مديرعامل اپيك گيمز بار ديگر به انحصار اپل و گوگل بر فروشگاه‌هاي اپليكيشن اعتراض كرد

يك‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديرعامل اپيك گيمز به انحصار اپل و گوگل اعتراض جدي داشته و بيش از همه از كارمزد ۳۰ درصدي پرداخت‌هاي درون‌برنامه‌اي شكايت دارد.
تبليغات

تيم سويني، مديرعامل اپيك گيمز كه بيش از همه با بازي مشهور فورت‌نايت شناخته مي‌شود، در جديدترين مصاحبه‌ي خود رويكرد انحصاري اپل و گوگل را در بازارچه‌هاي اپليكيشن مورد انتقاد شديد قرار داد. او وضعيت كنوني را يك «انحصار كامل» در دنياي اپليكيشن دانست. درحال‌حاضر، گزينه‌هاي زيادي براي توزيع اپليكيشن خارج از اپ‌استور اپل يا پلي استور گوگل وجود ندارد. سويني بيش از همه از كارمزد ۳۰ درصدي كه اين دو شركت از پرداخت‌هاي درون برنامه‌اي اخذ مي‌كنند، شاكي است.

اپيك گيمز در سال ۲۰۱۸ بازارچه‌اي به‌نام اپيك گيمز استور براي ويندوز و مك راه‌اندازي كرد. آن‌ها از توسعه‌دهنده‌ها براي پرداخت‌‌هاي درون برنامه‌اي، تنها ۱۲ درصد كارمزد دريافت مي‌كنند. اپيك گيمز استور امكان عرضه در اپ استور اپل را پيدا نكرد، چون اپل سياست‌هاي سخت‌گيرانه‌اي پيرامون انتشار اپليكيشن‌هاي رقيب با اپ استور دارد.

سويني در بخشي از مصاحبه‌ي خود درباره‌ي رويكرد اپل گفت: «آن‌ها دسته‌اي كامل از كسب‌وكارها و اپليكيشن‌ها را از ورود به اكوسيستم خود منع مي‌كنند. اين كار با مستثني كردن اپليكيشن‌هاي رقيب از بخش‌هاي كسب‌وكاري تحت حمايت اپل انجام مي‌شود».

اپيك قبلا اپليكيشن اندرويدي فورت‌نايت را به‌صورت مستقيم در وب‌سايت اختصاصي خود منتشر كرد. با اين كار، آن‌ها نيازي به پلي استور نداشتند و متخصصان به‌صورت مستقيم، لانچر بازي را دريافت مي‌كردند. درنتيجه اپيك هم ۳۰ درصد كارمزد پرداخت‌هاي درون‌برنامه‌اي را به گوگل پرداخت نمي‌كرد. البته فرايند دانلود براي همه‌ي متخصصان آسان نبود؛ درنتيجه اپيك گيمز مجبور شد تا بازي را در پلي استور هم منتشر كند. سويني مي‌گويد شركتش هنوز تصميم دارد تا اپيك گيمز استور را براي اندرويد هم عرضه كند. او اعتقاد دارد گوگل هم با رويكردهاي ضد رقابت، عرضه‌ي ماركت‌هاي اپليكيشن را ازسوي شركت‌هاي ديگر با چالش روبه‌رو مي‌كند.

اپيك گيمز اولين شركتي نيست كه نسبت به كارمزد ۳۰ درصدي اپل و گوگل اعتراض مي‌كند. مديرعامل اسپاتيفاي، دنيل اك، در ماه مارس سال گذشته يك شكواييه عليه اول تنظيم كرد و آن را به كميسيون اروپا داد. او مي‌گويد كارمزد اپل باعث شده است تا شركتش به‌مرور هزينه‌ي عضويت‌هاي پولي را در سرويس افزايش دهد. تيندر هم در سال گذشته براي دور زدن سيستم‌هاي پرداختي گوگل، سيستم پرداختي اختصاصي خود را در اپليكيشن اندرويدي ارائه كرد. به‌هرحال تعداد شركت‌هايي كه پس از رسيدن به شهرت در سيستم‌هاي عامل موبايل، از تقسيم درآمد خود با بازارچه‌هاي اصلي ناراضي مي‌شوند، روز‌به‌روز بيشتر مي‌شود و هنوز راهكاري قانوني براي حل اين درگيري وجود ندارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات