۱۱ ترفند براي كار با اكسل

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نرم‌افزار اكسل (Excel) از جمله برنامه‌هاي آفيس مايكروسافت است كه كارآيي بالايي در پردازش داده‌هاي عددي و متني دارد. در اين مطلب قصد داريم به معرفي توابع و ميانبرهايي بپردازيم كه در استفاده از اين نرم‌افزار مفيد هستند. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

در اين مقاله از سري مقاله‌هاي يادگيري اكسل در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مي‌خواهيم با ۱۱ ترفند اين نرم‌افزار آشنا شويم.

اكسل نرم‌افزار توانمند و فوق‌العاده‌اي است كه متخصصان عادي ممكن است با همه‌ي قابليت‌هاي مفيد آن آشنا نباشند. با دانستن يك سري كليدهاي ميانبر و توابع عمومي مي‌توانيد مهارت خود را نسبت به اين نرم‌افزار افزايش دهيد.

۱. استفاده از ميانبر Ctrl + PgDn و Ctrl + PgUp براي رفتن از يك متخصصگ (worksheet) به متخصصگ ديگر

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

۲. با استفاده از كليدهاي جهت دار + Ctrl بين سلول‌ها جابه جا شويد

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

البته واضح است كه تنها با كليدهاي جهت دار مي‌توانيد از يك سلول به سلول ديگري حركت كنيد. اما استفاده از كليدهاي جهت دار + Ctrl اين روند را سريع‌تر مي‌كند.

۳. براي انتخاب داده‌ها از كليد Shift استفاده كنيد

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

كليدهاي تركيبي Ctrl + Shift+ و كليدهاي جهت دار كمك مي‌كند محدوده‌ي داده‌ها را تا آخرين سلول داراي داده انتخاب كنيد.

۴. براي كپي دوبار كليك كنيد

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

براي كپي يك فرمول لازم نيست حتما آن را تا آخرين سلول درگ كنيد. فقط كافي است روي گوشه‌ي پايين سمت راست سلول فرمول دو بار كليك كنيد.

۵. براي تغيير فرمت سلول از كليدهاي ميانبر استفاده كنيد

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

با استفاده از كليدهاي تركيبي !+Ctrl + Shift مي‌توانيد فرمت عدد را به دو رقم اعشار تبديل كنيد. براي تبديل به فرمت دلار كافي است از كليدهاي تركيبي $+Ctrl + Shift و براي تبديل به درصد از كليدهاي تركيبي %+Ctrl + Shift استفاده كنيد. در ادامه مي‌توانيد با كليك بر روي لينك ترفندهاي حرفه‌اي در اكسل را مطالعه كنيد.

۶. براي قفل سلول‌ها از كليد F4 استفاده كنيد

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

گاهي اوقات براي كپي داده‌ي يك سلول مي‌خواهيد فرمول آن هم كپي شود. گاهي هم مي‌خواهيد كه اين كپي صورت نگيرد. وقتي مي‌خواهيد ورودي سلول را قفل كنيد مي‌توانيد يك علامت $ قبل از اسم سلول (مثلا B1) قرار دهيد. تايپ كردن $ قبل از نام هم سلول كار وقت‌گير و آزاردهنده‌اي است. در عوض مي‌توانيد به جاي تايپ $ از كليد F4 استفاده كنيد تا علامت $ ايجاد شود. با هر بار فشار دادن F4 حالت‌هاي قفل سلول، قفل رديف، قفل ستون و حالت بدون قفل فعال مي‌شود.

۷. خلاصه كردن داده‌ها با توابع CountIF و SumIF

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

تابع CountIF تعداد دفعات تكرار يك داده را در محدوده‌ي انتخاب شده مشخص مي‌كند. اولين ورودي اين تابع محدوده‌ي مورد انديشه متخصصين و دومين ورودي مربوط به شرط مورد انديشه متخصصين ما است. براي مثال در حالت زير اسم چند نويسنده به نام‌هاي سانسا، اريا، راب، جان، ريكون و برن آورده شده است. هر كدام از آن‌ها چند داستان نوشته‌اند كه هر داستاني تعدادي بازديدكننده داشته است. براي مرتب كردن داده‌ها در يك سلول خالي دستور CountIF را نوشته تا از ستون اسم نويسنده‌ها اسم آريا را شمارش كند. پس اولين ورودي تابع ستون B4 تا B50 است و دومين ورودي آن سلول G4‌ است كه اسم آريا در آن نوشته شده است.

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

حالا مي‌خواهيم كل بازديدكنندگان هر داستان را شمارش كنيم. در اين حالت از تابع SumIF استفاده مي‌كنيم. اين تابع سه ورودي دارد. ورودي اول ستون B4 تا B50 است. ورودي دوم سلول مربوط به اسم نويسنده است و ورودي سوم ستون مربوط به تعداد بازديدكنندگان است. حاصل اين تابع به عنوان مجموع كل بازديدكنندگان آثار يك نويسنده در مقابل اسم وي نمايش داده مي‌شود.

۸. استخراج داده‌ها با تابع VLOOKUP

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

فرض كنيد ليستي طولاني از نام چند دانشگاه در اختيار داريم كه رتبه‌ي هر يك از آن‌ها در سلول مقابلش درج شده است. براي اين كه بتوانيم در اين ليست طولاني، ۵ دانشگاه اول را پيدا كنيم از تابع VLOOKUP استفاده مي‌كنيم.

تابع VLOOKUP چهار ورودي دارد. ورودي اول مربوط به داده‌ي مورد انديشه متخصصين است. در اين مثال ما به دنبال عدد ۱ كه رتبه‌ي دانشگاه است، هستيم. ورودي دوم مربوط به محدوده‌ي داده‌ها است كه در اين مثال كل رديف A تا F انتخاب شده است. ورودي سوم مربوط به شماره ستون داده‌ي مورد انديشه متخصصين است. چون ما به دنبال اسم دانشگاه هستيم ورودي را ستون ۲ در انديشه متخصصين مي‌گيريم. ورودي آخر مربوط به وقتي است كه داده‌ي مورد انديشه متخصصين (مثلا عدد ۱) پيدا نشود كه به جاي آن عدد ۰ يا عبارت False را قرار مي‌دهيم.

۹. استفاده از & براي تركيب رشته‌هاي متني

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

در اينجا دو ستون داريم كه يكي شامل نام و دومي شامل نام خانوادگي است. با استفاده از علامت & مي‌توان ستوني ايجاد كرد كه نام و نام خانوادگي را در كنار هم داشته باشد. در نرم‌افزار اكسل با كمك & مي‌توانيد دو قسمت از متن را با هم تركيب كنيد. البته دقت كنيد كه بين نام و نام خانوادگي حتما فاصله قرار دهيد. روش كار به اين صورت است: [انتخاب سلول نام خانوادگي]& " " & [ّانتخاب سلول نام].

۱۰. پاك كردن متن با توابع LEFT، RIGHT و LEN

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

اين فرمول‌هاي متني مخصوص پاك كردن داده‌ها است. براي مثال در حالت زير اسم چند ايالت آمريكا را داريم كه حروف اختصاري هر يك با يك خط فاصله در كنار اسامي قرار گرفته است. با استفاده از تابع LEFT مي‌توانيم فقط دو حرف اختصاري هر نام را داشته باشيم. LEFT بر اساس تعداد كاراكترهاي در انديشه متخصصين گرفته يك رشته‌ي متني را به صورت خروجي تحويل مي‌دهد. اولين ورودي اين تابع سلول مربوط به رشته‌ي متني و دومي تعداد حروف مورد انديشه متخصصين است.

چنانچه بخواهيد نام ايالت را به صورت كامل داشته باشيد و خبري از حروف اختصاري نباشد از تابع RIGHT استفاده كنيد. RIGHT تعداد كاراكترها را از سمت راست رشته‌ي متني جدا مي‌كند.

اما سوال اين است كه چه تعداد كاراكتر را بايد از سمت راست انتخاب كنيد؟ چرا كه تعداد حروف ايالت‌ها با هم برابر نيستند. در اينجا استفاده از تابع LEN كارگشا خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

تابع LEN كل كاراكترهاي يك رشته‌ي متني را شمارش مي‌كند و تنها يك ورودي دارد كه آن هم سلول مربوط به رشته‌ي متني است.

حالا با كمك تعداد كاراكترهاي به دست آمده از تابع LEN مي‌توانيد از تابع RIGHT استفاده كنيد.

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

از آن جا كه ما مي‌خواهيم حروف اختصاري و خط فاصله را حذف كنيم، وردي تابع RIGHT را عدد تابع LEN منهاي ۳ قرار مي‌دهيم.

۱۱. ايجاد اعداد تصادفي با تابع RAND

مرجع متخصصين ايران ترفندهاي اكسل

تابع ()RAND مي‌تواند اعداد تصادفي بين صفر تا ۱ ايجاد كند. اين تابع هيچ گونه ورودي لازم ندارد و داخل پرانتز خالي است. با هر بار فشردن كليد F9 اين تابع عدد جديدي توليد مي‌كند. دقت داشته باشيد كه با ايجاد هر گونه تغيير در فضاي كار، يك عدد جديد ايجاد خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات