اسلك بار ديگر مايكروسافت را به اتخاذ روش‌هاي رقابتي ناعادلانه متهم كرد

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اسلك مي‌‌گويد مايكروسافت با گذشت بيش از ۲۰ سال از اتهام‌ها در حوزه‌ي رقابت مرورگر وب، باز هم رويكردهاي مشابهي را در پيش گرفته است.
تبليغات

اسلك كه امروز به‌عنوان يكي از مهم‌ترين و مشهورترين پلتفرم‌هاي پيام‌رساني كسب‌وكار شناخته مي‌شود، شكايت و انتقادي رسمي را عليه مايكروسافت مطرح كرد. آن‌ها ادعا مي‌كنند كه مايكروسافت با سوءاستفاده از قدرت خود، رقباي جديد را تحت فشار جدي قرار مي‌دهد. چنين اتهام‌هايي تقريبا ۲۰ سال پيش نيز عليه ردموندي‌ها مطرح شده بود.

شركت سان فرانسيسكويي اسلك، شكايت رسمي خود را به كميسيون اروپا ارسال كرد. در متن و توضيحات شكايت، بر رويكردهاي غيرقانوني و ضد رقابت مايكروسافت تأكيد مي‌شود. در موضوع شكايت گفته شد كه ردموندي‌ها از سلطه‌ي خود بر بازار سوءاستفاده مي‌كنند و با زير پا گذاشتن قوانين اتحاديه‌ي اروپا، رقابت را در بازار از بين مي‌برند.

شكايت جديد اسلك به‌صورت مستقيم به مايكروسافت تيمز اشاره مي‌كند كه امروز به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين پلتفرم‌هاي چت و ويديوكنفرانس در رقابت با اسلك فعاليت مي‌كند. تيمز نه‌تنها با اسلك رقابت مي‌كند، بلكه از رقباي اصلي سرويس‌هاي مشهور كنفرانس اينترنتي ديگر مانند اخبار تخصصي و گوگل ميت هم محسوب مي‌شود. تقريبا تمامي سرويس‌هاي پيام‌رسان از رقباي تيمز هستند. اسلك ادعا مي‌كند كه اضافه كردن تيمز به مجموعه‌ي نرم‌افزاري آفيس، مزيت رقابتي ناعادلانه‌اي را به آن‌ها مي‌دهد. به‌هرحال آفيس امروز از مجموعه‌هاي پرطرفدار براي كسب‌وكارها محسوب مي‌شود كه ابزارهاي پركاربردي همچون اوتلوك، ورد، پاورپوينت، اكسل و غيره را به‌صورت يكجا به متخصص ارائه مي‌كند.

اسلك عرضه‌ي تيمز در مجموعه‌ي آفيس را اقدامي ناعادلانه در رقابت مي‌داند

ديويد شلاسه، مدير حقوقي اسلك درباره‌ي شكايت جديد از مايكروسافت مي‌گويد: «ما درخواست داريم كه تيمز از مجموعه‌ي آفيس جدا شود و به‌صورت جداگانه با ارزش تجاري منصفانه به فروش برسد تا طبق اصول قانوني با محصولات ما رقابت كند. قوانين رقابت و ضد انحصار با اين هدف طراحي شده‌اند كه شركت‌هاي فرمانرواي بازار نتوانند به‌صورت غيرقانوني، رقابت را از بين ببرند».

اسلك با اشاره به رويكرد ضد رقابتي مايكروسافت در دهه‌ي ۱۹۹۰ در جنگ مرورگرها، اعتقاد دارد ردموندي‌ها مجددا رقابت ناعادلانه را در پيش گرفته‌اند. شلاسه در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود پيرامون شكايت اخير مي‌گويد:

مايكروسافت مجددا به رويكردهاي گذشته رجوع كرده است. آن‌ها يك محصول ضعيف و كپي ناشيانه توليد كردند و با استفاده از قدرت مجموعه‌ي آفيس، آن را دراختيار همه‌ي مشتريان خود قرار دادند. درواقع نصب تيمز به‌نوعي اجباري بود و متخصصان امكان حذف آن را هم نداشتند. مايكروسافت روندي دقيقا شبيه به رفتارهاي غيرقانوني در جريان نبرد مرورگرها را در پيش گرفته است. اسلك از كميسيون اروپا درخواست مي‌كند تا با رويكردي سريع و قاطعانه، امكان سوءاستفاده از قدرت را براي مايكروسافت از بين ببرد تا آن‌ها امكان سوءاستفاده از قدرت خود در يك بازار براي پيروزي در بازار ديگر را نداشته باشند.

كميسيون اروپا براي مطالعه موشكافانه و بازرسي از عملكرد مايكروسافت، لاخبار تخصصيا نيازي به شكايت اسلك نداشتند. اين مجموعه اكنون تمايل زيادي به مطالعه دقيق عملكرد ضد رقابتي شركت‌هاي دنياي فناوري همچون اپل و گوگل و فيسبوك دارد. درنتيجه مي‌توان پيش‌بيني كرد كه مقام‌هاي قانون‌گذار، شكايت اسلك را بسيار جدي پيگيري كنند.

مرجع متخصصين ايران مايكروسافت تيمز / Microsoft Teams

تكرار تاريخ

اكثر مردم با شنيدن قوانين ضد انحصار، شركت‌هاي انحصارطلبي را به‌ياد مي‌آورند كه تجزيه شدند. البته آخرين‌باري كه يك شركت انحصاري در ايالات متحده به تجزيه محكوم شد، به سال ۱۹۸۴ باز مي‌گردد. در آن زمان، AT&T به هفت شركت منطقه‌اي كوچك تجزيه شد كه به‌نام اپراتورهاي تلفني Baby Bell شناخته مي‌شدند. البته اكنون و پس از گذشت بيش از ۳۰ سال از اجراي حكم، همه‌ي شركت‌هاي كوچك مجددا به AT&T يا ورايزن ملحق شده‌اند.

قانون ضد انحصار يا آنتي‌تراست (AntiTrust) حوزه‌ي عملكردي بسيار گسترده‌تري از شركت‌هاي بزرگ (مونوپولي) دارد. در اين قانون، عملكردهاي بسيار متنوع در مقابله با رقابت عادلانه، پوشش داده مي‌شود. قانون رقابت در سطوح بالا مي‌گويد سلطه بر بازار هدف هيچ اشكالي ندارد، منتهي شركت فرمانرواي بازار نبايد از قدرت و موقعيت خود براي تقلب يا فشار بر رقباي ديگر استفاده كند.

آخرين باري كه وزارت دادگستري ايالات متحده سعي در تجزيه‌ي يك شركت داشت، مايكروسافت در موقعيت اتهام قرار گرفته بود. در سال ۱۹۹۷، وزارتخانه‌ي مذكور، مديران كمپ ردموند را به دادگاه كشاند. موضوع اتهام اين بود كه مايكروسافت با سوءاستفاده از سلطه بر بازار، به‌سمت فعاليت‌هاي غيرقانوني انحصاري پيش مي‌رود. آن‌ها همچنين متهم بودند كه با اضافه كردن اجباري اينترنت اكسپلورر به سيستم‌عامل ويندوز، رقبايي همچون نت‌اسكيپ را تحت فشار قرار داده‌اند.

دادگاه در ماه مه سال ۲۰۰ رأي بر قانون‌شكني مايكروسافت داد و ماه بعد، مايكروسافت به تجزيه محكوم شد. دادگاه شركت را ملزم مي‌كرد تا به دو شركت مجزا تبديل شود. يكي از آن‌ها بايد توسعه و عرضه‌ي ويندوز را انجام مي‌داد و ديگري، روي نرم‌افزارهاي ديگر مايكروسافت مانند آفيس و IE متمركز مي‌شد. درنهايت غول نرم‌افزاري به حكم اعتراض كرد و در سال ۲۰۰۱ رأي را به سود خود بازگرداند و همچنين با وزارت دادگستري هم به توافق رسيد.

توافق مايكروسافت با وزارت دادگستري ايالات متحده، شركت را از تجزيه نجات داد. آن‌ها تنها مجبور به اشتراك‌گذاري API با شركت‌هاي متفرقه شدند. اينترنت اكسپلورر هم تا سال‌ها به‌عنوان مشهورترين و محبوب‌ترين مرورگر استفاده مي‌شد تا اينكه گوگل كروم حدود پنج سال پيش، جايگاه محصول مايكروسافت را تصاحب كرد. جالب است بدانيد كروم هم‌اكنون تحت اتهام‌هايي مرتبط با مقابله با رقابت قرار دارد.

وال‌استريت ژورنال ماه گذشته مطالعه عميقي روي استراتژي مايكروسافت تيمز داشت. در مقاله‌ي مذكور نوشته شد كه مايكروسافت تيمز به شركت امكان مي‌دهد تا مشتريان را براي استفاده از مجموعه‌ي عظيم‌تر نرم‌افزار و خدمات جذب كند. خدماتي كه خصوصا در فضاي ابري براي مايكروسافت درآمد بالايي به‌همراه دارند. در ادامه‌ي مقاله، رقابت بين اسلك و تيمز به يك «دشمني شديد» تشبيه مي‌شود. استوارت باترفيلد، مديرعامل اسلك، در مصاحبه‌ با وال‌استريت ژورنال گفته بود: «آن‌ها به‌جاي عرضه‌ي محصولي عالي و راضي نگه داشتن مشتريان، مي‌خواهند ما را بكشند».

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات