ازدست‌دادن حس بويايي؛ علامت احتمالي ابتلا به ويروس كرونا

سه‌شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گروه‌‌هاي پزشكي مختلف توصيه مي‌كنند افرادي كه حس بويايي و چشايي خود را از دست مي‌دهند، حتي اگر علائم ديگري ندارند، آزمايش تشخيص ويروس كرونا را بدهند.
تبليغات

مادري كه دچار عفونت ويروس كرونا شده بود، متوجه بوي پوشك بچه‌اش نمي‌شد؛ آشپزهايي كه معمولا مي‌توانند ادويه‌هاي مختلف را تشخيص دهند، نمي‌توانستند بوي ادويه‌ي كاري يا سير را متوجه شوند؛ برخي ديگر مي‌گفتند متوجه بوي شيرين شامپو يا بوي ناخوشايند بستر حيوان خانگي خود نمي‌شوند. آنوسمي (از‌دست‌دادن حس بويايي) و آگوسيا (از‌دست‌دادن حس چشايي) به‌عنوان علائم عجيب كوويد ۱۹ ظهور مي‌كند و شايد بتواند به‌عنوان نشانگري از عفونت عمل كند.

روز جمعه، پزشكان گوش و حلق و بيني بريتانيا با استناد به گزارش‌هاي همكارانشان در سرتاسر جهان، از بزرگ‌سالاني كه حواس بويايي خود را از دست مي‌دهند، خواستند حتي اگر علائم ديگري ندارند، به‌منظور كاهش شيوع بيماري خود را ايزوله كند. اطلاعات منتشرشده محدود است؛ اما پزشكان به‌اندازه‌اي نگران هستند كه اين هشدارها را مطرح كنند. پروفسور كلر هاپكينز، رئيس انجمن راينولوژي بريتانيا، در رايانامهي نوشت:

واقعا مي‌خواهيم اين هشياري را ايجاد كنيم كه اين [ازدست‌دادن حس بويايي و چشايي] نشانه‌اي از عفونت است و هر فردي كه حس بويايي خود را از دست مي‌دهد، بايد خود را ايزوله كند. اين امر مي‌تواند به كاهش انتقال بيماري و نجات جان مردم كمك كند.

نيرمال كومار، رئيس گروه ENT UK است؛ گروهي كه از جمعي از پزشكان متخصص گوش و حلق و بيني بريتانيا تشكيل شده است. هاپكينز همراه‌با كومار بيانيه‌ي مشتركي صادر كرده‌ و در آن از كاركنان بخش مراقبت‌هاي بهداشتي خواسته‌ است هنگام درمان هر بيماري كه حس بويايي خود را از دست داده است، از تجهيزات محافظ شخصي استفاده كنند و درباره‌ي اجتناب از انجام رويه‌هاي آندوسكوپي سينوس درموارد غيرضروري هشدار داده‌اند؛ زيرا ويروس در بيني و گلو تكثير پيدا مي‌كند و انجام اين رويه‌ها موجب ايجاد سرفه يا عطسه در بيمار مي‌شود و پزشك را به‌شدت درمعرض ابتلا به ويروس قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران حس بويايي

شواهد در حال افزايشي وجود دارد كه نشان مي‌دهد از‌دست‌دادن حواس بويايي و چشايي نشان‌دهنده‌ي ابتلا به بيماري كوويد ۱۹ است.

دكتر هاپكينز گفت دو متخصص گوش و حلق و بيني كه در بريتانيا دچار عفونت ويروس كرونا شده‌اند، در وضعيت بحراني قرار دارند. به‌گفته‌ي او، در گزارش‌هاي اوليه از شهر ووهان چين، منشأ ويروس كروناي جديد، هشدار داده شده بود تعداد زيادي از متخصصان گوش و حلق و بيني و چشم‌پزشكان نيز دچار عفونت شده‌اند و در حال مرگ هستند.

پزشكان بريتانيايي گزارش‌هايي از كشورهاي ديگر مبني‌بر اين موضوع ذكر كرده‌اند كه تعداد چشمگيري از بيماران مبتلا به ويروس كرونا دچار آنوسمي شده‌اند. به‌گفته‌ي آنان، در كره‌جنوبي كه در آنجا آزمايش‌ها به‌طورگسترده انجام شده است، ۳۰ درصد از دوهزار بيماري كه آزمايش شده‌اند و نتيجه‌ي آزمايش آن‌ها مثبت بوده است، دچار آنوسمي شده بودند.

آكادمي اتولارينگولوژي آمريكا روز يكشنبه اطلاعاتي در وب‌سايت خود منتشر كرد مبني‌بر اينكه گزارش‌هايي وجود دارد كه از‌دست‌دادن يا ضعيف‌شدن حواس بويايي و چشايي از علائم مهم مرتبط با كوويد ۱۹ هستند و اين علائم در بيماراني ديده شده است كه علائم ديگر بيماري را نداشته‌اند؛ ولي نتيجه‌ي آزمايش آن‌ها مثبت بوده است. اين آكادمي گفت وجود اين علائم درصورت نبود آلرژي يا سينوزيت بايد به پزشكان هشدار دهد بيمار را براي ويروس كرونا غربالگري كنند. اين سازمان به اعضاي خود يادآوري كرده است مركز كنترل و پيشگيري از بيماري از همه‌ي پزشكان خواسته است مراجعه‌هاي فوري و اضطراري را در اولويت قرار دهند و رويه‌هاي انتخابي و معمول را از نو برنامه‌ريزي كنند.

در خبري كه روز جمعه در وب‌سايت آكادمي منتشر شد، چنين آمده است:

شواهد در حال افزايش موجود حاكي از آن است كه متخصصان گوش و حلق و بيني وقتي جراحي‌ها و معاينه‌هاي مجاري هوايي فوقاني را انجام مي‌دهند، جزو گروه‌هايي هستند كه درمعرض بيشترين خطر ابتلا قرار دارند. نرخ چشمگيري از انتقال كوويد ۱۹ به متخصصان گوش و حلق و بيني در كشورهاي چين و ايتاليا و ايران گزارش شده است كه بسياري از آن‌ها به مرگ منجر شده است.

دكتر راشل كاي، استاديار دانشگاه راتجرز گفت از همان آغاز، همكارانش در نيوراشل نيويورك، يكي از مراكز شيوع، به او درباره‌ي از‌دست‌دادن حس بويايي همراه با ويروس كرونا هشدار داده بودند و درباره‌ي بيماران دچار آنوسمي گفتند نتيجه‌ي آزمايش آن‌ها براي ويروس كرونا مثبت بوده است. طبق اعلام دكتر كاي، بخش او در دانشگاه راتجرز از قبل استفاده از تجهيزات محافظ شخصي و انجام‌ندادن معاينه‌هاي غيرضروري را آغاز كرده است.

مرجع متخصصين ايران ميلان شيوع كرونا

افراد در حال خريد در ميلان كه به‌شدت با هجوم ويروس كرونا مواجه شده است. پزشكان در كشور ايتاليا متوجه شدند از‌دست‌دادن حس بويايي مي‌تواند نشانه‌اي از ابتلا به كوويد ۱۹ باشد.

در مناطقي از ايتاليا كه به‌شدت با هجوم ويروس كرونا روبه‌رو شده است، پزشكان مي‌گويند بدين‌نتيجه رسيده‌اند ازدست‌دادن حواس چشايي و بويايي نشانه‌ي اين است فردي كه اشكال خاص ديگري ندارد، حامل ويروس است و شايد آن را به ديگران انتقال دهد. دكتر ماركو مترا، رئيس بخش قلب و عروق بيمارستان اصلي شهر برشا در ايتاليا است. در اين بيمارستان، ۷۰۰ نفر از ۱،۲۰۰ بيمار بستري‌شده دچار كوويد ۱۹ هستند. مترا مي‌گويد:

تقريبا همه‌ي افراد بستري‌شده‌ اين اشكال را دارند. اگر درباره‌ي همسر بيمار از او سؤال كنيد، بيمار مي‌گويد: «همسر من به‌تازگي حس چشايي و بويايي خود را از دست داده؛ وگرنه سالم است». بنابراين، او نيز احتمالا بيمار و در حال انتشار بيماري است.

هندريك استريك، ويروس‌شناس دانشگاه بن در آلمان، براي مصاحبه با بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ به خانه‌هاي آن‌ها سر زده است. وي در مصاحبه‌اي گفت حداقل دوسوم از بيش از ۱۰۰ نفري كه با آن‌ها صحبت كرده و دچار حالت خفيف بيماري بودند، مي‌گفتند چند روز حس بويايي و چشايي خود را از دست داده بودند. پزشك ديگري كه جمعي از بيماران مبتلا به ويروس كرونا را در آلمان مطالعه كرده است، در رايانامهي گفت تقريبا نيمي از بيماران دچار اختلال بويايي يا چشايي شده بودند و اين از‌دست‌دادن حواس معمولا پس از بروز اولين علائم بيماري تنفسي رخ داده است؛ اما مي‌تواند براي شناسايي افرادي استفاده شود كه بايد آزمايش شوند.

دكتر كلمنس وندنر، استاد پزشكي بيمارستان يادگيريي دانشگاه لودويگ ماكسيميليان مونيخ گفت بيماران پس از چند روز يا چندين هفته حواس خود را بازمي‌يابند و از‌دست‌دادن حس بويايي به شدت بيماري يا گرفتگي بيني ربطي ندارد. به‌گفته‌ي او، استفاه از قطره يا اسپري بيني نيز بي‌تأثير است.

همچنين، چندين بيمار آمريكايي كه علائمي مطابق با ويروس كرونا داشتند؛ اما آزمايش نشده يا منتظر بودند آزمايش شوند، از‌دست‌دادن حس بويايي و چشايي را گزارش مي‌كردند؛ حتي با اينكه بيني آن‌ها دچار گرفتگي نشده بود. اندرو بري ۳۰ ساله حدود ۱۰ روز پيش دچار تب و درد بدن شد و سپس گلودرد و سردردهاي ناتوان‌كننده‌اي سراغش آمد. نتيجه‌ي آزمايش او براي آنفلوانزا منفي شد و هنوز نتيجه‌ي آزمايش ويروس كرونا را نگرفته؛ آزمايشي كه چهار روز پيش انجام داده است. پزشك اندرو اطمينان دارد او دچار ويروس كرونا شده است. اكنون اندرو بري مي‌گويد واقعا بوي قهوه را متوجه نمي‌شود. بري مي‌گويد:

حتي با اينكه بيني من نگرفته بود، نمي‌توانستم بو و مزه‌ي غذايي را متوجه شوم كه مي‌پختم.

اندرو بري متوجه بوي پياز و سركه‌اي نمي‌شد كه در غذايش استفاده مي‌كرد. ايمي پلاتمير، زني از بروكلين، در جريان ناخوشي اخير خود براي ابتلا به كوويد ۱۹ آزمايش نشد؛ اما شوهرش بيمار و نتيجه‌ي آزمايشش مثبت شد. پلاتمير گفت معمولا بيني بسيار حساسي دارد؛ اما اكنون به‌سختي مي‌توانست بوها را متوجه شود؛ حتي بوي سفيد‌كننده‌اي كه معمولا موجب تهوع او مي‌شد. اندرو بري قدري وزن كم كرده است؛ زيرا اشتهاي زيادي ندارد. او مي‌گويد:

اميدوارم اين اثري بلندمدت نباشد. مي‌توانم تصور كنم اين وضعيت مي‌تواند موجب تغيير كيفيت زندگي شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات