تغييرات كوكي در گوگل كروم خبر بدي براي شركت‌هاي تبليغاتي است

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گوگل از ماه آينده استفاده‌ي آزمايشي از سيستمي را آغاز مي‌كند كه به حذف كوكي‌هاي متفرقه از كروم منتهي مي‌شود؛ اقدامي كه به مذاق تبليغ‌دهندگان خوش نخواهد آمد.
تبليغات

مرورگر گوگل كروم (Google Chrome) در آينده‌اي نه‌چندان دور استفاده از كوكي‌هاي متفرقه (Third-Party Cookie) را كنار  خواهد گذاشت. اگر همه ‌چيز طبق برنامه پيش برود، به‌روزرساني‌هاي آينده‌ي محبوب‌ترين مرورگر وب در دنيا خواهند توانست قوانين تبليغات الكترونيك را بازنويسي و پايش ميلياردها متخصص وب در سراسر دنيا را براي شركت‌هاي تبليغاتي به كاري سخت تبديل كنند.

براساس مقاله‌ي وايرد، همه ‌چيز قرار نيست به اين سادگي‌ باشد. در نگاه اول، به‌روزرساني‌هاي گوگل كروم باعث بهبود حريم خصوصي متخصصان مي‌شوند؛‌ اما نبايد فراموش كنيم كه سطح كنترل گوگل بر صنعت تبليغات و به‌طور كلي دنياي وب را هم افزايش مي‌دهند.

منتقدان گوگل و نهادهاي تنظيم مقررات مي‌گويند اقدامات شركت فعال در مانتين‌ويو ممكن است به ارزش خارج شدن بسياري از كسب‌وكارها از حوزه‌ي تبليغات تمام شود و ضرر مالي به وب‌سايت‌هايي برساند كه براي كسب درآمد متكي‌ بر تبليغات هستند.

براي بسياري از افراد، تغييرات جديد گوگل كروم غير قابل ‌رؤيت خواهند بود؛ بااين‌حال گوگل در پشت صحنه در تلاش است مرورگر كروم را در جايگاه كنترل‌كننده‌ي برخي از فرآيندهاي تبليغاتي قرار بدهد. اين شركت براي عملي كردن هدف خود، قصد دارد سراغ استفاده از تكنيك يادگيري ماشين به‌منظور ثبت كردن تاريخچه‌ي جست‌و‌جوي متخصص برود و افرادي كه داراي علايق مشترك هستند در گروه‌هاي مستقل قرار بدهد.

بنت سايفرز، متخصص حوزه‌ي فناوري در گروه آزادي‌هاي مدني EFF، مي‌گويد گوگل قصد دارد زيرساخت‌هايي كه امكان پايش متخصصان و ايجاد پروفايل براي آن‌ها در فضاي وب را فراهم مي‌كنند، كنار بگذارد و آن‌ها را با سيستمي جديد جايگزين كند كه همچنان امكان نمايش تبليغات به‌صورت هدفمند را ارائه مي‌دهد؛ اما به ‌شكلي متفاوت.

برنامه‌ي گوگل براي جايگزيني كوكي‌هاي متفرقه، بخشي از پروژه‌ي گسترده‌تري است كه آن را Privacy Sandbox مي‌نامد و پيشنهاداتي را شامل مي‌شود كه بدون نابودي صنعت تبليغات، حوزه‌ي تبليغات الكترونيك را بهبود مي‌بخشند.

 Privacy Sandbox افزون ‌بر كنار گذاشتن كوكي‌هاي متفرقه سراغ دست‌و‌پنجه ‌نرم ‌كردن با يك‌ سري موضوع ديگر نظير كلاه‌برداري تبليغاتي و كاهش شمار كپچاهاي به ‌نمايش ‌درآمده براي متخصصان و معرفي راه‌هايي جديد براي شركت‌ها به‌منظور نظارت روي نحوه‌ي عملكرد تبليغات‌ مي‌رود. بسياري از منتقدان گوگل اعتراف مي‌كنند بخش‌هايي از ‌پيشنهاد‌هاي Privacy Sandbox بهبودهايي محسوس به‌ همراه مي‌آورند و براي فضاي وب مفيد هستند.

تغييرات كوكي در گوگل كروم مي‌تواند قوانين تبليغات الكترونيك را بازنويسي كند

تغيير، لازم است و صنعت تبليغات الكترونيك با سرعت كمي تغييرات را مي‌پذيرد. اين صنعت شامل حجم عظيمي داده از زندگي همه‌ است كه در هر ثانيه از شبانه‌روز به‌صورت خودكار معامله مي‌شود و شركت‌هاي تبليغاتي از اين كار سود به ‌جيب مي‌زنند. اعمال تغيير اساسي در سيستم تبليغاتي باعث اثرگذاري روي انبوهي از كسب‌وكارها مي‌شود؛ از برندهايي كه به‌صورت الكترونيك براي سرويس‌ها و محصولات تبليغ مي‌كنند گرفته تا شبكه‌هاي تبليغاتي فناوري‌محور و سازمان‌هاي خبري كه اين تبليغات را به تمامي بخش‌هاي وب مي‌فرستند.

پيشنهاد‌هاي Privacy Sandbox، پيچيده و متخصص هستند. گوگل از مدتي پيش آزمايش شماري از آن‌ها را آغاز كرده است و ساير پروژه‌ها تا حد زيادي در حال گذراندن مراحل توسعه هستند. گوگل طي چند وقت اخير براساس بازخوردها و البته پيشنهاد‌هاي مشابهي كه رقبا ارائه داده‌اند، برخي تغييرات در Privacy Sandbox اعمال كرده است. اما وقتي مباحثه به مرورگر كروم مي‌رسد، همه ‌چيز توسط گوگل كنترل مي‌شود و هيچ سازمان ديگري توانايي اتخاذ تصميم‌ نهايي ندارد.

مرجع متخصصين ايران گوگل / Google

حذف كوكي‌هاي متفرقه از كروم كه خبر مربوط به آن نخستين ‌بار در اوايل سال گذشته‌ي ميلادي اعلام شد، مدت‌ها است كه توسط گوگل مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. سايفرز مي‌گويد كوكي‌هاي متفرقه‌ي كروم بسيار ناخوشايند بودند. او مي‌گويد كوكي‌ها مدت‌ها است كه بيشتر از هر فناوري ديگري در دنيا براي حريم خصوصي اشكال ايجاد مي‌كنند.

وقتي گوگل اين كوكي‌ها را در سال ۲۰۲۲ حذف كند، نخستين شركتي نخواهد بود كه اين كار را انجام مي‌دهد؛ اما سهم بسيار زياد كروم از بازار مرورگر وب بدين معني است كه تصميم گوگل بيشترين اثرگذاري را در اين حوزه به‌ دنبال دارد. سافاري اپل كه يكي از مرورگرهاي مهم امروزي محسوب مي‌شود، در سال ۲۰۱۷ پايش كوكي‌ها را محدود كرد و اين اتفاق براي فايرفاكس در سال ۲۰۱۹ رخ داد. اشكال پايش كوكي‌‌ها به‌ حدي وسيع است كه فايرفاكس روزانه ۱۰ ميليارد سرويس پايش‌كننده‌ي متخصص را مسدود مي‌كند.

كوكي‌هاي متفرقه چه متخصصدي دارند 

اگر مشغول استفاده از گوگل كروم هستيد، وب‌سايت‌هايي كه از آن‌ها بازديد مي‌كنيد (به‌ جز مواردي انگشت‌شمار) كوكي متفرقه‌اي به دستگاه شما اضافه مي‌كنند. اين كوكي‌ها (كه در واقع قطعه‌كدهاي كوچك هستند) مي‌توانند تاريخچه‌ي جست‌و‌جو شما را پايش كنند و براساس رفتارتان در وب، تبليغات هدفمند به ‌نمايش بگذارند.

كوكي‌هاي متفرقه تمامي داده‌هايي كه جمع‌آوري مي‌كنند، براي دامنه‌اي متفاوت با وب‌سايتي كه در آن لحظه مشغول بازديد از آن هستيد مي‌فرستند. در مقايسه، كوكي‌هاي First-Party را داريم كه داده‌ها را صرفا براي همان وب‌سايتي كه در حال بازديد از آن هستيد ارسال مي‌كنند.

شايد براي‌ شما پيش آمده باشد كه مثلا دو هفته قبل كفشي را در فروشگاهي الكترونيك مشاهده كرده باشيد؛‌ اما همچنان تبليغات آن را در وب‌سايت‌ها ببينيد. دليل اصلي اين موضوع، كوكي‌هاي متفرقه هستند. تمامي داده‌هايي كه كوكي‌هاي متفرقه جمع‌آوري مي‌كنند، در نهايت به ساخت پروفايل اختصاصي براي هر متخصص در فضاي وب منتهي مي‌شوند كه شامل علايق، محصولات خريداري‌شده و رفتار آن‌ها در اينترنت است. اين داده‌ها در اختيار شركت‌هاي تبليغاتي قرار مي‌گيرند كه از طريق آن‌ها سود زيادي كسب مي‌كنند. 

گوگل كوكي‌هاي متفرقه را با چه سيستمي جايگزين مي‌كند

سيستم هوش مصنوعي جديد گوگل، متخصصان را براساس علايق‌شان گروه‌بندي مي‌كند

گوگل به‌ جاي كوكي‌هاي متفرقه، قصد دارد با بهره‌گيري از سيستم Federated Learning of Cohortsا(اFLoC) كه بر پايه‌ي هوش مصنوعي توسعه داده شده است، تبليغات هدفمند به متخصصان نشان بدهد. اين سيستم از يادگيري ماشين استفاده مي‌كند تا بر تاريخچه‌ي جست‌و‌جو و برخي اطلاعات ديگر نظارت كند. پس از جمع‌آوري اطلاعات كافي، سيستم يادگيري ماشين گوگل متخصصان را براساس علايق‌شان در دسته‌هاي مختلف جاي مي‌دهد. گوگل هنوز به‌طور دقيق ماهيت اين دسته‌ها يا گروه‌ها را مشخص نكرده است؛‌ اما مي‌دانيم كه هر گروه قرار است شامل هزاران نفر با علايق مشترك باشد.

شركت‌هاي تبليغاتي مي‌توانند تبليغات خود را براساس گروهي كه هر متخصص در آن عضويت دارد، به او نشان دهد. براي مثال اگر هوش مصنوعي گوگل تشخيص بدهد كه به موبايل علاقه‌مند هستيد، در گروهي قرار مي‌گيريد كه همه‌ي افراد حاضر در آن به موبايل علاقه دارند. 

كاركرد هوش مصنوعي FLoC گوگل تا حد زيادي شبيه به سيستمي مشابهي در نتفليكس است كه تشخيص مي‌دهد هر متخصص به چه نوع فيلم و سريالي علاقه دارد. در سيستم نتفليكس عادت‌هاي متخصصان براي مشاهده‌ي محتوا شبيه بسياري ديگر از افراد است؛ اما عينا مثل علايق آن‌ها نيست. اگر شخص الف و شخص ب از چهار فيلم سينماييِ مشابه در ژانر وحشت خوش‌شان بيايد، به ‌احتمال زياد شخص الف به فيلم ترسناكي كه شخص ب به‌تازگي مشاهده كرده است نيز علاقه‌مند خواهد بود. نتفليكس اين سيستم را گسترش مي‌دهد تا افراد زيادي را در بر بگيرد. گوگل نيز قصد دارد سيستمي مشابه براي پوشش دادن ميلياردها نفر به كار ببندد.

برخلاف كوكي‌هاي متفرقه، تمامي داده‌هايي كه به‌منظور تشخيص گروه شما مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند، در گوگل كروم پردازش مي‌شوند. در مقايسه، كوكي‌هاي متفرقه همچون خرده‌هاي كاغذ رنگي در جشن‌ها، به اطراف پاشيده مي‌شوند. يك تحليلگر مي‌گويد با وجود اعمال تغيير اساسي در كاركرد سيستم تبليغاتي گوگل، همچنان تا ۹۵ درصد مثل كوكي‌هاي متفرقه اثرگذار خواهد بود. البته تحليلگران ديگر اين ادعا را زير سؤال برده‌اند. 

مرجع متخصصين ايران امنيت گوگل كروم

يكي از موضوعاتي كه درباره‌ي سيستم يادگيري ماشين گوگل مطرح مي‌شود، اين است كه چه نتيجه‌گيري‌هايي درباره‌ي متخصصان انجام مي‌دهد؟ يكي از مديران موتور جست‌و‌جوي DuckDuckGo مي‌گويد از آن‌جايي كه FLoC براي قرار دادن متخصصان در گروه‌هاي مختلف به تاريخچه‌ي جست‌و‌جوي آن‌ها متكي مي‌شود، نتيجه‌ي نهايي مثل رديابي فوق‌العاده قوي است كه نسبت‌ به سرويس گوگل آناليتيكس (Google Analytics) روي وب‌سايت‌هاي بيشتري در دسترس قرار دارد.

استفاده از FLoC بدين معني است كه داده‌‌هاي كمتري در اختيار شركت‌هاي متفرقه قرار مي‌گيرد؛ بااين‌حال نگراني‌هايي درباره‌ي گروه‌بندي متخصصان وجود دارد. برخي از تحليلگران نگران اين موضوع هستند كه سيستم FLoC گوگل براي برخي گروه‌ها تبعيض قائل شود. يكي از مهندسان ارشد حوزه‌ي يادگيري ماشين در شركت Criteo مي‌گويد تمامي الگوريتم‌هاي FLoC گروه‌بندي متخصصان توسط گوگل مديريت مي‌شوند و هر زماني ‌كه بخواهد، مي‌تواند اصلاحاتي اساسي در آن‌ها اعمال كند. اگر ساير موتورهاي جست‌و‌جو بخواهند سراغ استفاده از اين تكنيك يادگيري ماشين بروند، احتمالا خواهند توانست نحوه‌ي گروه‌بندي‌ها را براي خودشان تغيير بدهند. گفته مي‌شود Yahoo! Japan به انجام اين كار علاقه‌مند است. 

گوگل قصد دارد فرايند استفاده از FloC را به‌صورت آزمايشي در ماه آينده‌ي ميلادي آغاز كند. در اين دوره‌ي آزمايشي صرفا از وب‌سايت‌هايي استفاده خواهد شد كه سيستم رديابي متخصص را فعال كرده‌اند يا تبليغات نمايش مي‌دهند. گوگل مي‌گويد نمايش تبليغاتِ شخصي‌سازي‌شده براساس دسته‌بندي‌هاي حساس، مغاير سياست‌هاي اين شركت در حوزه‌ي تبليغات است. گروه‌هايي در FLoC كه اطلاعاتي نظير نژاد، گرايش جنسي و موارد اين‌چنيني دارند مسدود مي‌شوند. اگر مسدودسازي اين گروه‌ها ممكن نبود، گوگل تغييراتي در الگوريتم اعمال مي‌كند تا اثرگذاري آن‌ها را كاهش بدهد. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات