اينستاگرام و فيسبوك امكان حذف تبليغات سياسي در انتخابات آينده آمريكا را فراهم خواهند كرد

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كاربران اينستاگرام و فيسبوك در كارزار انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۰ آمريكا، اين امكان را دارند تبليغات سياسي موجود در اين شبكه‌هاي اجتماعي را مخفي كنند.
تبليغات

بسياري از منتقدان بر اين باورند فيسبوك نقشي اساسي در انتشار اخبار و اطلاعات نادرست سياسي ايفا مي‌كند. درمقابل، فيسبوك قصد دارد با ايجاد راه‌حلي جديد، مسئوليت را به خود مردم محول كند؛ چراكه اين شبكه‌ي اجتماعي پركاربر تصميم گرفته است اين امكان را دراختيار متخصصان خود قرار دهد كه با غيرفعال‌كردن يك گزينه، ديگر شاهد تبليغات سياسي نباشند.

فيسبوك با برگزاري كارزار تبليغاتي براي انتخابات پيش روي رياست‌جمهوري آمريكا، تلاش مي‌كند رأي‌دهندگان بيشتري را به مشاركت تشويق كند و قصد دارد امكان جديد (حذف تبليغات سياسي) را در اين كارزار تبليغاتي رونمايي كند. اين شركت در حال راه‌اندازي مركز اطلاعات انتخاباتي است تا با كمك آن به شركت‌كنندگان يادگيري‌هاي مفيدي درباره‌ي انتخابات ارائه كند؛ نظير چگونه و در كجا بايد رأي بدهند يا چطور در فرايند رأي‌گيري ثبت‌نام كنند يا چطور بايد ازطريق رايانامه رأي بدهند. فيسبوك حتي به علاقه‌مندان امكان داده است با فعال‌كردن اعلان، زمان رأي‌گيري را به آن‌ها يادآوري و در مسيريابي و هدايت تا حوزه‌ي اخذ رأي نيز به آن‌ها كمك كند.

در همين زمينه، مارك زاكربرگ، مديرعامل فيسبوك، در مصاحبه‌اي با يو‌اس‌اي تودي گفته است:

بسياري از مردم از ما مي‌خواهند محتواهاي سياسي را حذف يا تعديل كنيم. معتقدم مسئوليت ما اين است صندوق‌هاي رأي خودشان تعيين‌كننده باشند و به‌جاي حذف اخبار و اطلاعات، بر ثبت‌نام رأي‌دهندگان بيشتر تمركز خواهيم كرد. صداي مردم ازطريق انتخابات شنيده خواهد شد. اين قدرتمندترين بيان دموكراسي است. بهترين ابزار براي اينكه رهبرانمان را به پاسخ‌گويي مجبور و اشكالاتي را نمايان كنيم كه كشور ما با آن‌ها دست‌به‌گريبان است.

اشكال اصلي شايد سياست‌هاي خود فيسبوك درقبال مسائل سياسي باشد؛ سياست‌هايي كه به مسئولان و سياست‌مداران امكان مي‌دهد در ازاي تبليغات پولي فيسبوك، به مردم دروغ تحويل دهند يا مطالب تهديدآميز و غلط منتشر‌شده‌ي دونالد ترامپ را واقعي جلوه دهند. اين رويكرد فيسبوك انتقادات گسترده‌ي مردم، ازجمله كاركنان اين شركت و نيز جو بايدن، نامزد دموكرات انتخابات رياست‌جمهوي ۲۰۲۰ را به‌همراه داشته است.

جو بايدن هفته‌ي گذشته در نامه‌اي سرگشاده به زاكربرگ نوشته بود:

مجوز فيسبوك براي انتشار اخبار و اطلاعات نادرست سياست‌مداران تهديدي براي برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه است.

دونالد ترامپ به‌تازگي در ماجراي اعتراض‌هاي شديد مردم آمريكا به تبعيض نژادي و رفتارهاي خشونت‌آميز پليس اين كشور گفته بود: «اگر غارت را شروع كنيد، تيراندازي شروع خواهد شد». بااين‌حال، فيسبوك رسما اعلام كرد درقبال اين جمله‌ي رئيس‌جمهور كه برخي آن را خطرناك و نفرت‌افكنانه تفسير كرده بودند، واكنشي نشان نخواهد داد. همين موضوع انتقادات بسياري را متوجه اين شبكه‌ي اجتماعي كرد.

توييتر كه سال گذشته تمامي تبليغات سياسي خود را حذف كرده بود، اين پيام ترامپ را به‌عنوان مصداق بارز خشونت محدود كرد. جك دورسي، مديرعامل توييتر، نيز در همين زمينه با اشاره‌ي غيرمستقيم به سياست‌هاي فيسبوك، در توييتي نوشت:

باوركردني نيست از يك طرف ادعا كنيم سخت در تلاش هستيم از گسترش اخبار دروغين بين مردم جلوگيري شود و از طرف ديگر، اگر كسي به ما پول بدهد تا افراد تبليغات خاص سياسي را مشاهده كنند، خواهيم پذيرفت.

به‌گفته‌ي فيسبوك، گزينه‌ي‌ حذف تبليغات سياسي از امروز براي برخي از متخصصان فعال مي‌شود و به‌مرور و در هفته‌هاي آينده، تمامي متخصصان آمريكايي فيسبوك اين امكان را خواهند داشت. متخصصان فيسبوك مي‌توانند با كليك روي تبليغات سياسي اين پلتفرم، آن‌ها را مخفي كنند يا ازطريق بخش تنظيمات مربوط به تبليغات اپليكيشن، اين عمل را انجام دهند. امكان حذف تبليغات تمامي تبليغات انتخاباتي و سياسي نامزدها و سازمان‌ها و كميته‌هاي مستقل را شامل خواهد شد و اينستاگرام نيز به‌عنوان شبكه‌ي اجتماعي متعلق به فيسبوك، اين سياست را به‌زودي اعمال خواهد كرد.

فيسبوك مي‌كوشد در انتخابات آينده‌ي رياست‌جمهوري آمريكا، بيش از چهارميليون رأي‌دهنده را ازطريق اپليكيشن‌هاي فيسبوك و اينستاگرام و مسنجر ثبت‌نام كند. اين رقم تقريبا دوبرابر ميزان ثبت‌نام‌كنندگان در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ و انتخابات ميان‌دوره‌اي سال ۲۰۱۸ خواهد بود. اين شركت معتقد است ارائه‌ي اطلاعات دقيق و شفاف به شركت‌كنندگان در انتخابات ۲۰۲۰ به‌‌علت شيوع بيماري كرونا، از اهميت خاصي برخوردار خواهد بود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات