صنعت استريم سليقه موسيقايي بدنه جامعه را تغيير ميدهد
آمارهاي استريم موسيقي نشان ميدهد كه نامهاي مشهوري همچون آريانا گرانده، پست مالون و بيلي ايليش سهم عمدهاي از پخش موسيقي را در اختيار دارند. دراينميان نامهاي كمترشنيدهشدهاي هم هستند كه سهم بيشتري را در مصرف موسيقي متخصصان به خود اختصاص ميدهند.
جورج برا، بنيانگذار و مديرعامل Symphonic Distribution اعتقاد دارد سرويسهاي استريم صنعت مستقل جديدي را در موسيقي ايجاد كردهاند. شركت او بهصورت مستقل در تامپا فلوريدا فعاليت ميكند و در روزهاي ابتدايي كار آثاري از Waka Flocka Flame و Deadmau5 را توزيع كرد. در توضيح تحليل او بايد بگوييم كه سرويسهايي همچون اسپاتيفاي، اپل موزيك و پاندورا، در پيشنهادهاي خود يك قطعه موسيقايي را به متخصص عرضه ميكنند كه شايد قبلا نشنيده باشد؛ حركتي كه به مرور باعث ظهور نسلي طلايي در موسيقي مستقل ميشود.
شهرت روزافزون و برقآساي سرويسهاي استريم موسيقي باعث افزايش فرصتها در بازار موسيقي شده است. بهعلاوه همين رويكرد جديد باعث شد تا بخش مستقل (مشهور به Indie) كه خارج از سلطهي نامهاي بزرگ توليدكنندهي موسيقي قرار دارند، پشتوانهاي قابلتوجه پيدا كنند. سرويسهاي موجود متخصصان را به شنيدن موسيقيهاي متنوع تشويق ميكنند. درنتيجه علاقهمندان به موسيقي در سرتاسر جهان به خروج از دايرهي هميشگي نامهاي مشهور تشويق ميشوند. بهعلاوه با تغيير سيستم پرداخت براي موسيقيها، نحوهي درآمدزايي دستهي ايندي (ايندي، شكل كوتاهشده اينديپندنت و بهمعناي مستقل است كه عموما براي هنرمندان مستقل موسيقي بهكار ميرود) هم تغيير ميكند و آنها سهم بيشتري از ثروت موجود در صنعت را در اختيار ميگيرند.
گروه مرلين از نمايندههاي توزيع ۲۰ هزار گروه مستقل محسوب ميشود. آنها در آمار ماه جاري و با مطالعه عضويتهاي سالانه دريافتند كه نرخ اميدواري فعالان مستقل صنعت موسيقي به بالاترين حد خود رسيده است. ۸۵ درصد از اعضاي اين گروه اعلام كردند كه به آيندهي كسبوكار خود اميد دارند. آنها درآمد حاصل از حضور در سرويسهاي استريم را بهعنوان دليل اميدواري خود بيان كردند.
در صنعت موسيقي جهاني سه نام بزرگ بهعنوان تهيهكنندههاي اصلي ديده ميشود. Universal Music Group، Sony Music Entertainment و Warner Music Group، بزرگان صنعت هستند كه درآمدهايشان بيشترين تأثير را در پيشرفت صنعت موسيقي خصوصا در آمريكا دارد. اخيرا درآمدهاي اين شبكهها افزايش قابلتوجهي را تجربه كرده است. از چهار سال پيش كه صنعت استريم سهم خود را از يك سوم به سه چهارم بازار موسيقي افزايش داد، مجموع درآمد شركتهاي مذكور رشد ۴۰ درصدي را تجربه كرد. چنين پيشرفتي براي فعالان ايندي هم رخ داد و آنها هم بخشي از دلارهاي سرازيرشده را تصاحب كردند.
استريم آگاهي
امسال استريم به جريان درآمدي اصلي صنعت موسيقي تبديل خواهد شد
آمريكاييها بهعنوان يكي از بزرگترين توليدكنندهها و مصرفكنندههاي موسيقي در جهان، بخش عمدهاي از كسبوكار خود را (با فاصلهي زياد نسبت به صنايع ديگر) مديون صنعت استريم هستند. بهعلاوه پيشبيني ميشود امسال استريم به بزرگترين بازار موسيقي در جهان هم تبديل شود.
برايان ويتمن، مديرعامل استارتاپ يادگيري ماشين Canopy اعتقاد دارد استريم در خدمت فعالان مستقل موسيقي فعاليت ميكند؛ فعاليتي كه همهي موسيقي حاضر در جهان را براي ارائه به علاقهمندان آماده و شخصيسازي ميكند. برايان به مدت سه سال بهعنوان يكي از دانشمندان اصلي بخش پيشنهادهاي اسپاتيفاي فعاليت ميكرد. او دربارهي صنعت استريم ميگويد:
هرچه قابليتهاي كشف بيشتري را به متخصصان عرضه كنيد، تنوع روند مصرف موسيقي آنها هم بيشتر ميشود. اگر قبلا شنوندههاي موسيقي به شنيدن آثار مستقل علاقه نداشتند، امروز تمايل بيشتري به ارائهي آن از سوي سرويسها دارند.
هنوز هنرمنداني كه نامهاي بزرگ را بهعنوان همراه در اختيار دارند، در بزرگترين رتبهبندي سرويسهاي استريم ديده ميشوند. بهعنوان مثال در اسپاتيفاي (بزرگترين سرويس استريم موسيقي در جهان) نامهاي برتر همگي عضو برندهاي مشهور هستند. اد شيران، جي بالوين، بيلي ايليش، جاستين بيبر و خالد، رتبههاي برتر اين سرويس هستند. بهعلاوه فهرست پخشي كه بيشترين مشتري را در اسپاتيفاي به خود اختصاص ميدهد، Today's Top Hits نام دارد كه آن هم مملو از نامهاي مشهور است.
رولينگ استونز در ابتداي ماه جاري ميلادي تحليلي در سرويسهاي استريم انجام داد كه نتايج قابلتوجهي بههمراه داشت. آنها اعلام كردند كه برترين هنرمندان جهان در سه سال اخير كاهش قابلتوجهي در سهم خود از استريم موسيقي تجربه كردهاند. آمارها نشان ميدهد بيش از ۹۸ درصد رشد استريم موسيقي در ايالات متحده به آهنگهايي اختصاص يافته است كه هيچگاه در فهرست ۵۰۰ آهنگ برتر نبودهاند.
آثار هنرمندان مستقل كه رشد بالايي داشتهاند، لاخبار تخصصيا در دستهي برترين آهنگها نبودهاند
يكي از دلايل افزايش محبوبيت فعالان مستقل ميتواند در نحوهي بهرهبرداري از آثار قديمي، آلبومها و رفتار شركتها و هنرمندان با آلبومها جستوجو شود. پورتيا سابين، مديرعامل شرمت مستقل Kill Rock Stars اعتقاد دارد برندهاي مطرح بيشتر بهدنبال بهرهبرداري از آثار تكي موسيقي هستند. او ميگويد شركتش يك آلبوم هنرمند را بهصورت مستقل يك محصول ميداند و برنامههاي آسانتري براي بهرهبرداري از آن دارد.
انتشار آهنگهاي قديمي در سرويسهاي استريم يكي ديگر از مسيرهاي درآمدي را براي شركتهاي فعال در صنعت فراهم ميكند. در سال گذشتهي ميلادي فيلمي بهنام Rocketman از زندگي التون جان در سينماهاي آمريكا پخش شد. يك هفته پس از نمايش فيلم، پخش موسيقيهاي اين خوانندهي مشهور در سرويسهاي استريم افزايش ۸۴ درصدي را تجربه كرد. رخداد مشابهي براي گروه افسانهاي ديگر بهنام ماتلي كرو اتفاق افتاد كه پس از پخش فيلمي دربارهي آنها در نتفليكس، افزايش ۶۸۳ درصدي را در استريم تجربه كردند.
استريم درآمد
افزايش استريم آثار هنرمندان مستقل، قطعا بهمعناي افزايش درآمد آنها خواهد بود. قبلا علاقهمندان به موسيقي پيش از دريافت محصول مورد انديشه متخصصين كه بهصورت CD، كاست يا دانلود ديجيتال بود، هزينهي آن را پرداخت ميكردند. در دوران استريم، دسترسي به حجم عظيمي از آثار هنري جهان تنها با پرداخت هزينهي اشتراك ممكن است. درآمد حاصل نيز طبق الگوريتمهاي مورد انديشه متخصصين شركت استريم، بين هنرمندان و شركتهاي مرتبط پخش ميشود.
سرويسهايي همچون اسپاتيفاي و اپل موزيك، تمامي درآمد جذبشدهي ماهانه را جمعآوري كرده و آن را نسبت به تعداد و حجم استريم آثار، بين هنرمندان تقسيم ميكنند. با چنين مدل درآمدي، هنرمند مستقل براي راضي كردن مخاطب به پرداخت هزينه، نياز چنداني به تلاش براي جلب توجه و علاقهي او نخواهد داشت. همين كه قطعات موسيقي يك خواننده در ميان فهرست پخش مخاطب قرار گيرد و بخشهايي از آن پخش شود، درآمد هنرمند تضمينشده خواهد بود.
در نتايج تحقيقات رولينگ استونز پيرامون تأثير صنعت استريم روي دنياي موسيقي ميخوانيم:
صنعت استريم به آساني و با قدرت، اكوسيستم تجاري ايجاد ميكند كه در آن بخش بيشتري از جامعهي هنرمندان توانايي كسب درآمد خواهند داشت. درنتيجه بزرگترين نامهاي هنري حاضر در جهان هم مجبور به تقسيم سهمي از درآمد خود ميشوند.
توضيحات و نتيجهگيريهاي بالا به اين معنا نيستند كه هنرمندان مستقل امروز درآمد و زندگي آساني دارند. حتي در دنياي كنوني هم هنرمندان ميانرده بايد تلاش بيشتري داشته باشند تا درآمد خود را از كانالهاي متعددي همچون انتشار، استريم، فروش فيزيكي و تورهاي كنسرت تأمين كنند. بهعلاوه اكنون مخاطبان انتظارات بيشتري دارند و هنرمند به توليد اثر جديد در دورههاي زماني مشخص مجبور ميشود.
سابين اعتقاد دارد در دورههاي گذشته همين كه يك هنرمند فروش فيزيكي خوبي را تجربه ميكرد، ميتوانست با برگزاري تور هم درآمد مناسبي را كسب كند. امروزه با ظهور خيل عظيمي هنرمندان مستقل و رقابتهاي شديد، بازيگران ميانرده بايد تمام توان خود را به كار بگيرند تا جرياني مناسب از درآمد را براي خود حفظ كنند. درنهايت تمامي تلاشها براي حفظ درآمدي نسبي در دنياي امروزي، وضعيت هنرمندان مستقل و ميانرده را بهتر از سالهاي گذشته كرده است. برا در پايان مصاحبه دربارهي وضعيت هنرمندان مستقل در دنياي امروز ميگويد:
قبلا فعاليت بهعنوان هنرمند مستقل واقعا دشوار بود. امروز بازيگران مستقل ميتوانند بهمرور به بازيگران اصلي صنعت تبديل شوند.
هم انديشي ها