بازاريابي محتوا و هر آن‌چه بايد در مورد برنامه‌ريزي و اجراي بهينه آن بدانيد

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بازاريابي محتوا يكي از مدرن‌ترين و حياتي‌ترين روش‌‌هاي جذب مخاطب براي كسب‌وكارها است كه در مطالب متنوع اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، به ابعاد مختلف آن پرداخته‌ايم.
تبليغات

بازاريابي محتوا (Content Marketing) در تعريف به‌معناي نوعي از بازاريابي بوده كه شامل توليد، انتشار و توزيع محتوا به‌صورت الكترونيك و آفلاين و براي مجموعه‌اي مشخص و متمركز از متخصصان است. بازاريابي محتوا مانند ديگر راهكارهاي بازاريابي، مشتريان بالقوه را به‌سمت كسب‌وكار جذب كرده و آنها را به بالفعل تبديل مي‌كند.

هدف اوليه در بازاريابي محتوا، توليد محتواي مفيد و خلق ارزش براي متخصص است. اين محتواي باارزش، وفاداري مشتريان را افزايش داده و آنها را بيش از پيش به برند علاقه‌مند مي‌كند. در واقع، بازاريابي محتوا بيش از آن‌كه با هدف فروش مستقيم انجام شود، كانالي براي جذب مخاطب است كه پس از خلق ارزش، به مشتري تبديل خواهد شد.

جيمز او براين از فعالان مشهور بازاريابي محتوا در سرويس Contently، اين سبك از بازاريابي را بر خلاف سبك‌هاي ديگر، متمركز بر ارائه‌‌ي ارزش براي جذب ارزش مي‌داند. از انديشه متخصصين او در تبليغات ويديويي و تلويزيوني، نمايش مهم است و در تبليغات بنري نيز، جذابيت بصري نقش تأثيرگذار دارد. اما در بازاريابي محتوا، اين ارزش محتواي عرضه شده‌ است كه كليد اصلي را در جذب مشتري ايفا مي‌كند.

بازاريابي محتوا، خلق ارزش با هدف كسب ارزش است

به‌هرحال بازاريابي محتوا نيازمند توليد مداوم و منظم حجم زيادي از محتوا در اشكال گوناگون (متن، ويديو، عكس،‌اينفورگرافي و غيره) است كه بايد طبق برنامه‌اي منظم و بر اساس يك استراتژي مشخث پيش برود. ما در يكي از مقالات يادگيريي وبسايت اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، راهكارهايي را براي برنامه‌ريزي بهتر و تنظيم تقويم محتوا براي ارائه‌ي منظم آن منتشر كرديم.

مرجع متخصصين ايران تقويم بازاريابي محتوا

در اين مطلب، به نيازهاي اوليه و چرايي طراحي يك تقويم بازاريابي محتوا اشاره شده و سپس، ابزارهايي براي طراحي هرچه بهتر آن معرفي شده است. نكته‌ي مهم در اين يادگيري آن است كه زمان تنظيم تقويم را حتما پيش از شروع استراتژي محتوايي عنوان مي‌كند. نكته‌ي مهم ديگر، توجه بازاريابان محتوا به روزهاي خاص و مناسبت‌ها است تا برنامه‌ريزي مناسبي براي استفاده از تمامي كانال‌هاي محتوايي را (وبسايت، شبكه‌هاي اجتماعي، تبليغات محتوايي) در اين روزها داشته باشند.

براي طراحي تقويم بازاريابي محتوا نياز به ابزار خاصي نيست و نرم‌افزارها و سرويس‌هاي صفخات گسترده مانند اكسل يا Google Sheets براي آن كافي هستند. مورد مهم‌تر از ابزار، برنامه‌ريزي منظم و تعهد به آن است. نكته‌ي مهم ديگر، ارزيابي تقويم پس از مدتي از اجرا است. اين فرآيند بدان معنا است كه بازاريابان بايد پس از مدتي، روزهاي پربازديد، موضوعات پربازديد و به‌‌طور خلاصه محتواي مفيدتر را شناسايي كرده و روي آن تمركز كنند.

مرجع متخصصين ايران content

همان‌طور كه گفته شد، بازاريابي محتوا نيز مانند انواع ديگر بازاريابي، نياز به استراتژي مشخص دارد. از آنجا كه اين نوع از بازاريابي به‌نوعي از زيرشاخه‌هاي بازاريابي ديجيتال محسوب مي‌شود، ما در مجموعه‌ي جامع بازاريابي ديجيتال خود به آن پرداختيم. يكي از مطالب اين مجموعه،‌به‌طور اختصاصي به تنظيم استراتژي مي‌پردازد كه طراحي استراتژي براي بازاريابي محتوا را نيز شامل مي‌شود.

در مطلبي ديگر از مجموعه‌ مطالب بازاريابي، نگاهي كلي به مواردي داشتيم كه بايد در استراتژي محتوا ثبات داشته باشند. درواقع ثبات و نظم نكاتي هستند كه در تمامي مقالات و يادگيري‌هاي اين سبك از بازاريابي به‌شدت به آنها پرداخته شده است. در اينجا منظور از ثبات در بازاريابي محتوا در شاخه‌هاي مختلفي مطالعه مي‌شود. به‌عنوان مثال لحن، طراحي، زمان‌بندي و توزيع محتوا از بخش‌هايي هستند كه بازاريابان اين حوزه بايد در تمام مدت كار خود، آنها را با يك روند ثابت رعايت كنند.

يكي از كانال‌هاي اصلي در بازاريابي محتوا، وبسايت شركت است. اين كانال، از قديمي‌ترين كانال‌هاي بازاريابي ديجيتال است كه باوجود ظهور كانال‌هاي قدرتمندي مانند ويديو و شبكه‌هاي اجتماعي، هنوز بخش زيادي از جذب مخاطب را بر عهده دارد. بديهي است كه طراحي و محتواي موجود در اين كانال، نقشي كليدي در بقاي آن دارد.

مرجع متخصصين ايران On Page SEO

يكي از المان‌هايي كه علاوه بر ارزش افزوده و ثبات، در كارايي اين كانال بازاريابي ديجيتال نقش دارد، سئوي سايت است. مطالب گوناگوني در مورد يادگيري سئو و بهينه‌هاي وبسايت براي موتورهاي جستجو منتشر شده‌اند كه همگي در برچسب اختصاصي اين موضوع در آدرس SEO قابل دسترسي هستند.

يكي از بخش‌هاي مهم اين بهينه‌سازي كانال،‌ سئوي داخلي وبسايت است كه صرف‌انديشه متخصصين از استفاده از ابزارهاي داخلي، بازاريابان را به تقويت محتوا و ارتباطات داخلي وبسايت تشويق مي‌كند. ما در يك مطلب اختصاصي از بازاريابي ديجيتال به اين بخش پرداختيم و جزئيات مختلف بهينه‌سازي داخلي وبسايت‌ها را مطالعه كرديم.

از موضوعاتي كه در مطلب يادگيري سئوي داخلي وبسايت در سايت اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به آنها اشاره شده است مي‌توان به بهينه‌سازي متاتگ‌ها، برچسب‌هاي عناوين،‌توضيحات متا، بهينه‌سازي آدرس، تنظيم كليدواژه‌ها، بهينه‌سازي تصاوير، بهبود سرعت و لينك‌دهي داخلي و خارجي اشاره كرد. در واقع اين مطلب مرجعي براي آن‌دسته از وبمسترها يا بازاريابان محتوا است كه قدم اول يعني بهينه‌سازي ساختار وبسايت را در برنامه‌ي خود لحاظ مي‌كنند.

باوجود اهميت بسيار بالاي سئو و پرداختن به آن در اكثر مقالات يادگيري بازاريابي محتوا، برخي از وبسايت‌ها ضعف قابل توجهي در آن دارند. از آنجايي كه برخي اوقات تيم‌هاي توسعه‌ي وبسايت و بازاريابي از هم مستقل هستند و احتمالا، اصلاح اشكالات سئو به زمان زيادي نياز دارد، بايد راهكاري سريع‌تر براي جذب مخاطب به وبسايت پيدا كرد. در اين موقعيت،‌ پيشنهاد مي‌شود از ابزارهاي خارجي در جذب مخاطب استفاده شود و البته، بهينه‌سازي داخلي نيز در دستور كار قرار گيرد.

مرجع متخصصين ايران سئو

يكي از مطالب يادگيريي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در همين زمينه تنظيم شده و به افزايش ترافيك براي وبسايت‌هايي با سئوي ضعيف اختصاص دارد. در اين مطلب، راهكارهايي همچون نوشتن پست مهمان، بهينه‌سازي كانال‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي و فعاليت قوي در آنها، بازاريابي رايانامهي، محتواي ويديويي، تبليغات الكترونيك و مواردي اين‌چنيني براي جبران سئوي ضعيف سايت پيشنهاد شده‌اند.

مباحثه شبكه‌هاي اجتماعي و استفاده از اين كانال پويا براي بازاريابي محتوا،‌ بسيار گسترده بوده و در مطالب بسيار متنوعي در بخش كسب‌وكار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به آن پرداخته شده است. دو مطلب يادگيريي جامع در اين زمينه منتشر شده است كه يكي به مديريت كلي شبكه‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي و ديگري به يادگيريي براي افزايش مخاطب در اين كانال‌ها اختصاص دارد.

در مطلب اول،‌ پس از معرفي موردي شبكه‌هاي اجتماعي و توضيح متخصصدهاي متفاوت آنها براي كسب‌وكارهاي گوناگون، به روش‌هاي بهبود فعاليت در اين شبكه‌ها پرداخته شده است. به‌عنوان مثال همان استراتژي انتشار محتوا در اين كانال‌ها نيز مطالعه شده است و مواردي مانند پاسخ دادن به هواداران، جستجو و همكاري با برندهاي ديگر، كمپيت‌هاي تبليغاتي شبكه‌هاي اجتماعي و موارد مشابه شرح داده شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران شبكه اجتماعي / Social Network

مطلب ديگر كه به افزايش مخاطبان در شبكه‌هاي اجتماعي اشاره دارد، ابزارها و راهكارهايي را براي افزايش محبوبيت در اين شبكه‌ها معرفي مي‌كند. از ميان اين ابزارها و راهكارها مي‌توان انتشار محتواي مخاطبان، جشنواره، انتشار محتوا از پشت صحنه‌ي شركت، ويديوي يادگيريي و پخش زنده را نام برد كه هريك به تفصيل در اين يادگيري شرح داده شده‌اند.

مرحله‌ي مهم بعدي در تكميل برنامه‌هاي بازاريابي محتوا، مطالعه عملكرد و بهبود آن است. در واقع بازاريابان بايد پس از مشخص كردن فاكتورهايي براي سنجش بازاريابي خود، ابزارهاي متخصصدي آن را به كار گيرند. آنها بايد پيش از اجرا، اهداف كوتاه‌مدت و بلندمدت خود از بازاريابي محتوا را مشخص كرده و سپس در بازه‌هاي زماني از پيش تعيين شده، نسبت به ارزيابي آن اقدام كنند.

از مواردي كه در مطالعه عملكرد بازاريابي محتوا بايد مدانديشه متخصصين قرار بگيرند مي‌توان به كلمات كليدي، محتواي پرمخاطب، زمان سپري شده توسط متخصص در هر كانال، اشتراك محتوا، درگيري در شبكه‌هاي اجتماعي، توليد ليد يا همان تبديل كردن مخاطب به مشتري اشاره كرد. در واقع، اين فاكتورها نشان‌دهنده‌ي موفقيت يا عدم موفقيت بازاريابي محتوايي شما هستند.

مرجع متخصصين ايران content

به‌احتمال بالا در مطالعه‌هاي اوليه‌ي بازاريابي محتوا،‌ ضعف‌هاي متعددي به چشم مي‌آيند و حتي ممكن است مديران و بازاريابان را از ادامه‌ي اين مسير نااميد كنند. فراموش نكنيد كه بازاريابي محتوا اصلا روشي سريع و زودبازده براي جذب مخاطب نيست و به بهينه‌سازي و مطالعه دائمي نياز دارد. در اين مسير موارد متعددي مانند تغيير كانال، تغيير محتوا، تغيير طراحي و موارد مشابه، به بهبود كمپين‌هاي بازاريابي كمك مي‌كنند.

به‌منظور تغيير محتوا يا بهينه‌سازي كانال‌ها، راهكارهاي متعددي وجود دارند كه هركدام به فراخور شرايط بازاريابي محتوايي كسب‌وكار، بايد مورد استفاده قرار بگيرند. به‌عنوان مثال توليد محتواي متني بلند، محتواي تعاملي، هدف‌گذاري مجدد و فعاليت حرفه‌اي‌تر در شبكه‌هاي اجتماعي، راهكارهايي براي بهبود بازاريابي محتوا هستند. به‌علاوه، براي تبليغ كردن هرچه بهتر محتوا نيز كانال‌هايي همچون بازاريابي رايانامهي و تبليغ در انجمن‌هاي الكترونيك پيشنهاد مي‌شود.

بسياري از مبتديان بازاريابي محتوا، پس از پرداختن به اين موضوعات اوليه و برنامه‌ريزي و اجراي ابتدايي‌ترين مراحل، ادامه‌ي كار را فراموش مي‌كنند. از انديشه متخصصين آنها همين مراحل براي حضور جدي در فضاي رقابتي محتوا كافي است و جريان مخاطبان به‌سرعت به كانال‌ها سرازير خواهند شد. واقعيت اين‌گونه نيست و بازاريابي محتوا نيز مانند بسياري از راهكارهاي بازاريابي ديگر، مقوله‌اي پويا و در حال پيشرفت است.

بازاريابان محتوا هم مانند تمامي فعالان دنياي امروزي كسب‌وكار، بايد يادگيري را اصل اساسي فعاليت خود بدانند. مطالعه، ارتباط با بزرگان صنعت، تحقيق و كشف روش‌هاي جديد و تست و مطالعه كمپين‌هاي مختلف، همگي به رشد يك بازارياب محتوا كمك مي‌كنند. جزوه رايگان‌هاي متنوعي نيز در سال‌هاي اخير در اين زمينه منتشر شده‌اند كه مطالعه‌ي آنها، براي فعاليت بهتر در اين فضا خالي از لطف نيست.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات