برندسازي با بودجه كم براي كارآفرينان نوپا

يك‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برندسازي يكي از پايه‌هاي اصلي موفقيت در بازاريابي كسب‌وكار است؛ اما قطعا كارآفرينان نوپا و استارتاپ‌هاي كوچك نمي‌توانند هزينه‌ي بالايي براي اين بخش داشته باشند.
تبليغات

متخصص كارشناسان كسب‌وكار معتقدند بازاريابي مانند اولين قرار ملاقات با يك فرد جديد است. در اين ملاقات بايد سعي كنيد بهترين رفتار را از خود نشان دهيد تا تاثيري عميق روي مخاطب بگذاريد. پس از آن مراحل آسان‌تر شده و قرارهاي بعدي به ترتيب پيش مي‌آيند.

اصل برندسازي نيز به همين گونه است. شما با برندسازي تجربه‌اي كلي از كسب‌وكار خود را به فرد مقابل ارائه مي‌كنيد. او در نتيجه ديدي شفاف نسبت به آن‌چه انجام مي‌دهيد خواهد داشت و در نهايت به اندازه‌ي كافي براي خريد محصول يا خدمات شما ترغيب خواهد شد.

بسياري از كارآفرينان به خاطر بودجه‌ي كم يا انتظار براي رسيدن به زمان مناسب، برندسازي را به تعويق مي‌اندازند. واقعيت اين كه هرچه براي برندسازي تعلل كنيد، بازار هدف استقبال مناسبي از شما نخواهد داشت. در نتيجه بهتر است كارآفرينان تازه كار با مفاهيم اساسي شروع كرده و تا آنجا كه مي‌توانند با به‌كارگيري ابزارهاي ارزان يا رايگان، برندسازي را هرچه سريع‌تر اجرا كنند. در ادامه‌ي اين مقاله‌ي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به مطالعه پنج راهكار ارزان يا رايگان براي شروع برندسازي مي‌پردازيم.

سبك برند

مرجع متخصصين ايران brand

راهنماي سبك برند تعاريفي از برند شما و نحوه‌ي معرفي آن به بازار خواهد داشت. اين راهنماي سبك، يك حضور استوار از كسب‌وكار شما را با استفاده از هر ابزار موجود ايجاد خواهد كرد؛ به‌گونه‌اي كه برند براي تمامي مشتريان حاضر و مشتريان جديد قابل شناسايي و درك باشد. اين راهنما مي‌تواند بسته به تصميم شما ساده يا پيچيده باشد. موارد كلي كه بايد در اين راهنما ذكر شوند عبارتند از:

  • ماموريت و چشم‌انداز
  • آناليز رقابتي
  • مخاطبين هدف
  • راهنماهاي خلاقانه
  • صداي برند
  • آماده‌سازي سبك برند نياز به زمان و تلاش دارد و قطعا هزينه‌ي پولي نخواهد داشت؛ مگر اين كه به فكر استخدام مشاور در اين زمينه باشيد.

    طراحي لوگو

    لوگوي خود را با توجه به سبك طراحي شده در بخش قبل آماده كنيد. لوگو در همه‌ي بخش‌هاي بصري كسب‌وكار از كارت ويزيت تا وبسايت حضور خواهد داشت پس بايد تمامي شاخصه‌هاي شركت شما را به‌صورت بصري به نمايش بگذارد. براي شروع مي‌توانيد به وبسايت‌هاي طراحي رايگان يا ارزان لوگو سر بزنيد. علاوه بر آن، طراحان فريلنسر نيز در سرويس‌هاي مختلف آماده‌ي طراحي لوگوي شما با ارزش مناسب هستند. البته پيش از همه‌ي اين مراحل، لوگوي رقبا و همچنين كسب‌وكارهاي الهام‌بخش خود را مطالعه كنيد. المان‌هاي مورد علاقه‌ي خود را كشف كنيد و در نهايت لوگويي طراحي كنيد كه به‌خوبي برند شما را به نمايش گذاشته و مشتريان هدف را جذب كند.

    مرجع متخصصين ايران شناخت برند

    راه‌اندازي وبسايت

    امروزه نياز به وبسايت اينترنتي بر هيچ كس پوشيده نيست. تحقيقات نشان مي‌دهد شركت‌هاي داراي وبسايت بيش از رقباي سنتي خود درآمد خواهند داشت. وبسايت‌ها فروش را افزايش مي‌دهند، اعتماد مشتريان را جلب مي‌كنند و حضور بازاريابي شما را شبانه‌روزي مي‌كنند. در نتيجه‌ي همه‌ي اين اتفاقات رشد شركت تضمين‌شده خواهد بود.

    هزينه كردن در طراحي و راه‌اندازي وبسايت اولويت اول برندسازي است

    چالش اصلي اين كه توسعه‌ي وبسايت احتمالا هزينه‌ي زيادي دارد؛ اما فراموش نكنيد كه دنياي امروزي فناوري ابزارهاي رايگان يا ارزان متنوعي را در اختيار كسب‌وكارهاي كوچك قرار داده تا در مراحل اوليه‌ي بازاريابي كمترين هزينه را براي اين بخش داشته باشند. اين سرويس‌ها با رشد شركت‌ها و توانايي براي هزينه‌ي بيشتر، خدمات جديدتري را در اختيار آنها قرار مي‌دهند. در نهايت اگر هزينه‌اي هرچند كم را براي بازاريابي كنار گذاشته‌ايد، اين بخش بهترين موقعيت براي خرج كردن آن است.

    رسانه‌هاي اجتماعي

    شبكه‌هاي اجتماعي رايگان بوده و ابزاري مفيد براي ساختن برند هستند. البته اين وبسايت‌ها خدمات پولي براي تبليغات يا آناليز حرفه‌اي مخاطبين را ارائه مي‌دهند كه قطعا براي يك كسب‌وكار نوپا الزامي نيست. فراموش نكنيد كه قدرت گرفتن در شبكه‌هاي اجتماعي نيازمند حضور ثابت و حرفه‌اي در آنها است. قدم اول در اين بخش نيز تحقيقات است. در نتيجه‌ي تحقيقات مي‌توانيد شبكه‌هاي مناسب براي كسب‌وكار خود را پيدا كنيد تا از طريق آنها به مخاطبين بالقوه و افراد تاثيرگذار در صنعت دسترسي داشته باشيد.

    امروزه ابزارهاي رايگاني براي مديريت شبكه‌هاي اجتماعي و حتي طراحي پست‌ها مخصوص هريك از آنها در دسترس متخصصان است. با جستجويي ساده مي‌توانيد انواع داخلي و خارجي اين ابزارها را يافته و بدون هزينه‌ي زياد، حضور خود را در دنياي مجازي پررنگ‌تر كنيد. در نهايت نظم انتشار محتوا را فراموش نكنيد. با تدوين يك تقويم منظم براي به‌روزرساني صفحات شركت در اين وبسايت‌ها، اطلاعات مفيد در مورد ماموريت و چشم‌انداز خود را با مخاطبين به اشتراك گذاشته و شخصيت خود را نيز به‌خوبي نشان دهيد.

    مرجع متخصصين ايران social media

    وبلاگ نويسي

    وبلاگ‌نويسي يكي ديگر از راهكارهاي تاسيس برند و ترغيب مخاطبين است. در اين بخش برندسازي لحن و صداي شركت اهميت بالايي دارد. لحن خود را عامدانه در ارتباطات متني رعايت كرده و با ثبات، آن را حفظ كنيد. در وبلاگ شركت تخصص خود در صنعت را شرح دهيد و در مورد اتفاقات جاري يا هر اطلاعات مرتبط با مخاطبين هدف، محتوا منتشر كنيد. داستان‌گويي در مورد اتفاقات و پيشرفت‌هاي شركت نيز براي مخاطبين جذاب خواهد بود. اين اطلاعات كم‌كم ارتباط شما را با مشتريان شخصي‌تر خواهد كرد.

    با محتواي مناسب در وبلاگ مي‌توان ارتباطي شخصي با مخاطبين برقرار كرد

    بعلاوه وبلاگ‌نويسي فرصتي است كه ديگر فعالين صنعت يا تاثيرگذاران آن را به همكاري در توليد محتوا دعوت كنيد. مي‌توانيد از آنها به‌عنوان نويسنده‌هاي ميهمان وبلاگ استفاده كنيد. كليد برندسازي در اين بخش، ارائه‌ي محتواي تازه و منظم است كه مخاطبين را به رجوع مجدد به وبلاگ شما تشويق كند. در اين مورد نيز قطعا سرويس‌هاي رايگان متعدد را مي‌شناسيد. البته مي‌توانيد وبلاگ خود را به‌عنوان بخشي از وبسايت اصلي راه‌اندازي كرده و با اين كار از ترافيك جذب شده براي افزايش اعتبار وبسايت نيز استفاده كنيد.

    در نهايت به ياد داشته باشيد كه برند، پايه‌ي كسب‌وكار شما است. البته نيازي نيست كه در ابتداي كار ميليون‌ها تومان براي شكل‌دهي اين بخش هزينه كنيد. قدم اصلي طراحي سبك برند است و پس از آن بايد در تمامي بخش‌ها از لوگو تا وبلاگ آن را حفظ كرد. يك برند عالي قطعا بازدهي مالي بالايي خواهد داشت. پس بدون اتلاف وقت از همين امروز براي ساختن آن اقدام كنيد.

    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات