پزشك چيني افشاگر كرونا دراثر ابتلا به اين ويروس درگذشت

جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دكتر لي ونليانگ، پزشك چيني كه درمورد شيوع ويروس جديد در ووهان چين هشدار داد و مورد بازجويي مقامات قرار گرفت، در اثر ابتلا به اين عفونت جان خود را از دست داد.
تبليغات

لي ونليانگ پزشكي بود كه سعي كرد درمورد شيوع يك عفونت ويروسي جديد در يكي از استان‌هاي چين، هشدار دهد ولي به‌خاطر اين صداقت سريعا براي بازجويي احضار شد. روز جمعه، دكتر لي ونليانگ پس از ابتلا به عفونت ويروسي كه در يك چت‌روم در مورد آن به همكاران خود هشدار داده بود، يعني همان ويروس كرونا جديد، درگذشت. او به بيش از ۶۰۰ فرد چيني ديگري پيوست كه در اثر شيوع اين بيماري كه هم‌اكنون در سرتاسر جهان گسترش يافته است، جان خود را از دست دادند. بيمارستان مركزي ووهان در ويبو، سرويس رسانه اجتماعي چيني، گفت:

دكتر لي بدشانس بود كه درجريان مبارزه دربرابر همه‌گيري ذات‌الريه ناشي‌از ويروس كرونا جديد عفوني شد و تمام تلاش‌هاي ما براي نجات او بي‌نتيجه ماند. ما درمورد اين اتفاق، ابراز تأسف و همدردي عميق مي‌كنيم.

دكتر لي قبل از مرگ براي بسياري از چيني‌ها به يك قهرمان تبديل شد. در اوايل ژانويه، او از طرف مقامات پزشكي و نيز پليس فراخوانده شد و مجبور شد بيانيه‌اي را امضا كند كه در آن وي متهم به انتشار شايعه‌اي بي‌اساس و غيرقانوني شده بود. خبر درگذشت او موجب برانگيخته‌شدن احساسات مردم شد. يكي از متخصصان در پاسخ به اعلاميه‌ي بيمارستان نوشت:

ما پزشكي را كه درمورد بيماري خبر داد كه آن را شايعه خواندند، فراموش نمي‌كنيم. چه كار ديگري مي‌توانيم انجام دهيم؟ تنها كار، فراموش نكردن است.

دكتر لي ۳۴ ساله كه انتظار تولد فرزند دوم خود را مي‌كشيد، چشم‌پزشك نسبتا گمنامي در ووهان، مركز استان هوبئي و نيز محل اصلي شيوع ويروس كرونا جديد بود. اما در هفته‌هاي اخير، او به نماد قدرتمندي از خشم مردم چين از مقاماتي مبدل شد كه در آن شيوع ويروس را بدون كنترل رها كردند تا تبديل به بحراني كامل شود و سپس پزشكي را در آغاز اين شيوع قصد داشت در مورد آن اطلاع دهد، مجازات كردند.

مرگ دكتر لي اتفاقي حساس براي دولت چين است. حتي اگر مقامات در مقابله‌با همه‌گيري تلاش كردند، در عين‌حال سعي كردند انتقادات گسترده‌ي مردم را در اين مورد كه پاسخ آن‌ها در آغاز شيوع بيماري در ووهان مناسب نبوده است، خفه كنند. در روزهاي اخير در كشور چين پس از افزايش انتقادات الكترونيك و انتشار گزارش‌هايي درمورد اقدامات نامناسب مقامات كه تهديد ناشي‌از شيوع را كمتر از حد برآورد كرده و در مقابله با آن اقدامات لازم را انجام ندادند، شدت سانسور افزايش يافته است.

مرجع متخصصين ايران دكتر ونليانگ

دكتر لي در اواخر ماه گذشته در بيمارستان مركزي ووهان تحت درمان قرار داشت

درگذشت دكتر لي همچنين جنبه‌اي از اين همه‌گيري را آشكار كرد كه در آمارهاي رسمي منظور نشده است: تعداد پزشكان، پرستاران و كاركنان پزشكي كه دچار اين ويروس شده‌اند. برخي از تصاوير تاييدنشده از آن‌چه كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، داده‌هاي دولتي باشد، نشان مي‌دهد صدها نفر از كاركنان بيمارستان‌ها در ووهان ممكن است عفوني شده باشند. در ابتداي شيوع، يك متخصص كارشناس برجسته‌ي بيماري‌هاي عفوني گفته بود كه تنها يك بيمار در يك بيمارستان، موجب آلوده شدن ۱۴ نفر از كاركنان پزشكي شده است.

حداقل با استناد به داده‌هايي كه تاكنون جمع‌آوري شده است، مي‌توان گفت دكتر لي براي اينكه اين چنين در اثر عفونت ويروس كرونا بيمار شود و از دنيا برود، خيلي جوان بود. به‌گفته‌ي پژوهشگران، ميانگين سن بيماران بين ۴۹ تا ۵۶ سال بوده است.

وقتي دكتر لي هشدار خود را در تاريخ ۳۰ دسامبر منتشر كرد، ويروس كرونا جديد هنوز شناسايي نشده بود. او مي‌گفت كه ويروس جديد مانند ويروس سارس است، ويروس كروناي ديگري كه حدود دو دهه پيش چين را به ويراني كشيد. مدت زيادي از توبيخ وي نگذشته بود كه مشخص شد حق با او بوده است و هزاران نفر از ساكنان ووهان با علائم تب و ذات‌الريه بيمار شدند. او هنگام درمان بيماري كه مبتلا به گلوكوم و نيز عفونت ويروس كرونا جديد بود، به شمار چيني‌هاي بيمار پيوست.

درگذشت دكتر لي پس از يك شب گمانه‌زني درمورد سرنوشت وي ازجمله اندوه مردم چين به‌خاطر گزارش اوليه‌اي درمورد از دنيا رفتن او اعلام شد. درست چند ساعت پيش از تأييد مرگ وي، بيمارستان در ويبو گفته بود كه هنوز درحال تلاش براي نجات او است. يكي از متخصصان زير پست بيمارستان نوشته بود:

نخوابيد و در انتظار يك معجزه، الكترونيك بمانيد. ما لازم نيست امشب بخوابيم، اما دكتر لي ونليانگ بايد بيدار شود.

هنگامي كه خبر مرگ وي اعلام شد، بسياري از مردم در پست‌هاي خود مقامات را متهم كردند كه عمدا خبر مرگ دكتر لي را ديرتر و در نيمه‌شب اعلام كرده‌اند. سريعا پس از اعلام خبر درگذشت دكتر لي، كميسيون بهداشت استان هوبئي و مقامات بهداشتي شهر ووهان پيام تسليت كوتاهي را منتشر كردند.

گلوبال‌تايمز، روزنامه‌ي ‌قابل اطمينان طرفدار دولت نيز با اظهار تأسف، از خوانندگان خواست كه از تلاش دولت در مبارزه دربرابر همه‌گيري حمايت كنند. در مقاله‌ي الكترونيكي در گلوبال تايمز نوشته شد:

اينكه لي ونليانگ نتوانست جان سالم به در ببرد، نشان مي‌دهد كه اين نبردي دشوار و پيچيده است. در اين لحظات بحراني همه‌ي ما بايد با هم متحد باشيم.

نيويورك‌تايمز نيز در اين ماه در مقاله‌اي درمورد اقدامات نادرست دولت چين در مقابله با اين بحران، درمورد دكتر لي نيز نوشته بود. دكتر لي به روزنامه‌ي تايمز گفته بود:

من فكر مي‌كنم اگر مقامات خبر همه‌گيري را زودتر افشا مي‌كردند، وضعيت خيلي بهتر مي‌شد. بايد شفافيت و صداقت بيشتري در كار باشد.

بعيد است كه مرگ دكتر لي الهام‌بخش برپايي اعتراضاتي در ووهان شود كه در اقدامي بي‌سابقه براي توقف همه‌گيري بيماري، بيش از دو هفته است در حالت قرنطينه قرار دارد. در ووهان و ديگر مناطق به‌شدت محدودشده در استان هوبئي، ساكنان در اكثر اوقات در خانه‌هاي خود مي‌مانند و از ترس ابتلا به ويروس از معاشرت اجتناب مي‌كنند. بيشتر ساكنان ديگر چين نيز در شرايط محدوديت شديدي قرار دارند و پرپايي عزاداري دسته‌جمعي در اين شرايط بعيد است.

دكتر لي در جريان بيماري نيز به سخنان خود ادامه مي‌داد. وي اخيرا به مجله‌ي چيني Caixin گفته بود:

من فكر مي ‌كنم كه يك جامعه‌ي سالم نبايد فقط يك صدا داشته باشد.

دكتر لي اميدوار بود كه بر بيماري خود غلبه كرده و دوباره به كار خود مشغول شود. او به روزنامه‌ي چيني The Southern Metropolis Daily گفته بود:

پس از بهبودي، مي‌خواهم به خط مقدم برگردم. بيماري همچنان درحال انتشار است و من نمي‌خواهم يك فرد فراري باشم.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات