بازسازي نسل اول بي ام و M3 با پيشرانهي E46 نسل سوم
نسل اول بيامو M3 كه با كد E30 شناخته ميشود، يكي از خوشساختترين خودروهاي بيامو تاريخ است. اين خودروي اسپرت، سرآغازي براي مدلهاي سدان پرفورمنس و همينطور تاثير محصولات سري M روي خودروهاي جادهاي بيامو بود. رانندگي با M3 E30 خاطراتي از تاريخ را زنده ميكند و يادآور عملكرد ممتاز اين خودرو در جاده و همچنين ارتباط خوب آن با راننده است؛ موضوعي كه خودروهاي پرفورمنس امروزي در آن كمبود دارند.
وقتي كه خودرو بيامو M3 اولينبار در سال ۱۹۸۶ رونمايي شد، با توازن خود و توانايياش سرپيچها همگان را شگفتزده كرد. اين خودروي اسپرت، بسيار سبك است و دراصل، تنظيم درست شاسي آن باعث القاي لذت رانندگي شده است. نسل E30 از يك موتور چهارسيلندر با كد S14 بهره ميبرد و در نسخههاي مجهز به مبدل كاتاليست، ۱۹۲ اسببخار قدرت توليد ميكند كه براي وزن ۱,۱۵۰ كيلوگرمي اين خودرو مناسب و براي لذتبردن كافي است.
با معرفي نسل دوم، بيامو براي اولينبار يك موتور ۶ سيلندر روي M3 قرار داد. نسل سوم اين خودروي اسپرت نيز در سال ۲۰۰۰ و با كد E46 عرضه شد. نسل E46 از نسخهي نهايي پيشرانهي ۶ سيلندر خطي بيامو، با كد S54 استفاده ميكرد كه ۳۳۳ اسببخار قدرت و ردلاين هيجانانگيز ۸۰۰۰ دوربردقيقه داشت. بسياري نسل E46 را برترين بيامو مدرن تاريخ ازانديشه متخصصين توازن قدرت و هندلينگ ميدانند.
در تيونينگ شركت آمريكايي كاسترو موتوراسپرت (Castro Motorsport)، پيشرانهي يك بيامو E30 به درخواست صاحب خودرو براي قدرت بيشتر، با نمونهي ۶ سيلندر نسل E46 تعويض شده است. اين پيشرانه بهخوبي روي مدل قديمي قرار گرفته و تركيبي دلپسند از اين دو ستارهي باواريايي حاصل شده است. نمونهي مورد استفاده كاسترو، روي دستگاه داينو قدرتي معادل ۳۲۰ اسببخار ثبت كرد. جعبهدندهي ۵ سرعته استاندارد خودرو نيز با يك نمونهي ۶ سرعته دستي افترماركت تعويض شده است. درنتيجهي تغييرات، وزن بيامو E30 به ۱۳۵۰ كيلوگرم ارتقا يافته و بااينحال قدرتي فراتر از نياز خود دارد.
براي تقويت سامانهي ترمز اين خودرو، از لنتهاي با تركيب متفاوت استفاده شده است. دراصل، ترمزهاي استاندارد M3 و سامانهي ABS آن بهاندازهي كافي قوي هستند و تعميرگاه كاسترو نيازي به دستكاري بيشتر نديده است. همچنين، اين محصول از فنر و كمكهاي قابل تنظيم بهره ميبرد و در سامانهي تعليق جلو نيز، بازوهاي اتصال از خودروي M3 مدل ۱۹۹۷ بهعاريت گرفته شده است. همينطور، از بوشهاي AKG در قسمتهاي مختلف جلوبندي استفاده شده است كه اين برند، تأمينكنندهي قطعات پرفورمنس خودروهاي بيامو است.
تيونينگ كاسترو زاويهي كَستر چرخهاي جلو را نيز كمي تغيير داده است. ارتفاع اين خودرو نسبتا كم است؛ اما اين تيونر سامانهي تعليق را طوري تنظيم كرده است تا ارتفاع آن اشكالساز نشود و قابليت متخصصديبودن خودرو باقي بماند. درواقع؛ كاسترو از فنرهاي كوتاه استفاده نكرده است؛ بلكه فنرهاي مورد استفاده از پايهي كوتاهتري بهره ميبرند كه باعث كاهش ارتفاع خودرو شده و درعينحال، بازهي كامل نوسان فنر سرجاي خودش باقي مانده است.
رينگهاي بكاررفته در اين خودرو از آلياژ منيزيم و ساخت BBS هستند و نماي بيروني را مزين كردهاند. علاوهبر رينگها، بالهي عقب و اسپويلر جلو نيز بدنهي خودرو را جلوه ميبخشند. اين قطعات از نسخههاي ايوولوشن نسل E30 بيامو M3 بهعاريت گرفته شدهاند. البته اسپويلر جلو، برخلاف نمونهي استفاده شده در M3 Evo3، قابل تنظيم نيست.
داخل اين بيامو، صندليها از نو جاسازي شدهاند. پنل درها و قسمت عقب خودرو تغييري نكرده است و نمونهي كارخانهاي است؛ ولي داشبورد با يك نمونهي دستنخورده تعويض شده كه ظاهري تميز به كابين بخشيده است.
زير كاپوت، موتور ۶ سيلندر S54 با ظرافت مثالزدني قرار گرفته است. در اين خودروي تيونشده، سامانهي تهويه و گرمايش وجود دارد؛ طبق گفتهي كاسترو، تغييرات عمده مانند حذف سامانهي تهويه، زماني اعمال ميشود كه عملكرد ويژهي خودرو براي دريفت يا رانندگي در پيست مدانديشه متخصصين است؛ خوشبختانه، اين تيونينگ صرفا روي تعويض موتور تمركز نداشته است و قابليت رانندگي روزمره نيز از مولفههاي اين پروژه است. همچنين، در اين محصول از جعبهي فيلتر هوا ساخت خود كاسترو استفاده شده است و بسيار مرتب جاسازي شده است. جمعكردن يك خودرو به اين شيوهي تميز، كار راحتي نيست؛ ولي كاسترو مانند ساير افراد اين حرفه، عاشق كار خود است.
صداي موتور ۶ سيلندر خطي بيامو بسيار دلنواز است و صداي اين خودرو ملايمتر از بيامو E46 است. دندهها در فاصلهي كوتاه از هم قرار دارند و تعويض آنها با نيروي زياد صورت ميگيرد؛ هرچند بهمرور زمان راننده به آن عادت ميكند. اين خودرو روح كاملا متفاوتي نسبت به بيامو E30 استاندارد دارد و بااينحال رانندگي با آن بسيار راحت و لذتبخش است و باوجود قدرت بهمراتب بيشتر، همچنان توازن مناسبي ميان قدرت و فرمانپذيري آن وجود دارد.
اين خودروي بيامو نكات قوت بسياري داشت. يك تيونينگ مرتب و تميز دركنار حفظ قابليتهاي متخصصدي خودرو و رانندگي روزمره از ويژگيهاي مثبت آن است. طراحي فناناپذير نسل E30 دركنار رنگ فوقالعاده اين خودروي اسپرت نيز به جذابيت آن افزوده است.
هم انديشي ها