گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از تدكس نقش جهان با عنوان قصه‌هاي ناگفته

پنج‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تدكس نقش جهان با عنوان «قصه‌هاي ناگفته» روز جمعه ۱۶ شهريور در شهر اصفهان برگزار شد. اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران‌، به‌عنوان حامي رسانه‌اي در اين رويداد حضور داشت.
تبليغات

تدكس رويداد مستقل با رعايت قوانين رويداد اصلي TED و احترام به قوانين محلي در شهرهاي مختلف جهان برگزار مي‌شود. قانون كلي رويداد تد، ارائه‌ي موضوعي جالب توجه توسط افراد با تخصص‌هاي گوناگون است. افراد مختلفي در سرتاسر جهان در اين رويدادها شركت مي‌كنند و بسياري از بزرگان همه‌ي صنايع، زماني از سخنرانان رويداد ted بوده و هستند.

اصفهان، به‌عنوان يكي از كلان‌شهرهاي پيشروي ايران در برگزاري اين رويداد، شهريور ماه سال ۱۳۹۷ نيز ميزبان يكي از اين رويدادها بود. نكته‌ي قابل توجه اين كه تاكنون ۳۰ رويداد تدكس در ايران برگزار شده و سهم اصفهان، ۶ رويداد بوده است. رويداد تدكس سال ۱۳۹۷ اصفهان كه با برند «تدكس نقش جهان» برگزار مي‌شود، «قصه‌هاي ناگفته» نام داشت. اين رويداد در روز جمعه ۱۶ شهريور در تالار هنرسراي خورشيد اصفهان برگزار شد.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، به‌عنوان حامي رسانه‌اي رويدادهاي فناوري و كسب‌وكار، در اين رويداد نيز حضور داشت و در كنار پوشش رسانه‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي، گزارشي را نيز از ارائه‌ها و نحوه‌ي برگزاري رويداد آماده كرد. در ادامه‌ي اين مطلب، خلاصه‌اي از ارائه‌ها را با هم مرور مي‌كنيم.

تدكس رويدادي مستقل با رعايت قوانين تد و احترام به قوانين محلي است

يكي از نكات جذابي كه در همان ابتداي مراسم با آن روبرو شديم، حضور شركت‌كنندگان از اقشار و همچنين گروه‌هاي سني مختلف در اين رويداد بود. شركت‌كنندگان رويداد تدكس نقش جهان از جوانان عاشق فناوري و فضاي كسب‌وكار تا متخصصان مسن و حرفه‌اي‌هاي انواع حوزه‌هاي كاري تشكيل شده بودند. برگزاركنندگان رويداد تدكس، در محوطه‌ي خارجي سالن، بخشي را براي رويدادهاي Mini Talk اختصاص داده بودند. اين بخش براي افرادي كه علاقه‌مند به صحبت براي شركت‌كنندگان بوده اما در ليست ارائه‌دهندگان نبودند مناسب بود. شركت‌كنندگان علاقه‌مند مي‌توانستند رويدادهاي كوتاه يك دقيقه‌اي را در كنار استندهاي مخصوص اجرا كنند كه به‌نوعي تمرين ارائه و صحبت كردن براي خودشان و همچنين فرصتي براي ديگران در جهت آشنايي با يك فرد ديگر بود.

مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

آرش برهمند، از فعالان رسانه‌اي فضاي كسب‌وكار و فناوري ايران، مجري اين مراسم بود. او در ابتداي مراسم سوالاتي را در ارتباط با اطلاعات عمومي متخصصان در مورد دنياي فناوري و اطلاعات پرسيد. برهمند در سوال‌هاي خود قصد داشت تا آمارهايي واقعي و كمتر شنيده شده را در مورد تبادل پيام، استفاده از اينترنت، تعامل در شبكه‌هاي اجتماعي و همچنين انتشار اطلاعات با شركت‌كنندگان در ميان بگذارد.

مجري برنامه به‌نوعي شروع رويداد تدكس را به ارائه‌اي جذاب در مورد اطلاعات و نحوه‌ي انتشار آن تبديل كرده بود. او در نهايت به اين نكته اشاره كرد كه عصر ارتباطات و شبكه‌هاي اجتماعي، مردم را به مصرف‌كنندگان محتواي كم‌عمق و سطحي تبديل كرده است. او رويدادهاي تد و تدكس را بهترين فرصت براي آشنايي با فعالان حوزه‌هاي مختلف، شبكه‌سازي با ديگر شركت‌كننده‌ها و همچنين دريافت محتوايي عميق در هر يك از حوزه‌ها دانست. برهمند پيش از دعوت از اولين سخنران تدكس نقش جهان، از شركت‌كنندگان درخواست كرد تا سوالات خود را در شبكه‌ي اجتماعي توييتر و با هشتگ tedxesfahan# به اشتراك بگذارند. در واقع تنها راه پرسش و پاسخ از ارائه دهندگان اين برنامه، همين هشتگ بود.

اولين ارائه‌ي رويداد توسط امين عديلي، متخصص كارشناس مرمت آثار و ابنيه‌ي تاريخي اجرا شد. او كه دكور برنامه را با يك قايق كاياك تزئين كرده بود، داستان ناگفته‌ي خود را به سفر سال ۲۰۰۷ خود به آمازون ، بلندترين رود جهان اختصاص داد. عديلي پس از معرفي اين رودخانه‌ي بزرگ و مشخصات جغرافيايي و تاريخي آن، از برنامه‌ريزي سفر و داستان مسافرتش به آنجا گفت. او پيش از سفر، چند سالي را به برنامه‌ريزي، جذب سرمايه و دريافت ويزا از كشورهاي متعدد در مسير اين رودخانه اختصاص داده است.

مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

امين عديلي در مورد آن سال‌ها و چگونگي دريافت اطلاعات در مورد رودخانه‌ي آمازون، به نبود اطلاعات كافي چه در زبان فارسي و چه در انگليسي و همچنين سرعت پايين اينترنت اشاره كرد. به بيان ديگر، هدف او، بيان راحتي دريافت اطلاعات و آمادگي براي گردشگري در دوران كنوني بود. اين پيمانكار مرمت آثار تاريخي، سرانجام در سال ۲۰۱۰ و پس از سه سال تحقيق،‌ به آمازون در برزيل سفر كرده است.

داستان ناگفته‌ي عديلي، با گم شدن در جنگل‌هاي آمازون شروع شد. گروه او پس از گم كردن مسير توسط بومي‌هاي اين جنگل پيدا مي‌شوند و به مسير خود ادامه مي‌دهند. آنها در ادامه به كلمبيا رفته و از كنار مزارع كشت موارد مخدر اين كشور عبور مي‌كنند. عديلي اين مرحله از سفر را ترسناك‌ترين بخش مي‌داند؛ چرا كه در صورت پيدا شدن آنها توسط قاچاقچي‌هاي كلمبيايي، احتمال مرگ آنها بسيار بالا بود. اتفاق بعدي، رخدادي ناگوار در مسير عديلي بوده و راهنماي او در آمازون، توسط كروكوديل خورده مي‌شود.

رخداد جذاب بعدي در مسير سفر، شركت در مسابقه‌ي قايقراني رود آمازون در كشور پرو بوده است. عديلي قايق خود براي شركت در اين مسابقه را خودش در كشور پرو ساخت. او سرانجام به‌عنوان يكي از معدود شركت‌كننده‌هاي مسابقه، به خط پايان رسيده است. عديلي پس از معرفي تمامي اين خاطرات، به دليل اصلي ارائه‌ي خود در رويداد تدكس مي‌پردازد. او گفت كه در كودكي، ترسو بوده و زماني در زندگي تصميم مي‌گيرد تا ترس خود را كنار بگذارد.

نكته‌ي نهايي كه عديلي در ارائه‌ي خود به آن اشاره مي‌كند، غلبه بر ترس است. او به شركت‌كنندگات توصيه كرد كه هميشه تصميم مورد علاقه‌ي خود را اتخاذ كنند و در مسير، حركت كنند. عديلي به حضار پيشنهاد مي‌كند كه سفر كردن را در برنامه‌ي زندگي خود قرار دهند. از انديشه متخصصين او، سفر ابزاري كارآمد براي شناخت خود و دنياي اطراف است. او در نهايت به اين نكته اشاره مي‌كند كه گرفتار شدن در بند ماديات و ترس از اشكالات مالي سفر، بزرگترين مانع مردم امروز براي سفر كردن است.

مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

با ترس‌هاي خود روبرو شويد تا استعدادهاي جديد را كشف كنيد

ارائه‌ي بعدي توسط فرامرز صحرايي، مخترع، انجام شد. صحرايي ارائه‌ي خود را به خودروهاي الكتريكي اختصاص داده بود و ابتدا آمارهايي عددي از روند توليد و فروش اين خودروها ارائه كرد. آمارهايي كه صحرايي در مورد خودروهاي الكتريكي ارائه كرد، با هدف نقد طرفداري از اين محصولات و شفاف‌سازي در مورد آلودگي آنها انجام شد.

صحرايي در صحبت‌هاي خود به اين نكته اشاره كرد كه خودروهاي الكتريكي، با وجود عدم انتشار كربن به صورت مستقيم، نقش پررنگي در آلودگي هوا دارند. در واقع سهم زيادي كربن توليد شده در اثر توليد و استفاده از خودروهاي الكتريكي، در فرآيند توليد آنها منتشر مي‌شود. علاوه بر آن، فرآيند توليد باتري اين خودروها نيز به محيط زيست صدمه مي‌زند. نكته‌ي ديگري كه صحرايي در صحبت‌هاي خود به آن اشاره كرد، يارانه‌ي دريافتي شركت‌هاي توليدكننده‌ي خودروهاي الكتريكي بود. طبق آمار او، اين شركت‌ها اعداد و ارقام سرسام‌آوري (به‌طور ميانگين ۷۵۰۰ دلار) به‌عنوان يارانه براي توليد خودرو دريافت مي‌كنند.

صحرايي در پايان آماري ارائه كرد كه با توجه به آن، توليد خودروي الكتريكي از لحاظ كاهش آلودگي و كاهش مرگ و مير ناشي از آن، مزيت آن‌چناني نخواهد داشت. در واقع فرآيند توليد و زيرساخت‌هاي لازم براي اين خودروها و همچنين عمر نسبتا پايين و تعميرات، مزيت آنها در انتشار ناچيز كربن از بين برده است. در نهايت، اين مخترع موتور ادعا كرد كه آينده‌ي بشري و حفط محيط زيست از آلودگي كربني،‌ با افزايش توليد موتورهاي بهينه، خودروهاي هيبريدي، كاهش نياز مردم به جابه‌جايي و همچنين تشويق استفاده‌ي بيشتر از وسايل نقليه‌ي عمومي وابسته است.

مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

امير حميدفر، هم‌بنيان‌گذار و مدير استارتاپي با موضوع گردشگري، سخنران بعدي تدكس نقش جهان بود. او اجراي اولين ارائه‌ي انگليسي زبان اين رويداد را بر عهده داشت كه براي حضار نيز جالب توجه بود. صرف‌انديشه متخصصين از توييت‌ها و سوالاتي كه در مورد ارائه‌ي حميدفر به زبان انگليسي منتشر شد، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد در انديشه متخصصين گرفتن زيرنويس براي چنين رويدادهايي، خالي از لطف نباشد.

به‌هرحال حميدفر صحبت‌هاي خود را از ترس و با نشان دادن كليپي در مورد ترس از پريدن شروع كرد. او سپس به شرح اين نوع از ترس پرداخت و به اين نكته اشاره كرد كه عموما، ترس افراد، از ناشناخته‌ها نشأت مي‌گيرد. اين كارآفرين استارتاپي در ادامه ترس را عامل بقاي انسان ناميد. در واقع او معتقد است ترس باعث هوشياري و توجه بيشتر انسان‌ها و همچنين تلاش براي دوري از خطر مي‌شود.

تمركز بخش بعدي صحبت‌هاي حميدفر، روي ترس از ناشناخته‌ها بود. او كه در دالاس تگزاس زندگي كرده است، ابتدا خاطره‌اي از آشنايي با دوستي در ايران و بهانه براي بازگشت به كشور تعريف كرد. حميدفر به بهانه‌ي اين دوستي، سفري چند هفته‌اي را به ايران برنامه‌ريزي كرد و به‌نوعي با ناشناخته‌ي ذهني‌اش روبرو شد. او اين تصميم را نوعي غلبه بر ترس مي‌داند كه مسير زندگي‌اش را تغيير داده است.

به سراغ ناشناخته‌ها برويد، ناشناخته‌ها فرصت‌هاي جديد زندگي هستند

حميدفر پس از بازگشت به ايران، مدتي را به گردش و آشنايي بيشتر با اصفهان و شهرهاي ديدني ديگر كشورمان مي‌پردازد. روبرو شدن با همين ناشناخته‌ها، ايده‌هايي را در ذهن او روشن كرده و اين ايراني مقيم آمريكا را به ماندن در وطن تشويق مي‌كند. سرانجام او با مديرش در آمريكا تماس گفته و از شغلش استعفا داده است. او دو سالي است كه در ايران مانده و استارتاپي را در زمينه‌ي گردشگري مديريت مي‌كند.

حميدفرد در انتهاي صحبت‌هايش به حضار پيشنهاد مي‌كند كه ترس‌هاي دروني خود را به خوبي بشناسند. او از آنها مي‌خواهد كه به سمت ناشناخته‌ها حركت كنند و در هر كدام از آنها، به دنبال فرصتي جديد باشند.

پس از يك استراحت كوتاه، نوبت به ارائه‌ي منصور خضرائي‌منش، از كارآفرينان شناخته‌شده‌ي ايران رسيد. منصور خضرائي منش موضوع ارائه‌ي خود را به روشني با برگزار كنندگان در ميان نگذاشته بود. او پس از ورود به صحنه، با شورع داستان خود تقريبا سالن را به طور كامل به سكوت برد. داستان ناگفته‌ي خضرائي منش، داستاني بود كه به ادعاي خودش تنها چند نفر انگشت‌شمار از دوستانش از آن اطلاع داشتند.

مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

خضرائي منش در ارائه‌ي خود، داستاني از زندگي شخصي‌اش تعريف كرد و از دوران سخت جدايي از همسر و ابتلا به افسردگي گفت. او كه در ميان بسياري از فعالان قديمي و جديد اكوسيستم كسب‌وكار ايران، فردي شناخته‌شده بوده، چند سالي را با اين بيماري دست و پنجه نرم كرده و به‌گفته‌ي خودش، هنوز تا حدودي با آن درگير است. خضرائي منش شروع بيماري افسردگي خود را از زمان جدايي از همسرش مي‌داند؛ البته او معتقد است نشانه‌ها و عوامل افسردگي، پيش از آن نيز در وجودش حضور داشته‌اند.

اين كارآفرين باتجربه پس از توضيحات اوليه، از دوراني گفت كه اطلاع كاملي از بيمار بودن خودش نداشته است. در واقع او ناآگاهي در مورد ابتلا به افسردگي را بدترين عامل شدت گرفتن آن عنوان كرد. خضرائي منش پس از مدتي به سفر كردن رو مي‌آورد و حتي كسب‌وكاري كه خودش تاسيس كرده را رها مي‌كند. او در مسافرت نيز نمي‌تواند شرايط روحي مناسب خود را پيدا كند و به ايران باز مي‌گردد. در ايران نيز با شكست بزرگي در كسب‌وكار روبرو شده و از شركت خودش توسط شركا طرد مي‌شود.

خضرائي منش پس از تعريف دوران دشوار كلنجار رفتن با افسردگي، از عملكرد خود در اين دوران و راندن اطرافيان ابراز ناراحتي مي‌كند. او معتقد است صحبت نكردن با ديگران و جدي نگرفتن افسردگي، شرايط را براي فرد بيمار، بسيار دشوار مي‌كند. به‌هرحال او پس از مدتي به پزشك مراجعه كرده و درمان جدي افسردگي را شروع مي‌كند. در نهايت پس از گذشت پنج سال درگيري با اين غول پنهان، خضرائي منش موفق شده است تا بار ديگر كسب‌وكاري را شروع كند. او در حال حاضر هنوز هم تحت درمان است اما به گفته ي خودش، شرايط كاملا بهتري دارد. 

ارائه‌ي منصور خضرائي منش به گواه بسياري از شركت‌كنندگان، ناگفته‌ترين داستان تدكس نقش جهان و جذاب‌ترين آنها بود. البته به اعتقاد نگارنده، شباهت داستان اين كارآفرين و خاطرات او با زندگي بسياري از مردم، حس قرابتي را ايجاد كرد كه شنيدن داستانش را جذاب مي‌كرد. به‌علاوه راهكارهاي او مبني بر صحبت كردن با ديگران، كمك خواستن، كمك كردن و جدي گرفتن افسردگي، همگي راهكارهايي متخصصدي براي حضار بودند كه طبيعتا، ارائه را جذاب‌تر كردند.

مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx
مقاله‌هاي مرتبط:

    مجيد قهرودي، سخنران بعدي تدكس نقش جهان بود كه يكي از متخصص‌ترين ارائه‌ها را انجام داد. او كه عكاسي نجومي را به‌صورت تخصصي دنبال مي‌كند، در اين ارائه از آساني ثبت تصاوري نجومي زيبا با استفاده از دوربين موبايل موبايل گفت. قهرودي در ابتداي ارائه‌ي خود، خاطره‌اي از يك عكس ساده با موبايل موبايل گفت. او در عكس ثبت شده در موبايل يكي از دوستانش، يكي از شگفتي‌هاي نجومي يعني سايه‌ي زمين را مشاهده كرده است.

    پس از ديدن اين عكس، قهرودي با جذابيت عكسبرداري با موبايل آشنا شده و به قابليت‌هاي اين گجت‌هاي كوچك پي برده است. او تصوير ثبت شده با موبايل دوستش را با تصويري كه خودش از سايه‌ي زمين ثبت كرده مقايسه كرد. تصاوير ثبت شده توسط او با تلاش‌هاي فراوان و به جان خريدن دشواري‌هاي زياد و كوهنوردي ثبت شده بود. درحالي‌كه تصاوير موبايلي، به‌سادگي و با اتصال يك موبايل موبايل به تلسكوپ ثبت شده بوند.

    اين عكاس نجومي پس از نمايش دادن چند نمونه تصوير ثبت شده با موبايل از آسمان، به اين نكته اشاره كرد كه تقريبا با تمام موبايل‌هاي هوشمند، مي‌توان تصاويري جذاب از آسمان ثبت كرد. او در ادامه چند اصطلاح متخصص در عكاسي را توضيح داد كه آشنايي با آنها براي ثبت تصاوير بهتر در شب، مفيد است. اين اصطلاحات، شامل دهانه‌ي ديافراگم، سرعت شاتر و ISO بودند كه تنظيم هريك از آنها به‌صورت مناسب، امكان ثبت عكس‌هاي زيبا از آسمان شب را فراهم مي‌كند.

    مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

    قهرودي در پايان به اين نكته اشاره كرد كه اصطلاحات و تنظيمات فوق، تقريبا در تمامي موبايل‌هاي هوشمند پرچمدار موجود است و موبايل‌هاي ديگر نيز با استفاده از اپليكيشن‌هاي متخصصدي، تواناي تنظيم اين موارد را خواهند داشت. هدف اين منجم از ارائه، توضيح زيبايي‌هاي عكسبرداري از شب و همچنين آساني اين كار بود. او قصد داشت حضار را به نجوم و زيبايي‌هاي آسمان علاقه‌مند كند و براي اين كار، از ارتباط نجوم با فناوري‌هايِ در دسترس همگان، استفاده كرد.

    ارائه‌ي بعدي، توسط مهدي ناصري، تحليلگر داده‌هاي تجاري انجام شد. ناصري به پيشنهاد مدير تيم برگزاركننده‌ي تدكس نقش جهان يعني محمد زاهدي، تحليلي كوتاه را روي داده‌هاي دريافت شده از شركت‌كنندگان در رويداد انجام داده بود. او سن، جنسيت، زمان نام نويسي و همچنين هزينه‌ي پرداخت شده توسط هريك از شركت‌كنندگان را محاسبه كرده و به يك ميانگين رسيده بود. ميانگيني كه ناصري از تحليل خود دريافت كرده بود، تقريبا با هيچ‌يك از حضار سالن، برابر نبود.

    هدف ناصري از انجام اين تحقيق و ارائه‌ي آن، نشان دادن يك حقيقت در مورد مفهوم ميانگين بود. حقيقتي كه مي‌گويد، ميانگين هيچ‌كس نيست و هيچ‌كس نيز با ميانگين، برابر نيست. ناصري در توضيح اين حقيقت به اين نكته اشاره مي‌كند كه مفهوم ميانگين، براي تصميم‌گيري‌هاي كلان در مورد جوامع، مفهومي ناقص است. در واقع او معتقد است كه با توجه به ميانگين‌هاي دريافت شده از از داده‌ها، نمي‌توان تحليل مناسبي از آنها داشت.

    مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

    اين تحليل‌گر داده در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود به اهميت فراز و فرودها در زندگي اشاره مي‌كند. او توضيح مي‌دهد كه اگر به ميانگين رفتاري افراد دقت كنيم، شايد آنها را موفق يا ناموفق بدانيم. درحال‌كه نقاط اوج و فرود، به نسبت در زندگي همه‌ي افراد وجود دارد و هيچ‌كس را نمي‌توان از ميانگين حالات رفتاري‌اش تحليل كرد. نكته‌ي مهم ديگري كه در صحبت‌هاي مهدي ناصري بود، پيش‌بيني‌هاي نسبتا دقيق افراد در مورد مسائل كميتي به نسبت به مسائل كيفيتي بود. تحقيقات ثابت كرده است كه افراد، در پيش‌بيني و حدس حالات يكديگر، نسبت به مسائل ديگر مانند سن و وزن و غيره، پيش‌بيني‌هاي غير دقيقي ارائه مي‌دهند.

    ناصري در پايان صحبت‌هاي خود گريزي نيز به شبكه‌هاي اجتماعي اينستاگرام و توييتر مي‌زند. او با مقايسه‌ي جالب پست‌هاي اين شبكه‌ها و حتي تصاوير پروفايل كابران، به اين نتيجه مي‌رسد كه رفتار افراد در اين دو شبكه متفاوت است. البته او در اينجا نيز هدفي دارد و آن، قضاوت نكردن افراد از فعاليت‌هايشان در شبكه‌هاي اجتماعي يا همان ميانگين داده‌هاي به اشتراك گذاشته است. از انديشه متخصصين ناصري، عموم مطالب منتشر شده در اينستاگرام، حسي از شادي و موفقيت و مطالب توييتر، حسي از ناراحتي و شكايت را منتقل مي‌كنند. درحالي‌كه افراد صاحب اين حساب‌هاي متخصصي، لاخبار تخصصيا افرادي هميشه شاد يا هميشه غمگين نيستند.

    يكي ديگر از ارائه‌هاي جذاب تدكس نقش جهان، توسط طراح و موزيسين، مسعود شماعي زاده اجرا شد. او كه در رشته‌ي طراحي محيط زيست در دانشگاه چينگهواي پكن تحصيل كرده، مدتي را در چين زندگي كرده و با فرهنگ اين كشور نيز تاحدودي آشنا است. شماعي زاده در دوران تحصيل و زندگي در چين، به نزديكي‌هاي فرهنگي برخي مناطق و اقوام اين كشور، با ايران پي برده است.

    مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

    چين و ايران، اشتراكات متعددي در زبان، تمدن و موسيفي دارند

    شماعي زاده در خاطره‌ي خود از سفر به يكي از شهرهاي غربي چين، از استفاده‌ي چيني‌ها از برخي عبارات فارسي صحبت مي‌كند. او به‌عنوان مثال كلماتي مانند جانماز، كاريز، نماز و برخي ديگر را عنوان مي‌كند كه در ميان مسلمانان چيني استفاده مي‌شوند. به بيان ديگر او معتقد است چيني‌ها كلمات اسلامي را بيشتر از اعراب، از ايراني‌ها آموخته‌اند. به‌هرحال همين اتفاقات باعث مي‌شود تا اين طراح، پروژه‌اي را براي آشنايي بيشتر با فرهنگ مشترك ايران و چين شروع كند.

    اين استاد موسيقي در ادامه‌ي تحقيقات خود متوجه نزديكي‌هاي ديگر فرهنگ برخي مناطق چين با ايران مي‌شود و موسيقي را يكي از المان‌هاي مشترك اين دو منطقه مي‌داند. او معتقد است همسايگي چيني‌ها با امپراطوري ايران در سال‌هاي بسيار دور، عامل تبادل فرهنگي ميان اين دو كشور شده است. حتي مناطق دورتر نسبت به ايران يعني شرق چين نيز در برخي موارد نشانه‌هايي از فرهنگ ايراني را به ارث برده‌اند.

    يكي از المان‌هاي مشترك ميان تمدن ايران و چين، سازهاي موسيقي است. شماعي‌زاده در تحقيقات خود متوجه مي‌شود كه سازهايي همچون دو تار، دف و سنتور، در اركسترهاي موسيقي سنتي چين نيز حضور دارند و با كوك و موسيقي مشابه با نمونه‌هاي ايراني نواخته مي‌شوند. او، اين شباهت موسيقي را مانند شباهت زبان مي‌داند و معتقد است اين ابزارآلات، بهانه‌اي براي ارتباط هرچه بهتر تمدن‌ها خواهند بود.

    مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

    شماعي‌زاده در ادامه‌ي ارائه‌ي خود، ساز سنتور چيني را به حضار معرفي كرد. اين ساز، كه حدود نيم قرن پيش از ايران به چين رفته است، در طول تاريخ دستخوش تغييراتي شده و امروز به شكل و شمايل و البته آوايي شبيه به سنتور ايراني، در كشور چين نواخته مي‌شود. اين استاد موسيقي از يك پروفسور چيني موسيقي سنتي و همچنين شاگرد او دعوت كرده بود تا در رويداد تدكس نقش جهان، قطعه‌اي را با ساز سنتور چيني بنوازند. نكته‌ي قابل توجه اين بود كه صداي اين ساز چيني شباهت زيادي به سنتور ايراني داشت.

    در نهايت،‌شماعي زاده قطعه‌اي را به‌صورت مشترك با پروفسور چيني اجرا كرد كه به‌عقيده‌ي شركت‌كنندگان،‌ديدار سنتور با يكي از نوادگان چيني خودش بود.

    آخرين ارائه‌ي رويداد تدكس نقش جهان، به دكتر فرزاد گلي، پژوهشگر و متخصص كارشناس روان-تن درماني اختصاص داشت. فرزاد گلي كه پس از اتمام دوره‌ي پزشكي به اين شاخه‌ي جديد يعني روان-تن درماني علاقه‌مند شده، اكنون پژوهشگر ميهمان دانشگاه فرايبورگ است. او ارائه‌ي خود را از زاينده رود اصفهان و يكي از پل‌هاي مدرن‌تر اين رودخانه‌ي بي آب يعني پل آذر شروع مي‌كند. گلي با نشان دادن اين تصوير، روايتي كه در پس اين پل است را براي شركت‌كنندگان شرح مي‌دهد. از انديشه متخصصين او، طراحي زمخت و فلزي اين پل و نبود نشانه‌هاي هنري و روايتگري، آن را تنها به محلي براي گذر تبديل كرده است.

    مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

    معماري كنوني، در اكثر مواقع از كمبود روايتگري رنج مي‌برد

    فرزاد گلي در تصاوير بعدي، به پل مشهور زاينده‌رود اصفهان يعني سي‌وسه پل مي‌رسد. او در ادامه‌ي ارائه‌ي خود از روايتگري اين پل و مفاهيم معنوي موجود در معماري آن مي‌گويد. او معتقد است معماري اين پل، افراد را علاوه بر گذر كردن، به ماندن و لذت بردن از زيبايي‌هايش نيز تشويق مي‌كند. اين پژوهشگر تندرستي، تحقيقات مفصلي را در مورد اين پل انجام داده است و بسياري از مفاهيم نهفته در معماري آن را در ارائه‌اش شرح داد. فرزاد گلي سي‌و‌سه پل را رابط بين شهر قديم و جديد اصفهان دانست و نشانه‌هاي و تفسيرهايي از اعداد و نشان‌هاي موجود در آن ارائه كرد. او در پايان صحبت‌هاي خود از كم شدن اين نوع از معماري روايت‌گر و معنادار در ساختمان‌هاي شهري انتقاد كرد.

    مرجع متخصصين ايران تدكس نقش جهان / Tedx

    در پايان بايد به اين نكته اشاره كنيم كه رويداد تدكس نقش جهان با تلاش‌هاي يك تيم اجرايي ۱۵ نفره انجام شد. تعداد استقبال‌كنندگان از اين رويداد، حدود ۳۰۰ نفر گزارش شد. از نكات مثبت و قابل توجه طراحي‌ها و دكور رويداد، مي‌توان به اجراي دكور با المان شهر فرنگ و همچنين تغييرات كوچك در اجراي هريك از ارائه‌دهندگان اشاره كرد. به‌عنوان مثال، اجراي امين عديلي در كنار يك قايق كاياك روي سن بود، فرامرز از يك ماشين برقي كوچك روي سن استفاده كرد و مجيد قهرودي نيز، تلسكوپي را در فضاي باز مجموعه نصب كرده بود. در واقع، اين نمادها و اجراهاي ارتباطي ارائه‌دهندگان، ايجاد ارتباط و گفتگو با ديگر شركت‌كنندگان را تسهيل مي‌كرد. 

    با توجه به فضاي كلي رويداد، استقبال صورت گرفته با وجود عدم انتشار تبليغات همه‌جانبه، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اين سبك از رويدادها از طرف مردم با استقبال مناسبي روبرو شوند. رويدادهايي كه بدون تمركز روي موضوعي خاص، و تنها با هدف آشنايي با موضوعات و مسائل گوناگون و همچنيني آشنايي با افراد مختلف برگزار مي‌شود البته قطعا برگزاري اين سبك از رويدادها به تلاشي خستگي‌ناپذير از طرف برگزار كنندگان و همچنين حمايت بيشتر سازمان‌هاي تصميم‌گير و قانون‌‌گذار نياز دارد. رويدادهاي تدكس و خروجي‌هاي آن (همان‌طور كه بارها در طول مراسم از طرف مجري به آن اشاره شد) موقعيت‌هاي مناسبي براي كشف فرصت‌هاي جديد كاري و حتي زندگي شخصي هستند.

    انديشه متخصصين شما چيست؟ آيا رويدادهايي مانند تدكس يا موارد مشابه با اين سبك از برگزاري، عاملي براي رشد اجتماعي يا فضاي كسب‌وكار ايران خواهند بود؟

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات