروه‌ها به‌سرعت آثار ازبين‌رفته را بازسازي كردند.

يكي از جالب‌ترين‌ ماجراهاي Place سال ۲۰۲۲ كه وضعيت آشفته و البته بسيار سرگرم‌كننده‌ي اين پروژه را به تصوير كشيد، زماني بود كه كنار لوگوي دانشگاه ميشيگان، كلمه‌ي ناسزايي ظاهر شد و دانشجويان اين دانشگاه فكر كردند حتماً كار دانشجويان رقيب از دانشگاه ايالتي اوهايو است. اما بعد يكي از متخصصان پيام داد كه اين كلمه از سمت انجمن r/HydroHomies و در اعتراض به شركت نستله نوشته شده و دعواي بين دانشجويان دانشگاه ميشيگان و اوهايو سوءتفاهم بوده است.

كريستوفر تورس، خالق ويديوي افسانه‌اي Nyan Cat در يوتيوب كه در پروژه r/Place مشاركت فعالي داشته است، مي‌گويد:

حفاظت از آنچه در اين بوم ايجاده كرده‌اي، به‌نوعي اعتيادآور است. يك‌جورايي شبيه جنگ بر سر تصاحب منطقه است، اما در عين حال نوعي گزاره‌ي اجتماعي هم به‌شمار مي‌رود. انگار كه اين نياز مبرم را در خود احساس مي‌كنيم كه بايد از اين پنگوئن كوچك در اين گوشه از بوم دربرابر حملات متخصصاني كه قصد دارند آن را با پيكسل‌هاي بنفش جايگزين كنند، محافظت كنيم.

تايم لپس بازسازي پوستر جنگ ستارگان بعد از خرابكاري طرفداران XQC

الكسا ياكوب، دانشجوي كالج كوپر يونيون كه عضو ساب‌رديتي براي آگاهي‌رساني درباره تأثيرات خودروها بر محيط زيست است، براي ايجاد تصوير پاركينگ بزرگي در پروژه‌ي ۲۰۲۲ تلاش بسياري كرد. او مي‌گويد:

ما تصوير اين پارگينگ را انتخاب كرديم تا دليل وجود ساب‌رديتمان را توضيح دهيم. ما مي‌خواستيم نشان دهيم پاركينگ‌ها فضاي زيادي را اشغال مي‌كنند و خودروها نيز به‌طرز باورنكردني‌اي باعث اسراف مي‌شوند. Place راهي است تا انجمن‌هاي مختلف ارزش‌هايشان را به نمايش بگذارند.

در چند روزي كه اين پروژه برقرار است، متخصصان اينترنت شاهد جنگ‌ نفس‌گيري بين انجمن‌ها، كشورها و استريمرها هستند كه نمايشي سرگرم‌كننده و تا حدي ترسناك از قدرت و همت آن‌ها براي تصاحب بخشي از اين بوم را به تصوير مي‌كشند. بي‌شك، افرادي كه در شكل‌گيري اين تابلو مشاركت داشتند يا تنها نظاره‌گر آن بودند، خود را بخشي از سرگرم‌كننده‌ترين پديده‌ي اينترنتي در چند سال اخير مي‌دانند.

چرا پروژه r/Place اينقدر محبوب است؟

مرجع متخصصين ايران Reddit

به انديشه متخصصين بسياري، r/Place نوعي واكنش «قبيله‌گرايي» را در افراد فعال مي‌كند و باعث مي‌شود براي پيدا كردن هر نمادي كه به آن‌ها نوعي هويت بدهد، به جنب‌وجوش بيفتند تا آن نماد را روي بومي بزرگ به تصوير بكشند و از اينكه به گروهي با هدف و علاقه مشترك تعلق دارند، احساس غرور و آرامش كنند.

جاش واردل r/Place را يك «دموكراسي مطلق» مي‌داند؛ چراكه الگوريتم آن به‌گونه‌اي طراحي شده كه نه خالق آن و نه هيچ‌يك از ناظران و مديران رديت در آن هيچ دخالتي ندارند و تنها كاري كه مي‌توانند بكنند، تماشاي سير تحول آن به همراه ديگران است.

بااين‌حال، شايد برخي استفاده از كلمه‌ي «دموكراسي مطلق» را انتخاب درستي ندانند، چون رديت درمورد اينكه چه تصاويري اجازه‌ دارند روي تابلو باقي بمانند، قوانين خودش را دارد و مثلاً براي پروژه‌ي ۲۰۲۳، بسياري از پيام‌هاي حاوي خشونت عليه مديرعامل رديت يا پيام‌هاي زننده و حاوي محتواي جنسي حذف شدند. هرچند، پيام اعتراضي متخصصان كاملاً واضح بود و رديت نتوانست جلوي متخصصان را از ابراز خشم بگيرد.

واردل درباره اين پروژه مي‌گويد:

ايده اين بود كه يك خردجهاني از اينترنت را برپا كنيم و ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد. خود رديت هم ايده‌ي پيچيده‌اي نيست؛ درواقع يك‌جورايي مثل يك بوم خالي است و اين انجمن‌ها هستند كه پشت اين بوم قرار مي‌گيرند و روي آن نقش و نگارهاي خلاقانه رسم مي‌كنند.

البته ناگفته نماند تماشاي اين تابلو براي واردل، به‌خصوص سال اولي كه راه‌اندازي شد، با اضطراب زيادي همراه بود. اينترنت همان‌قدر كه زندگي ما را به شكل‌هاي مثبتي تغيير داده است، مي‌تواند پر از آزار و اذيت و محتواي خشونت‌آميز و نفرت‌پراكنانه باشد. يكي از ترس‌هاي بزرگ واردل، ديدن نماد سواستيكا در اين تابلو بود. او با خود فكر مي‌كرد ترسيم نماد نازي‌ها حداقل به ۱۶ پيكسل نياز دارد؛ نكند ما اين پروژه را به روي دنيا باز كنيم و روز بعد سرخط خبرها اين باشد: «رديت: جايي براي كشيدن نماد سواستيكا در اينترنت»؟

در پايان پروژه، متخصصان نشان دادند كه دنيا مي‌تواند به آن‌ها اعتماد كند

در پايان پروژه، متخصصان نشان دادند كه دنيا مي‌تواند به آن‌ها اعتماد كند. زماني كه اين نمادهاي نامناسب روي تابلو نقش مي‌بستند، متخصصان بسياري به‌محض مشاهده‌ي آن‌ها، جايشان را به ديگران نشان مي‌دادند تا با تصوير ديگري پوشيده شود. براي مثال، متخصصان يكي از نمادها را به شكل لوگوي ويندوز ۹۵ درآوردند. بدين‌ترتيب، در تصوير نهايي، هيچ اثري از نماد نفرت، تهديدهاي خشونت‌‌آميز يا هر چيز ديگري كه محيط الكترونيك را براي برخي متخصصان ناامن مي‌كند، نبود.

اينكه Place به‌طور كامل به دست ترول‌هاي اينترنتي نيفتاد تا آنجا را پر از نمادهاي پر از نفرت و خشونت كنند، گواه بر تلاش و زحمت انجمن‌هايي است كه در اين مدت تمام حواسشان را جمع كرده بودند تا گروه‌هاي افراطي را در حاشيه نگه دارند.

مرجع متخصصين ايران پروژه r/place رديت

بخشي از محبوبيت r/Place به حس جمع‌گرايي برمي‌گردد كه با هرچه گسسته‌تر شدن و قطبي شدن اينترنت، هر روز كم‌رنگ‌تر شده و نياز به آن بيشتر احساس مي‌شود. افرادي كه در شكل‌گيري اين تابلو نقش داشته‌اند، معتقدند Place متخصصان را كنار هم جمع مي‌كند،‌ به‌طوري كه حاضرند براي چند دقيقه هم كه شده، اختلافات را كنار گذاشته تا به يك هدف جمعي برسند. شايد اين افراد هيچ وقت همديگر را نشناسند و حتي روي پروفايل هم كليك نكنند، اما همچنان حاضرند براي خلق اثر مورد انديشه متخصصين با همديگر همكاري كنند.

از طرفي، همه‌گيري كرونا باعث شد افراد بيشتري به انجمن‌هاي الكترونيك علاقه‌مند شوند. اين‌روزها متخصصان بيشتري، به‌خصوص جوان‌ها،‌ به‌دنبال ارتباط گرفتن با گروه‌ها و انجمن‌هاي الكترونيك و بسته‌اي چون ديسكورد هستند تا پلتفرم‌هاي بزرگ و بازتري چون فيسبوك. اما تمايل به حضور در پلتفرم‌هاي بسته مي‌تواند اشتياق افراد را به ارتباط با جمعيت بزرگ‌تري از متخصصان سوق دهد. به گفته‌ي برايان لينچ، يكي از ناظران رديت، Place تبديل به ميدان عمومي رديت شده است.

حتي با اينكه اينترنت در حال گسسته شدن و تبديل به انجمن‌هاي مختلف است، من معتقدم اين گروه‌هاي گسسته هنوز دنبال ميدان اصلي شهر براي تجمع هستند.

r/Place نشان داد اگر مي‌خواهيد صدايتان در فضاي مجازي شنيده شود، بايد بخشي از يك گروه باشيد

جالب است بدانيد Place از ابتدا قرار نبوده جايي براي همكاري بين تمام متخصصان باشد؛ بلكه قرار بود بيشتر فضايي براي عرض اندام انجمن‌ها باشد. از انديشه متخصصين يوجين واي، كارآفرين تكنولوژي اهل سانفرانسيسكو، Place استعاره‌‌ي بسيار مناسبي براي اينترنت امروزي است؛ جايي كه قدرت تك تك افراد به شكل دادن به روايتي خاص يا اعمال نفوذ در فضاهاي الكترونيك به‌اندازه‌ي قدرت انجمني است كه عضو آن هستند.

به عبارت ديگر، اگر به گروهي براي هماهنگي و بلندتر كردن صدايتان تعلق نداشته باشيد، پيكسلِ تنهاي شما يا صدايتان به سرعت جايگزين شده و حذف مي‌شود. r/Place جايي است كه به افرادِ تنها اجازه مي‌دهد تا با ملحق شدن به گروه‌هايي با علاقه‌ي مشترك، صداي خود را به گوش دنيا برسانند؛ حتي اگر چيزي كه مي‌خواهند بگويند اين است كه مثلاً طرفدار فيلم جنگ ستارگان هستند يا به خود سياست‌هاي رديت اعتراض دارند.

r/Place؛ گواه بر قدرت روزافزون انجمن‌هاي الكترونيك

پروژه‌ي r/Place هر سال با پاياني عجيب و جالب‌توجه به سر مي‌رسد. متخصصان در آخرين ساعات متوجه مي‌شوند تنها پيكسلي كه مي‌توانند روي بوم قرار دهند، رنگ سفيد است. بدين‌ترتيب، انجمن‌هاي r/Place شروع به پاك كردن تمام آثاري مي‌كنند كه در اين چند روز براي خلقشان از خواب و خوراكشان زده بودند.

البته جاي نگراني نيست؛ اثر هنري نهايي از بين نرفته است و مي‌توانيد در ساب‌رديت r/Place حاصل دست‌رنج ۸۰ ساعته‌ي متخصصان را براي سال‌هاي مختلف مشاهده كنيد.

پروژه r/Place همكاري‌هاي جديدي بين انجمن‌هاي مختلف ايجاد مي‌كند، مرزهاي زباني را از ميان برمي‌دارد، ماجراهاي سرگرم‌كننده‌اي به وجود مي‌آورد و در حين انجام تمام اين كارها، اثر هنري چشم‌نوازي به تصوير مي‌كشد.

اگر بخواهيم از پروژه‌ي r/Place درباره اينترنت نكته‌اي بياموزيم اين است كه اين پروژه گواه بر قدرت روزافزون انجمن‌هاي الكترونيك است. r/Place نشان داد براي اينكه بخواهيم صدايمان در فضاي مجازي شنيده شود، بايد بخشي از يك گروه باشيم.

در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات