استراتژي بازاريابي خود را آزمايش و بهينه‌سازي كنيد

يك‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استراتژي بازاريابي از بخش‌هاي مهم توسعه‌‌ي كسب‌وكار است كه مانند بسياري از عناصر ديگر، به مطالعه و بهبود مداوم نياز دارد.
تبليغات

در دنياي كسب‌وكار، براي مديريت بهينه هميشه بايد اندازه‌گيري و بازبيني را مدانديشه متخصصين قرار دهيد. همه‌ي بخش‌ها و عناصر كسب‌وكار نيز هدف اين مطالعه‌ها هستند و بازاريابي نيز مستثني نخواهد بود. مطالعه و آزمايش استراتژي بازاريابي يكي از مهم‌ترين وظايف مديران محسوب مي‌شود و درواقع، بدون مطالعه و اندازه‌گيري روش‌هاي استفاده‌شده هيچ‌گاه متوجه صحيح يا غلط بودن استراتژي‌هاي جاري نخواهيم شد.

بازاريابي را مي‌توان خط اتصال محصول به مشتري تعريف كرد. اهميت بازاريابي در همين تعريف مشخص مي‌شود و درنتيجه، نمي‌توان آن را در اولويتي پايين قرار داد. آزمايش‌كردن روشي است كه مديران را از تخمين‌هاي بيهوده در بازاريابي رها و با نتايجي واقعي، بهترين استراتژي را پديدار مي‌كند. خوشبختانه ابزارهاي گوناگون همچون آناليز وب‌سايت و داده‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي و بازخوردهاي مشتريان امروزه به‌راحتي دردسترس كسب‌وكارها قرار دارند و روند آزمايش را آسان‌تر مي‌كنند.

آزمايش استراتژي‌هاي متنوع بازاريابي و مطالعه وضعيت كنوني استراتژي در‌حال‌جريان به مديران بازاريابي كمك مي‌كند تغييرات لازم را براي حصول بهترين نتيجه كشف كنند. درحقيقت، آزمايش اصولا با هدف بهينه‌سازي انجام مي‌شود و بهترين نتيجه، حاصل به‌كارگيري نتايج آزمايش‌ها خواهد بود. درادامه، با روش‌هايي براي بهينه‌سازي هرچه‌بيشتر استراتژي بازاريابي در دنياي كنوني كسب‌وكار آشنا مي‌شويم.

بهينه‌سازي حضور الكترونيك كسب‌وكار

در دنياي كنوني، وب‌سايت شركت به‌معناي نقطه‌ي تمركز حضور الكترونيك آن و حتي ويترين اصلي خواهد بود؛ به‌همين‌دليل، مطالعه اين ويترين اهميت فراواني دارد. تحليل‌ها مي‌توانند عواملي ارائه‌ كنند كه درگيري يا استقبال از وب‌سايت را نشان دهند. از ميان عوامل مهم مي‌توان به نرخ ترك وب‌سايت يا زمان سپري‌شده در هر صفحه اشاره كرد.

تحليل كلمه‌هاي كليدي و وضعيت كنوني وب‌سايت در موتورهاي جست‌وجو، از مهم‌ترين بخش‌هاي تحليل وب‌سايت محسوب مي‌شود. شما با شناسايي كلمات بهينه براي كسب‌وكار خود و انتخاب آن‌هايي كه در بالاترين رتبه‌هاي موتورهاي جست‌وجو قرار دارند، مي‌توانيد استراتژي بازاريابي محتوايي را نيز بهينه‌سازي كنيد. درواقع، نقاط تمركز استراتژي محتوايي براساس همين كلمات كليدي تدوين مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران وب‌سايت

به‌عنوان مثالي براي مطالعه عميق‌تر كلمات كليدي، مقاله‌اي بلند با محور يكي از موضوعات مهم صنعت خود آماده و كلمات كليدي پركاربرد را در آن تزريق و پس از مدتي آن را تحليل كنيد. برخي از تحليل‌ها كلمات مرتبطي را نشان مي‌دهند كه متخصصان با جست‌وجوي آن‌ها به مقاله‌ي بلند شما رسيده‌اند و همين كلمات كليدي به‌مرور به نقاط تمركز تبديل مي‌شوند. درنهايت، مقاله‌ها و محتواي بعدي براساس كلمات كليدي جديد آماده خواهند شد و به‌مرورزمان، شركت شما با عناصري شناخته خواهد شد كه خودتان تصميم به شناخته‌شدن با آن‌ها گرفته‌ايد.

امروزه، حضور الكترونيك به‌عنوان ويترين اصلي كسب‌وكارها شناخته مي‌شود

حضور الكترونيك علاوه‌بر وب‌سايت، به‌معناي تبليغات نيز خواهد بود و تبليغات را مي‌توان با داده‌ها و عوامل گوناگون مطالعه كرد. متخصصان عادي اينترنت روزانه حجم زيادي از تبليغات را ناديده مي‌گيرند و شناسايي دليل ناديده‌گرفتن‌ها اهميت بسياري دارد. ابزارهاي گوناگون تحليل الكترونيك به شما مي‌گويند مثلا چه گروهي از متخصصان تبليغات را تماشا مي‌كنند و چه تعداد از متخصصان جديد يا تكراري هستند. درنتيجه‌ي همين نتايج تحليلي، مي‌توان استراتژي هزينه‌هاي آتي براي تبليغات الكترونيك را تدوين كرد.

بهره‌مندي از قدرت رسانه‌هاي اجتماعي

رسانه‌هاي اجتماعي ابزارهايي ارائه مي‌كنند كه محققان بازاريابي در سال‌هاي گذشته حتي تصور آن را نمي‌كردند. ميليون‌‌ها و ميلياردها متخصص در اين شبكه‌ها حضور دارند كه حجم فراواني از داده را براي صاحبان كسب‌وكارها ايجاد مي‌كنند. چنين خيل عظيمي از متخصصان، مي‌تواند ابزارهاي مناسبي براي تحليل حضور الكترونيك يا تبليغات دراختيار مديران قرار دهد.

به‌عنوان نمونه‌اي از ابزارهاي شبكه‌هاي اجتماعي براي تبليغات، مي‌توان به فيسبوك اشاره كرد. فيسبوك به صاحبان كسب‌وكار امكان مي‌دهد ۶ تصوير را براي تبليغات خود انتخاب كنند و سپس، بهترين تصوير با احتمال بيشترين بازخورد را براي آن نشان مي‌دهد. حتي مي‌توان از متخصصان انديشه متخصصينسنجي كرد و از نتايج آن براي انتخاب بهترين تصوير تبليغاتي و مقايسه با انتخاب الگوريتم خودكار فيسبوك استفاده كرد. 

مرجع متخصصين ايران social media

فيسبوك، تنها به‌عنوان مثالي از قدرت رسانه‌هاي اجتماعي مطرح شد و شبكه‌هاي ديگر همچون يوتيوب و سرويس‌هاي مشابه هم مي‌توانند ابزارهاي مناسبي براي مطالعه تبليغات باشند. قبل از نمايش عمومي تبليغات در تلويزيون يا رسانه‌هاي بزرگ‌تر ديگر، مي‌توانيد نمونه‌اي از ويدئو را در شبكه‌هاي اجتماعي مبتني‌بر ويدئو نمايش دهيد؛ درنتيجه با استفاده از بازخوردهاي اوليه مي‌توان محتواي نهايي را بهينه‌سازي كرد. 

دسته‌بندي و تحليل بازخورد مشتريان

بازخورد و واكنش مشتريان بالقوه به محصول و بازاريابي شما، آخرين و مهم‌ترين عامل تحليلي است. اين تحليل از همه‌ي تحليل‌هاي الگوريتمي و مطالعه‌هاي آماري اهميت بيشتري دارد. درواقع، اگر مشتري نهايي روش تبليغاتي و محصول شما را نپسندد، ساير روش‌ها هيچ اهميتي نخواهند داشت.

بهترين تحليل، بازخوردي است كه متخصصان درباره‌ي برنامه‌هاي بازاريابي دارند

براي استخراج داده‌هاي درخورتوجه از بازخوردهاي مشتري، بايد كانال‌هاي متنوع را مطالعه كرد. مرحله‌ي ديگر نيز دسته‌بندي مشتريان خواهد بود كه براي تحليل بهتر الزامي است. به‌بيان‌ديگر، پيام كسب‌وكار خود را ازطريق كانال‌هاي متنوع بايد به گوش مخاطبان در دسته‌‌بندي‌هاي متنوع برسانيد و نتايج بازخوردهاي آن‌ها را مطالعه كنيد. درادامه مي‌توانيد، بهترين كانال و لحن محتوايي را براي هر دسته از مخاطبان خود انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران feedback

برنامه‌ها و فعاليت‌هاي بازاريابي بايد در همه‌ي جنبه‌ها توسعه پيدا كنند و تمامي مسير مشتري در آن‌ها مطالعه شود. به‌عنوان مثال، بايد انواع طراحي‌ها براي صفحات فرود (Landing Page) و حتي منو وب‌سايت و بازخورد هر دسته از مشتريان را درباره‌ي آن‌ها تحليل كنيد. پس از هر تغيير، بايد رفتار مخاطبان مطالعه شود تا مثبت يا منفي بودن تغييرات را درك كنيد.

براي تحليل بهينه‌ي رفتارهاي مشتريان دربرابر برنامه‌هاي بازاريابي، بايد بازخوردها در هر كانال را به‌صورت مجزا دريافت و سپس همه‌ي آن‌ها را بسته به هر دسته‌بندي از مشتريان، باهم تركيب كنيد. همه‌ي داده‌هايي كه در اين روش به‌دست مي‌آيند، به درك چشمگير از نتايج روش‌هاي بازاريابي منجر مي‌شوند و ارتباط يا عدم ارتباط آن‌ها با مشتريان را نشان مي‌دهند.

درنهايت به‌‌ياد داشته باشيد ابزارهاي گوناگون بازاريابي و تحليل روش‌هاي آن، تنها با استفاده‌ي صحيح مي‌توانند به پيشرفت كسب‌وكار منجر شوند. درواقع، اگر همين ابزارهاي مفيد در مسيرها و با استراتژي غلط به‌كار گرفته شوند، شايد نتايج عكس به‌همراه داشته باشند. استفاده‌ي صحيح نيز قطعا افزايش درگيري با برند و به‌تبع آن، رشد كسب‌وكار را باعث خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات