بيانيه كميسيون بلاك‌چين و رمزارز در مورد كمبود برق و آلودگي هوا منتشر شد

پنج‌شنبه ۲۵ دي ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كميسيون بلاك‌چين و رمزارز سازمان نظام صنفي رايانه‌اي طي بيانيه‌اي، به شرح علت آلودگي هوا، خاموشي‌ها و ارتباط آن با استخراج ارز ديجيتال پرداخت.
تبليغات

كميسيون بلاك‌چين و رمزارز سازمان نظام صنفي رايانه‌اي (نصر) بيانيه‌اي با موضوع خاموشي‌هاي اخير و آلودگي هوا در كشور منتشر كرد. در اين بيانيه كه در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نيز قرار گرفته، كميسيون بلاك‌چين به توضيح ارتباط استخراج ارز ديجيتال و آلودگي هوا و كمبود برق پرداخته است.

كميسيون بلاك‌چين و رمزارز در اين بيانيه‌ مي‌گويد آلودگي هواي تهران و استفاده از مازوت به‌جاي گاز در نيروگاه‌ها در فصل زمستان مسبوق به سابقه است؛ البته مطابق مصوبه ستاد ملي كرونا قرار بود امسال از مازوت‌سوزي جلوگيري شود و همين موضوع منجر به خاموشي‌ها شده است.

كميسيون بلاك‌چين و رمزارز نصر درادامه اضافه مي‌كند: «بدهي سنگين چند هزار ميليارد توماني وزارت نيرو به نيروگاه‌داران كشور كه اهميت استراتژيك آن‌ها امروز بيش از پيش معلوم شده است از طرفي و از طرف ديگر عدم اجازه به آن‌ها جهت بهره‌مندي از صنعت استخراج جهت درآمدزايي در ظرفيت‌هاي خارج از مدار يا كم راندمان يا محبوس كشور، باعث شده است نيروگاه‌داران كه در زنداني از ميله‌هاي طلا گرفتار هستند، براي مدت‌ها نتوانند اقدام به تعميرات دوره‌اي اساسي كنند و موجبات استهلاك سنگين آن‌ها و عدم توانايي به توسعه شده است.» كميسيون همين موضوع را عامل اصلي خاموشي‌ها و تضعيف پدافند غيرعامل كشور عنوان كرده كه اثرات سوء آن براي چند سال آينده به ارث گذاشته شده است.

كميسيون بلاك‌چين: وزارت نيرو مي‌تواند قبوض فارم رفسنجان را منتشر كند تا به شبهه‌‌ي تبعيض بين ماينرهاي داخلي و خارجي پايان بخشد

به گفته‌ي كميسيون، تعيين تعرفه‌ي غير عادي و بدعت عجيب وزارت نيرو در تعيين تعرفه‌هاي بالا براي استخراج، طبق اعلام سخنگوي صنعت برق كشور، موجب سوق دادن فعاليت‌هاي كوچك و صنعت استخراج رمز ارزهاي كشور به دور از محيط شفاف شده؛ اين قانون بد گويا نتوانسته هدف اصلي خود را به نتيجه برساند و نتيجه عكس داده است.

درادامه‌ي بيانيه مي‌خوانيم كه به ‌گفته‌ي سخنگوي صنعت برق كشور، ظرفيت صنعت استخراج رمزارز حدود ۳۱۰ مگاوات است و با توجه به ظرفيت توليد ۸۵ هزار مگاواتي توليد برق كشور و اوج مصرف كشور (حدود ۴۰ هزار مگاوات در زمستان و ۵۵ هزار مگاوات در تابستان) متوجه مي‌شويم كه اين صنعت كمتر از هفت دهم درصد در مصرف برق كشور نقش دارد و نمي‌تواند مسبب افزايش مصرف يا خاموشي يا آلودگي هوا شود.

كميسيون بلاك‌چين با اشاره به فارم رفسنجان كه جزو مجموعه‌هاي مجاز توليد رمزارز در كشور محسوب مي‌شود، اذعان مي‌كند كه طبق قانون، بخشي از همان ۰/۷ درصد (يا به ‌عبارتي، كمتر از يك درصد مصرف برق) ظرفيت فعلي صنعت ماينينگ در ايران است و وزارت نيرو در صورت رونمايي از اسناد قبوض و اسناد واريز وجه به خزانه كشور و پروفايل مصرف اين مزرعه مي‌تواند ابهامات تبعيض بين صنعت‌گران داخلي و خارجي را رفع كند. كميسيون اضافه مي‌كند: «صِرف فعاليت مجاز يك صنعت، هيچ ايرادي ندارد.»

كميسيون بلاك‌چين و رمز ارز يادآوري مي‌كند كه افزايش ظرفيت مصرف برق، يكي از شاخصه‌هاي رشد اقتصادي كشورها محسوب مي‌شود و لازم است به‌دنبال دليل رشد نكردن ظرفيت توليد متناسب با افزايش گاز و برق كشور گشت؛ همچنين مي‌خوانيم: «عدم رشد زيرساخت‌هاي كشور بدون انگيزه و مشاركت بخش خصوصي به دور از ذهن بوده و با سياست‌هاي كلان توسعه جمعيت كشور نيز در تضاد است.»

درادامه، كميسيون اذعان مي‌كند كه تهيه‌ي خوراك خبري براي دشمنان كشور و انحراف اذهان داخلي از سوء مديريت شبكه توليد و توزيع برق كشور توسط سخنگوي صنعت برق در دو هفته‌ي گذشته و تلاش براي اصلاح فرمايشات خود ظرف روزهاي اخير، خسران و هزينه‌هاي زيادي براي برخي نهادهاي كشور و دولت و صنعت استخراج در شرايط خاص كشور به ارمغان آورده است؛ بنابر اين، كميسيون رمزارز درخواست مي‌كند قبل از اظهارانديشه متخصصين توسط همه‌ي افراد و رسانه‌ها، از صحت و سقم هر خبري اطمينان بيشتري حاصل شود.

به گزارش كميسيون رمز ارز و بلاك‌چين نصر، صنعت استخراج رمزارز هزينه‌هايي شامل موارد زير به همراه دارد:

  • انشعابات برق و تثبيت برق از سطح ولتاژ بالا به ولتاژ قابل مصرف
  • زيرساخت بهره‌برداري و خنك‌كاري و فيلتراسيون
  • تهيه‌ي دستگاه‌هاي استخراج
  • تعميرات و نيروي انساني و بهره‌برداري
  • برق با تعرفه ميانگين ۹۶۵ تومان (كه اين عدد نيز ثابت نيست و بر حسب نرخ دلار متغير تعيين مي‌شود كه هر لحظه امكان افزايش آن وجود دارد)
  • اجاره‌ي محل

كميسيون بلاك‌چين در انتها اضافه مي‌كند: «صنعت‌گر استخراج صنعت‌گري است كه محصولي توليد مي‌كند با قابليت صادرات و تهاتر. همچنين، ميزان توليد و ارزش محصول توليدي متغير است و ريسك‌هاي فراوان افت ارزش محصول توليدي و از رده خارج شدن تجهيزات از لحاظ تكنولوژي و خرابي و ... را دارد. اين حوزه خطرات و احتمال ورشكستگي‌هاي فراواني نيز دارد و بهتر است از هرگونه ساده‌انگاري يا ارزيابي اقتصادي يك صنعت پرپيچ‌وخم در يك زمان خاص از لحاظ سختي شبكه و ارزش محصول اكيدا خودداري شود.»

با وجود اعلام سخن‌گوي صنعت برق مبني بر اينكه استخراج ارز ديجيتال در كشور موجب كمبود برق نمي‌شود و همچنين متخصصان ديگري كه در اين خصوص صحبت مي‌كنند، نگراني‌هاي مردم در روزهاي اخير و خاموشي‌هاي مكرر باعث شد چ وزارت نيرو روز گذشته، برق نيروگاه‌هاي مجاز رمزارز، از جمله فارم رفسنجان را به‌طور موقت قطع كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات