معروف‌ترين تصاوير آرشيو ناسا

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تصاوير گرفته شده توسط سفينه‌ها و تلسكوپ‌هاي فضايي هميشه مورد توجه علاقه‌مندان به علم نجوم و اخترشناسان بوده است. آرشيو ناسا يكي از كامل‌ترين منابع تصاوير گرفته شده از فضا است كه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
تبليغات

 سازمان فضايي ناسا در سال ۲۰۱۷  جزوه رايگانخانه تصاوير و ويدئوهاي خود را باسازي كرد تا گنجينه‌اي بزرگ از تصاوير با كيفيت را در اختيار مردم قرار دهد. در ادامه مي‌توانيد ۱۳ تصوير از معروف‌ترين نمونه‌هاي موجود در اين آرشيو را به‌همراه شرح كوتاهي در مورد آن، مشاهده كنيد. همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.

۱- زمين

اين عكس از دقيق‌ترين تصاوير گرفته شده از زمين تا به حال است؛ تصوير با تركيبي از رنگ‌هاي آبي فيروزه‌اي، توسط دوربين مادون قرمز نصب شده روي ماهواره Suomi NPP كه جزئيات خيره كننده‌اي از سياره زمين را نشان مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران earth

۲- راه شيري

تصوير فعاليت شديدي در هسته كهكشان راه‌شيري را نشان مي‌دهد كه با دوربين‌هاي مادون قرمز و اشعه ايكس گرفته شده است. توجه كنيد كه مركز كهكشان درست در قسمت سفيد رنگ  در مركز تصوير و كمي مايل به راست قرار دارد. كل عرض تصوير نيم درجه كهكشان را پوشش مي‌دهد؛ تقريبا به اندازه عرض ماه كامل است.

مرجع متخصصين ايران milkeway

۳- شفق قطبي مشتري

ستاره شناسان از تلسكوپ فضايي هابل براي مطالعه شفق قطبي(نمايش خيره كننده نور در جو سياره) روي مشتري استفاده مي‌كنند. مشتري بزرگ‌ترين سياره منظومه شمسي به‌خاطر طوفان‌هاي رنگارنگ خود مانند طوفان قرمز بزرگ معروف است. اكنون دانشمندان با استفاده از تلسكوپ فضايي هابل روي ويژگي زيباي ديگري از اين سياره تمركز كرده‌اند. اين ويژگي همان درخشش خارق‌العاده‌اي است كه در مشاهدات جديد به‌عنوان شفق قطبي شناخته مي‌شود. اين شفق‌ها زماني ايجاد مي‌شود كه ذرات پرانرژي به جو سياره در نزديكي قطب‌ها وارد مي‌شوند وبا اتم‌هاي گاز برخورد مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران jupeter

۴- شمشير اُريون

 اين تصوير از سحابي اريون توسط تلسكوپ فضايي spitzer ناسا گرفته شده كه نزديك‌ترين كارخانه بزرگ ستاره‌سازي در فاصله ۱۴۵۰ سال نوري را نشان مي‌دهد. اين سحابي به اندازه‌اي نزديك است كه با جسم غير مسلح به‌عنوان يك ستاره فازي در صورت فلكي شمشير ديده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران soward12

۵- رهياب روي مريخ

اين تصوير نمايي از  مريخ است كه توسط كاوشگر ناسا در ۱۲ دسامبر ۱۹۹۷ گرفته شده است.

مرجع متخصصين ايران marso2

۶- زمين و ماه از يك ميليون مايل دورتر

اين تصوير سمت دور ماه را نشان مي‌دهد درحالي‌كه ماه بين زمين و دوربين تصويربرداري (EPIC) سفينه فضايي Discover كه در فاصله يك‌ميليون مايلي زمين در حال تصوير برداري است قرار گرفته است.

مرجع متخصصين ايران moonc

۷- كهكشان آندرومدا (كهكشان زنِ برزنجير )

اين تصوير به وسيله Galaxy Evolution Explorer سازمان فضايي ناسا گرفته شده است كه نمايي از كهكشان بزرگ آندرومدا است. آندرومدا بزرگ‌ترين كهكشان در گروه محلي كهكشاني است كه راه شيري هم در اين گروه قرار دارد.

مرجع متخصصين ايران anderm

۸- تست سيستم حفاظت حرارتي

عكسي از ناسا كه تست سيستم حفاظت گرمايي محفظه‌ي فرار خدمه را نشان مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران nasa08

۹- كوه مرموز

در اين عكس تلسكوپ فضايي هابل فعاليت‌هاي نامنظم با يك ستون از گاز و گردوغبار را كه توسط نور ستارگان درخشان و متلاطم اطرافش بلعيده مي‌شود را به تصوير كشيده است.

مرجع متخصصين ايران montainstar

۱۰- نخستين پياده‌روي فضايي

ادوارد اچ وايت، فضانورد سفينه Gemini-Titan 4  در حين خروج از سفينه فضايي نشان داده شده است چهره او براي محافظت از اشعه‌هاي خورشيد با نقاب محافظ پوشيده شده است. وايت اولين فضانورد آمريكايي بود كه در فضا قدم زد او در طول چرخش سوم از مأموريت Gemini-4 به مدت ۲۱ دقيقه درخارج از فضاپيما ماند.

مرجع متخصصين ايران whwi

۱۱- سلام نظامي روي ماه

فضانورد جان دبليو يانگ فرمانده آپلو ۱۶ در مأموريت فرود روي ماه درحالي‌كه در حال جهيدن در جاي خود است به پرچم كشورش سلام نظامي مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران moonhi

۱۲- تپه‌هاي مريخي

اين تصوير با دوربين MastCam كاوشگر مريخ گرفته شده كه، برون‌زدگي‌ها و صخره‌هايي با لايه‌هاي نازك در منطقه Murray Buttes در پايين كوه شارپ را نشان مي‌دهد. در تصوير مي‌توان تپه‌هايي كه در بالاي سطح منطقه قرار دارند و ماسه‌اي كه بر اثر طوفان‌هاي مريخي و فرسايش كوه شارپ پديد آمده را ديد.

مرجع متخصصين ايران Buttes

۱۳- طلوع زمين

اين تصوير توسط آپلو ۱۱ گرفته شده كه زمين را بالاي افق ماه نشان مي‌دهد. عكس در منطقه ساحلي درياي اسميت در سطح ماه گرفته شده است.

مرجع متخصصين ايران moonerth

اگر شما هم از دوست‌داران وعلاقه‌مندان نجوم، فضا واكتشافات فضايي هستيد، مي‌توانيد از اين آرشيو بزرگ تصاوير و ويدئو متعلق به سازمان فضايي ناسا استفاده كنيد. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات