سيستم عامل كروم براي چه متخصصاني مناسب است؟

يك‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اين مطلب كمك مي‌كند تا بدانيد باتوجه‌به نيازهايتان هنگام كار با كامپيوتر و اپليكيشن‌هاي آن، سيستم‌عامل كروم و كروم‌بوك برايتان مناسب است يا خير.
تبليغات

سيستم‌عامل كروم (Chrome OS) يكي از سيستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌هاي كامپيوتري ناشناخته‌ي دنيا است و به‌دليل اينكه كروم‌بوك‌ها از پايه با كامپيوترهاي پي‌سي (PC) تفاوت دارند، تصورهاي غلط و ابهام‌هاي زيادي درباره‌ي نحوه‌ي كار و قوت‌ها و ضعف‌هاي آن‌ها وجود دارد.

بسياري از متخصصان نمي‌دانند آيا سيستم‌عامل كروم برايشان مناسب است يا خير. در اين مقاله، سه پرسش كلي درباره‌ي نحوه‌‌ي استفاده‌ي شما از كامپيوتر را مطرح و پاسخي كامل برايشان بيان مي‌كنيم. با خواندن اين مطلب تاحدودي مي‌توانيد بفهميد سيستم‌عامل كروم مي‌تواند نيازهايتان را برطرف كند يا خير.

۱. الكترونيك‌بودن

هنگام كار با كامپيوتر بيشترين وقتتان را صرف وب‌گردي و استفاده‌ از سرويس‌هاي الكترونيك مي‌كنيد؟ چنانچه بيشتر از وب‌گردي مانند بازديد از وب‌سايت‌هاي مختلف و نسخه‌ي وب شبكه‌هاي اجتماعي و اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان و سرويس‌هاي وب‌محور مانند جيميل و گوگل داكز (Goohle Docs) استفاده مي‌كنيد، كروم‌بوك‌ها و سيستم‌عامل كروم تاحدود زيادي مي‌تواند انتظاراتتان را برآورده كند. درضمن، استفاده از كروم‌بوك‌ها براي اين كار درمقايسه‌با كامپيوترهاي پي‌سي متداول راحت‌تر است و نيز مي‌توانيد كارهاي بيشتري در زمان كمتري انجام دهيد.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن هاي گوگل / Google app

براي استفاده از كروم‌بوك لازم نيست هميشه به اينترنت متصل باشيد

نكته مهمي كه حتما بايد به آن توجه كنيد، اين است كه وب‌محوربودن سيستم‌عامل كروم به‌معناي اين نيست كه براي استفاده از اين سيستم‌عامل هميشه بايد به اينترنت متصل باشيد. اگر چنين تصوري درباره‌ي اين سيستم‌عامل داريد، كاملا در اشتباه هستيد؛ زيرا بسياري از اپليكيشن‌هاي تحت‌وب جديد به دو صورت الكترونيك و آفلاين دردسترس هستند كه از ميان آن‌ها مي‌توان به گوگل داكز، ماشين‌حساب‌ها، خبرخوان‌هاي الكترونيك و حتي فيلم‌هاي گوگل‌پلي اشاره كرد. براي اطلاع از تعداد بيشتري از اپليكيشن‌هاي آفلاين به بخش آفلاين وب‌استور گوگل‌كروم مراجعه كنيد. درضمن از تعداد چشمگيري از اپليكيشن‌هاي اندرويدي و لينوكسي در سيستم‌عامل كروم‌ به دو صورت الكترونيك و آفلاين به‌خوبي مي‌توان استفاده كرد. در بخش بعد، بيشتر درباره‌ي اين موضوع صحبت مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران اپ استور گوگل كروم/ Google's Chrome Web Store

بخش آفلاين وب‌استور گوگل‌كروم

درحقيقت، بايد گفت استفاده از كروم‌بوك به‌صورت آفلاين تفاوت چنداني با استفاده‌ي آفلاين از كامپيوتر پي‌سي ندارد و استفاده از آن چندان سخت نيست. واضح است در حالت آفلاين، نمي‌توانيد صفحه‌هاي وب را رفرش كنيد يا پيام‌هاي جديد را بخوانيد؛ اما درمقابل، امكان انجام بسياري از كارها به‌صورت آفلاين نيز وجود دارد.

۲. وجود سرويس‌ها و اپليكيشن‌هاي جايگزين اندرويدي يا لينوكسي

اپليكيشن خاصي روي كامپيوترتان وجود دارد كه به آن نياز داشته باشيد و بتوان سرويس‌هاي وب‌محور، مثل سرويس‌هاي گوگل يا اپليكيشن‌هاي اندرويدي يا لينوكسي را جايگزين آن كرد يا اينكه مي‌توانيد با استفاده از سرويس‌ها و اپليكيشن‌هاي ذكرشده بيشترِ نيازهايتان را برطرف كنيد؟

معمولا متخصصان كامپيوترهاي پي‌سي‌ از نرم‌افزارهايي مثل نرم‌افزارهاي واژه‌‌پرداز (نرم‌افزارهايي براي نگارش يا ويرايش نوشته‌هاي مختلف)، نرم‌افزارهاي مديريت رايانامه، نرم‌افزارهاي ويرايش تصوير يا ويدئو، بازي‌هاي نيازمند به سخت‌افزارقدرتمند و نرم‌افزارهاي كاري استفاده مي‌كنند. شما هم از همين نرم‌افزارها استفاده مي‌كنيد؟

اگر پاسختان مثبت است، ابتدا بايد ببينيد چه تعداد از اين اپليكيشن‌ها و نرم‌افزارها مي‌توانند با سرويس‌هاي الكترونيك يا اپليكيشن‌هاي اندرويدي يا لينوكسي جايگزين شوند يا اين سرويس‌ها تا چه حدي مي‌توانند نيازهايتان را برطرف كنند. به‌عبارتِ‌ديگر، آيا اين اپليكيشن‌ها و سرويس‌ها جايگزين مناسبي براي اپليكيشن‌هاي متخصصدي‌تان هستند يا خير.

مرجع متخصصين ايران كروم بوك

به‌عنوان مثال، اگر براي مديريت رايانامه از اپليكيشن Outlook استفاده مي‌كنيد، با سرويس از نسخه‌ي وب اين اپليكيشن (Outlook.com) و جيميل يا با اپليكيشن اندرويدي اين نرم‌افزار يا با اپليكيشن لينوكسي مشابه آن به‌نام Evolution راحت هستيد؟ چنانچه از مايكروسافت ورد استفاده مي‌كنيد، فكر مي‌كنيد سرويس آفيس الكترونيك (Office Online) مي‌تواند جايگزين مناسبي براي آن باشد يا اينكه اپليكيشن اندرويدي Word Android (البته براي استفاده‌ي كامل از قابليت‌هاي اين اپليكيشن در دستگاهي به‌اندازه‌ي لپ‌تاپ بايد اشتراك كامل داشته باشيد) يا اپليكيشن لينوكسي LibreOffice (نسخه‌ي ويندوز و مك اين اپليكيشن نيز عرضه شده و مي‌توانيد با نصب اين اپليكيشن روي اين دو سيستم‌عامل آن را امتحان كنيد) مي‌تواند به نيازهايتان پاسخ دهد؟

اگر از اپليكيشني مانند فتوشاپ استفاده مي‌كنيد، سرويس الكترونيك Pixlr يا اپليكيشن لينوكسي GIMP (اپليكيشن عرضه‌شده براي مك و ويندوز) مي‌تواند جايگزين مناسبي برايتان باشد؟

نسخه‌هاي وب و سرويس‌هاي الكترونيك و اپليكيشن‌هاي اندرويدي و لينوكسي جايگزين مناسبي براي اپليكيشن‌هاي ويندوز و مك هستند

اگر فكر مي‌كنيد تمام سرويس‌ها و اپليكيشن‌هاي معرفي‌‌شده مي‌توانند جايگزين اپليكيشن‌هاي متخصصدي‌ شما باشند يا حتي تاحدودي مي‌توانند نيازهايتان را برطرف كنند، سيستم‌عامل كروم سيستم‌‌عامل مناسبي برايتان است. باوجوداين، اگر از اپليكيشني استفاده مي‌كنيد كه سرويس الكترونيك يا اپليكيشن اندرويدي يا لينوكسي نتواند جايگزينش شود، استفاده از سيستم‌عامل كروم كمي برايتان سخت‌ مي‌شود. با وجود اينكه سيستم‌عامل كروم به‌‌اندازه‌ي كافي از قابليت‌هاي ضروري براي انجام كارهاي كامپيوتري مختلف برخوردار است، تمام اپليكيشن‌هاي قدرتمند ويرايش تصوير و ويدئو يا اپليكيش‌هاي تجاري يا ديگر اپليكيشن‌هاي خاص ويندوز نسخه‌ي وب ندارند. البته، اپليكيشن‌هاي اندرويدي و لينوكسي نيز مي‌توانند اين خلع را تاحدودي جبران كنند؛ بااين‌حال محدويت‌هاي سيستم‌عامل كروم برخي اوقات آزار‌دهنده مي‌شود؛ مخصوصا اگر از نرم‌افزار مختص شركت‌هاي مختلف استفاده مي‌كنيد.

البته، سيستم‌عامل كروم ويژگي بسيار مناسبي دارد كه مي‌تواند برگ برنده‌ي آن باشد. متخصصان اين سيستم‌عامل با بهره‌گيري از ويژگي Chrome Remote Desktop مي‌توانند با استفاده از دستگاه‌هاي موبايل يا دسكتاپ به تمام كامپيوترهاي ويندوز و مك و لينوكس از‌راه‌دور دسترسي داشته باشند و از تمام محتواي سيستمي كه در راه دور قرار دارد، درست مانند زماني‌ استفاده كنند كه كامپيوتر مقابلشان است. البته، ممكن است اين ويژگي براي حساب متخصصي گوگلِ متعلق به شركت‌ها درست عمل نكند.

مرجع متخصصين ايران ويژگي Chrome Remote Desktop

شايان ذكر است شايد اين ويژگي براي متخصصاني روش مناسبي نباشد كه اغلب اوقات از اپليكيشن‌هايي به‌غير از اپليكيشن‌هاي اندرويدي و لينوكسي استفاده مي‌كنند؛ اما بسته به موقعيت شما و اينكه چه ميزان از كامپيوترهاي پي‌سي‌ متداول استفاده مي‌كنيد، مي‌تواند تاحدودي محدوديت‌ها را از بين ببرد.

۳. با مرورگر كروم خود را براي سيستم‌عامل كروم آماده كنيد

اگر يك هفته فقط از مرورگر گوگل‌كروم استفاده كنيد و هيچ برنامه‌ي ديگري اجرا نكنيد، چه احساسي پيدا خواهيد كرد؟

مرجع متخصصين ايران گوگل كروم / Google chrome

با اين روش به‌خوبي متوجه مي‌شويد با سيستم‌عامل كروم مي‌توانيد كنار بياييد يا نه. در اين روش، بايد بسياري از عادت‌هايتان را ترك كنيد. براي نمونه، بايد به‌جاي نرم‌افزار ورد از سرويس‌هاي گوگل مثل گوگل داكز استفاده كنيد و براي اعمال تغييرات روي فايل‌هاي متني و اسناد، فايل‌هاي مربوط را در سرويس‌هاي ابري دراپ‌باكس (Dropbox) يا گوگل‌درايو (Google Drive) يا ساير سرويس‌هاي ابري مشابه بارگذاري كنيد. با مراجعه به كروم وب‌استور و جست‌وجو در آن، اپليكيشن‌هاي موردنيازتان را پيدا كنيد.

مرجع متخصصين ايران كروم وب استور/chrome web store

حال، ممكن است اين سؤال برايتان پيش بيايد: «براي استفاده از اپليكيشن‌هاي اندرويدي و لينوكسي چه كنيم؟» استفاده‌ از اين اپليكيشن‌هاي در محيط كامپيوترهاي پي‌سي‌ متداول كمي دشوار است. با نصب اپليكيشن Bluestacks كه با ويندوز و مك سازگار است، مي‌توانيد اپليكيشن‌هاي اندرويدي را در اين سيستم‌عامل اجرا كنيد. البته، اين اپليكيشن عالي نيست و حس كاركردن با سيستم‌عامل كروم را به شما نمي‌دهد. اين اپليكيشن فقط محيطي شبيه به تبلت اندرويدي را در پنجره‌اي ايجاد مي‌كند و متخصص مي‌تواند اپليكيشن‌هاي ويندوز را در آن محيط نصب و اجرا كند. اين اپليكيشن مي‌تواند به متخصص كمك كند تاحدودي با قوت‌ها و ضعف‌هاي سيستم‌عامل كروم آشنا شود.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن Bluestacks

اپليكيشن Bluestacks

استفاده از اپليكيشن‌هاي لينوكس در ويندوز يا مك سخت‌تر و پيچيده‌تر است و ارزش صرف وقت را هم ندارد؛ بنابراين، توصيه مي‌كنيم بهترين اپليكيشن‌هاي متخصصدي لينوكس براي توليد داده را مستقيما روي سيستم‌عامل كروم نصب كنيد. درضمن، نسخه‌ي ويندوز و مك بيشترِ اپليكيشن‌هاي ويندوز ازجمله اپليكيشن‌هاي واژه‌پرداز و ويرايش عكس نيز عرضه شده است و با نصب آن‌ها مي‌توانيد بيشتر با مزايا و معايب آن‌ها آشنا شويد.

اگر يك هفته توانستيد از اپليكيشن‌هاي كامپيوتر خود استفاده نكنيد و سرويس‌‌هاي الكترونيك و اپليكيشن‌هاي اندرويدي يا لينوكس تمام نيازهايتان را برطرف كرد، قطعا سيستم‌عامل كروم مي‌تواند سيستم‌‌عامل ايده‌آلي برايتان باشد.

هشدار درباره‌ي روش‌هاي معرفي‌شده براي آشنايي با سيستم‌عامل كروم

تمام روش‌هاي ذكرشده در اين مقاله براي آشنايي با محدويت‌ها و ويژگي‌هاي ابتدايي سيستم‌عامل كروم، تنها نوعي شبيه‌سازي محيط اين سيستم‌عامل هستند. اين روش‌ها مي‌توانند عملكرد كروم‌بوك را تاحدودي براي متخصص شبيه‌سازي كنند؛ اما قطعا استفاده از گوگل‌كروم به‌تنهايي يا تلاش براي برطرف‌كردن اكثر نيازها با آن و استفاده‌نكردن از ساير اپليكيشن‌هاي ويندوز يا مك نمي‌تواند حس كاركردن با كروم‌بوك را كامل به متخصص القا كند.

مزاياي كلي سيستم‌عامل كروم درمقايسه‌با سيستم‌عامل‌هاي متداول ديگر

به‌طور كلي، درباره‌ي سيستم‌عامل كروم بايد گفت علاوه‌بر اينكه سرعت بوت سريعي دارد، وقتي با آن كار مي‌كنيد، احساس مي‌كنيد سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و مك در‌حال‌منسوخ‌شدن هستند؛ زيرا فرايند نصب و راه‌اندازي و به‌روز‌رساني آن‌ها نسبتا سخت و دشوار است و اپليكيشن‌هاي آن‌ها هم پس از گذشت مدتي بايد به‌صورت دستي به‌روزرساني شوند. همچنين، براي محافظت از اين سيستم‌عامل‌ها در بسياري از مواقع حتما بايد از نرم‌افزارهاي آنتي‌ويروس استفاده كنيد. درضمن، احتمال آلوده‌شدن آن‌ها به انواع ويروس‌ها و بدافزارها و تروجان‌ها نيز هميشه وجود دارد. افزون‌براين، استفاده از آن‌ها به نصب درايورهاي پيچيده و سنگين نيازمند است. از ديگر معايب بزرگ اين سيستم‌عامل‌ها، كاهش محسوس سرعت آن‌ها پس از چند ماه استفاده است.

يكي از مزاياي مهم سيستم‌عامل كروم امكان همگام‌سازي اطلاعات و تنظيمات و اپليكيشن‌ها بين كروم‌بوك‌هاي مختلف است

سيستم‌عامل كروم سيستم‌عاملي ساده و روان است و براي افرادي كه زياد از سرويس‌هاي ابري و الكترونيك استفاده مي‌كنند، سيستم‌عاملي ايده‌آل محسوب مي‌شود و مي‌توان بسياري از كارهاي كامپيوتري را به‌سادگي با آن انجام داد. به‌لطف سيستم جهاني همگام‌سازي (سينك) گوگل، از هر كروم‌بوكي به‌عنوان كروم‌بوك شخصي مي‌توانيد استفاده كنيد. تمام داده‌ها، افزونه‌ها، تنظيمات، افزونه‌ها و اپليكيشن‌ها به‌سرعت و به‌صورت پيوسته در تمام سيستم‌ها همگام‌سازي مي‌شوند؛ بنابراين، هيچ‌وقت محدود به يك دستگاه نخواهيد بود. درضمن همان‌طوركه چندين‌بار در اين مقاله گفتيم، اپليكيشن‌هاي اندرويدي و لينوكسي به‌راحتي در اين سيستم‌عامل متخصصدي هستند. البته، اپليكيشن‌هاي لينوكس و اطلاعات مربوط‌به‌ آن‌ها همگام‌سازي‌كردني نيست؛ اما حتي اين محدوديت را نيز مي‌توان برطرف كرد.

درپايان، بايد بگوييم سيستم‌عامل كروم با مزاياي زيادش مي‌تواند جايگزين مناسب و جديدي براي سيستم‌عامل‌ها و كامپيوترهاي پي‌سي‌ متداول باشد. البته، قطعا براي برخي از افراد هم اصلا مناسب نيست.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات