فناوري نمايشگرهاي ميكرو ا‌‌‌ل‌اي‌دي چيست و چرا اپل به دنبال دستيابي به آن است؟

يك‌شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اخيرا خبرهايي از تصميم اپل براي توليد صفحه‌نمايش‌هاي اختصاصي خود به گوش رسيده است، اما جالب است بدانيد اين صفحه نمايش نه از نوع اولد (OLED) خواهد بود و نه ال‌سي‌دي (LCD) با نور پس‌زمينه ال‌اي‌دي.
تبليغات

اپل براي توليد صفحه نمايش اختصاصي خود به فناوري جديدي چشم دوخته است كه روشنايي، دقت توليد رنگ و طول عمر بالايي دارد؛ فناوري‌اي كه ميكرو ال‌اي‌دي (microLED) ناميده مي شود.

ميكرو ال‌اي‌دي چيست؟

در حال حاضر صنعت تلفن‌هاي همراه در قبضه نمايشگر هاي ال‌سي‌دي ست كه نور پس‌زمينه خود را از طريق ال‌اي‌دي فراهم مي‌كنند. نور توليد شده از لايه‌هايي پولاريزه، كريستال مايع، فيلتر رنگ و غيره عبور مي‌كند كه به آن رنگ مي‌دهد و پيكسل‌هاي تصوير را مي‌سازد.

اما برخلاف ال‌سي‌دي، فناوري ديگر يعني اولد نيازي به نور پس‌زمينه ندارد. نمايشگرهاي اولد از تعداد زياد ال‌اي‌دي كوچك (سه يا چهار عدد به ازاي هر پيكسل) تشكيل شده كه با انتشار نور از خود تصوير را مي‌سازد. به همين دليل نمايشگرهاي ساخته شده با اين فناوري مي‌تواند عمق رنگ و تضاد رنگ بيشتري توليد كرده و مصرف انرژي كمتري داشته باشند، چرا كه بر خلاف ال‌سي‌دي ها كه نياز به نور پس‌زمينه يكنواخت دارند، در نمايشگرهاي اولد هر پيكسل جداگانه به ميزان مورد نياز نور توليد مي‌كند. برتري‌هاي فناوري اولد موجب شده تا صنعت تلفن‌هاي همراه به سمت استفاده از اين نمايشگرها برود.

خب، حالا ميكرو ال‌اي‌دي چيست؟ همانند اولد، پيكسل‌هاي نمايشگرهاي ميكرو ال‌اي‌دي نيز از چند زير پيكسل تشكيل شده اند كه براي توليد رنگ مورد انديشه متخصصين از خود نور ساطع مي‌كنند. بنابراين اين فناوري نيز تمام مزاياي اولد مانند عمق و تضاد رنگ را داراست. تفاوت اصلي اين فناوري با اولد در مواد استفاده شده براي ساخت ال‌اي‌دي است. در ميكرو ال‌اي‌دي به جاي استفاده از مواد ارگانيك، از مواد غير ارگانيك استفاده مي‌شود. استفاده از گاليوم نيتريد موجب مي‌شود پنل‌هاي ميكرو ال‌اي‌دي در طول زمان دچار افت نور نشوند. به اين ترتيب طول عمر نمايشگرها افزايش مي‌يابد و در مجموع مي‌تواند تا ۳۰ برابر نور بيشتر توليد كند. اين فناوري اشكال سوختن پيكسل‌ها كه يكي از اشكالات عمده پنل‌هاي اولد است را نيز ندارد.

اشكالات ميكرو ال‌اي‌دي

خب، حالا اشكال چيست؟ چرا با وجود اين همه مزيت از اين نمايشگرها هم‌اكنون در دستگاه‌ها استفاده نمي‌شود؟ همانند ديگر فناوري‌هاي پيشرو مسئله هزينه است. در حال حاضر ساخت اين نمايشگرها دشوار و گران‌ارزش است. در واقع فناوري ميكرو ال‌اي‌دي چندان هم تازه نيست. اپل يك شركت توسعه‌دهنده ميكرو ال‌اي‌دي  را در سال ۲۰۱۴ خريد و حالا بعد از ۴ سال تازه به فكر ساخت نمايشگر افتاده است. البته انتظار نداشته باشيد در آيفون بعدي از اين فناوري استفاده شده باشد، حتي در آيفون بعدي هم نه، حتي در بعدي‌ها هم شايد نه!

اپل در حال حاضر در تلاش براي ساخت نمايشگر ميكرو ال‌اي‌دي و استفاده از آن در نسل‌هاي بعدي ساعت هوشمند خود است. نمايشگرهاي ساعت كوچكتر هستند تعداد پيكسل‌هاي كمتري دارند بنابراين ساخت آن‌ها ساده‌تر است. اشكال فعلي ساخت نمايشگرهاي ميكرو ال‌اي‌دي اين است كه هريك از زيرپيكسل‌هاي آن بايد جداگانه ساخته شود، و براي اي‌كه تصور دقيق‌تري داشته باشيد خوب است بدانيد يك نمايشگر با رزولوشن ۱۰۸۰ پي داراي ۶.۳ ميليون زيرپيكسل است. ساخت نمايشگرهاي ميكرو ال‌اي‌دي در اين مقياس در حال حاضر امكان‌پذير نيست.

اما اپل يك راهكار ديگر را هم پيگيري مي‌كند. اين شركت تمام پنل‌هاي نمايشگر نسخه اول آيفون ۱۰ را از طريق رقيب اصلي خود يعني سامسونگ تامين نمود. اما قصد دارد براي نسخه ۲۰۱۸ آيفون‌هاي ال‌جي را نيز وارد بازي كرده و ساخت تعدادي از نمايشگرها را به اين شركت بسپرد. اپل هم‌چنين از نمايشگرهاي ال‌جي و سامسونگ در رايانه‌هاي آي‌مك و مك‌بوك نيز استفاده مي‌كند.

اپل ساخت نمايشگرهاي ميكرو ال‌اي‌دي را از ساعت‌هاي هوشمند شروع خواهد نمود و زماني كه مطمئن شود اين فناوري براي استفاده در ساير محصولات آماده شده، ظرفيت توليد خود را افزايش مي‌دهد. به اين ترتيب مي‌تواند به مرور در ساخت نمايشگر از رقيبان خود مستقل شود. فقط براي اين‌كه بدانيد، اول در سال ۲۰۱۸ بيش از ۲۷۰ ميليون نمايشگر سفارش داده كه نيمي از آن اولد است.

جمع‌بندي

اپل در اين بازي تنها نيست. سامسونگ به تازگي از تلويزيون جديد خود با نام ديوار (The Wall) رونمايي كرده است. اين تلويزيون يك پنل ۱۴۶ اينچي با فناوري ميكرو ال‌اي‌دي دارد كه در سال ۲۰۱۸ به صورت محدود آماده فروش خواهد بود. هدف سامسونگ از فروش اين تلويزيون تنها نمايش فناوري‌ست، اما اين موضوع به خوبي سمت و سوي صنعت ساخت نمايشگر را نشان مي‌دهد. بر اساس تحليل‌هاي صورت گرفته، پيش‌بيني مي‌شود نمايشگرهاي مبتني بر ميكرو ال‌اي‌دي ۴ الي ۵ سال ديگر به ارزشي برسند كه بر روي دستگاه‌هاي مختلف قابل استفاده باشند.

اما براي اپل اين مسير خوبي است. استفاده از اين نمايشگرهاي بر روي ابزارهاي پوشيدني گام خوبي براي سنجش بازار و فناوري است. ممكن است در نسل بعدي ساعت اول شاهد نمايشگر ميكرو ال‌اي‌دي باشيم و ۲-۳ سال بعد هم آيفون‌هاي مجهز به اين فناوري را ببينيم.

مرجع متخصصين ايران the wall
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات