شركت دوج اولينبار در سال ۲۰۱۹ خودرو چلنجر SRT هلكت رِداي (Redeye) را رونمايي كرد كه نسخهي پرفورمنس از قويترين مدل اين خودرو عضلاني بود. حالا پس از دو سال، اين خودروساز آمريكايي مدلي مشابه از چارجر SRT هلكت را معرفي كرده است.
كاربرد عبارت Red eye در فرهنگ آمريكاييها ريشهاي طولاني دارد و مفهوم بازبودن چشمهاي خسته را القا ميكند؛ موضوعي كه در رانندگيبا چارجر رداي (Redeye) صدق ميكند. اين خودرو دوج با قدرت ۷۹۷ اسببخار و گشتاور ۹۵۹ نيوتنمتر با سرعت نهايي ۲۰۳ مايلبرساعت (۳۲۷ كيلومتربرساعت)، طبق ادعاي سازنده سريعترين خودرو سدان دنيا است. البته اين لقب بيشتر برازندهي خودرو بيامو آلپينا B7 با سرعت نهايي ۲۰۵ مايلبرساعت (۳۳۰ كيلومتربرساعت) است. باوجوداين، چارجر رِداي قدرتمندترين سدان جهان است.
دوج چارجر هلكت رِداي مانند برادرش چلنجر رِداي از پيشرانهي ۶/۲ ليتري V8 مدل هلكت بهره ميبرد كه به پيستونها و شاتونهاي قويتر، سرسيلندر بهبوديافته، سامانهي سوخترساني و روانكاري بهتر بههمراه سوپرشارژر ۲/۷ ليتري مجهز شده است كه در مدل توليدمحدود چلنجر ديمون نيز بهكار رفته بود. همچنين، سامانهي خنككاري مشابه با چلنجر ديمون بههمراه ويژگي خنككننده ريسينگ در اين خودرو استفاده شده است.
چارجر هلكت رِداي ميتواند در ۱۰/۶ ثانيه مسافت چهارصد متر را با سرعت ۲۰۷ كيلومتربرساعت طي كند و از اين انديشه متخصصين ميان خودروهاي سدان استاندارد بيرقيب است. صفر تا صد كيلومتربرساعت اين خودرو اسپرت حدود ۳/۵ ثانيه طول ميكشد و در پيستي ۳،۳۰۰ متري، ۱/۲ ثانيه زمان كمتري از هلكت معمولي ثبت كرده است. تايرهايي كه در اين آزمايش استفاده شده نامعلوم است؛ اما چارجر رِداي بهطور استاندارد از رينگهاي ۲۰ اينچي با تايرهاي تمامفصل ۳۰۵/۳۵ پيرلي بهره ميبرد.
در دوج چارجر هلكت رِداي، قدرت مانند هلكت معمولي با جعبهدندهي هشتسرعته خودكار منتقل ميشود؛ اما مبدل گشتاورش تقويت شده است. ميلگاردانهاي فولادي تقويتشده بههمراه كلهشفتهاي ۴۱ خار براي انتقال گشتاور هزار نيوتنمتري اين خودرو به چرخهاي عقب استفاده شده است. ساير ويژگيها ازجمله سامانهي تعليق، كمكفنرهاي انطباقپذير، سامانه ترمز با فناوري لاينلاك براي ترمزگرفتن مستقل جلو، ترمزهاي ۱۵/۷ اينچي برمبو جلو و حالات رانندگي SRT از مدل معمولي هلكت بهعاريت گرفته شده است.
چارجر رِداي بهطور استاندارد از بدنهاي پهن با ۳/۵ اينچ عرض بيشتر و كاپوت جديد با وروديهاي هوا بهره ميبرد. سامانهي مكش هوا قويتر باعث تنفس بهتر موتور دوج ميشود؛ باوجوداين، جلوپنجرهاش تغييري نكرده است. درواقع، تفاوت چارجر هلكت با مدل رِداي از بيرون مشاهدهكردني نيست؛ بلكه در داخل خودرو با سرعتسنج ۲۲۰ مايلبرساعتي و برچسبهاي Redeye روي صفحهنمايش و صفحهي كيلومترشمار و روي كليد خودرو تشخيصپذير است.
گفتني است چارجر هلكت بهتازگي كمي تقويت شده و اكنون ۷۱۷ اسببخار قدرت توليد ميكند و ميتواند در ۱۱ ثانيه مسافت چهارصد متر را با سرعت ۲۰۱ كيلومتربرساعت طي كند. ارزش مدلهاي دوج چارجر ۲۰۲۱ هنوز اعلام نشده؛ اما ارزش چارجر هلكت ۲۰۲۰ از ۷۲ هزار دلار شروع ميشود. همچنين، مدل رِداي از خودرو چلنجر ارزشش ۵،۵۰۰ دلار بيشتر از چلنجر هلكت معمولي است. باايناوصاف، برچسب حدودا ۸۰ هزار دلاري براي دوج چارجر هلكت رِداي محتمل بهانديشه متخصصين ميرسد. گفتني است اين خودرو از بهار سال بعد عرضه خواهد شد.
هم انديشي ها