چرا توليد محتواي متني هميشه اهميت دارد؟
بازاريابي محتوا حدود ۱۰ سال پيش بهعنوان يكي از روشهاي بازاريابي معرفي شد و آن زمان، تعداد كمي از بازاريابان، مفهوم و ظرفيت اين روش جديد بازاريابي را درك كردند. اينكه يك كسبوكار بتواند در اولين برخورد الكترونيك خود با مشتري، تأثير خوبي روي او بگذارد، بهترين سرمايهگذاري آنها در بخش بازاريابي محسوب ميشود.
بااينحال عدهاي پيشبيني كرده بودند كه بازاريابي محتوا و محتواي متني با مرور زمان محبوبيت خود را از دست خواهد داد و روشهاي جديدتر بازاريابي مانند اينفلوئنسر ماركتينگ و محتواي ويدئويي جاي آن را خواهند گرفت؛ كه البته اشتباه فكر ميكردند. نتايج انديشه متخصصينسنجي از بيش از هزاران بازارياب نشان ميدهد هرقدر كسبوكارها مهارت بيشتري در توليد محتواي متني پيدا ميكنند، بازاريابي به اين روش نيز تأثير بيشتري در بهبود كسبوكار ميگذارد. در ادامه، به مطالعه بيشتري دلايلي ميپردازيم كه نشان ميدهند چرا محتواي متني هنوز هم تأثيرگذار است و بايد جدي گرفته شود.
۱- حدود ۴۱ درصد بودجهي بازاريابي براي توليد محتوا است
طبق نتيجهي انديشه متخصصينسنجيها، سال گذشته كسبوكارها تنها ۲۳ درصد از بودجهي بازاريابي خود را به بازاريابي محتوا اختصاص داده بودند؛ درصورتيكه در سال جديد، اين رقم به ۴۱ درصد افزايش پيدا كرده است. اين يعني تنها طي يك سال، بودجهي اختصاصدادهشده به بازاريابي محتوا حدود ۷۸ درصد افزايش پيدا كرده است. همچنين نتيجهي انديشه متخصصينسنجي از بازاريابان موفق صنعتي (b2b) نيز نشان ميدهد كه اين افراد ۴۰ درصد از بودجهي بازاريابي را به توليد محتوا اختصاص دادهاند.
نكتهي جالب اين است كه حدود دو سوم از شركتكنندگان انديشه متخصصينسنجي پيشبيني كردهاند سال آينده بودجهي مربوطبه توليد محتوا را افزايش خواهند داد. حال شايد اين سؤال پيش بيايد كه منظور از توليد محتوا، چه مدل محتوايي است؟
محتواي متني باوجود مخالفتهايي كه با آن ميشود، هنوز پادشاه است و بين انواع مدلهاي بازاريابي مانند بازاريابي رايانامهي، پستهاي شبكههاي اجتماعي و محتواي ويدئويي، جايگاه اول را دارد. ۹۸ درصد از بازاريابان در انديشه متخصصينسنجي اعلام كردند كه محتواي متني اولين اولويت آنها است. ۷۲ درصد توليد محتواي ويدئويي را ترجيح ميدهند و تنها ۲۶ درصد اولويت اول را روي توليد محتواي تعاملي در شبكههاي اجتماعي گذاشتهاند.
محتواي متني و بلاگها، انتخاب اول ۷۷ درصد بازاريابان در سال جاري هستند و بعد از آن، سئو و بازاريابي رايانامهي با ۴۵ و ۴۲ درصد در جايگاه دوم و سوم قرار دارند، درحاليكه تنها ۴۰ درصد آنها محتواي ويدئويي را بهعنوان اولويت اول بازاريابي در سال جاري انتخاب كردند.
۲- بازاريابي محتوا بهطور فزاينده با اهداف تجاري در ارتباط است
نتيجهي تحقيقات اسمارت اينسايتز نشان ميدهد بازاريابي محتوا بهعنوان تأثيرگذارترين فعاليت در شرايط فعلي و آيندهي كسبوكار از سوي بازاريابان انتخاب شده است. اما بازاريابي محتوا با چه هدفي در كسبوكارهاي مختلف استفاده ميشود؟
- ۷۶ درصد از شركتكنندگان، آگاهي از برند را بهعنوان هدف نهايي از توليد محتوا اعلام كردند
- ۶۱ درصد از شركتكنندگان، توليد ليد يا سرنخ را بهعنوان هدف نهايي از توليد محتوا اعلام كردند
- ۳۹ درصد از شركتكنندگان، بهبود نتيجهي جستوجو در موتورهاي جستوجو را بهعنوان هدف نهايي از توليد محتوا اعلام كردند
نتايج بهدستآمده از انديشه متخصصينسنجي شگفتانگيز است و همچنين نشان ميدهد نگرش مديران نسبت به بازاريابي محتوا تغيير كرده است. پنج سال پيش، بازاريابي محتوا تنها با هدف بهبود پيدا كردن رتبهي سايت در نتيجهي موتور جستوجو انجام ميشد اما امروزه حتي نحوهي اندازهگيري نرخ بازگشت سرمايه (ROI) بازاريابي محتوا تغيير كرده است:
- ۸۹ درصد از شركتكنندگان بهدنبال افزايش ترافيك وبسايت بودهاند
- ۶۵ درصد بهدنبال بهبود رتبهي سئو بودهاند
- ۶۲ درصد بهدنبال افزايش تعداد مشتركان سايت بودهاند
تنها ۵۱ درصد از شركتكنندگان اعلام كردند كه بهدنبال افزايش فروش بهعنوان نرخ بازگشت سرمايهي محتوا بودهاند. اين يعني بازاريابان متوجه شدهاند كه بازاريابي محتوا در طولانيمدت جواب ميدهد.
۳- استفاده از جستجوي صوتي در حال افزايش است
استفاده از جستجوي صوتي يا فرمان صوتي در حال افزايش است و اغلب مردم از الكسا يا سيري ميخواهند آهنگ مورد انديشه متخصصين آنها را پخش كند يا پيشبيني وضعيت آبوهوا را به آنها نشان دهد. روزبهروز به تعداد طرفداران اين روش جستوجو افزوده ميشود و بازاريابان بايد توجه بيشتري به آن داشته باشند.
درحالحاضر، بيش از يك ميليارد جستجوي صوتي در هر ماه ازطريق دستيارهاي صوتي انجام ميشود و همچنين طبق گزارش مايكروسافت، دو سوم متخصصان موبايلهاي هوشمند، بهطور مرتب و روزانه از آنها استفاده ميكنند. بازاريابان، اين روش جستجوي جديد را تا چه اندازه جدي گرفتهاند؟
سال گذشته، تنها ۱۱ درصد از بازاريابان، جستجوي صوتي را در استراتژي بازاريابي محتوا لحاظ كردند و مابقي بازاريابان هيچ اطلاعي ندارند كه چگونه بايد اين كار را انجام دهند:
- ۶۲ درصد از بازاريابان معتقدند هنوز نميتوان در مورد مزاياي سرمايهگذاري روي جستجوي صوتي انديشه متخصصين قطعي داد
- ۴۲ درصد از آنها نيز گفتند كه در سال جديد، جستجوي صوتي را به روشهاي بازاريابي خود اضافه خواهند كرد
پيشبيني ميشود سال آينده، ميزان ۵۰ درصد از جستجوها بهصورت صوتي انجام شوند؛ اين يعني بهينهسازي محتوا و افزودن كلمههاي كليدي صوتي به متن، اهميت زيادي پيدا خواهد كرد.
محتواي متني هنوز هم پادشاه است
يكي ديگر از دلايل محبوبيت محتواي متني، به روانشناسي انسانها مربوط ميشود. محتواي متني نهتنها سادهترين روش توليد محتوا از انديشه متخصصين زمان و هزينه براي كسبوكارها است، بلكه همهي ما در مدرسه ياد گرفتهايم كه اطلاعات را با خواندن كسب كنيم و اينترنت نقش پررنگي در اين زمينه داشته است.
تحقيقات همچنين نشان داده است كه نسل جديد نسبت به نسل پيش از خود، علاقهي بيشتري به خواندن جزوه رايگان دارد و خواندن اخبار جديد را به تماشاي آن ترجيح ميدهد. بنابراين ميتوان گفت محتواي متني هنوز هم طرفداران زيادي دارد و بازاريابان نبايد اين حقيقت را ناديده بگيرند.
هم انديشي ها