مدير آكيولس از اهداف فيسبوك براي واقعيت مجازي مي‌گويد

چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نايب رئيس آكيولس، شركت متعلق به فيسبوك، در مصاحبه‌اي از برنامه‌ي اين شركت براي جذب يك ميليارد متخصص واقعيت مجازي صحبت كرده است.
تبليغات

مارك زاكربرگ، مديرعامل فيسبوك مي‌خواهد به جامعه‌ي متخصصي يك ميلياردي براي واقعيت مجازي (VR) دست پيدا كند. هدفي كه در حال حاضر با توجه به اينكه در سه‌ماهه‌ي سوم سال گذشته در مجموع يك ميليون هدست واقعيت مجازي در دنيا فروخته شد، بسيار بلندپروازانه به‌ انديشه متخصصين مي‌رسد.

شخصي كه مسئول رساندن فيسبوك به اين هدف بزرگ است هوگو بارا نام دارد كه زماني در گوگل كار مي‌كرد و پس از آن در شركت شيائومي سمت داشت. وي سال گذشته به‌عنوان نايب‌رئيس بخش واقعيت مجازي به خدمت فيسبوك در آمد. بارا در ساخت نسخه‌هاي ابتدايي اندرويد نقش داشت و بعد از آن به شركت چيني شيائومي در گسترش فروش خارجي كمك زيادي كرد. حالا، او مدير جديد آكيولس است. شركتي موفق در حوزه‌ي واقعيت مجازي كه فيسبوك آن را در سال ۲۰۱۴ به ارزش دو ميليارد دلار تصاحب كرد.

بارا هفته‌ي گذشته در نمايشگاه CES لاس وگاس حضور پيدا كرد تا فيسبوك را به هدف خود نزديك‌تر كند. او در اين نمايشگاه هدست واقعيت مجازي جديدي كه به‌طور اختصاصي براي بازار چين در انديشه متخصصين گرفته شده است رونمايي كرد. فيسبوك و شيائومي قرار است هم در بعد متخصص و هم توزيع اين محصول جديد همكاري داشته باشند.

درحالي‌كه اين همكاري پس از پيوستن بارا به فيسبوك صورت گرفته، او مدعي است كه حضورش به‌عنوان نيروي سابق شيائومي در فيسبوك نقش چنداني در شكل‌گيري اين همكاري ندارد. به گفته‌ي او شيائومي و آكيولس مدتي بود كه با هم ارتباط داشتند.

آن‌چه بارا در رسيدن فيسبوك به هدف يك ميليارد متخصص VR حائز اهميت مي‌داند، مستقل بودن واقعيت مجازي است. هدست مستقل يعني هدستي كه نه نيازي به موبايل هوشمند دارد و نه سيم و كابل از آن آويزان است. به عقيده‌ي بارا، اين نكته‌اي كليدي در فروش VR است.

مرجع متخصصين ايران آكيولس گو

فيسبوك اولين هدست مستقل خود به نام آكيولس گو را در اكتبر سال گذشته معرفي كرد و حالا نسخه‌اي مشابه آن را در چين رونمايي كرده است. هر دوي اين هدست‌ها امسال عرضه خواهند شد. همچنين پيش‌نمايشي از نسخه‌ي اوليه‌ي يك دستگاه مستقل ديگر با كدنام Santa Cruz پاييز سال گذشته مشاهده شد كه تاريخ عرضه‌ي آن مشخص نيست. رقباي آكيولس يعني گوگل و اچ‌تي‌سي نيز هركدام هدست‌ مستقلي توليد كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران Hugo Barra

بارا مي‌گويد:

هدست مستقل راحت‌ترين متخصصي را دارد. كافي است آن را بپوشيد. نياز به هيچ تنظيمي ندارد. ما فكر مي‌كنيم اين نوع هدست در دسترس‌ترين نوع واقعيت مجازي از انديشه متخصصين متخصصي است. هدست واقعيت مجازي مستقل واقعا از دسته محصولات ما است كه به واسطه‌ي آن قصد داريم افراد زيادي را به سمت VR سوق دهيم.

در زير مصاحبه‌ي سايت Recode را با هوگو بارا در حاشيه‌ي نمايشگاه CES مي‌خوانيد.

فيسبوك همواره قصد ورود به چين داشته است. آيا آكيولس پلي است براي فيسبوك كه حضور گسترده در چين داشته باشد؟ يا اين هدست جداگانه‌اي است كه ربطي به ساير فعاليت‌هاي فيسبوك ندارد؟

گزينه‌ي دوم صحيح‌تر است. شيائومي و آكيولس مدتي است كه ارتباط كاري دارند. ما شريكي مي‌خواستيم كه در ساخت محصولات باكيفيت در حوزه‌ي الكترونيك خوش‌نام باشد و هم‌زمان بتواند اين محصولات را به‌صورت مقرون‌به‌صرفه‌اي به متخصصان عرضه كند. شريكي مي‌خواستيم كه در حوزه‌ي واقعيت مجازي تجربه داشته باشد. شريكي كه بازار را درك كند و در چين جزو شركت‌هاي پيشرو باشد. شيائومي مشخصا تمام اين ويژگي‌ها را دارد. شركت‌هاي زيادي را پيدا نمي‌كنيد كه تمام اين ويژگي‌ها را با هم داشته باشند.

چرا چنين منصبي را در فيسبوك قبول كرديد؟ آيا واقعيت مجازي علاقه‌ي شخصي شما است؟

اولين شغل من در زندگي كارآموزي در بخش خيال‌پردازي والت ديزني بود. در پروژه‌اي به نام DisneyQuest كه گونه‌اي از تجربه‌ي واقعيت مجازي يك پارك بود كه ديزني سال‌ها پيش طراحي كرد. هرچند اين پروژه ديگر وجود ندارد، اما منجر به خلق بسياري از ويژگي‌هاي واقعيت مجازي شد كه هم‌اكنون توسط ديزني مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ بنابراين، اين علاقه به واقعيت مجازي همواره در من وجود داشته است. هم به‌عنوان متخصص و هم به‌عنوان متخصص هميشه آن را دنبال كرده‌ام. در زندگي شغلي خود شانس كار روي پلتفرم‌ها را نيز داشته‌ام. من در ساخت اولين نسخه‌هاي اندرويد مشاركت داشته‌ام. خيلي كم پيش مي‌آيد كه افراد شانس داشته باشند كه روي چيزي كار كنند كه بعدها به يكي از مهم‌ترين پلتفرم‌ها در صنعت و در بين متخصصان سراسر دنيا تبديل شود. فكر مي‌كنم ما در فيسبوك به واقعيت مجازي و مخصوصا آكيولس چنين نگاهي داريم و روزي به محبوب‌ترين تجربه‌ي VR تبديل خواهيم شد.

از زمان روي كار آمدن شما، آكيولس دست‌خوش چه تغييراتي شده است؟

فكر مي‌كنم از وقتي كه آمدم در فهم اهميت قابل دسترس بودن مؤثر بوده‌ام؛ در اينكه بايد محصولي توليد كنيم كه مردم توانايي خريد آن را داشته باشند. بخش اعظم كاري كه با آكيولس گو در بازار انجام داده‌ايم، همان چيزي است كه من در انديشه متخصصين دارم. اينكه اين كار بدون من انجام مي‌شد يا خير را نمي‌دانم. شايد هم مي‌شد، مطمئن نيستم؛ اما اين محصولي است كه من به آن علاقه‌ي زيادي دارم.

آيا تمايل به مقرون‌به‌صرفه كردن محصولات از تجربه‌ي كاري شما در شيائومي نشأت مي‌گيرد؟

در واقع ناشي از تجربه‌ي من در شيائومي و حتي گوگل است؛ زمامي كه براي موبايل‌هاي مبتدي آن زمان اپليكيشن مي‌ساختيم. هميشه به ساخت پلتفرم‌ها و ساخت دستگاه‌هاي اجراكننده‌ي آن‌ها به‌گونه‌اي كه مردم بتوانند از آن‌ها استفاده كنند اعتقاد داشته‌ام.

مرجع متخصصين ايران Hugo Barra

بيشترين سوء‌تعبير در مورد واقعيت مجازي چيست؟

به انديشه متخصصينم بزرگ‌ترين اعتقاد اشتباه در مورد VR اين است كه شما با آن از دنياي واقعي و ارتباط با ساير افراد جدا مي‌شويد. از انديشه متخصصين ما، كاملا برعكس است. حقيقت اين است كه VR فناوري جديدي است كه ارتباط شما را با افرادي برقرار مي‌كند كه در دنياي واقعي به‌راحتي قابل دسترسي نيستند. فكر مي‌كنم مردم يا چون تجربه نداشته‌اند يا انواع زيادي از VR را نديده‌اند هنوز با واقعيت مجازي آشنا نيستند. در هر صورت، اينكه واقعيت مجازي شما را منزوي مي‌كند و ارتباطتان را با ساير افراد دنيا قطع مي‌كند يكي از بزرگ‌ترين سوءتعبيرها است.

غير از ارزش، چه موانع ديگري در مسير ترويج هدست‌هاي واقعيت مجازي وجود دارد؟

علاوه بر تمام حداقل‌هايي كه بايد براي ارائه‌ي يك تجربه‌ي واقعيت مجازي واقعي ارائه دهيم، بايد با اكوسيستم توليد محتوا نيز همكاري داشته باشيم تا بتوانيم طيف وسيعي از كارهايي كه مي‌شود با VR انجام داد را به مردم ارائه دهيم. فرض كنيد من و شما، هر كدام يك هدست واقعيت مجازي داريم. چه كار مشتركي مي‌توانيم انجام دهيم؟ مي‌توانيم يك فيلم را با هم تماشا كنيم. مي‌توانيم با هم مجسمه‌سازي يا نقاشي كنيم. مي‌توانيم يك بازي را دونفره انجام دهيم. وب‌گردي كنيم و كارهايي ازاين‌دست؛ بنابراين، بايد بتوانيم بازه‌ي وسيعي از فعاليت‌ها را در VR امكان‌پذير كنيم. مشخصا ما تازه شروع به اين كار كرده‌ايم.

شما روزهاي آغازين اندرويد را ديده‌ايد. روزهاي ابتدايي VR با روزهاي ابتدايي موبايل چه شباهتي دارد؟

وضعيت كنوني واقعيت مجازي من را خيلي ياد روزهاي آغازين موبايل مي‌اندازد. وقتي برنامه‌نويسي موبايل از HTML5 به سمت توسعه‌ي جداگانه رفت و در اين روند از محيط متخصصي ايستا به محيط‌هايي پويا با انيميشن‌هاي چشم‌نواز تبديل شد. هر بار كه يكي از اين تغييرات در طراحي اتفاق افتاد، نوع برنامه‌نويسي نيز دست‌خوش تغييراتي شد و توسعه‌دهندگان مجبور به يادگيري موضوعات جديدي شدند. وقتي اين موضوعات عادي شد، تغييرات جديد به وجود آمدند و باز يادگيري و همين روند ادامه پيدا كرد. اين دقيقا اتفاقي است كه هم‌اكنون در مورد VR در حال به وقوع پيوستن است.

آيا علاقه‌اي به ساخت فروشگاه خرده‌فروشي آكيولس داريد؟

فعلا چنين برنامه‌اي نداريم كه در ساخت فروشگاه عرضه‌ي اختصاصي خود سرمايه‌گذاري كنيم. در اين مقطع نيازي براي انجام اين كار نمي‌بينيم؛ چرا كه شركاي ما مشتاق عرضه‌ي محصولاتمان در فروشگاه‌هاي خود هستند.

اگر امسال بتوانيد به يك موفقيت دست پيدا كنيد، آن دستاورد چه خواهد بود؟

هدف ما تحكيم پيشروي خود در اين دسته‌بندي جديد يعني هدست مستقل واقعيت مجازي است. كاري كه با آكيولس گو آغاز كرده‌ايم و واضح است كه با سانتا كروز به آن ادامه خواهيم داد. به انديشه متخصصين من جا انداختن واقعيت مجازي مستقل چيزي است كه در سال ۲۰۱۸ براي ما اهميت ويژه‌اي دارد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات