فروشندگان چگونه از حافظه Optane اينتل براي فريب متخصصان استفاده مي‌كنند

چهارشنبه ۱۲ دي ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برخي از فروشندگان از عدم آگاهي متخصصان از تفاوت حافظه‌ي رم و حافظه‌ي Optane براي فريب آن‌ها استفاده مي‌كند. در ادامه با اين دو نوع حافظه بيشتر آشنا مي‌شويم.
تبليغات

حافظه‌هاي سنتي رم و حافظه‌ي Optane اينتل دو نوع حافظه هستند كه هركدام كار خاصي انجام مي‌دهند؛ اما برخي از فروشندگان از تركيب ارقام مرتبط با حافظه‌ي رم و حافظه‌ي Optane براي فريب متخصصان استفاده مي‌كنند.

در ادامه نگاهي دقيق‌تر به آگهي‌هاي مربوط‌به لپ‌تاپ‌ها خواهيم داشت و اينكه چگونه متخصصان با ديدن مجموع ارقام مرتبط با حافظه‌ي رم و Optane فريب مي‌خورند.

مرجع متخصصين ايران وبسايت Sam's Club

تفاوت ميان حافظه‌ي رم و Optane

تصويري كه در قسمت بالا مشاهده مي‌كنيد، به فروش ويژه‌ي جمعه‌ي سياه در وبسايت Sam's Club مربوط مي‌شود. در اين تصوير عدد ۸ گيگابايت كه به حافظه‌ي رم مربوط مي‌شود با عدد ۱۶ گيگابايت كه به حافظه‌ي Optane مربوط است تركيب شده و در قسمت Memory، يا همان حافظه عدد ۲۴ ذكر شده است.

هر متخصص رايانه‌ي شخصي بايد بداند كه حافظه‌ي رم نوعي حافظه‌ي موقت براي نگه‌داري داده‌ها است و در زمان قطع برق، تمام اطلاعات موجود در اين حافظه پاك خواهند شد. حافظه‌ي رم را مي‌توان به ميز ناهارخوري تشبيه كرد؛ درحالي‌كه ديسك سخت رايانه‌ي شما به‌منزله‌ي يخچال است.

وقتي ناهار تمام شد، هر چيز اضافه‌اي از روي ميز ناهارخوري برداشته مي‌شود و غذاي باقي‌مانده به يخچال منتقل مي‌شود تا از خراب شدن آن جلوگيري شود. اين مسئله در رابطه با حافظه‌ي رم و ديسك سخت نيز صدق مي‌كند؛ داده‌هايي كه نياز به ذخيره شدن دارند بايد روي ديسك سخت ذخيره شوند تا پس از خاموش شدنِ رايانه از بين نروند.

در عين حال، حافظه‌هاي Optane به كمك ديسك سخت مي‌آيند تا امكان انتقال سريع‌تر فايل‌هاي پركاربرد را فراهم كنند. حافظه‌ي Optane كه توسط اينتل ابداع شده، به‌مراتب از ديسك سخت سريع‌تر است و سرعت آن را مي‌توان با حافظه‌هاي حالت جامد (SSD) ارزان‌ارزش مقايسه كرد. علاوه‌براين، برخلاف حافظه‌ي رم، اطلاعات ذخيره‌شده در حافظه‌ي Optane پس از قطع برق پاك نمي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران حافظه‌ي آپتين اينتل / Intel Optane Memory

اينتل از حافظه‌ي Optane به‌عنوان راهكاري ارزان استفاده مي‌كند تا حس سرعت بالاتر را به متخصصان رايانه‌هاي سنتي القا كند؛ رايانه‌هايي كه از همان ديسك‌هاي سخت كند (ولي ارزان‌ارزش) استفاده مي‌كنند. حافظه‌ي Optane اپليكيشن‌ها و داده‌هاي پركاربرد را در خود ذخير مي‌كند؛ درحالي‌كه باقي اطلاعات روي ديسك سخت ذخيره مي‌شوند.

با اين توضيحات، حافظه‌ي Optane تجربه‌ي استفاده از ديسك سخت را به تجربه‌ي استفاده از حافظه‌هاي حالت جامد نزديك مي‌كند؛ پس چرا برخي آن‌ها را با حافظه‌ي رم مقايسه مي‌كنند؟

حافظه‌ي Optane تاثير قابل‌توجهي بر كارايي لپ‌تاپ‌ها دارد. در صورتي كه مي‌خواهيد بين لپ‌تاپي با ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم، ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي Optane و ديسك سخت ۲ ترابايتي يا لپ‌تاپي با ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي رم و ديسك سخت ۲ ترابايتي يكي را انتخاب كنيد؛ بهتر است نمونه‌اي را كه به حافظه‌ي Optane مجهز است، انتخاب كنيد.

اما دليل اين انتخاب چيست؟ براي درك بهتر اين مسئله بهتر است به مثال ميز ناهارخوري و يخچال برگرديم. داشتن ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي رم به‌منزله‌ي استفاده از يك ميز ناهارخوري بسيار بزرگ است؛ اما داشتن ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي Optane به‌منزله‌ي در اختيار داشتن ابزاري است كه در زمان صرف غذا مي‌توان از آن به‌عنوان ميز ناهارخوري استفاده كرد و پس از آن به يخچال تبديل مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران وبسايت Office Depot

نياز به تفكيك حافظه‌ي Optane و حافظه‌ي رم

درهرصورت بهتر است هنگام ارائه‌ي مشخصات لپ‌تاپ‌ها، اعداد مربوط‌به حافظه‌ي رم و Optane را به‌صورت جداگانه ذكر كرد. در اختيار داشتن حافظه‌ي Optane گزينه‌اي فوق‌العاد مفيد است؛ اما در هر حال نمي‌توان آن را با حافظه‌ي رم يكي دانست. تركيب اعداد مربوط‌به اين دو در وبسايت‌ها متخصصان را دچار اشتباه مي‌كند، تا جايي كه برخي فكر مي‌كنند دستگاهي با ۲۴ گيگابايت حافظه‌ي رم خريداري كرده‌اند؛ درحالي‌كه دستگاه آن‌ها به ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم و ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي Optane مجهز است.

هرچند برخي به اين مسئله اشاره مي‌كنند كه متخصصان عادي نمي‌توانند تفاوت ميان حافظه‌ي رم و Optane را تشخيص دهند؛ اما بهتر است همانند تصوير فوق، اعداد مربوط‌به اين دو نوع حافظه به‌صورت جداگانه ذكر شوند تا مشتريان بدانند در حال انتخاب چگونه محصولي هستند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات