پيشبينيهاي آينده اينفلوئنسر ماركتينگ
در طول چند سال گذشته، بازاريابي افراد مشهور و تأثيرگذار يا اينفلوئنسر ماركتينگ بهشدت رونق گرفته است. اينفلوئنسر ماركتينگ پروسهاي است كه در آن، افرادي كه در رسانههاي اجتماعي به شهرت رسيدهاند و دنبال كنندگان زيادي دارند، برند شما را تبليغ ميكنند يا محتواي شما را بازنشر ميدهند.
حدود ۳۹ درصد از بازاريابها، بودجهي بازاريابي خود را براي سال ۲۰۱۸ افزايش دادهاند. ۸۶ درصد از بازاريابان نيز بهنوعي استراتژي كمپينهاي سال ۲۰۱۷ خود را ادامه ميدهند. تا به امروز روند فعاليتهاي بازاريابي سال ۲۰۱۸ تقريباً مشابه اواخر سال ۲۰۱۷ بوده است؛ يعني همان رويكردها و استراتژيها ادامه پيدا كردهاند. اما آيندهي اينفلوئنسر ماركتينگ هم مثل بسياري از استراتژيهاي بازاريابي، تحت تأثير روندهاي جديد، مخاطبان و تغييرات تكنولوژي، چهرهي متفاوتي خواهد داشت. متخصص كارشناسان پيشبيني ميكنند كه تا چند سال آينده، شاهد تغييرات زيادي در اين بازار باشيم.
تنوع وضعيت
امروزه بيشتر برندها، به دنبال اينفلوئنسرهايي هستند كه بيش از ۱۰۰ هزار فالوئر دارند؛ چراكه اين افراد مشهور بهتر ميتوانند انديشه متخصصين مردم را به محصولات يك شركت جلب كنند. درواقع هرچه اينفلوئنسر بانفوذتري داشته باشيم، از حمايت بيشتري برخورداريم. اما بهمرور زمان، هنگاميكه رقابت بر سر اينفلوئنسرها بالا بگيرد و دسترسي به متخصصان آسانتر شود، احتمالاً تنوع اينفلوئنسرهاي هدف نيز بيشتر ميشود. بهعبارت ديگر برندها بسته به استراتژي خود، هم به اينفلوئنسرهاي پرمخاطب مراجعه ميكنند و هم افرادي كه دنبال كنندگان كمتري دارند.
گروهاي تأثيرگذار
ماهيت اينفلوئنسر ماركتينگ بسيار جذاب است. اگر در حال حاضر با يكي از سلبريتيهاي شبكههاي اجتماعي در تماس باشيد، شهرت برند شما همزمان و همپاي اعتبار و نفوذ او، افزايش پيدا ميكند. درواقع ما شاهديم كه يك دايرهي رو به گسترش در اطراف هر اينفلوئنسر وجود دارد. پيشبيني ميشود در آينده شاهد ظهور گروههاي پرنفوذ باشيم. به عبارتي، برندها تبليغات خود را به گروهي از افراد ميسپارند كه با يكديگر رابطهي نزديك و قوي دارند و بين مردم محبوب هستند. ممكن است اين افراد شبكهي تعاملي مؤثري در دنياي اينترنت باشند؛ به اين صورت كه اينفلوئنسرهاي قويتر در مركز شبكه و اينفلوئنسرهاي ضعيفتر در اطراف آنها قرار ميگيرند. شبكهسازي اينفلوئنسرها روي چگونه ديده شدن آنها و تعاملات مردم با يكديگر تأثير ميگذارد.
اهميت اعتبار شخصي
حوزهي بازاريابي محتوا، در اصل بنا به تقاضاي مصرفكنندگان شكل گرفت. مردم از تبليغات سنتي كه صرفاً از فروش حرف ميزدند، خسته شده بودند. به همين دليل به سمت منابع معتبري جذب شدند كه اطلاعات مفيدي در مورد محصولات منتشر ميكرد. اينفلوئنسرها هم بخشي از اين موج فراگير بودند. امروزه كه اين افراد از طرف شركتها صحبت ميكنند و محتواي مشتركي با آنان به اشتراك ميگذارند، اين فاكتور اعتماد و اعتبار تا حدودي زير سؤال رفته است. پيشبيني ميشود باگذشت زمان مردم نگاه دقيقتري به صحت و صداقت تبليغات داشته باشند و از اينفلوئنسرها بخواهند كه اعتبار و حقيقت شخصيت خود را اثبات كنند.
موانع بزرگتر براي ورود به بازار
در آيندهاي نهچندان دور، ورود به بازار اينفلوئنسرها بسيار سختتر ميشود. علت اين امر افزايش عرضهاي است كه در پاسخ به افزايش تقاضاي اينفلوئنسرها به وجود ميآيد. زماني كه بازاريابان حوزههاي مختلف، به اينفلوئنسر ماركتينگ روي بياورند، برندهاي شخصي بيشتري تلاش ميكنند خود را بهعنوان اينقلوئنسر مطرح كنند. درنتيجه حجم توليد محتوا و فعاليتهاي رسانههاي اجتماعي افزايش مييابد و شما اگر بخواهيد در حوزهي كاري خودتان بهعنوان يك متخصص مطرح شويد، بايد در رقابت شديدي شركت كنيد.
هماهنگي عملياتي در پلتفرمها
در حال حاضر فيسبوك، توييتر، لينكدين و اينستاگرام، پلتفرمهايي هستند كه از پتانسيل بازاريابي بيشتري برخوردارند. ممكن است در آينده، به كمك نوآوريهاي مبتني بر پلتفرم، بازاريابي اينفلوئنسرها راحتتر سودمندتر شود. بهعنوان مثال ممكن است گزينههاي ارتباطي پيشرفتهاي براي متخصصان فعال داشته باشيم، يا راه حلي مالي كه در آن اينفلوئنسرها و سازندگان اپليكيشنها به ازاي هر تراكنش، سود حاصله را با يكديگر سهيم شوند.
ابزارهاي ارزيابي كيفي
بازاريابان ميخواهند بدانند كه اينفلوئنسرها چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار ميكنند و اصولاً اين فالوئرها، چه كساني هستند. در حال حاضر از ابزارهاي مختلف سنجش كميت استفاده ميكنيم كه به ما كمك ميكنند حوزهي نفوذ اينفلوئنسر را بسنجيم و دستاوردهاي كلي و تاريخ پستها را مطالعه كنيم. اما بهزودي ابزارهاي پيشرفتهتري در اختيار خواهيم داشت كه دموگرافيك فالوئرها را با جزئيات به ما نشان ميدهند و نرخ مشاركت مخاطبان و حتي كيفيت روابط آنها با اينفلوئنسرها را تحليل ميكنند.
شما چه فكر ميكنيد؟ آيا همهي اين پيشبينيها محقق ميشوند و بازاريابي اينفلوئنسرها، چهرهي كاملاً متفاوتي پيدا ميكند؟
هم انديشي ها